lihavuutta olisi reilusti yli puolet vähemmän jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo joo:
meillä mässättiin lapsena karkkia ja sipsiä ja limua ja silti olin laiha! mässätään yhä edelleen ja poika on alipainonen. nyttenkin vedän fanipaloja, pituutta on 170 ja painoa 70, synnytyksestä tovi. kovin on suppea näkemys sinulla!

vaikka en minäkään mitenkään iloinen ole siitä että vanhemmat lihottavat lapsensa sellaisiksi norsuiksi. mutta sun tapas ei ole ainut oikea!

mikä ihmeen mun tapa :o kohtuus kaikessa ei ole mun keksintöä.. sen pitäis olla ihan selvä juttu, ei makeaa mahan täydeltä jne vanhat sananlaskut.. :snotty:
kyllä mun lapsi saa herkkuja, mutta ei määrättömästi eikä joka päivä.. mie käytän kermaa ja voita sekä sokeria ruuanlaitossa, en todellakaan kannata kevyt tuotteita ja syön niin että nälkä lähtee..
liikuntaa en muuten harrasta mutta töissä sitä tulee väkisinkin enemmän kuin tarpeksi

mie kritisoin sitä herkkujen mässyttämistä, ja sen sallimista/opettamista lapsille..
ja ei, kaikki maailman ihmiset eivät mässäile ylettömästi, ja kaikkien ylipainoisten lapset eivät ole ylipainoisia

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Ja joskus 70- tai 80-luvulla tuli ohjeet välttää voita ja vähentää muutenki rasvaa, sen sijasta lisättiinkin hiilihydraatin E%-osuutta -> kansa lihoi.

Totta. Aivan idarimaisia ohjeita, että pitää syödä perunaa, sen lisäksi leipää 6-9 palaa päivässä sun muuta. Ei jumalauta, ei ihmisen maha ole kyllä mikään lehmän pötsi x satakerta x verkkomaha, juoksutusmaha, joka pystyisi käsittelemään tollaiset määrät hiilihydraatteja :D
Ainakin pitäisi opetella märehtimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Neith:
mie kritisoin sitä herkkujen mässyttämistä, ja sen sallimista/opettamista lapsille..
ja ei, kaikki maailman ihmiset eivät mässäile ylettömästi, ja kaikkien ylipainoisten lapset eivät ole ylipainoisia

Ja ei, kaikki normaalipainoiset ja hoikat eivät syö oikein. Sehän on ihan selvä, ylipainoisen tai reilusti alipainoisen kohdalla se vaan näkyy ulkopuolisillekin, jolloin ongelmasyöminen on helpompi liittää vain heihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se pelkästään ole sen ruoan syytä, että ihmiset lihoo, myöskin liikkuminen on vähentynyt ihan radikaalisesti.

tämä on mun suuri huolenaihe. perusopetuksesta vähennetään koko ajan liikuntaa!

Sitten 80-luvun ei ole liikuntatuntien määrä opetussuunnitelmassa vähentynyt... Sen sijaan koululiikunnalle on iso haaste onnistua siinä työssä, että lapset ja nuoret saadaan liikkumaan ja nauttimaan siitä.

Ei se pelkästään ole sen ruoan syytä, että ihmiset lihoo, myöskin liikkuminen on vähentynyt ihan radikaalisesti.

Mä olen muissa ketjuissa myös puhunu tosta liikkunnan vähyydestä, mutta aina siis oikeesti aina eräät ihmiset täällä on heti hyökänny ja sanonu että ei liikunta lihavuuteen auta tai laihduttamiseen auta. Mikä on kyllä tosi kumma juttu, koska ainakin lääkärit aina sanoo että pitäis liiikkua enemmän niin laihtuiskin tai ei pääsis lihoamaan niin helposti. Ja tämä siis yhdistettynä terveellisen ruokavalioon.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Ja ei, kaikki normaalipainoiset ja hoikat eivät syö oikein. Sehän on ihan selvä, ylipainoisen tai reilusti alipainoisen kohdalla se vaan näkyy ulkopuolisillekin, jolloin ongelmasyöminen on helpompi liittää vain heihin.

