Lihavia lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei tartte syömishäiriötalapselle aiheuttaa. Mutta kyllä se on vanhemmat kun päättää mitä sinne ruokakaappiin ostetaan. Ei sitä tartte lapsilta kysellä mitä ne haluaa, poikkeus (karkki) päivät on erikeseen, jos sellainen on. Että kyllä se on vanhempien vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Niin? Koko perheen väärät ruokatottumukset voi olla syynä jos ei mällätä herkuilla suin muulla. Ilmeisesti en ymmärrä?

Niin - sillä "normaalilla kotiruualla" saa itsensä ihan riittävän pulskaan kuntoon, jos tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tartte syömishäiriötalapselle aiheuttaa. Mutta kyllä se on vanhemmat kun päättää mitä sinne ruokakaappiin ostetaan. Ei sitä tartte lapsilta kysellä mitä ne haluaa, poikkeus (karkki) päivät on erikeseen, jos sellainen on. Että kyllä se on vanhempien vastuu.

Näin. Ja lasten rahankäyttöä voi myös vähän tarkkailla - meidän lähäri on aina täynnä pikkujannuja, joilla tuntuu olevan millä mällätä. Sipsipussi, energiajuoma ja karkkipussi on se tavallisin setti.

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Kerros Bonis minkä kokonen se teidän 9v on? Meillä on 145 cm ja painaa 42 kg. tyttö.

Palstan mukaan on LÄSKI, mutta urheilee (kilpa) 5 kertaa vikossa ja on terkkarilta ja lekurilta saanut synninpäästön, eli ei tartte laihista. Eihän tuo mikään ruikku ole, näkeehän sen, mutta kun liikkuu niin paljon ni ei olla kamalasti asiaan puututtu, tietty rehuja tarjotaan paljon yms.

Kiinnostaa vaan, että onko teidän "pallero" pienempi kuin meidän..

painoa en nyt tähän hätään muista,mutta pituutta on about 143 cm..voi olla,että painaa enemmän kun teidän urheileva lapsi =) *kivittäkää rauhassa,tiedän miltä tuntuu olla ylipainoinen lapsi (olenhan ollut sitä itsekin) * mutta enpä aio aiheuttaa syömishäiriötä tai anoreksiaa puhumalla ylipainosta lapselle..

Luin kerran, että aikuinenkin voi vuoden aikana (ilman mömmöjä) kasvattaa lihasmassaa maksimissaan 600g vuodessa. Eli kun snaotaan, että kun alkaa salilla käymään ni paino ei tipu ku lihakset kasvaa ni.. Ei oikeesti oikein pidä paikkaansa. Sama se on lapsessakin, ei tolla meidän lapsella mitään superhauista tmv ole. 10 kg lihakisa? Juu ei! Kyllä sillä oikeesti on ylimäärästä painoa esim vyötärön seudulla. Niin varmaan teilläkin? Se mikä minusta ( ja leukrikin näin sanoi) on tärkeetä on se, että pysyy mukana. Että jaksaa jumpata (koulussaa sai erityismaininnan jumpasta) ja on reipas. Ettei siis ole niin iso ettei jaksa olla mukana, ja että oikeesti inhoaa urheilua.

Ja tietty se, että ruokavalio on ok. eli ei herkkuja ei nameja liikaa. Meilla tuo tyttö on AINA syönyt kerralla paljon, ja sen kanssa taistellaan kotona, että EI ahmittaisi, EI oteta sikana lisää jne. Rehuja tilalle.

Eipä tässä nyt mitään pointtia vissiin edes ollut, kunhan totesin, että mikään lihaskimmpu tämä urheiluhullu ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
meillä ei syötetä pullaa eikä mehuja..karkkipväkin on kerran vkoon,silloinkin kohtuudella..toivon totisesti,että lapseni pituuskasvu tasoittaisi painoa..ja että löytyisi koulujen alettua sellainen liikuntamuoto,mikä ei olisi pakkopullaa lapselle..

