Lihavat äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Miten teidät on otettu vastaan neuvolassa.....onko pistäneet laihdutus kuurille....ystävällisesti vai onko kauhistelleet ja sanonete ettei sais tehdä lapsia lihavana. Haluaisin kokemuksia kova vauva kuume ja olen lihava...uskalletaanko alkaa mieheni kanssa yrittämään ennen laihdutusta....tiedän kyllä että olisi terveellistä saada painoa pois ennen...mutta voihan siinä mennä aikaa ennen kun edes tärppää...mutta jos ei menekkään vaan sattuisi heti tärppäämään...minkläisen vastaan oton saan?
Kuulin yheltä että oli laihtunut tosipaljon raskauden aikana...ei oltu meinattu tunnistaa sitä....tuota minäkin toivoisin.....että siitä sais sitten voimaa innostusta...niin että jaksaa pinnistellä ja muuttua. Tiedän ettei raskauden aikana saa laihduttaa mutta saa kyllä jos on tosi paljon liika kiloja.

Rohkeasti vaan neuvolaan kyselemään. Voihan ne antaa sulle odottavan äidin ruokavalion mikä on tarkotettu esim.diabeetikoille. Varmasti ottaa hyvin vastaan siellä neuvolassa, eihän ihmistä saa kiloihin katsoa. Ja auttaa varmaankin jos pitää pudottaa painoa ennen raskautta. Hoitoalan ihmisinä heidänhän kuuluu auttaa ja neuvoa!

meillä neuvolassa ei sanonut painosta juuri mitään, mutta suositteli kevyt ruokavaliota jos kiinnostaa ja liikkua pitäisi muistaa koko raskauden ajan! itseä enemmän hävetti joka kerta hypätä sinne vaakalle ja kauhistella lukemia! mutta neuvolantäti oli ystävällinen ja asiallinen! Ja lähtöpaino oli 107 kg kun aloin odottamaan!

Ei mullekaan neuvolas paljo motkotettu vaik kiloja oli reilusti yli sen mitä pitäis. Siitä vain yrittään! Raskauden aikana ku vain muistaa syödä terveellisesti yms. Kyllähän lihavatkin saa olla raskaana!

Ihanaa, kun annoitte tuollaista palautetta...on vaan tullut mieleen ettei lihavat ihmiset saisi edes harkita lapsia ennen kuin laihduttaa....Siis voinko ottaa neuvolaan yhteyttä jo vaikka en olekkan raskaana ja keskustella?

voihan sinne neuvolaan varata aikaa vaikka ei raskaana olekkaan! meillä on ainakin äitiys ja perhesuunnittelu neuvola! Voivat antaa varmaan vinkkejä ruokavalioon ja liikuntaan, mutta neuvolasta riippuen saattaa olla myös tyly vastaanotto! Ja tosiaan käskevät ensin laihduttamaan ennen raskaaksi tuloa! Minä varaisin vasta sitten ajan kun olisin jo raskaana, mutta se on vain yksi mielipide! =)

Jos haluat vauvoja voit toki tehdä kahtakin asiaa yhtä aikaa, sekä raskautua, että pikkuhiljaa muuttaa ruokavaliota ja liikuntatottumuksia. Suunnatonta stressiä ei kannata ottaa, mutta paremmat elämäntavat ovat hyväksi sinulle, raskautumiselle, raskaudelle, ja elämällesi pienen lapsen äitinä.
Sitten jos putkahdat raskaaksi, niin laihduttaa ei silloin saa, mutta terveellinen ruokavalio pitää usein tukevamman äidin raskauskilot aika pienenä, ja siitä on sitten hyvä jatkaa mahdollisen imetyksen jälkeen "alaspäin".
Itse olen sekä vanhempi, että paksumpi (lähtö BMI 34), ja aika nätisti on suhtauduttu. En myöskään jäisi kuuntelemaan mäkätystä, mutta väkisinkin raskauden aikana tulee tilanteita, joissa painosta mainitaan, vaikkeikaan pahantahtoisesti.
"Ei nyt kuulu, kun siulla on masua" tai "voitko painaa masua sivuun, et saan paremmin kuulumaan" jne. Mutta näistä nyt ei parane hermostua, tottahan se on.

