Liho (ei lihoa), kotoa (ei kotoota), kuulostaa (ei kuullostaa), niinpä (ei niimpä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielenhuoltoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30670593:
Pilkkuja on oikea määrä, mutta että-sana pitää jättää pois.

Onko muka tässä lauseessa jotain vikaa:

Kysellään miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä että miksi joku ei liho.

[QUOTE="wtf";30670607]Onko muka tässä lauseessa jotain vikaa:

Kysellään miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä että miksi joku ei liho.[/QUOTE]

"Miksi joku ei liho" on tuossa sivulause. Että-sana ei korvaa pilkkua.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30670626:
"Miksi joku ei liho" on tuossa sivulause. Että-sana ei korvaa pilkkua.

Mun mielestä toi lause kuulostais järkevimmiltä näin:

Kysellään miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä miksi joku ei liho.

Mutta ei että sanaa ennen aina pilkkua tarvitse?

Kuullostaasiltä, että aapee, on vääräjalkaisena sänkystä noussut. niimpäs lihoaa hän kotoota lähettyään joutuessaan ryhtymään lukemaan metrolehden keskustelu palsaa.

Itseäni jostain syystä ärsyttävät netin lukemattomat ilmoitukset, jotka alkavat sanalla "elikkäs".

Elikkäs. Ny olisi myynnissä jokunen kuutio parin vuoden päästä kuivaa polttopuuta. Jos omistat moottorisahan, niin tule ostamaan pois, ennen kuin se kaatuu saunan katolle.

[QUOTE="wtf";30670613]Ap, olet muuten väärässä lihoa - sanan suhteenkin: Liite:Verbitaivutus/suomi/lihota – Wikisanakirja[/QUOTE]

Kyllä ap kuitenkin edustaa sitä perinteistä oikeinkirjoituista vaikka myös muoto lihota nykyisin hyväksytäänkin.

Lihoa/lihota, lihominen/lihoaminen? | Kysy.fi

Keskustelupalstalla tarkka oikeinkirjoitus ei mielesatäni ole välttämätöntä, koska tämä tavallaan on tekstimuotoista puhetta. Mutta se, että lehtien toimittajat ja tv-ohjelmien tekstittäjät nykyisin kirjoittavat huonoa suomea, on ärsyttävää ja huolestuttavaa. Ilmiö kertoo siitä, että toimittaja kokee työnsä vain lässyttävänä kansalaiskeskustelijana?

Kyllä ap kuitenkin edustaa sitä perinteistä oikeinkirjoituista vaikka myös muoto lihota nykyisin hyväksytäänkin.

Lihoa/lihota, lihominen/lihoaminen? | Kysy.fi

Keskustelupalstalla tarkka oikeinkirjoitus ei mielesatäni ole välttämätöntä, koska tämä tavallaan on tekstimuotoista puhetta. Mutta se, että lehtien toimittajat ja tv-ohjelmien tekstittäjät nykyisin kirjoittavat huonoa suomea, on ärsyttävää ja huolestuttavaa. Ilmiö kertoo siitä, että toimittaja kokee työnsä vain lässyttävänä kansalaiskeskustelijana?

Vitun idiootti :laugh:

Tässä oli nyt liho vs. lihoa kyseessä

Missä vaiheessa sanan "lapsi" taivutus on muuttunut sanasta "lasten" sanaksi "lapsien"? Joo, kyllä mä tiedän että virressäkin veisataan että: "ystävä sä lapsien..." mutta kun puhutaan jostain tekemisestä niin eikö silloin oikea muoto ole "lasten"? Eli "lähdin lasten kanssa kauppaan", "leivottiin lasten kanssa pullia". Kun jatkuvasti näkee näitä "lähdin lapsien kanssa kauppaan" - lauseita... Joo, vähäpätösiä on nämä mun murheet mutta tuo ärsyttää välillä suunnattomasti.

