lihavuutta olisi reilusti yli puolet vähemmän jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minäkin liikunnan puolesta liputan. Mä sain pienenä limpparia ja karkkia eikä niiden kanssa oltu mitenkään erityisen tarkkoja kuten ei muunkaan syömisen kanssa ja niin kauan kun harrastin kilpavoimistelua 3krt/vko ja yhtenä iltana toinen harrastus niin sain syödäkkin mitä vain. Kun lopetin harrastuksen yläasteella niin kiloja alkoi tulla ja kun muutin pois kotoa ja aloin syömään todella epäterveellisesti niin kiloja tuli pikkuhiljaa, mutta suunta oli koko ajan ylös päin. Onneksi sain itseäni niskasta kiinni kun painoin 75kg enkä antanut painon enää nousta vaan suunta on nyt alas päin.

Mä en ole ollut lapsena enkä teininä ylipainoinen, eli bmi yli rajojen. Toki tukeva esim. 7-vuotiaana 28kg ja 129cm jne. Jos mä en olis saanut viikkorahaa ja jos mä en olis käyttänyt sitä roskaruokaan niin olisin varmasti ollut hoikka. Liikuntaan omat vanhemmat käski panostaa ja harrastinkin satujumppaa, judoa, aerobickiä, lentopalloa, seikkailukerhoa jne. Varmaankin ilman noita harrastuksia olisin ollut ylipainoinen.

Niin ap ja typeryyttäkin olisi vähemmän jos ihmiset käyttäisivät aivojaan. Ota siis vaan itseäsi niskasta kiinni, kyllä se vielä sinultakin alkaa sujumaan kun vähän pinnistelet.

Alkuperäinen kirjoittaja voihan vee:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
En tiedä sinusta, mutta monella kilpirauhasen vajaatoiminta taitaa johtua vääränlaisesta ravitsemuksesta. Liika vilja, "kevyet" sokerijogurtit, margariini, karkit,,kaikki sellainen moska.
Tuntuu yleistyneen hurjasti tuokin vaiva, erityisesti naisten keskuudessa (miksi sitte ei miehillä, kukapa tietäis..).

:o :laugh:
Tuossa taas sellaisen ihmisen kommentti, joka ei tiedä kyseisestä sairaudesta yhtään mitään. Kommentista päätelleen olet karppaaja, sillä hehän ovat sitä mieltä, että kaikki sairaudet johtuvat siitä, ettei karppaa...

Joo en tosiaan tarkemmin tiedä, mut ihan älyttömästi tuntuu yleistyneen ko. vaiva. Ja semmoseen tietoon oon törmänny (en muista missä ) että viljalla vois olla asian kans tekemistä. Lihominen johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan ja se taas lihottaa lisää...
Kaikki sairaudet kertoo jostain epätasapainosta, ei toki välttämättä aina ravitsemuksellisesta.
Toki vaiva voi olla synnynnäinenkin.

Noh, on karppaajia jotka on saanu vilkastettua kilpirauhasen toimintaa ruokavaliolla. ;) Ei se toki autuaaksi tekevä ruokavalio ole, tai kaiken parantava, vaikka se paljon hyvää tekeekin (niille joille se sopii). Kokeilemallahan se selviää, oisko itselle apua vhh:sta tai viljattomuudesta.

Joo en tosiaan tarkemmin tiedä, mut ihan älyttömästi tuntuu yleistyneen ko. vaiva. Ja semmoseen tietoon oon törmänny (en muista missä ) että viljalla vois olla asian kans tekemistä. Lihominen johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan ja se taas lihottaa lisää...
Kaikki sairaudet kertoo jostain epätasapainosta, ei toki välttämättä aina ravitsemuksellisesta.

Noh, on karppaajia jotka on saanu vilkastettua kilpirauhasen toimintaa ruokavaliolla. ;) Ei se toki autuaaksi tekevä ruokavalio ole, tai kaiken parantava, vaikka se paljon hyvää tekeekin (niille joille se sopii).

Enpä ole koskaan kuullut et lihominen johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Noh, on karppaajia jotka on saanu vilkastettua kilpirauhasen toimintaa ruokavaliolla. ;) Ei se toki autuaaksi tekevä ruokavalio ole, tai kaiken parantava, vaikka se paljon hyvää tekeekin (niille joille se sopii).

Enpä ole koskaan kuullut et lihominen johtaa kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Niin no parempi sanoa että vääränlainen ravitsemus joka myös lihottaa.

Toki vaiva voi olla synnynnäinenkin.

Noh, on karppaajia jotka on saanu vilkastettua kilpirauhasen toimintaa ruokavaliolla. ;) Ei se toki autuaaksi tekevä ruokavalio ole, tai kaiken parantava, vaikka se paljon hyvää tekeekin (niille joille se sopii). Kokeilemallahan se selviää, oisko itselle apua vhh:sta tai viljattomuudesta.