totta, mutta kyllähän kylmä fakta on se että kaikki ihmiset eivät kuulu tuohon hyvin pieneen osaan molempia "ääripäitä"

eli pääsääntöisesti aivan liian laihat/anorektikot ovat ihan itse laihduttamalla laihduttaneet itsensä siihen kuntoon, liikkumalla ylenpalttisesti aj syömällä aivan liian vähän energian tarpeeseen nähden..
ja vastaavasti ylipainoiset ovat tehneet täysin päinvastoin...
mä en näe mitään hyvää anorektisessa laihuudessa mutta en myöskään siinä toisessa ääripäässä.. kuitenkin se normaalipainon skaala on laaja, siis sellainen että ihminen näyttää terveeltä ja sitä myöskin on noin pääsääntöisesti..

Mä olen muissa ketjuissa myös puhunu tosta liikkunnan vähyydestä, mutta aina siis oikeesti aina eräät ihmiset täällä on heti hyökänny ja sanonu että ei liikunta lihavuuteen auta tai laihduttamiseen auta. Mikä on kyllä tosi kumma juttu, koska ainakin lääkärit aina sanoo että pitäis liiikkua enemmän niin laihtuiskin tai ei pääsis lihoamaan niin helposti. Ja tämä siis yhdistettynä terveellisen ruokavalioon.

No totta kai pitää liikkuakin ei se kunto muuten kohoa. Ja kyllä se liikkuminen todellakin auttaa laihtumaan ja kiinteytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:

Sitten 80-luvun ei ole liikuntatuntien määrä opetussuunnitelmassa vähentynyt... Sen sijaan koululiikunnalle on iso haaste onnistua siinä työssä, että lapset ja nuoret saadaan liikkumaan ja nauttimaan siitä.

no kyllä muuten on! mulla oli ala-asteella 2x viikossa se 2h liikuntaa ja veljelläni on kerran viikossa! mutta se on totta että opettajilla on tosiaan suuri työ saada isot epätasaiset lapsiryhmät nauttimaan liikunnasta! siitä päästään seuraavaan huolenaiheeseen, epäpätevät opettajat ja liian suuret luokat!

totta, mutta kyllähän kylmä fakta on se että kaikki ihmiset eivät kuulu tuohon hyvin pieneen osaan molempia "ääripäitä"

eli pääsääntöisesti aivan liian laihat/anorektikot ovat ihan itse laihduttamalla laihduttaneet itsensä siihen kuntoon, liikkumalla ylenpalttisesti aj syömällä aivan liian vähän energian tarpeeseen nähden..
mä en näe mitään hyvää anorektisessa laihuudessa mutta en myöskään siinä toisessa ääripäässä.. kuitenkin se normaalipainon skaala on laaja, siis sellainen että ihminen näyttää terveeltä ja sitä myöskin on noin pääsääntöisesti..

Eihän se nyt mun pointtini ollutkaan, vaan se että pitäisi keskittyä hirveän paljon enemmän siihen, että ne normaalipainoisetkin joilla se syömisen vääristymä ei näy päälle päin, söisivät myös kunnolla, koska se ruokavalio niin monilla on yksipuolinen ja sisältää turhia lisäaineita ja esimerkiksi juuri jotain sokerittomia limuja/energiajuomia jne.

ei vaan jos on joku sairaus joka aiheuttaa lihavuutta, niin sitä voi pitää kurissa ruokavaliolla...

Se ei kuitenkaan ole välttämättä kovin helppoa, lähinnä vaikeampaa kuin niillä joilla ylipaino johtuu omasta syöpöttelystä. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta on sellainen, että sen lääkitystä ei joillakin tahdota saada millään kohdilleen. Kohdilleen saatu lääkitys on monesti suuri apu siinä laihtumisessa.

