Liian hitaasti ajavat vaarantavat liikennettä.

  • Viestiketjun aloittaja Tutkimuksen kertomaa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä olen huomannut sellaisen ärsyttävän seikan, että kun on esim. 70 rajoitus ja itse ajan noin 75-78 mittarissa, niin ohi kaahataan tosi kovaa, mutta sitten kun on 100 tai 120 rajoitus, niin ohituskaistaa saa itse jatkuvasti käyttää, kun monet ihmiset ei ilmeisesti uskalla ajaa 120 tai edes 100. Enkä nyt tarkoita mitään perävaunuyhdistelmiä tai ajoneuvoja, joilla ei noin kovaa saa ajaa vaan ihan normaaleja henkilöautoja...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28736049]Mä olen huomannut sellaisen ärsyttävän seikan, että kun on esim. 70 rajoitus ja itse ajan noin 75-78 mittarissa, niin ohi kaahataan tosi kovaa, mutta sitten kun on 100 tai 120 rajoitus, niin ohituskaistaa saa itse jatkuvasti käyttää, kun monet ihmiset ei ilmeisesti uskalla ajaa 120 tai edes 100. Enkä nyt tarkoita mitään perävaunuyhdistelmiä tai ajoneuvoja, joilla ei noin kovaa saa ajaa vaan ihan normaaleja henkilöautoja...[/QUOTE]

Syy voi olla ihan polttoaineen säästämisessä. Hitaampaa ajamalla säästyy huomattavasti kallista menovettä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28736162]Syy voi olla ihan polttoaineen säästämisessä. Hitaampaa ajamalla säästyy huomattavasti kallista menovettä.[/QUOTE]

Vituttaa pellet, jotka ei osaa ohittaa, vaikka hevosvoimia riittää ihan normaalisti.
 
"vieras"
Ajelen väh.1000km/viikko eli kaiketi riittävästi kommentoidakseni asiaa. Olen nainen, autoni on turvallinen, iso ja melko uusi ja rengasasiat aina kunnossa. Tehoja riittää kulkuvälineessäni. Juuri MIKÄÄN ei ole mageempaa kuin päästää kesäyönä menemään moottoritietä sellaista vauhtia että kortti toki lähtisi heilahtamalla jos tutkaan osuisi. Nautin vauhdista ja tykkään ajaa. Kaupungissa ja päiväaikaan ajelen toki yleensä rajoitusten mukaan (eli väh.sen kymmenen yli ;) ) muiden turvallisuudenkin ja suurempien liikennemäärien vuoksi.

Usein käyttämäni tie on parinkymmenen kilometrin pätkä vanhaa 2-kaistaista maantietä, kesärajoitus sata, talvella 80. Onnettomuuksia on aika paljon ja tie talvella usein huonossa kunnossa. Itse olen ollut lähellä ajaa pahan kolarin tuolla esimerkkitielläni muutaman kerran. Tässä syyt:

- Rattijuoppo, nukahtelija tai puhelimen näprääjä, ajoi edellä ja heittelehti vastaantulijoiden kaistalle ja pientareelle, ajoi LUJAA. Yhteentörmäys oli tosi lähellä ja siihen kasaan olisin ajanut minäkin. Soitin poliisit perään.
- Pimeä talviaamu, liukasta ja pöllyävää lunta kapeahkolla tiellä enemmän kuin olen koskaan aiemmin nähnyt. Ajoin kuuttakymppiä (raj.80) koska keli ja erittäin huono näkyvyys niin vaati, tuokin nopeus vaati täyden keskittymisen. Ohittelijat pölläyttivät lumen "silmilleni" koukatessaan aamuliikenteessä nopeasti ohi ja siirtyessään takaisin suoraan mun eteeni, jolloin näkyvyys hetken 0 ja pakko hieman hidastaa ettei ole perässä.
- Nätti talvipäivä, tie helvetin liukas, kaikki tietänee sään mikä tämän saa aikaan ja tällaisesta kelistä varoitetaankin radiossa ym. Ja TAAS sama homma; parinkymmenen kilometrin matkalla järjettömiä ohituksia, puikkelehtimisia, turvavälit olemattomat.

Miksi? Tuolla matkalla ruuhka-aikoina noilla em. toimilla voittaa ehkä viisi minuuttia. Minä henkkoht adrenaliinifriikkinäkin tykkään toimillani varmistaa sen, että itse selviydyn hengissä kotiin sellaisistakin olosuhteista, missä iso osa niistä pahoista onnettomuuksista tapahtuu. Vaikka sitten vartin myöhemmin. Rankkasadettakin porukka osaa Suomessa kunnioittaa jotenkin, mutta hyvällä talvikelillä täällä luullaan että koska se toistuu joka vuosi, autoa osataan käsitellä rallikuskin ottein vaikka pönötettäisiinkin siinä vain se työmatka päivittäin. Saati sitten huonolla talvikelillä missä joku tahtoo nostaa todennäköisyyttä päästä ehjänä pois tieltä.. Ei ne uudetkaan nastat ihmeitä sentään tee. Syökö se liikaa egoa ajaa sitä 60 tarvittaessa, vaikka taulussa lukee 80 vai missä vika?
 
