Lihavat valehtelevat syömisistään

  • Viestiketjun aloittaja "Susanna"
  • Ensimmäinen viesti
+0+0
Kyllä mä tiedän miten liikunta vaikuttaa mun kroppaan.
juuh eipä se suoraan ollutkaan sulle.. ;)
MET ei kuvaa rasituksen maksimia
Perusyksikkö, 1 MET, tarkoittaa energiankulutusta lepotilassa. Perusaineenvaihdunnan energiankulutus on vähän pienempi, noin 0,9 MET.
MET-kertoimet vaihtelevat yhdestä noin 20:een.
Vapaa-ajan harrastusten fyysinen rasittavuus vaihtelee tavallisesti 2 ja 7 MET:n välillä. Ihannepainoisella miehellä tämä vastaa 140-480 kilokalorin kulutusta tunnissa ja naisella 120-380 kilokalorin kulutusta tunnissa.
Kovakuntoisella henkilöllä liikunnan kuormittavuus on usein yli 10 MET.

Kannattaa huomata, että MET-kertoimet kuvaavat keskimääräistä energiankulutusta rasituksen aikana, eivät rasituksen maksimia. Siksi melko rauhallisenkin hölkän MET-kertoimet ovat suurempia kuin rasittavan kuntosaliharjoittelun.

Usein tehokkaan, maitohappoa tuottavan harjoituksen aikana joudutaan pitämään taukoja ja tämä laskee kokonaisenergiankulutusta. Harjoitus voi silti tuntua raskaalta, vaikka sen kokonaisenergiankulutus ei kohoaisi kovin suureksi.


Suuntaa-antavia esimerkkejä liikkumisen kuormittavuudesta



MET





1


Lepo: nukkuminen, vuodelepo.



2


Kevyt työ istuen tai seisten: syöminen, kirjoittaminen, päätetyö, autolla ajo, peseytyminen, ruoan valmistus.



3-4

Kevyt fyysinen aktiivisuus: siivoaminen, puutarhatyöt, rauhallinen kävely (4 - 5 km tunnissa), taitolajien harjoittelu, ratsastus.



5-7

Kohtalainen fyysinen aktiivisuus: reipas kävely (6-8 km/t), kuntosaliharjoittelu, muokkausjumppa, kevyt pallopeli, tanssi, lumityöt, halonhakkuu.



8-9

Reipas fyysinen aktiivisuus: aerobiset jumpat, pallopelit, painiharjoittelu.



10-12

MET Kestävyysharjoittelu kuten juoksu tai hiihto (12 km/t), pyöräily (25 km/t), kova aerobinen jumppa, kova kuntopiiri, kova joukkuepeli.



13-16

Reipas kestävyysharjoittelu: juoksu tai hiihto (15 km/t), pyöräily (30 km/t).



17<

Kilpailunomainen kestävyyssuoritus. Vain kestävyysurheilijat yltävät tälle tasolle.



vaan tuota että harva kovasti ylipainoinen pääsee tollakaan mittarilla treenikovuudessa 9 pintaan.
 
Jotkut valehtelee ja jotkut ei. Itte kuulun noihin jälkimmäisiin. Kyllä mä tiän syöväni liikaa ja vääriä aineksia enkä mä sitä kiellä. Ei vain huvita tehdä asialle mitää.

Sen verran oon kuitenkin saanu itteä niskasta kii, että oon ollu vuoden alusta asti herkuttomalla (ei karkkia, suklaata, sipsiä, pullaa yms.) koska menin sellaasen lupaamaan faces. :D Tuli 51 tykkäystä siihen päivitykseen eli tuon verran herkuttomia päiviä ja ne loppuu ens viikolla. En kyllä ajatellu senkää jälkeen ruveta kaksin käsin kiskomaan herkkuja. Merkkareita on kuitenki pakko ostaa. :D Painosta en tiä mikä on nyt tarkalleeen, mutta housuista oon huomannu että kyllä se tippunu on ainaki vähä.

Se on kyllä typerää, että jotkut luulee ylipainoosten syövän aina. Muka vedetään koko ajan jotaki ja joka päivä noin. No mä oon itte asias syöny tänään yhden sämpylän levitteellä, broilerleikkeellä ja juustolla sekä muutaman pastillin. Mä en ikinä voisi syödä esim. suklaalevyä kerralla tai litraa jäätelöä. En vaan pystyysi, mutta kyllä jotkut hoikat pystyy tuohon.
 
