Lihavat valehtelevat syömisistään

  • Viestiketjun aloittaja "Susanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Susanna"
Tuli tässä nyt tämmöinen aihe mieleeni.....Itselläni on muutama ystävä, jotka ovat selkeästi ylipainoisia. Joskus on tullut puheeksi tämä painoasia ja syöminen heidän kanssaan.

Yksi ylipainoinen ystäväni kertoin minulle jokin aika sitten syömisistään. Oli muuten aika mielenkiintoista kuultavaa. Hän kertoi inhoavansa kaikkea makeaa ja rasvaista ja syövänsä hyvin terveellisesti. Myönnän, olin aika ilkeä ja kysyin, miten sinulla voi olla yli 30kg ylipainoa, jos et syö mitään lihottavaa. Hän vastasi, että ei tiedä, on varmaan geeneissä jotain vikaa....

Toisen ystäväni kanssa kävi taannoin aika mielenkiintoinen juttu. Olimme yhdessä ruokakaupassa. Tämä reilusti ylipainoinen ystäväni teki ihan normaalit ruokaostokset kuten minäkin. Poistuimme molemmat kaupasta ostoksiemme kanssa ja tiemme erosivat. No, minä muistin, että olin unohtanut ostaa kahvia ja palasin kauppaan. Yllättäen näin, että myös ystäväni oli tullut takaisin. Silloin näin hänen todelliset ostoksensa. Korissa oli iso määrä karkkipusseja, suklaata ym. Eipä kehdannut näitä minun nähteni ostaa.....

Tämä on mielestäni kaiken kaikkiaan aika surullista. Itse olen normaalipainoinen ja halunnut myös sellaisena pysyä. On aika masentavaa huomata, kuinka niin monet ylipainoiset pettävät ennen kaikkea itseään. "Mä en syö mitään, mutta silti olen lihava ".
 
Professional Griefer
Niin ja sitten sanotaan koon syyksi "no ne geenit hei!!!"

Mutta niin valehtelee alipainoiseksikin hankkiutuneet. Ei oo epätavallista mennä kauppaan ostamaan kori täyteen mässyä ja mennä kotiin heittääkseen ne kaikki roskiin. Tai hehkuttaa sitä, miten kakku ja kermapasta on niiiiin hyvää, vaikka todellisuudessa sellasiin ei oo koskenu vuosiin eikä aio.
 
-R
Sitä se syömishäiriö teettää joillekki.

Ja kyllä olen lihava, mutta mielestäni en selittele tai vähättele... Tällähetkellä lasken ja merkitsen kaikki päivän ruoat, joka aterian jälkeen
 
Ei sen tosiaan aina tarvi olla makeaa ja rasvaista. Leivällä ja pastalla saa hyvinki itsensä lihotettua.

Ja toisinaan sitä luulee syövänsä normaalin määrän tai terveellisesti, mut sepä ei sitte ihan niin olekaan...
 
Viimeksi muokattu:
Mie en tiä miten se on valehtelua, ko ei kenenkään syömiset kuulu kellekkään toiselle. Jos ei kehtaa ostaa jotaki jonku toisen nähen, ei kai se oo valehtelua?

Mitähän minusta aatellaan, oon 156senttinen jotaki 50 kilonen laihuliinu ja ostan joka kerta kaupasta sipsejä karkkeja suklaata jäätelöä ihan mitä vaan lihottavvaa. Ja vieläpä toisinaan hävettää :D
 
"vieras"
Ihan samallalailla osa lihavista ja osa laihoista valehtelee syömisistä. Lepoaineenvaihdunta voi vaihdella maksimissaan muutamalla sadalla kalorilla per päivä niistä geeneistä riippuen, joten sillä ei voi selittää laihuutta eikä lihavuutta. Yhtä sairasta on nämä laihat, jotka syövät "hirmuisesti roskaruokaa", mutta evät "geeniensä" takia liho. Yhtä paljon naurattaa aina!

Ihminen voi nähdä vääristyneesti syömisensä, että muka syö NIIIIIN paljon ja epäterveellistä, vaikka vetäisi vain salaattia tai sitten toinen ääripää, että syö NIIIIN vähän ja terveellisesti, vaikka söisikin 4000 kcal päivässä.
 