Eka kerta kun kuulin että lihavuus johtuu siitä että mässäilee :saint: Luulin että ne läskit taivaasta tähän ympärille ovat tipahtaneet :whistle:
Lähes kaikilla ihmisillä on himo johonkin asiaan, tupakkaan, viinaan, ruokaan, kirjoihin, liikuntaan jne. Usko pois vaan, jokainen lihava ihminen tietää olevansa perso ruoalle ja syövänsä liikaa/vääränlaista ruokaa (vaikka ei sitä täällä/haukkujien läsnäollessa tunnustaisikaan) . Mutta kun se on niin hyvää :p

Eihän se nyt mun pointtini ollutkaan, vaan se että pitäisi keskittyä hirveän paljon enemmän siihen, että ne normaalipainoisetkin joilla se syömisen vääristymä ei näy päälle päin, söisivät myös kunnolla, koska se ruokavalio niin monilla on yksipuolinen ja sisältää turhia lisäaineita ja esimerkiksi juuri jotain sokerittomia limuja/energiajuomia jne.

niin, onhan se kyllä niinkin..
olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten homma toimis jos ei olisi kaikkea niin paljon tarjolla, 15 eri makua ja kaikki tietysti jätti koossa.. ja niin helposti tarjolla.. :snotty:
tupakan vois kyllä kanssa laittaa kokonaan pannaan ja alkoholin kortille :D

no kyllä muuten on! mulla oli ala-asteella 2x viikossa se 2h liikuntaa ja veljelläni on kerran viikossa! mutta se on totta että opettajilla on tosiaan suuri työ saada isot epätasaiset lapsiryhmät nauttimaan liikunnasta! siitä päästään seuraavaan huolenaiheeseen, epäpätevät opettajat ja liian suuret luokat!

Minulla ei kyllä ole ollut neljää viikkotuntia liikuntaa koskaan - epäilen myös, että sitä olisi opetussuunnitelmassa koskaan ollut.

Veljestäsi en tiedä, mutta minulla on omia lapsia nyt ala-asteella. Heillä on/on ollut 2-3 tuntia liikuntaa viikossa lukujärjestykseen merkittynä JA LISÄKSI ns. muuta liikuntaa, uimaopetusta, retkiä, liikuntapäiviä ja muihin oppiaineisiin integroitua liikuntaa paljon suurempia määriä kuin meillä oli (80-luvulla...)

nii ja ihmiskroppa on tehty liikkumaan eikä istumaan tietokoneen ääressä väh. 8h päivässä, se myös on yksi syy ihmisten henkiseen pahoinvointiin. ihan ollaan retuperällä näissä asioissa!

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Kun mä olin lapsi, me saatiin limua ehkä kaksi, kolme kertaa vuodessa :xmas:

meillä sama se oli jotenki kohokohta oli ku juhannuksena sitä sai..nykyään se ei oo mitää senkus ostat kaupasta vaan..

jokainenhan voi omille lapsilleen opettaa niin että se limppari on vain juhannuksena saatavissa. eihän sitä mikään estä liene ?

Minulla ei kyllä ole ollut neljää viikkotuntia liikuntaa koskaan - epäilen myös, että sitä olisi opetussuunnitelmassa koskaan ollut.

Veljestäsi en tiedä, mutta minulla on omia lapsia nyt ala-asteella. Heillä on/on ollut 2-3 tuntia liikuntaa viikossa lukujärjestykseen merkittynä JA LISÄKSI ns. muuta liikuntaa, uimaopetusta, retkiä, liikuntapäiviä ja muihin oppiaineisiin integroitua liikuntaa paljon suurempia määriä kuin meillä oli (80-luvulla...)

no se on tosi hyvä kuulla! nää on varmasti sellaisia koulu/paikkakunta/opettajakohtaisia asioita myös! opiskelen kuiteskii liikunta-alaa ja siellä ollaan puhuttu juur siitä kun perusopetuksesta nirhataan koko ajan liikunnan osuutta.

ja mä oon ollu 90luvul ala-asteel :D

ja kyllä, on olemassa sairauksia jotka lisäävät painoa, mutta sekin pysyy aisoissa kun syö normaalisti ja kohtuudella..