Èntä perheene elintavat muuten? Onko teillä muut ylipainoisia?

joo..mä oon tosi läski..167/59-60..ruoka on usein miten kanasta..tummaa pastaa..ei siis mitään herkkuja tai rasvasta mättöä..

no,tyttö ei painaa lähellekkään sataa,pituuskin on normi 9 v:ta pidempi..ja kai ruumiin rakenne on enemmänkin afrikkalainen ( jos nyt satut tietämään miltä arfikkalainen nainen näyttää ),kuin suomalainen..

pointtini oli,että aina ei kaikki lihavuus johdu ruokatavoista kotona..

Miksi ihmeessä noin aggressiivinen vastaus?
Enhän minä teitä tunne! Itse kirjoitit lapsen painon tasaantumistoiveista.
Kyllä se on ruoka, sairaus tai liikkumattomuus mikä lapsen lihottaa. Ja jos se ei ole sairaus se on vanhemmista kiinni.

Sähän kysyit,että on teillä muut ylipainoisia..

Niin? Koko perheen väärät ruokatottumukset voi olla syynä jos ei mällätä herkuilla suin muulla. Ilmeisesti en ymmärrä?

mutta meillä väärät ruokailutottumukset ei ole syynä..sittenhän munkin pitäs painaa se sataviiskyt kiloa ainakin,jos ruokailutottumukset on väärät..

Näin. Ja lasten rahankäyttöä voi myös vähän tarkkailla - meidän lähäri on aina täynnä pikkujannuja, joilla tuntuu olevan millä mällätä. Sipsipussi, energiajuoma ja karkkipussi on se tavallisin setti.

eipä huolta,mun lasta ette siellä näe..

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
meillä ei syötetä pullaa eikä mehuja..karkkipväkin on kerran vkoon,silloinkin kohtuudella..toivon totisesti,että lapseni pituuskasvu tasoittaisi painoa..ja että löytyisi koulujen alettua sellainen liikuntamuoto,mikä ei olisi pakkopullaa lapselle..

Èntä perheene elintavat muuten? Onko teillä muut ylipainoisia?

joo..mä oon tosi läski..167/59-60..ruoka on usein miten kanasta..tummaa pastaa..ei siis mitään herkkuja tai rasvasta mättöä..

no,tyttö ei painaa lähellekkään sataa,pituuskin on normi 9 v:ta pidempi..ja kai ruumiin rakenne on enemmänkin afrikkalainen ( jos nyt satut tietämään miltä arfikkalainen nainen näyttää ),kuin suomalainen..

pointtini oli,että aina ei kaikki lihavuus johdu ruokatavoista kotona..

Miksi ihmeessä noin aggressiivinen vastaus?
Enhän minä teitä tunne! Itse kirjoitit lapsen painon tasaantumistoiveista.
Kyllä se on ruoka, sairaus tai liikkumattomuus mikä lapsen lihottaa. Ja jos se ei ole sairaus se on vanhemmista kiinni.

Sähän kysyit,että on teillä muut ylipainoisia..

mutta meillä väärät ruokailutottumukset ei ole syynä..sittenhän munkin pitäs painaa se sataviiskyt kiloa ainakin,jos ruokailutottumukset on väärät..

Niin, selvästikin. Jotenkin ymmärsin vastauksesi niin, että mietit lapsesi ylipainoa ja sen syitä.

Sun annoskoko voi olla suhteessa eri, kuin lapsellasi. Syötkö aina samaa ruokaa, eli 2 lämmintä ateriaa jne? Se että syödään samasta kaapista, ei tarkoita että syödään suhteessa samalla tavalla.

eipä huolta,mun lasta ette siellä näe..

Joo, ei ollu tarkoitettu sulle tää vaan yleensä. Ei me varmaan naapureita olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Minusta ko. tapaukset pitäisi saada lastensuojelun piiriin.

peesi

täällä kans.

Tälläkin palstalla mammat jaksaa vouhottaa yhdestä saunasiideristä (siis omastaan, ei lapsen) ja siitä onko se sallittua vai ei, mutta lasten ruokavaliolle on aivan se ja sama.