Kilpirauhashormonit

Aivolisäke eli hypofyysi säätelee kilpirauhasen toimintaa. Jos kilpirauhanen toimii vajaasti, aivolisäke erittää TSH-hormonia (englanniksi TSH = "thyroid stimulating hormone"). Tämä ohjaa kilpirauhasta tuottamaan lisää sen omia hormoneja, tyroksiinia ja trijodotyroniinia. Vastaavasti jos kilpirauhanen toimii liiallisesti niin aivolisäkkeen TSH-eritys vaimenee.

Vajaatoiminta syntyy kun kilpirauhanen ei enää pysty erittämään riittävästi elintoimintoja ylläpitäviä hormoneja T4 (tyroksiini) ja T3 (trijodotyroniini).

Vajaatoiminnan syitä

* Kilpirauhasen krooninen tulehdus
* Liikatoiminnan hoidon jälkitila - leikkaus tai radiojodihoito
* Synnynnäisesti puuttuva kilpirauhanen tai riittämätön kilpirauhashormonituotanto
* Aivolisäkkeestä riittämätön TSH-tuotanto (harvoin)
* Synnytyksen jälkeinen tulehdus tai subakuutti tulehdus (silloin usein ohimenevä vajaatoiminta)
* Tietyt lääkkeet, kuten amiodaroni (lääke sydämen rytmihäiriöihin) ja lithium (lääke maanis-depressivisen taudin hoitoon)

No en ole koskaan kuullut, että ravinto tai lihavuus olis aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Olis kyllä mielenkiintoista lukea tällainen tutkimus, koska olen ilmeisesti elänyt sairauden kanssa vuosia saaden väärää tietoa omasta sairaudestani.

Niin ap ja typeryyttäkin olisi vähemmän jos ihmiset käyttäisivät aivojaan. Ota siis vaan itseäsi niskasta kiinni, kyllä se vielä sinultakin alkaa sujumaan kun vähän pinnistelet.

huoh.. mikäs se sun ongelma on?
mulla ei ole minkään kaltaista ongelmaa aivojen käytössä kiitos vaan huolenpidosta
:hug:
ja aloitukseeni liittyen, tosiasioita on turha kiistää..
mulla on tuollainen kotisika josta sen näen selvääkin selvemmin, siis napostelun haittavaikutukset, ja myöskin sen mitä seuraa kun sen napostelun jättää vähemmälle tai lisää liikuntaa...
ja koskapa tuo mieheni ei ole millään tavalla kromosomeiltaan erikoinen, eikä sairasta minkäänlaista sairautta jonka aiheuttaisi painon nousua jne. niin voin tehdä siitä sen päätelmän että hän, kuten sadat ja tuhannet muutkin itse itselleen sen aiheutatvat ja myöskin asiaa muuttamalla siihen voivat vaikuttaa...
(ja ihan ettei olisi ihan vain yhden esimerkin varassa niin perheeni,tuttava ja ystävä piiriin mahtuu kyllä muitakin esimerkkejä, sen lisäksi osaan pitää silmäni ja korvani auki ja sulattaa lukemaani tietoa ja tehdä johtopäätöksiä vasta sitten kun olen saanut runsaasti esimerkkejä, kokemusta ja tietoa asioista.. ja osaan myöskin tarkastella asioita monelta eri kantilta enkä ole ehdoton mielipiteissäni, koska tiedostan asioiden olevan vain harvoin jos ollenkaan mustavalkoisia..
välttämättä tämä kaikki ei ilmene tekstistäni, joka on hivenen surullista.. mutta en ole oikein koskaan ollut sillä lailla verbaalisesti lahjakas että jaksaisin ja viitsisin kirjoitella niin "kaiken selittäviä mutta silti asian jämäkästi esittäviä tekstejä" :D

Millaisen tunteen sinä halusit tällä aloituksella tuottaa lihavalle ihmiselle vai oletko puhtaasti vain huolissasi siitä että kaikki lihavat eivät ehkä tiedäkään että ruoka heidän lihomisensa aiheuttaa?
Ja kun viittasit tuohon että olet palstalla oppinut että naisessa pitää olla mistä kiinni ottaa, niin eikös se ole hyvä vaan että makuja on monia, kamalaa jos kaikki miehet vain teidän hoikkien perässä juoksisivat tai kaikki lihavat naiset vain nurkassa itkisivät kokoaan ajatellen automaattisesti olevansa rumia. Eikö se ole hyvä vaan että itsetuntoa riittää ulkonäöstä huolimatta, meillä kaikilla =) Siksi nyt hiillostan sinua, kun harvoin näitä aloituksia kukaan tunnettu musta tekee, yleensä nämä huudellaan harmaana ja minä oikeasti haluaisin tietää miksi hoikilla ärsyttää lihavuus. Kun jotenkin maalaisjärjellä luulis, että jos itse on upea ilmestys niin se on hyvä vaan että muut näyttää vähän huonommilta :D

No en ole koskaan kuullut, että ravinto tai lihavuus olis aiheuttanut kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Olis kyllä mielenkiintoista lukea tällainen tutkimus, koska olen ilmeisesti elänyt sairauden kanssa vuosia saaden väärää tietoa omasta sairaudestani.

