Lihavuusleikkaus ja alkoholismi?


Mielenkiintoinen näkemys, että päihtyminen lisäisi altistumista onglemakäytölle. Itse olisin kuvitellut, että ylensyöminen on käytännössä samanlainen addiktio kuin alkoholismi. Kun et voi syödä ylenmäärin, siirrät riippuvuutesi johonkin muuhun aineeseen.

Olen katsonut pari kertaa jenkkiohjelman hengenvaarallisesti ylipainoinen... tai jotain vastaavaa. Näiden ihmisten on laihdutettava kymmeniä kiloja ennen leikkaukseen pääsyä. En ymmärrä, miksi leikkaus on tarpeellinen, jos nämä ihmiset todistettavasti pystyvät laihtumaan ilman leikkausta? Eikö laihtuminen ilman leikkausta olisi parempi potilaan itsensä kannalta?

Olenko täysin hakoteillä?
 
vierailija
Laihtuminen ennen leikkausta onnistuu koska leikkaus toimii motivaattorina. Ja onnistuu se tietenkin muutenkin. Eiköhän jokainen niistä hyvin lihavista ole elämänsä aikana pudottanut kymmeniä tai satoja kiloja. Ne vaan tulevat aina takaisin ja siihen se leikkaus pyrkii tuomaan muutoksen. Sehän ei ole mikään automaatti, joka estäisi lihomista tai johtaisi normaalipainoon, vaan lähinnä tuki ja apu siinä elämäntapamuutoksessa, joka lihavan on ikään kuin viimeisenä keinona tehtävä kun kaikki muu on epäonnistunut.

Mielenkiintoinen juttu alkoholista. Jos on taipumusta, niin asia kannattaa ottaa harkintaan.
 
Se on oikotie onneen ja sitähän ihmiset haluavat. Vatsalaukun pienennys on välttämätön koska se on venynyt sellaisiin mittasuhteisiin ettei se palaudu muuten.
Ok. Ne leikkaukset on vaan niin karun näköisiä, kun leikataan pala pois ja nitten läiskitään loppu nitojalla umpeen.

Luin jostakin, että itseasiassa suolisto kertoo nälästä, ei vatsa, josta päästään kysymykseen, että mitä väliä, vaikka vatsalaukku olisi iso?
Tai tietysti ehkä nuo ihmiset muutenkaan syö varsinaisesti nälkäänsä, vaan syömisen ilosta. Jolloin iso vatsalaukku vetää aina enemmän.
 
Laihtuminen ennen leikkausta onnistuu koska leikkaus toimii motivaattorina. Ja onnistuu se tietenkin muutenkin. Eiköhän jokainen niistä hyvin lihavista ole elämänsä aikana pudottanut kymmeniä tai satoja kiloja. Ne vaan tulevat aina takaisin ja siihen se leikkaus pyrkii tuomaan muutoksen. Sehän ei ole mikään automaatti, joka estäisi lihomista tai johtaisi normaalipainoon, vaan lähinnä tuki ja apu siinä elämäntapamuutoksessa, joka lihavan on ikään kuin viimeisenä keinona tehtävä kun kaikki muu on epäonnistunut.

Mielenkiintoinen juttu alkoholista. Jos on taipumusta, niin asia kannattaa ottaa harkintaan.
Niin, tietysti. Tuntuu vaan hassulle, että ihminen menee vapaaehtoisesti leikkaukseen sellaisen asian takia, jota kuitenkin periaatteessa pitäisi pystyä hallitsemaan itse.
 
vierailija
Niin, tietysti. Tuntuu vaan hassulle, että ihminen menee vapaaehtoisesti leikkaukseen sellaisen asian takia, jota kuitenkin periaatteessa pitäisi pystyä hallitsemaan itse.
Hyvä pointti. Monella syöminen on totuttua, epäterveellistä ja tunnesyömistä. Konditionaali asennoituminen pätee mun pitäis mutta mitään ei tapahdu. Yleisin painonpudotuskuuri on että mä aloitan sen huomenna.
 

Yhteistyössä