Mahdottomasti onnea sekä vauvaprojektiin, että mahdolliseen painonhallintaprojektiin. Tsemppiä!

Noh, mä kävin joskus aikoja sitten terveysasemalla ihan muista syistä, ja siellä oli idiootti lääkäri, joka sitten sanoi (kun tuli puhetta että raskautta koitetaan saada alulle) että ei se noin lihavalla onnistu. Okei, olihan/onhan sitä painoa liikaa, mutta hän oli sitä mieltä että lihavuus on varma ehkäisykeino...

No, kuitenkin tulin raskaaksi ja jännitin ekaa neuvolakäyntiä juuri sen takia. Terkkari sitten vaan sanoi, että olisi hyvä jos painoa ei tulisi koko raskauden aikana kuin parisen kiloa, mutta ei sille mitään voi jos sitä tulee. Että laihduttamaan ei missään nimessä pidä alkaa. Tietty sehän on ihan terkkarista kiinni, mutta mulle ei siellä ole painosta sanottu odotusaikana eikä synnytyksen jälkeenkään.

Juttua siitä joskus oli, ja TH sanoi että kun mulla ei painosta muuta vaivaa ole kui mahdoton v*tutus, ja ruokavalio kohdallaan, niin ei hän siitä sitten ala paasaamaan ollenkaan...

Rohkeasti vaan neuvolaan ja raskautta yrittämään. =) Mulla ainakin oli niin hyvä mieli siinä vaiheessa kun alkoi selvästi näkymään että oli raskaana, niin silloin pystyi käyttämään vaatteita joita ei muuten tule päälleen laitettua... :whistle:

Olen ihan normaali painoinen ja peilikin jo kertoo sen mutta lääkäri sanoi ensimmäistä lasta odottaessa, että ylipainoisilla naisilla ei välttämättä vielä näy.. en nyt muista mikä.. kuitenkin ultrasi minun mahaani.. Ja kyllä vedin tästä herneet nenään :/

hei!
itellä on kans omakohtaista kokemusta vauvakuumeesta, raskaaksi tulon yrittämisestä ja ennen kaikkea ylipainosta.
itellä oli painoindeksi 32 tai jotain viimein ku tulin raskaaksi. meillä vava ei ole mikään itsestään selvyys. me yritettiin saada pikkusta alulle 2 vuotta ennen kuin tärppäs. kävin tutkimuksissa missä todettiin ettei munasolu irtoa. lääkäri ei puhunut painosta missään vaiheessa mitään, mutta neuvolan puolella siitä aina mainittiin.. sanottiin, että jos pudottasin painoa vaikka 5 kg ni voisin tulla paremmin raskaaksi. itellä painon pudottamisesta ei varmaan ollut hyötyä vaan siitä etten stressannut mistään. lopulta ku tulin raskaaksi jännäsin ihan hirveänä, että mitä ne neuvolassa sanoo painosta varsinkin kun kävin samalla neuvolatädillä joka mainitsi painosat ennen raskautta. olin positiivisesti yllättynyt, kun se ei maininnut painosat mitään. ei koko raskauden aikana vaikka painoa kertyi koko 9kk aikana 15kg. välillä oli jopa niin että neuvolassa lohduttelivat mua että eihän tuota paljoa ole tullut viikkoa kohden. =)
nyt vajaa 1 kk vaavin syntymän jälkeen kiloja on enää 3-4 jäljällä.
itellä vaan toisaaltaan harmittaa, ku oon niin lihava, kun masu ei näkynyt oikeastaan koko aikana kunnolla. eli vauvamassusta ei päässyt nauttimaan, niin ku oisin halunnut, mutta jospa jo seuraavan vaavin aikana oisin kevyempi. =)