Ehkä välillisesti? Sokeri ja viljat lisää tulehdusta, ja liika omega6 jota nykyravitsemuksella tuppaa saamaan ihan liikaa.
Mutta tosiaan minä en tästä enempiä mitään tiedä, joten antaapa olla. Kokeilla voi silti ruokavalioita, vaivaan ku vaivaan...lääkärithän tietty on sitä mieltä että ravitsemuksella ei voi korjata juuri mitään vaan täytyy lääkkeitä syödä.

Ehkä välillisesti? Sokeri ja viljat lisää tulehdusta, ja liika omega6 jota nykyravitsemuksella tuppaa saamaan ihan liikaa.
Mutta tosiaan minä en tästä enempiä mitään tiedä, joten antaapa olla. Kokeilla voi silti ruokavalioita, vaivaan ku vaivaan...lääkärithän tietty on sitä mieltä että ravitsemuksella ei voi korjata juuri mitään vaan täytyy lääkkeitä syödä.

No aika vaikea on korjata ruokavaliolla hormoonisairautta joka on elinikäinen. Kenenkään ei todellakaan kannata jättää diagnosoitua kilpirauhasen vajaatoimintaa hoitamatta vaan syödä ne hormonit, jos ei keinotekoisia niin sitten amouria, ellei sitten halua riesakseen esim. sydämen vajaatoimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Millaisen tunteen sinä halusit tällä aloituksella tuottaa lihavalle ihmiselle vai oletko puhtaasti vain huolissasi siitä että kaikki lihavat eivät ehkä tiedäkään että ruoka heidän lihomisensa aiheuttaa?
Ja kun viittasit tuohon että olet palstalla oppinut että naisessa pitää olla mistä kiinni ottaa, niin eikös se ole hyvä vaan että makuja on monia, kamalaa jos kaikki miehet vain teidän hoikkien perässä juoksisivat tai kaikki lihavat naiset vain nurkassa itkisivät kokoaan ajatellen automaattisesti olevansa rumia. Eikö se ole hyvä vaan että itsetuntoa riittää ulkonäöstä huolimatta, meillä kaikilla =) Siksi nyt hiillostan sinua, kun harvoin näitä aloituksia kukaan tunnettu musta tekee, yleensä nämä huudellaan harmaana ja minä oikeasti haluaisin tietää miksi hoikilla ärsyttää lihavuus. Kun jotenkin maalaisjärjellä luulis, että jos itse on upea ilmestys niin se on hyvä vaan että muut näyttää vähän huonommilta :D

ei se mua ärsytä.. ja siis aloituksen tein kun olen taas viimeaikoina lueskellut näitä ketjuja ja aiheena on taas viimeaikoina ollut lihavuus, lasten lihavuus, laihdutus jne.
ja en nyt ehkä osaa selittää sitä ihan oikein ja ilmane ttä joku ymmärtää väärin, mutta toi lasten ylipaino ketjukin, niin se että ihmetellään mistä johtuu, osittain puollustellaa ja osittainhyväksytään, jne niin tuli vaan mieleen kirjoittaa oma mielipide, siis aiheesta miksi ei ymmärretä että kohtuus kaikessa, myös herkuissa.. ja ehkä teksti nyt sitten oli turhan sekava tai jotain.. mie siis tarkoitin ihan kaikkia ylipainoisia lapsista vanhuksiin, miehiä sekä naisia tasapuolisesti..
kun nykyään se kohtuus on hävinnyt, sen huomaa jo pakkauksista missä tuotteet myydään.. :/
ja se oli huumoria se vastaus että palstalta jne. :snotty:
mie en oikein osaa pitää keskustelua vakavana koko aikaa ja väliin pääsee mun huonoa huumoria (mikä siis ei taida kolahtaa edes puoleen täällä olioista)

enkä mie ole sitä mieltä että kaikkien tulisi olla laihoja, itse kiikun alipainoisen rajalla ja haluaisin painaa enemmän.. eli en pidä terveenä sitä että vartavasten halutaan olla liian laihoja.. siinäkin kun on omat ongelmansa.. :| mutta kahden ääripään väliin mahtuu aika paljon sitä normaalia (siis jos bmi:täkin katsotaan)
ja se että kaiken maailman ihmedieettien sijaan pitäisi vaan pysähtyä ja miettiä mikä on kohtuudella ja mikä on liikaa..

Yhteistyössä