Liho (ei lihoa), kotoa (ei kotoota), kuulostaa (ei kuullostaa), niinpä (ei niimpä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielenhuoltoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kielenhuoltoa

Vieras
Paltalla toistuu jatkuvasti samat kielioppivirheet, joka ainakin minun silmääni särähtävät pahasti. Kysellään, miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä, että miksi joku ei liho.

Toinen erityisen vaikea asia tuntuu olevan koti-sanan taivutus. Lähden kotoa pois, eikä lähden kotoota pois.

Ettekö tosiaan ole yhtään kuunnelleet äidinkielen tunneilla vai onko tänne vain kasaantunut yhteiskunnan tyhmintä porukkaa harvinaisen paljon?

Hyvä aihe!

Kaikkein pelottavimpia ovat sellaiset, jos ihminen ei tiedä, mitä vastauksena tarkoittaa sanat "päinvastoin" ja "epäilen". Voisitko selvittää, itse en viitsi, mutta niin usein olen törmännyt asiaan... Muitakin vastaavia on.

Esimerkiksi aikoinaan opetettiin, että sanaa epäilen käytettiin silloin, kun tarkoitettiin, luulen että ei- merkitystä.

Miten sitten, jos toinen vaan ei ymmärrä niiden eroa käytännössä - tai koskaan?

Tämä on keskustelupalsta, joten useat käyttävät puhekieltä myös tekstissä, mikä tähän kontekstiin sopiikin aivan hyvin. On myös olemassa ihmisiä, jotka aivan tarkoituksellisesti kirjoittavat sanoja väärin tai väärissä konteksteissa, ikään kuin tehokeinona.

[QUOTE="paula";30668605]Hyvä aihe!

Kaikkein pelottavimpia ovat sellaiset, jos ihminen ei tiedä, mitä vastauksena tarkoittaa sanat "päinvastoin" ja "epäilen". Voisitko selvittää, itse en viitsi, mutta niin usein olen törmännyt asiaan... Muitakin vastaavia on.

Esimerkiksi aikoinaan opetettiin, että sanaa epäilen käytettiin silloin, kun tarkoitettiin, luulen että ei- merkitystä.

Miten sitten, jos toinen vaan ei ymmärrä niiden eroa käytännössä - tai koskaan?[/QUOTE]

Mä en oikeasti ymmärrä mitä tässä nyt sanotaan

Paltalla toistuu jatkuvasti samat kielioppivirheet, joka ainakin minun silmääni särähtävät pahasti. Kysellään, miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä, että miksi joku ei liho.

Toinen erityisen vaikea asia tuntuu olevan koti-sanan taivutus. Lähden kotoa pois, eikä lähden kotoota pois.

Ettekö tosiaan ole yhtään kuunnelleet äidinkielen tunneilla vai onko tänne vain kasaantunut yhteiskunnan tyhmintä porukkaa harvinaisen paljon?

Ainakin tänne on keräytynyt näköjään yksi kielioppineurootikko, eikä niin kovin sivistyneeltä itse vaikuttava. Minulle äidinkieltä tärkeämpi ja sivistystä kehittävämpi oppi jo keskikouluaikana oli filosofia.

Toi kotoa-kotoota muakin on ihmetyttänyt... Vielä parempi "kotoonta" :D

[QUOTE="Abcde";30668628]Vai että paltalla on kielioppivirheitä.
Anteeksi, oli pakko. =)[/QUOTE]

"Paltalla" ei ole kielioppivirhe vaan lyöntivirhe, kaksi ihan eri asiaa.

Minun korvaani kotoota on ainakin niin selvä murresana, että ihmettelen, miten kukaan voi luulla, että joku sitä käyttävä luulee sen olevan kieliopillisesti oikein. Ja niimpä-sana on minusta sellainen tahallinen väännös myös. Eipä ole tullut mieleenkään, että nämä olisivat tahattomia kielioppivirheitä.

Entä jos joku kirjoittaa onkelma tai Epsanja? Eikö se olekaan kaikille ihan selvää, että ne on ihan tahallaan kirjoitettu väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30668665:
Minun korvaani kotoota on ainakin niin selvä murresana, että ihmettelen, miten kukaan voi luulla, että joku sitä käyttävä luulee sen olevan kieliopillisesti oikein. Ja niimpä-sana on minusta sellainen tahallinen väännös myös. Eipä ole tullut mieleenkään, että nämä olisivat tahattomia kielioppivirheitä.

Entä jos joku kirjoittaa onkelma tai Epsanja? Eikö se olekaan kaikille ihan selvää, että ne on ihan tahallaan kirjoitettu väärin?

voi kertoa myös lukihäiriöstä että omaan silmään näyttää oikealta vaikka onkin väärin.

voi kertoa myös lukihäiriöstä että omaan silmään näyttää oikealta vaikka onkin väärin.

Tarkoitin sitä, että kielellä ja sanoilla leikittely on minusta ihan jees. Minä en ainakaan häiriinny, jos joku keskustelussa puhuu Epsanjasta, vaikka tiedän, ettei sitä kirjoiteta oikeasti niin. Tai jos joku puhuu Keekistä, kun tarkoittaa Cheekiä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30668681:
Tarkoitin sitä, että kielellä ja sanoilla leikittely on minusta ihan jees. Minä en ainakaan häiriinny, jos joku keskustelussa puhuu Epsanjasta, vaikka tiedän, ettei sitä kirjoiteta oikeasti niin. Tai jos joku puhuu Keekistä, kun tarkoittaa Cheekiä.

joo ei mullakaan olis ongelmaa ymmärtää tollasta kieltä ja jos en tiedä ni kysyn<:)

Tuo epäilen-sana on kyllä vähän kyseenalainen siinä mielessä, että sitähän käytetään virallisesti myös positiivisessakin luulemisessa. Esimerkiksi kun jotakuta epäillään rikoksesta, niin eihän se tarkoita sitä, että ollaan siinä käsityksessä, ettei tämä henkilö ole tehnyt rikosta.

Yhteistyössä