+0+0
Tossa taas tullaan siihen että, jos perusaineen vaihdunta on vaikka 2000kcl iin terveellisesti ja järkevästi kotiruokaa syömällä siihen joutuu oikeasti syömään.. ja lihominen vaatii aina ylittämään kulutuksen eli jo siihen että lihoo kuukaudessa 1kg vaaditaan ylittämään tuo normaali kulutus 233kalorilla.. eli joudutaakin jo syömään 2233 kaloria.. mikä on ruuaksi muutettuna paljon.
 
"hanna"
Niin ja sitten sanotaan koon syyksi "no ne geenit hei!!!"

Mutta niin valehtelee alipainoiseksikin hankkiutuneet. Ei oo epätavallista mennä kauppaan ostamaan kori täyteen mässyä ja mennä kotiin heittääkseen ne kaikki roskiin. Tai hehkuttaa sitä, miten kakku ja kermapasta on niiiiin hyvää, vaikka todellisuudessa sellasiin ei oo koskenu vuosiin eikä aio.
mistäs tiedät? Itse oon lähellä alipainoa, mut ostan joka päivä namia, sipsi, pullaa tai muita herkkuja, harrastan kakkujen leipomista ja teen kaiken ruuan aidosta voista ja kermasta. Ja mä syön tuon kaiken ihan itse. :D mun laihuus johtuu lievästä kilpirauhasen liikatoiminnasta, joka kuitenkin pysyy siinä rajoissa etten saa tyroksiinia. Ei kaikki laihat oo neuroottisia laihduttajia.
 
-8 kiloa lähtenyt
Jotkut valehtelee ja jotkut ei. Itte kuulun noihin jälkimmäisiin. Kyllä mä tiän syöväni liikaa ja vääriä aineksia enkä mä sitä kiellä. Ei vain huvita tehdä asialle mitää.

Sen verran oon kuitenkin saanu itteä niskasta kii, että oon ollu vuoden alusta asti herkuttomalla (ei karkkia, suklaata, sipsiä, pullaa yms.) koska menin sellaasen lupaamaan faces. :D Tuli 51 tykkäystä siihen päivitykseen eli tuon verran herkuttomia päiviä ja ne loppuu ens viikolla. En kyllä ajatellu senkää jälkeen ruveta kaksin käsin kiskomaan herkkuja. Merkkareita on kuitenki pakko ostaa. :D Painosta en tiä mikä on nyt tarkalleeen, mutta housuista oon huomannu että kyllä se tippunu on ainaki vähä.

Se on kyllä typerää, että jotkut luulee ylipainoosten syövän aina. Muka vedetään koko ajan jotaki ja joka päivä noin. No mä oon itte asias syöny tänään yhden sämpylän levitteellä, broilerleikkeellä ja juustolla sekä muutaman pastillin. Mä en ikinä voisi syödä esim. suklaalevyä kerralla tai litraa jäätelöä. En vaan pystyysi, mutta kyllä jotkut hoikat pystyy tuohon.
Itse lihosin pikkuhiljaa juuri syömättömyydellä. Saatoin koko päivänä syödä vaan pari palaa leipää tai pari sämpylää. Toisena päivänä söin pari hedelmää koko päivänä. Yhtenä päivänä söin vaan kokonaisen kurkun. Painoa tuli vuosien saatossa hissukseen. Nyt noudatan ruokailuajoissa säännöllisyyttä ja syön jopa 5 kertaa päivässä ja hidas laihtuminen tuottanut jo tulosta ja 8 kiloa lähtenyt. Vaikka toista jotkut väittää, syömättömyys hidastaa sun aineenvaihduntaa kun kroppasi huomaa ettei kaloreita tule mitenkään riittävästi ja rupeaa hidastaa sitäkin energiaa mitä edes saa. Karkista sun muista en ole koskaan välittänyt ja en välitä vieläkään. Tarviit varmaan jonkun zemppaajan jotta laihdutus onnistuisi ja joka antaisi hieman neuvoja miten syöt.
 