Saat mun kilpparin vajiksen. Katotaan, miten sulle käy aina silloin, kun lääkitys on pielessä ja käyt ns. vajaalla. Mä syön normaalisti ja terveellisesti, urheilen 5 kertaa viikossa, mutta jos vajis iskee kunnolla päälle, painoa kertyy alle kuukaudessa 10-15kg. Ja järkikin varmaan sanoo, etteivät nuo kilot tule syömällä.

no se on tosi hyvä kuulla! nää on varmasti sellaisia koulu/paikkakunta/opettajakohtaisia asioita myös! opiskelen kuiteskii liikunta-alaa ja siellä ollaan puhuttu juur siitä kun perusopetuksesta nirhataan koko ajan liikunnan osuutta.

ja mä oon ollu 90luvul ala-asteel :D

Opetussuunnitelman perusteet ovat valtakunnallisia. Ja vanhat opsit tai opsin uudistukset ovat varmasti jostakin vielä luettavissa (ehkä opetushallituksen sivuilta tms.).

Mutta tämä menee nyt ohi aloituksen. Osaltani lopetan tämän tuntijakokeskustelun tähän - tai vaadin lisää matematiikantunteja - ja olen samaa mieltä sekä ap:n kanssa että niiden kanssa, jotka puhuvat liikunnan puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Eka kerta kun kuulin että lihavuus johtuu siitä että mässäilee :saint: Luulin että ne läskit taivaasta tähän ympärille ovat tipahtaneet :whistle:
Lähes kaikilla ihmisillä on himo johonkin asiaan, tupakkaan, viinaan, ruokaan, kirjoihin, liikuntaan jne. Usko pois vaan, jokainen lihava ihminen tietää olevansa perso ruoalle ja syövänsä liikaa/vääränlaista ruokaa (vaikka ei sitä täällä/haukkujien läsnäollessa tunnustaisikaan) . Mutta kun se on niin hyvää :p

Juu, Neithille joku tieteen Nobel tästä suuresta, mullistavasta oivalluksestaan :flower:

*sulatellakseen tämän uuden hienon oivalluksen, pudottaa ihraperseensä penkkiin ja mättää pussin sipsejä*

Alkuperäinen kirjoittaja jp:
ja kyllä, on olemassa sairauksia jotka lisäävät painoa, mutta sekin pysyy aisoissa kun syö normaalisti ja kohtuudella..

Saat mun kilpparin vajiksen. Katotaan, miten sulle käy aina silloin, kun lääkitys on pielessä ja käyt ns. vajaalla. Mä syön normaalisti ja terveellisesti, urheilen 5 kertaa viikossa, mutta jos vajis iskee kunnolla päälle, painoa kertyy alle kuukaudessa 10-15kg. Ja järkikin varmaan sanoo, etteivät nuo kilot tule syömällä.

Mun järkeni ei kyllä sano (paitsi jos kertyvät kilot ovat nestettä). Uskon vakaasti siihen, että jos kulutat enemmän kuin syöt, et voi lihoa. Fysiikan lait kumoutuvat ja ikiliikkujakin muuttuu mahdolliseksi näissä keskusteluissa...

juu ja anteeksi, olisi pitänyt kirjoittaa että yleensä onnistuu, poikkeuksia löytyy ja kaikki sairaudet eivät ole sellaisia että edes ruokavalio voisi auttaa..
en mie ole oikeasti sitä mieltä että tämäkään olisi joku ehdottomasti varma juttu joka toimii kaikissa tapauksissa.. mutta se niiden poikkeustapausten lista on hankala kirjoittaa, siksi koitan käyttää sanoja yleensä, melkein kaikilla, osalla jne. nyt sitten oli jäänyt pois ja sitä pahoittelen..

Osuvasti sanottu ap:lle
;) :whistle:

Yhteistyössä