Eikä aina tarvitse tuijottaa sitä ruokaa, kyllä tänä päivänä ollaanpaljon laiskempia liikkumaan. Siinä missä ennen pääsääntöisesti pojilla oli ehkä mopo, on tänä päivänä tytöillä skootteri tai ainakin kaverilla tai joku mopoauto. Ja jos vanhemmat on laiskoja liikkujia, niin miten ne taaperot oppivat niitä urheilullisia elämäntapoja. Varsinkin kun pienille riittää ne kävelyt lähimetsään, pyörällä ajelut ja tavan piha hippaset.

Että perse enemmän liikkeelle, ihan hyötyliikunnan puitteissa.

Sun annoskoko voi olla suhteessa eri, kuin lapsellasi. Syötkö aina samaa ruokaa, eli 2 lämmintä ateriaa jne? Se että syödään samasta kaapista, ei tarkoita että syödään suhteessa samalla tavalla.

no enpä syö,toki jos vapaalla ollaan niin sitten..aikuinen ei tarvitse mun mielestä 2 lämmintä ruokaa pvässä ( tai mä en ainakaan ) ja tyttökin syö lomilla/vkonloppuisin vaan yhden..

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Luin kerran, että aikuinenkin voi vuoden aikana (ilman mömmöjä) kasvattaa lihasmassaa maksimissaan 600g vuodessa. Eli kun snaotaan, että kun alkaa salilla käymään ni paino ei tipu ku lihakset kasvaa ni.. Ei oikeesti oikein pidä paikkaansa. Sama se on lapsessakin, ei tolla meidän lapsella mitään superhauista tmv ole. 10 kg lihakisa? Juu ei! Kyllä sillä oikeesti on ylimäärästä painoa esim vyötärön seudulla. Niin varmaan teilläkin? Se mikä minusta ( ja leukrikin näin sanoi) on tärkeetä on se, että pysyy mukana. Että jaksaa jumpata (koulussaa sai erityismaininnan jumpasta) ja on reipas. Ettei siis ole niin iso ettei jaksa olla mukana, ja että oikeesti inhoaa urheilua.

Eipä tässä nyt mitään pointtia vissiin edes ollut, kunhan totesin, että mikään lihaskimmpu tämä urheiluhullu ei ole.

En tiedä mitä olet lukenut, mutta on ihan selvää, että lapsi joka on KOKO ELÄMÄNSÄ liikkunut voi omata huomattavasti paremman lihasmassan kuin pleikkarilapsi. Lihasmassa voi olla useita kiloja enemmän ja ihan hyvin jo 145 cm semmoiset 5kg pelkkää lihasmassaa. Lihasmassa tuo väkisinkin mukanaan myös nestettä, joka siis kuluu lihasmassaan. Eli lihaksikas tyyppi omaa enemmän nestettä kuin läskinen tyyppi. Nestettä about 2-3kg enemmän eli yhteiskiloja voi hyvin siis olla se 10kg enemmän.

Olen täs mielenkiinnolla seurannut keskusteluanne, ja saanut selvän kuvan ajatuksistanne.. Miksi kaikki pitää olla sellaisia piipunrasseja, et kun menee rautalangan taakse piiloon, ei näy kun korvat.. Hävetkää puheitanne!!! Säännöstelette lastenne ruokia, oletteko varmoja et he ovat tyytyväisiä??? Siis jos jää nälkä, kiellättekö heitä syömästä, vai oksennutatteko ylimääräiset ulos??? niin, ja tiedättekö, ne on köyhät jotka valittaa!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Juu..:
Olen täs mielenkiinnolla seurannut keskusteluanne, ja saanut selvän kuvan ajatuksistanne.. Miksi kaikki pitää olla sellaisia piipunrasseja, et kun menee rautalangan taakse piiloon, ei näy kun korvat.. Hävetkää puheitanne!!! Säännöstelette lastenne ruokia, oletteko varmoja et he ovat tyytyväisiä??? Siis jos jää nälkä, kiellättekö heitä syömästä, vai oksennutatteko ylimääräiset ulos??? niin, ja tiedättekö, ne on köyhät jotka valittaa!! =)

Johan oli asiallinen kommentti. Sulla on kenties mennyt ohi tämä länsimaiden ylipaino-ongelma ihan kokonaan? Oletko vakavissasi sitä mieltä, että suomalaiset lapset ovat nälissään?