+0+0
Alkuperäinen kirjoittaja -8 kiloa lähtenyt;28049738:
Itse lihosin pikkuhiljaa juuri syömättömyydellä. Saatoin koko päivänä syödä vaan pari palaa leipää tai pari sämpylää. Toisena päivänä söin pari hedelmää koko päivänä. Yhtenä päivänä söin vaan kokonaisen kurkun. Painoa tuli vuosien saatossa hissukseen. Nyt noudatan ruokailuajoissa säännöllisyyttä ja syön jopa 5 kertaa päivässä ja hidas laihtuminen tuottanut jo tulosta ja 8 kiloa lähtenyt. Vaikka toista jotkut väittää, syömättömyys hidastaa sun aineenvaihduntaa kun kroppasi huomaa ettei kaloreita tule mitenkään riittävästi ja rupeaa hidastaa sitäkin energiaa mitä edes saa. Karkista sun muista en ole koskaan välittänyt ja en välitä vieläkään. Tarviit varmaan jonkun zemppaajan jotta laihdutus onnistuisi ja joka antaisi hieman neuvoja miten syöt.
voi jeesus :) Ton takia kaikki kehitysmaiden ihmisetkin on 30kg ylipainoisia kun ne ei syö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -8 kiloa lähtenyt;28049738:
Itse lihosin pikkuhiljaa juuri syömättömyydellä. Saatoin koko päivänä syödä vaan pari palaa leipää tai pari sämpylää. Toisena päivänä söin pari hedelmää koko päivänä. Yhtenä päivänä söin vaan kokonaisen kurkun. Painoa tuli vuosien saatossa hissukseen. Nyt noudatan ruokailuajoissa säännöllisyyttä ja syön jopa 5 kertaa päivässä ja hidas laihtuminen tuottanut jo tulosta ja 8 kiloa lähtenyt. Vaikka toista jotkut väittää, syömättömyys hidastaa sun aineenvaihduntaa kun kroppasi huomaa ettei kaloreita tule mitenkään riittävästi ja rupeaa hidastaa sitäkin energiaa mitä edes saa. Karkista sun muista en ole koskaan välittänyt ja en välitä vieläkään. Tarviit varmaan jonkun zemppaajan jotta laihdutus onnistuisi ja joka antaisi hieman neuvoja miten syöt.
Kyllä suurtalouskokkina ja lähes valmiina lähihoitajana tiän miten syödään terveellisesti, mutta ei vain oo intoa tehdä asialle mitää. Ei vain huvita enkä koe tätä ylipainoa niin kamalana asiana, että pitääs sitä mitenkää kauhiasti stressata. Teen asialle joskus jotaki sitte ku jaksan nähdä vaivaa. Mulla on ny muutaki mietittävää ku oma paino.
 
0+0+0
[QUOTE="darla";28049785]Siellä tuskin edes syödään muuta kun jotain bataattia tai riisiä eli tosi yksipuoliset ruuat joilla ei voi edes lihoa kai sen järkikin sanoo.[/QUOTE]

Tällä palstalla ihmiset lihoo kurkkua syömälläkin ;-) ni eiks ne kehitysmaan ihmiset voi lihoo riisill kun se aineen vaihdunta on hidastunut :)
 
"Siippa"
Kyllä suurtalouskokkina ja lähes valmiina lähihoitajana tiän miten syödään terveellisesti, mutta ei vain oo intoa tehdä asialle mitää. Ei vain huvita enkä koe tätä ylipainoa niin kamalana asiana, että pitääs sitä mitenkää kauhiasti stressata. Teen asialle joskus jotaki sitte ku jaksan nähdä vaivaa. Mulla on ny muutaki mietittävää ku oma paino.
Niin sitä herää sitten vasta kun 2 tyypin diabetes kolkuttelee ovella tai/ja verenpaine nousee liian korkeaksi. Jotkut ei herää silloinkaan. Itse heräsin kohonneeseen verensokeriin joka vääjämättä eteni kohti diabetestä. Tiesin toki ylipainon haitat, mutta ei kiinnostanut puuttua siihen aikasemmin.
 
Professional Griefer
[QUOTE="hanna";28049731]mistäs tiedät? Itse oon lähellä alipainoa, mut ostan joka päivä namia, sipsi, pullaa tai muita herkkuja, harrastan kakkujen leipomista ja teen kaiken ruuan aidosta voista ja kermasta. Ja mä syön tuon kaiken ihan itse. :D mun laihuus johtuu lievästä kilpirauhasen liikatoiminnasta, joka kuitenkin pysyy siinä rajoissa etten saa tyroksiinia. Ei kaikki laihat oo neuroottisia laihduttajia.[/QUOTE]

.....

"..mutta niin valehtelevat myös alipainoisiksi hankkiutuneet"
Siis syömishäiriöiset, ortorektikot, anorektikot jne.
 
[QUOTE="Siippa";28049821]Niin sitä herää sitten vasta kun 2 tyypin diabetes kolkuttelee ovella tai/ja verenpaine nousee liian korkeaksi. Jotkut ei herää silloinkaan. Itse heräsin kohonneeseen verensokeriin joka vääjämättä eteni kohti diabetestä. Tiesin toki ylipainon haitat, mutta ei kiinnostanut puuttua siihen aikasemmin.[/QUOTE]

Jaa.
 
0+0+0
Lihavuus on olotila johon tottuu ja ei osaa vuosien päästä edes ajatella kuinka paljon parempi olo olisi jos pääsisisi normaalin painoiseksi.. En ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka +20kg painon pudotuksen jälkeen ei sanoisi että nykyään on paljon parempi olla.
 
