Liian lyhyt luteaalivaihe / keltarauhashormoni

Olemme pian vuoden yrittäneet lasta. Kaksi kertaa olen tullut raskaaksi ja molemmat päättyneet keskenmenoon alkumetreillä. Viimeksi olin kaavinnassa huhtikuussa ja sen jälkeen ei ole tärpännyt. Muutamassa kierossa olen huomannut liian lyhyen luteaalivaiheen. Tässä kierrossa ovis oli kp 16 ja menkat alkoivat kp 26. Olin aivan varma, että nyt olisi tärpännyt ja kun menkat alkoivat tuntui kun koko maailma olisi taas romahtanut. :(

Oletteko muut täällä, kenellä lyhyt luteaalivaihe, saaneet gyneltä tähän lääkettä? Onko suositella Helsingin suunnalta hyvää gynekologia? Epäilen että nämä kaksi peräkkäistä keskenmenoakin johtuu alhaisesta keltarauhashormonista..

Hei fifiris. Pahoittelut keskenmenojesi vuoksi, on ollut varmasti rankka vuosi teillä. Itselläni on jo useamman vuoden ollut riesana lyhyt luteaalivaihe, tajusin sen alettuamme yrittää lasta. Ovis on nykyään kp 16-17 ja kierron pituus silti vain 24-25 päivää. Meillä on takana yksi spontaani tuulimunaraskaus 2004 ja ivf, josta saimme kaksoset 2005.

Kierron pidentämiseksi olen saanut gyneltäni sekä Primolut N että Lugesteron- nimisiä lääkkeitä. Niitä käytetään tiettyinä kiertopäivinä oviksen jälkeen, näin on ainakin Lugesteronin kohdalla. Sorry jos muistan väärin, Primolut- kuurista on jo aikaa. Molemmat pidensivät ainakin minulla kiertoa suht normaaliin mittaan, vaikkakaan raskaus ei niistä alkanut.

Lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi, että mikäli munasolu kypsyy ja irtoaa normaalisti, myös luteaalivaiheen pitäisi olla riittävän pitkä. Hän oli sitä mieltä, että munasoluissani saattaisi olla jotain häikkää, koska kierron loppuosa on niin surkean lyhyt. Minulta mitattiin fsh- arvo ja se oli ikäisekseni hieman korkea; viittaisi siihen, että munasarjojen toiminta ei ole enää ihan optimaalista. Ikää minulla nyt 32.

Hesan suunnalta en valitettavasti osaa hyvää gyneä suositella, koska asun toisaalla. Toivon kovasti, että raskautuisit pian uudelleen ja tällä kertaa kaikki sujuisi hienosti. Keltarauhashormoniarvo kannattaisi ehkä mittauttaa loppukierrosta, jos asia vaivaa sinua kovasti. Lähetteen verikokeeseen saat gyneltä. Itselläni se mitattiin vuosia sitten ja se oli viitearvojen sisällä: ovis oli tapahtunut, mutta arvo oli tosi alhainen.

Kaikkea hyvää sinun syksyysi!

Kiitos vastauksesta ja empatiasta Skye!! Ja onnea kaksosten johdosta! :)

Mun mielestä tämä luteaalivaihe on tuntunut lyhentyneen nimenomaan kaavinnan jälkeen, mutta en ole ihan varma.. Pelkään, että siellä kaavinnassa on mokattu jotenkin ja kohtu ei enää toimi normaalisti.

Nyt on sellainen olo, että jotain pitää tehdä. Olen 31v, eli en enää ihan nuorikaan, joten pakko saada asioita eteenpäin. Huomenna soitan lääkärille ja varaan ajan.

Hyvää syksyä myös sinulle, ja mikäli yritätte vielä lasta, niin plussatuulia :)!!!