Kiloja -10
Ei sen tosiaan aina tarvi olla makeaa tai rasvaista. Leivällä ja pastalla saa hyvinki itsensä lihotettua.
Itse lihotin itseni ihanilla juustosämpylöillä ja ranskanleivällä joita söin jopa usein ateriankorvikkeena vuosia. Kiloja tuli lähes 20 lisää. Makeaa en ole koskaan syönyt kummemmin. Kun jätin vaalean leivän kokonaan pois on kiloja tippunut jo yli 10 :) Pienestä se paino lähtee nousemaan ja pienestä se myös lähti laskuun.
 
nfe
Niin ja sitten sanotaan koon syyksi "no ne geenit hei!!!"

Mutta niin valehtelee alipainoiseksikin hankkiutuneet. Ei oo epätavallista mennä kauppaan ostamaan kori täyteen mässyä ja mennä kotiin heittääkseen ne kaikki roskiin. Tai hehkuttaa sitä, miten kakku ja kermapasta on niiiiin hyvää, vaikka todellisuudessa sellasiin ei oo koskenu vuosiin eikä aio.
Mun täytyy antaa pointsit tästä viestistä. Yleensä se nimittäin menee niin, että lihavuuden kohdalla geenit eivät kelpaa syyksi ja niihin vetoavaa syytetään tekosyiden keksimisestä. Laihuuden kohdalla samat syyttelijät sitten nielevät ihan luonnollisena tuon geeni-homman. Eli alipainoisen on ihan hyväksyttävää vedota geeneihinsä alipainonsa syynä.
 
tittaapapapap
Koska he syövät LIIKAA. Painonnousu perustuu ihan täysin siihen, että kaloreita tulee liikaa suhteessa kulutukseen. Ei siihen tarvitse mitään pizzoja ja karkkia, vaan liikaa kaloreita jotka saa helposti tulemaan monesta ns. perusruuastakin. Kun vatsalaukku venyy, sinne mahtuu enemmän ja sen täyttämiseen tarvitaan enemmän ruokaa.

Ruisleipä, peruna, pasta, riisi, suurin osa punaisista lihoista, rasvaiset kalat, pähkinät, tuoremehut, hedelmät... niistä saa helposti paljon kaloreita.
 
  • Tykkää
Reactions: vattulan väki
laihaksi tahtova
Itse olen karsinut kaiken herkun pois, leivät, pastat jne ja siltikään paino ei tipu mihinkään.
Lenkkeilen paljon jne. Paino ei tipu. Läski on ja pysyy.
Kaiken lisäksi olen lihoanut vasta aikuisena, lapsena olen aina ollut hoikka. EPPAAAA!
 
Professional Griefer
Mun täytyy antaa pointsit tästä viestistä. Yleensä se nimittäin menee niin, että lihavuuden kohdalla geenit eivät kelpaa syyksi ja niihin vetoavaa syytetään tekosyiden keksimisestä. Laihuuden kohdalla samat syyttelijät sitten nielevät ihan luonnollisena tuon geeni-homman. Eli alipainoisen on ihan hyväksyttävää vedota geeneihinsä alipainonsa syynä.
Niin, molemmissa ääripäissä on ihan yhtä pieni osa OIKEASTI geenien syytä. Tai ylilaiskan/kiihtyneen aineenvaihdunnan.
 
asfasdf
Itse olen karsinut kaiken herkun pois, leivät, pastat jne ja siltikään paino ei tipu mihinkään.
Lenkkeilen paljon jne. Paino ei tipu. Läski on ja pysyy.
Kaiken lisäksi olen lihoanut vasta aikuisena, lapsena olen aina ollut hoikka. EPPAAAA!
Punnitsetko ruuat, lasketko kalorit? Liity tyyliin kalorilaskuriin, kiloklubiin tms kuukaudeksi ja laske kaikki kalorit. Siinä opit vähän sitä, että minkä verran voi syödä mitäkin, että vajetta syntyy tarpeeksi. Monille (myös itselleni) tulee yllätyksenä se, että kuinka hirveästi kaloreita monesta ruuasta saa. Kun on hetken aikaa laskenut, osaa vertailla ruokia paremmin ja miettimään niitä annoskokoja.

T. -6,5kg alkuvuodesta :)
 
Itse olen huomannut, että ihmiset olettavat kaikkien ylipainoisten lihottavan itsensä roskaruualla, makeilla ja muilla herkuilla.

Itse olen ylipainoinen ja ihmiset katsovat minua epäuskoisesti jos kerron, etten pidä makeasta. En voi sietää kakkuja ja leivonnaisia, enkä ikinä ole perustanut karkista. Roskaruuasta en juuri perusta, vaan jos haluan herkutella ruualla käyn ravintolassa, mikä ei todellakaan ole esim. viikottaista.