"jaahas"
Mikähän mahtaa olla sellainen hyvä syy ajaa esim. 80 km/h alueella 60:iä jos on aivan hyvä keli? Järjettömät ohitukset ovat järjettömiä ja turha kaahailu on järjetöntä mutta järjetöntä on myös lähteä liikenteeseen jos pelkää kovaa vauhtia niin paljon ettei kykene ajamaan 100 tai jos kiihdyttäminen on liian vaikeaa moottoritielle liityttäessä! Sellaiset pois liikenteestä kokonaan!
 
"vieras"
[QUOTE="jaahas";28750716]Mikähän mahtaa olla sellainen hyvä syy ajaa esim. 80 km/h alueella 60:iä jos on aivan hyvä keli? Järjettömät ohitukset ovat järjettömiä ja turha kaahailu on järjetöntä mutta järjetöntä on myös lähteä liikenteeseen jos pelkää kovaa vauhtia niin paljon ettei kykene ajamaan 100 tai jos kiihdyttäminen on liian vaikeaa moottoritielle liityttäessä! Sellaiset pois liikenteestä kokonaan![/QUOTE]

Polttoai?een säästö? Miksi luulet hitaasti ajavien pelkäävän vauhtia? Miksi pelko on ensimmisenä mielessäsi? Taidat pelätä itse.
 
"Hitaasti ajamisesta ei kuitenkaan ole määrätty rangaistusta, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Korkeintaan auto ohjataan pois vilkkailta väyliltä tai kysytään syytä alinopeuteen.

Tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa moninkertaiseksi, jos auton nopeus poikkeaa 20% väylän keskimääräisestä nopeudesta eli muuta liikennettä merkittävästi nopeammin tai hitaammin ajavat lisäävät onnettomuusriskiä."
 
"jaahas"
[QUOTE="vieras";28751332]Polttoai?een säästö? Miksi luulet hitaasti ajavien pelkäävän vauhtia? Miksi pelko on ensimmisenä mielessäsi? Taidat pelätä itse.[/QUOTE]

Polttoaineen säästäminen ei ole mikään syy vaarantaa liikennettä. Toisekseen, miten on varaa pitää edes autoa jos ei pysty sitten ostamaan polttoainetta sen vertaa että vois ajella nopeusrajoitusten mukaisesti (silloin kun keli sen sallii!)???

Ja ei, en pelkää tod. nopeaa vauhtia vaikka ajokorttia vasta ajelenkin ;) Osaan jopa kiihyttää kiihdytyskaistalla niin ettei tarvi aiheuttaa vaaratilanteita muulle liikenteelle.

Juuri tapahtui sellainen tapaus miehelleni, oikein sopiva esimerkki hitailijoista. Olisi kolari tullut, pahakin, ellei mieheni olisi pystynyt väistämään penkereelle kun joku saakelin idiootti tulee liian hitaasti kiihdytyskaistaa ja kiilaa rekan eteen niinkuin omistaisi koko tien! Siinä olisi mukava monen auton kolari tullut, huhhuh taas!

Monenlaista hullua sitä liikenteessä näkyy, niistä ei kaahailijat eikä hidastelijat ole kumpikaan parempi!
 
"vieras"
Toisaalta mä en ymmärrä miksi ihmisiä häiritsee jos joku ajaa henkilöautolla 100 alueella vaikka 80, kun tuolla teillä kuitenkin kulkee niitäkin, jotka eivät saa kovempaa ajaa ja sitten on noi traktorit, jotka ajavat vielä hiljempaa, että miksi henkilöautolla ajajat saavat ärsytyskynnyksen nousemaan. Itse pyrin kyllä ajamaan ihan nopeusrajoitusten mukaan, joskus saattaa tosin jäädä huomaamatta, että rajoitus on muuttunut 80 sataseen, niin silloin saatan ajaan alle nopeusrajoitusten.
 
Mä olen myös niillä linjoilla, että daijukaahottajat aiheuttaa vaaratilanteita eniten...mutta se mitä viimeksi mietin motarilla ja muuallakin on se, että kaikista vaarallisimpia onkin ne joilta puuttuu totaalisesti vuoropuhelu muun liikenteen kanssa...eli ne jotka eivät käytä vilkkua, ne jotka sahaavat vauhtia ees taas arvaamattomasti ja ilman näkyvää syytä....
 
"vieras"
Mä olen myös niillä linjoilla, että daijukaahottajat aiheuttaa vaaratilanteita eniten...mutta se mitä viimeksi mietin motarilla ja muuallakin on se, että kaikista vaarallisimpia onkin ne joilta puuttuu totaalisesti vuoropuhelu muun liikenteen kanssa...eli ne jotka eivät käytä vilkkua, ne jotka sahaavat vauhtia ees taas arvaamattomasti ja ilman näkyvää syytä....
Miksi ihmiset eivät vilkuta liikenneympyrässä?
 

Yhteistyössä