[QUOTE="Huoh";30671048]Missä vaiheessa sanan "lapsi" taivutus on muuttunut sanasta "lasten" sanaksi "lapsien"? Joo, kyllä mä tiedän että virressäkin veisataan että: "ystävä sä lapsien..." mutta kun puhutaan jostain tekemisestä niin eikö silloin oikea muoto ole "lasten"? Eli "lähdin lasten kanssa kauppaan", "leivottiin lasten kanssa pullia". Kun jatkuvasti näkee näitä "lähdin lapsien kanssa kauppaan" - lauseita... Joo, vähäpätösiä on nämä mun murheet mutta tuo ärsyttää välillä suunnattomasti.[/QUOTE]

wikipedian mukaan (okei, ei ehkä luotettavin lähde) molemmat muodot on kyllä oikein

[QUOTE="wtf";30670635]Mun mielestä toi lause kuulostais järkevimmiltä näin:

Kysellään miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä miksi joku ei liho.

Mutta ei että sanaa ennen aina pilkkua tarvitse?[/QUOTE]

Mutta päälauseen ja sivulauseen väliin tulee aina pilkku. "Miksi joku ei liho" on kysyvä sivulause.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671075:
Mutta päälauseen ja sivulauseen väliin tulee aina pilkku. "Miksi joku ei liho" on kysyvä sivulause.

Eli lauseen pitäisi vai olla:

Kysellään miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä, miksi joku ei liho.

Enpä usko :D

[QUOTE="wtf";30671109]Eli lauseen pitäisi vai olla:

Kysellään miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä, miksi joku ei liho.

Enpä usko :D[/QUOTE]

Ei, vaan tuohon kysellään- ja miksi-sanojen väliinkin tulee pilkku.

Mikset usko? Ei nämä ole mitään uskon asioita, vaan voit ihan googlettaa.

Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla lukee näin: "Sivulause erotetaan päälauseesta pilkulla. Sivulauseita ovat alisteiset konjunktiolauseet, relatiivilauseet ja alisteiset eli epäsuorat kysymyslauseet." Ja kyllä, "kysellään" on yksinään päälause. Sitä kuitenkin seuraavaksi ihmettelet.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671126:
Ei, vaan tuohon kysellään- ja miksi-sanojen väliinkin tulee pilkku.

Mikset usko? Ei nämä ole mitään uskon asioita, vaan voit ihan googlettaa.

Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla lukee näin: "Sivulause erotetaan päälauseesta pilkulla. Sivulauseita ovat alisteiset konjunktiolauseet, relatiivilauseet ja alisteiset eli epäsuorat kysymyslauseet." Ja kyllä, "kysellään" on yksinään päälause. Sitä kuitenkin seuraavaksi ihmettelet.

Koska kuulostaa ihan naurettavan tyhmältä, etenkin tuo "...vaikka pitäisi kysyä, miksi joku ei liho".

Ja mun käsittääkseni noissa on kuitenkin myös poikkeuksia. Esimerkiksi lause jossa on vain yksi sana (tässä tapauksessa tämä "kysellään"), voidaan jättää pilkku pois. Ei noi säännöt niin tarkkoja ole ettäkö kukaan voisi varmasti sanoa mikä on oikein.

Ja oikeastaan, mua ei edes kiinnosta :D Mulle on aivan sama mikä on kieliopillisesti oikein. Tässä ap:n tekstissä oli ihan tarpeeksi virheitä muutenkin huolimatta siitä oliko siinä yhdessä lauseessa nyt liikaa pilkkuja vai ei. Koko lause oli kielioppivirheiden perikuva, koska ne "liho" ja "lihoa" sanat kuuluisi olla toistepäin.

[QUOTE="wtf";30671138]Koska kuulostaa ihan naurettavan tyhmältä, etenkin tuo "...vaikka pitäisi kysyä, miksi joku ei liho".

Ja mun käsittääkseni noissa on kuitenkin myös poikkeuksia. Esimerkiksi lause jossa on vain yksi sana (tässä tapauksessa tämä "kysellään"), voidaan jättää pilkku pois. Ei noi säännöt niin tarkkoja ole ettäkö kukaan voisi varmasti sanoa mikä on oikein.

Ja oikeastaan, mua ei edes kiinnosta :D Mulle on aivan sama mikä on kieliopillisesti oikein. Tässä ap:n tekstissä oli ihan tarpeeksi virheitä muutenkin huolimatta siitä oliko siinä yhdessä lauseessa nyt liikaa pilkkuja vai ei. Koko lause oli kielioppivirheiden perikuva, koska ne "liho" ja "lihoa" sanat kuuluisi olla toistepäin.[/QUOTE]

Ylioppilastutkintolautakunta ja esimerkiksi yliopiston kielentarkastuksesta vastaavat henkilöt ovat kanssasi täysin eri mieltä tuosta lihavoidusta kohdasta. Miksi näitä opiskeltaisiin koulussa, jos ei ole täysin oikeaa tapaa?