Hei,
Minä sain Lugesteronit keväällä. Kiertoni oli tuolloin 28 päivää ja ovulaatio tapahtui kp 20.
3 kuukautta söin Lugeja, mitään muuta ei tapahtunut kuin että kierto lyheni 26:een päivään!
Seuraava kierto olikin sitten 30 päivää! Harmi että juuri tuossa kierrossa mies oli matkoilla oviksen aikaan.
Nyt sain taas luget tähän kiertoon, jännityksellä odotan mikä on kierron pituus. Tästä kierrosta tuskin tärppää ellei siittiöt sitten pysyneet hengissä 7 vrk, mies taas matkoilla. Luotan ensi kiertoon ja tärppiä toivon, yritetty on kohta vuosi..
Lääkäri sanoi että Lugejen kanssa pitää malttaa odottaa, vaikutus ikään kuin kertyy, eli minullakin vasta 4. kierto piteni.
Lääkäri sanoi että hänellä on 2 vastaavaa potilasta joilla ovis myöhään, molemmat olivat raskautuneet kesällä 3 kuukauden Luge kuurin jälkeen. Toivon niin kovasti että minuakin onnistaisi. Tsemppiä myös sinulle!
Annostukseni on muuten 2x100 mg illalla ja 1 tabu aamulla. Kp 19 alkaen 10 vrk. Keväällä söin kp 14 alkaen mutta ehdotin itse lääkärille (kun täältä vinkkejä sain!) että kannattaiskos syöminen aloittaa vasta oviksen aikoihin.
Joko Fifiris löysit lääkärin? Itse sain Mehiläisen "perus"gyneltä nämä Luget mutta nyt ehdotti sitten jatkoa Felicitaksessa. Olisin saanut lähetteen NKL:lle mutta en halua jonottaa puolta vuotta, olen jo yli 35... Clock is ticking.....
J

Kiva kuulla että luget on nyt alkaneet toimia Jozefina! Mä varasin ajan suoraan Fertinovaan ja mulla on siellä ensi torstaina lääkärinkäynti. Eka tapaaminen on maksuton, mutta sit ne tutkimukset varmaan maksaa jo hunajaa.. :S Mutta olen valmis maksamaankin, että pääsen asiassa eteenpäin..

Voi olla että vähän hätäilen turhan nopeasti tämän asian kanssa, kun lutaalivaiheen lyheneminen on tapahtunut vasta kaavinnan jälkeen, mutta en vaan pysty enää odottaa tekemättä mitään..

Tsemppiä myös sinulle! Toivottavasti tärppää pian! :)

Mullakin luteaalivaihe jostain syystä vaan lyheni. Aikaisemmin ovis oli kp14 ja kierto 28.
Esikoinen (nyt 3 v) sai alkunsa ensi yrittämällä.
Ihmeellinen on tämä naisen systeemi.. Huomasin että tuo täällä kehuttu greippimehu lisäsi liman määrää oviksen aikoina, jospa sekin auttaisi kiinnittymiseen.. Kerrohan mitä Fertinova sanoo!

Hienoa fifiris, että aika lääkäriin on varattu. Helpottaa mieltä varmasti kovasti ja tuo selvyyttä tilanteeseen. Fertinovasta sen verran, että meidän kaksosemme saivat alkunsa juuri siellä. IVF oli siis vuonna 2005. Sittemmin toisella hoitokierroksella siellä asioidessamme olen huomannut, että lääkäreillä on aikamoinen kiirus. Näin varmasti on joka paikassa, mutta muutos parin vuoden takaiseen oli melkoinen. Kannattaa kirjoittaa etukäteen ylös, mitkä kysymykset Sinua askarruttavat. Tosi asialliset ja mukavat ovat molemmat klinikan lääkärit.

Onnenpotkuja ekalle käynnille, toivottavasti niitä ei enempää tarvittaisikaan =)

Moi Jozefina ja muut! Ajattelin palata tähän vanhaan ketjuun kertomaan, että nyt on mullakin luge kuuri vihdoin aloitettu! Meni aikaa, kun lääkäri halusi tutkia kromosomit ja tukostaipumukset ja kaikki, ennen kuin päätti mitä hoitoa antaa.

Tokaa päivää olen nyt kokeillut lääkettä ja aika paljon sivuoireita on tullut.. Mulla on aika pahaolo kokoajan ja mieli maassa, mutta ehkä sitä kohta tottuu näihin lääkkeisiin. Aloitin luget vähän myöhäisessä kierron vaiheessa, eli kp 23/29, joten toki toivon että pahoinvointi johtuisikin jostain muusta.. :)

Viikonloppuja kaikille!

Yhteistyössä