Minä yksinkertaisesti syön enemmän kuin kulutan, mutta paino on noussut ihan normaalilla ruualla ja liikkumisen vähäisyyden vuoksi. Toki kohdallani on myös geeniperäisiä syitä painonhallinnan vaikeudelle, mutta eihän niihin saa koskaan vedota :D
 
Lyhyen näkökulma
[QUOTE="vieras";28048615]Ihan samallalailla osa lihavista ja osa laihoista valehtelee syömisistä. Lepoaineenvaihdunta voi vaihdella maksimissaan muutamalla sadalla kalorilla per päivä niistä geeneistä riippuen, joten sillä ei voi selittää laihuutta eikä lihavuutta. Yhtä sairasta on nämä laihat, jotka syövät "hirmuisesti roskaruokaa", mutta evät "geeniensä" takia liho. Yhtä paljon naurattaa aina!

Ihminen voi nähdä vääristyneesti syömisensä, että muka syö NIIIIIN paljon ja epäterveellistä, vaikka vetäisi vain salaattia tai sitten toinen ääripää, että syö NIIIIN vähän ja terveellisesti, vaikka söisikin 4000 kcal päivässä.[/QUOTE]

No saman pitusilla ja painoisilla se lepoaineenvaihdunta vaihtelee max. Muutamalla sadalla kalorilla, ei tosiaankaan kaikilla ihmisillä. Oon ollu laiha ja lihava, nyt normipainoinen. Koska oon lyhyt (156 cm) lihavimmillaankin (75 kg) mun lepoaineenvaihdunta on ollut pienempi kuin keskikokoisella miehellä. Siihen määrään sai mässyttää kyllä aika ylenmäärin herkkuja. En tajua, kun pitkät miehet valittaa painnhallintaongelmistaan, eikö niille mikään määrä riitä.
 
Mieleni tekisi olla kommentoimatta mutta mulla on saman tyyppinen kokemus kuin aloittajalla. Yksi kaveri on ylipainoinen, paino vain nousee ja nousee mutta nainen väittää että juo vain kahvia ja syö salaattia. Ei juuri koskaan syö muiden seurassa, ainakaan miesten, ei ikinä. No, olin pari kesää sitten hänen luonaan yötä ja illan mittaan tosiaan ei syönyt kuin salaatin joka tehtiin porukalla. Aamulla heräilimme, hän oli jäänyt nukkumaan tv:n ääreen ja minä nukuin lasten kanssa toisessa huoneessa. Kaveri veteli vielä sikeitä mutta lattialla oli sohvan vieressä tyhjä sipsipussi ja suklaalevyn paperit....
 
"Hellu"
Mieleni tekisi olla kommentoimatta mutta mulla on saman tyyppinen kokemus kuin aloittajalla. Yksi kaveri on ylipainoinen, paino vain nousee ja nousee mutta nainen väittää että juo vain kahvia ja syö salaattia. Ei juuri koskaan syö muiden seurassa, ainakaan miesten, ei ikinä. No, olin pari kesää sitten hänen luonaan yötä ja illan mittaan tosiaan ei syönyt kuin salaatin joka tehtiin porukalla. Aamulla heräilimme, hän oli jäänyt nukkumaan tv:n ääreen ja minä nukuin lasten kanssa toisessa huoneessa. Kaveri veteli vielä sikeitä mutta lattialla oli sohvan vieressä tyhjä sipsipussi ja suklaalevyn paperit....

Ehkä se ei miellä suklaata syömiseksi, ainoastaan ns ruoka lasketaan :)
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;28048707:
Minä yksinkertaisesti syön enemmän kuin kulutan, mutta paino on noussut ihan normaalilla ruualla ja liikkumisen vähäisyyden vuoksi. Toki kohdallani on myös geeniperäisiä syitä painonhallinnan vaikeudelle, mutta eihän niihin saa koskaan vedota :D
...

Se aika pieni osa ylilihavista, joilla oikeasti on geenit syynä, ei yleensä huutelekaan sitä sillein "voooi viiitssiiiii mä niinkö syön vaan salaattiii mut ku NÄÄ GEENITH! siks oon kato pullee", vaan ehkä korkeintaan tuo asiallisessa keskustelussa sen esille.

Haluatko kertoa, miten sun kohdallasi geenit on syynä? Tai siis osana syynä painonhallinnan vaikeudelle, mutta itsehän myönsit että omaa laiskuuttasikin kiloja on. Joidenkin vaan pitää tehdä enemmän töitä timmin shapen eteen, voihan siinä geenejä kirota, mutta ei syyttää yksistään.
 

Yhteistyössä