Kyllä suurtalouskokkina ja lähes valmiina lähihoitajana tiän miten syödään terveellisesti, mutta ei vain oo intoa tehdä asialle mitää. Ei vain huvita enkä koe tätä ylipainoa niin kamalana asiana, että pitääs sitä mitenkää kauhiasti stressata. Teen asialle joskus jotaki sitte ku jaksan nähdä vaivaa. Mulla on ny muutaki mietittävää ku oma paino.
tästä kyllä paistaa läpi että et tiedä :/
 
miksi sitten olet ylipainoinen? miksi sä sitten haluat leikkiä terveydellä?
Miten asia kuuluu sulle? Mä kirjootin jo tuonne aiemmin, että syön liikaa ja väärin. Etkö osaa lukia vai etkö ymmärrä lukemaasi?

Se, että on ylipainoonen ja syö väärin ei tarkoota sitä, että ei tiedä miten syödä oikeen. Kyllä mä tasan tarkkaan tiän mikä on terveellistä ja mikä ei. Mä ny teen näin eikä asia kuulu sulle paskan vertaa.

Kyllä mä tiän, että sä et voi sietää mua joten ei tarvitte tulla asiaa taas osoottamaan. Luule musta mitä tahdot, mutta onneksi itte tiän mitä oon ja mitä ajattelen. Paskahousut puhukoot paskaa jos se kerran hyvän mielen saa aikaan. Mua ei jaksa paskan vertaa kiinnostaa oma paino tällä hetkellä ku läheisen tilanne on erittään vakava. Jotkut meistä ku osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja tällä hetkellä joku ylipaino on murheista pienin.
 
"vieras"
[QUOTE="hanna";28049731]mistäs tiedät? Itse oon lähellä alipainoa, mut ostan joka päivä namia, sipsi, pullaa tai muita herkkuja, harrastan kakkujen leipomista ja teen kaiken ruuan aidosta voista ja kermasta. Ja mä syön tuon kaiken ihan itse. :D mun laihuus johtuu lievästä kilpirauhasen liikatoiminnasta, joka kuitenkin pysyy siinä rajoissa etten saa tyroksiinia. Ei kaikki laihat oo neuroottisia laihduttajia.[/QUOTE]

Ei ja mäkkärin ruoka ei siihen välttämättä kaikilla edes auta. Voi syödä joka päivä rasvaista ja suolaista, mutta paino ei vain nouse. Mutta mulla on hieno vinkki: ala juomaan olutta. Sitä ei tarvita kuin 2-3 isoa tölkkiä vuorokaudessa ja johan alkaa paino nousta. Voit sanoa ettet halua olla "kännissä", mutta no problemos... elimistö tottuu alkoholiin nopeasti ja todella pian et tule mihinkään humalaan tuosta määrästä, tuskin edes huomaat sitä.

Ja jos olut on pahaa tai et "jaksa juoda" niin paljon, niin ei kannata silläkään elämäänsä pilata. Voit nauttia saman määrän esimerkiksi ottamalla 3 snapsia viinaa joka päivä. Sen voi lorauttaa kurkusta iltaruoan yhteydessä, joten ei edes kirvele kurkussa. Alussa se tuntuu päässä, mutta ei enää parin viikon jälkeen. Ja milloinkaan et kuitenkaan tule känniin. Paino sen sijaan nousee satavarmasti.
 
Miten asia kuuluu sulle? Mä kirjootin jo tuonne aiemmin, että syön liikaa ja väärin. Etkö osaa lukia vai etkö ymmärrä lukemaasi?

Se, että on ylipainoonen ja syö väärin ei tarkoota sitä, että ei tiedä miten syödä oikeen. Kyllä mä tasan tarkkaan tiän mikä on terveellistä ja mikä ei. Mä ny teen näin eikä asia kuulu sulle paskan vertaa.

Kyllä mä tiän, että sä et voi sietää mua joten ei tarvitte tulla asiaa taas osoottamaan. Luule musta mitä tahdot, mutta onneksi itte tiän mitä oon ja mitä ajattelen. Paskahousut puhukoot paskaa jos se kerran hyvän mielen saa aikaan. Mua ei jaksa paskan vertaa kiinnostaa oma paino tällä hetkellä ku läheisen tilanne on erittään vakava. Jotkut meistä ku osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja tällä hetkellä joku ylipaino on murheista pienin.
sun kohalla ei ainakaan pidä sanonta lihavat on lepposia..
Mä kysyin asiallisesti sä aloit haistattelee.rauhotu :O
 

Yhteistyössä