No ei, Ei ihannoida langan laihoja, mutta lihavuus on eriasia kun pyöreys. Meillä 4 vuotias poikani syö paljon enemmän kuin minä, helposti saattaa syödä 5 perunaa ja lisut ja pyytää lisää (minkä myös saa), silti ei ole lihava. Kuluttaa vaan niin älyttömästi touhuissaan. Jos hän söisi saman verran ja istuisi nenä tv ruudussa tai netissä olisi kaveri melkoisen lihava. Kysymys on siis elintavoista kaikkineen.

Hups. :o

Mun poika, pieni, ennenaikainen oli niin pieni ja olematon että kävi kaksi vuotta eskaria kun en loppuvuonna syntynyttä raskinut laittaa kouluun.
Kolmannella alkoi pyöristyä ja terkkakin huomautti vaikka ihan samoja ruokia söi kuin muutkin.
Nyt 14 vee ja niin kaitakasvoinen ja hoikka, terävät piirteet esillä. Eilen partirissa pää siiliksi ja oikein katsoin kuinka laihalta näyttääkin. Syö samoin kuin ennen.

On tainnut kuva jäädä kuitenkin hiukan epäselväksi..

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mutta eihän sun lapsi lihava ole :o , ainakaan valokuvien perusteella.

no,suomalaisten lasten käyrien mukaan on..yks ainoa terkkari on todennut vuosien saatossa,että ei oikein voi verrata siihen käyrään..kun on kuitenkin geeneissä muutakin kun suomalaisuutta..

Ylipainoisen lapsen äidin selitys lapsensa lihavuuteen. Kukaan ei ole pelkästään geeniensä perusteella lihava poislukien ne joilla on joku sairaus. Mutta ei ne afrikkalaiset geenit tee lasta lihavaksi, kuten ei suomalaisetkaan. Elintavat syynä

Lasten lihavuus on tosi surullista. Tyyppi 2 DM, hyperkolesterolemia, vyötärölihavuus, metabolinen oireyhtymä, liian vähäinen liikunta, .... --> ISOJA ongelmia aikuisiällä ellei näihin puututa ajoissa. En käsitä miksei valtio puutu tähän ja aikuistenkin lihavuuteen vaikkapa alentamalla terveellisen ruuan ALVia tai nostamalla vastaavasti karkkien, limsojen ym. ALVia. Tämä koskettaa paitsi yksilöä myös koko kansakuntaa.

Oma mukelo on vasta 2v, mutta varsinainen jässikkä. Siis pitkä, vahva ja toki vielä vauvanpyöreyttäkin jäljellä. Pituus ja paino sopivassa suhteessa kuitenkin. Olen itse ollut lapsena tosi ylipainoinen, koulukiusattu, vähän myöhemmin sairastinkin sitten jo syömishäiriötä monta vuotta. Mitään en toivo niin kuin että oman lapseni ei tarvitsisi samaa h-vettiä käydä läpi.

Johan oli asiallinen kommentti. Sulla on kenties mennyt ohi tämä länsimaiden ylipaino-ongelma ihan kokonaan? Oletko vakavissasi sitä mieltä, että suomalaiset lapset ovat nälissään?

Ei ole mennyt ohi, mutta mieti kuin paljon länsimaiset lapset istuvat esim koneella tai kattovat tv:tä..? siis ns. liikalihavuudesta syytän edelleen vanhempia, heidän kasvatustapojaan.. vaikkakin en ymmärrä sanaa liika lihavuus, missä muka menee raja lihavuuden ja liikalihavuuden välissä?? Kertokaa nyt hyvät ihmiset?

Siis en nyt ala yksityisesti syyttämään ketään, vaan yleistin tän, teidän mielestä ongelman..

meillä syödään paljon kasvisruokaa.Ei ole pullia tai keksejä, karkkiakaan ei osteta kuin kerran kahdessaviikossa. ravitsemus terapeutin mukaan meillä on hyvät ruokatottumukset. Siitä huolimatta poika painaa 39 ja pitkä 128. saattaa olla jotain vikaa. ollaan käyty vuoden aikana paino kontrollissa. varmaan kohta lääkärille pääsee, tiedä häntä.