Se, että joku sinusta kuulostaa naurettavalta, ei tarkoita, ettei asia olisi niin. Eikö sinulle koulussa sanottu, että pilkkusäännöt eivät mene puheen tauotusten mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671159:
Ja tuo on minusta hassua, että ensin moititaan jotakuta kielioppivirheestä, mutta sitten sanotaankin, että eihän nämä säännöt niin ehdottomia ole.

No kuule ihan läpällä etsin tuosta aloituksesta niistä virheitä kun ap itse niistä niin valitti. :D Ei pidä ottaa kaikkea niin pirun tosissaan. Ei mua vois vähempääkään kiinnostaa mitkään kielioppisäännöt, ei vaikka ap:n tekstistä virheitä yritinkin etsiä. :D Mutta pidä vain hassuna jos siltä tuntuu.

[QUOTE="wtf";30671167]No kuule ihan läpällä etsin tuosta aloituksesta niistä virheitä kun ap itse niistä niin valitti. :D Ei pidä ottaa kaikkea niin pirun tosissaan. Ei mua vois vähempääkään kiinnostaa mitkään kielioppisäännöt, ei vaikka ap:n tekstistä virheitä yritinkin etsiä. :D Mutta pidä vain hassuna jos siltä tuntuu.[/QUOTE]

Entä sitten? Ne mainitsemasi pilkkuvirheet eivät nyt olleet virheitä ja se siitä.

Ja jos itsekin heitit vain läpällä, sitä suuremmalla syyllä luulisi sen sinustakin olevan hassua.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671175:
Entä sitten? Ne mainitsemasi pilkkuvirheet eivät nyt olleet virheitä ja se siitä.

Ja jos itsekin heitit vain läpällä, sitä suuremmalla syyllä luulisi sen sinustakin olevan hassua.

Mitä entä sitten? :D Mä en ole samaa mieltä tosta pilkkuasiasta ja se siitä.

Miksi musta olisi hassua "että ensin moititaan kielioppivirheestä mutta sitte sanotaan että ei nämä säännöt niin ehdottomia ole" vaikka etsinkin ap:n tekstistä virheitä läpällä? Sulla on omituinen logiikka.

[QUOTE="wtf";30671199]Mitä entä sitten? :D Mä en ole samaa mieltä tosta pilkkuasiasta ja se siitä.

Miksi musta olisi hassua "että ensin moititaan kielioppivirheestä mutta sitte sanotaan että ei nämä säännöt niin ehdottomia ole" vaikka etsinkin ap:n tekstistä virheitä läpällä? Sulla on omituinen logiikka.[/QUOTE]

Ethän sinä voi sanoa, että olet eri mieltä tai ettei niillä ole väliä, jos itse joihinkin olemassa oleviin sääntöihin (vaikka sitten läpällä) viittaat. Miksi ihmeessä olisi sääntöjä ja virheitä, jos nämä asiat ovat mielipideasioita?

Ja jos taas sinulle ei ole väliä, niin miksi silti vieläkin intät, ettei tuo pilkkuasia mene niin? :D

Eli kertoisitko vielä, onko sinusta olemassa tiettyjä kielioppisääntöjä vai ei? Tämä on nyt se ristiriita, jota en tajua.

[QUOTE="wtf";30670717]Vitun idiootti :laugh:

Tässä oli nyt liho vs. lihoa kyseessä[/QUOTE]

Keskusteluun osallistuu idiootti mutta se en ole minä.

Taivutusmuoto on "hän ei liho" jos verbin perusmuoto on lihoa (se perinteisempi ja ammattilaisten parempana pitämä) tai vaihtoehtoisesti "hän ei lihoa" jos verbin perusmuoto on lihota (uudempi ja murteellisempi mutta myös hyväksytty). Eli linkkini oli täsmälleen aihetta koskeva, mutta se keskustelun idiootti ei osaa taivuttaa verbejä?

Yhteistyössä