Lihavat ja raskausajatukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lihava mietiskelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lihava mietiskelee

Vieras
Olen reilusti ylipainoinen, ylimääräistä on 30 kg. Minulla on yksi lapsi ja olen kyllä yrittänyt laihduttaa... Kilot on kiikkunut ylös ja alas. Vauvakuumetta minulla ei ole ollut ollenkaan, mutta olen ajatellut, että "pitäisi" haluta joskus toinen lapsi.

Ihan lähiaikoina minusta on alkanut tuntua siltä, että toista lasta voisi ehkä yrittää (miehellä ei mitään sitä vastaan). JOS en olisi näin lihava. Ylipaino kertyi ensimmäisessä raskaudessa masennuksen myötä ja synnytyksessä hävinneet kilot tulivat takaisin - masennuksen myötä. Nyt painan yhtä paljon kuin enimmilläni raskausaikana. Masennus on onneksi jäänyt taakse.

Miten te toiset lihavat olette ajatelleet? Oletteko pitäneet raskauden riskejä liian suurina terveydelle, onko ulkonäkö mietityttänyt (turhamaista kyllä, vaikka nytkin olen tämmöinen läskikasa...), entä se, että mitä tästä vartalosta jää jäljelle raskauden jälkeen? Mihin päädyitte?

Ehkä vauvahaave olisi riittävä syy motivoitua laihduttamaan. Ei vaan tarvitse kovin pian haaveille lapsesta, jos haluaa 30 kg pois ennen raskautta! Vai missäköhän vaiheessa olisi riittävästi laihtunut...

Jos päädyit haluamaan lapsen lihavana, miten painollesi kävi raskausaikana?

Kiitos jos joku lihava on linjoilla ja haluaa jakaa ajatuksiaan. :)

Olin lihava (30kg ylipainoa ) ekan raskauden jälkeen ja laihduin toisessa raskaudessa ihan vaan terveellisellä ruokavaliolla ja säännöllisellä liikunnalla. Mä en siis laihduttanut, vaan söin ns. oikein. Painoin synnyttämään mennessä 5kg vähemmän kuin raskauden alussa. Kun synnytyksestä oli kulunut puoli vuotta, painoin -40kg verrattuna tuohon lähtötilanteeseen.

Mulle raskaus oli hyvin otollinen aika muuttaa elämäntapani taas terveelliseksi, siinä kun piti itsensä lisäksi ajatella tuota pientä ihmisenalkuakin.

Tuo oliskin hyvä jos toteutus munkin kohdalla, mutta jotenkin pelkään paisuvani entisestään kun sitten pahoinvoivana syön koko ajan jne. Edellisessä raskaudessa oli kaikenlaista kremppaa, kuten iskiasvaivaa ja turvotusta, joten saa nähä. Ei kai tässä auta ku alkaa laihduttaan ja katsoa, että onnistuuko elämäntapamuutos. Jos ei, niin ei voi haaveillakaan raskaudesta.

Mulla oli ylipainoa huimasti, BMI 41, ennen ekaa (ja tähän mennessä ainutta) raskautta. Eipä mua huolettanut mitkään riskit ja muut. Raskaudenaikana paino muuntui: ekan kolmanneksen aikana paino putosi 8,6kg, toisen ja kolmannen aikana tuli 10kg lisää synnytykseen mennessä. Synnytyksessä paino putosi 10kg eli synnytyksen jälkeen painoa 8,6kg vähemmän kuin ennen raskautta. Pari kuukautta synnytyksen jälkeen oli tuo 10kg tullut takaisin. Mulla ei ole motivaatiota laihduttaa, koska tunnen että minun on hyvä olla näin. Ja meillä toivotaan tällä hetkellä "pikku kakkosta" eli toinenkin raskaus olisi suotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Mulla oli ylipainoa huimasti, BMI 41, ennen ekaa (ja tähän mennessä ainutta) raskautta. Eipä mua huolettanut mitkään riskit ja muut. Raskaudenaikana paino muuntui: ekan kolmanneksen aikana paino putosi 8,6kg, toisen ja kolmannen aikana tuli 10kg lisää synnytykseen mennessä. Synnytyksessä paino putosi 10kg eli synnytyksen jälkeen painoa 8,6kg vähemmän kuin ennen raskautta. Pari kuukautta synnytyksen jälkeen oli tuo 10kg tullut takaisin. Mulla ei ole motivaatiota laihduttaa, koska tunnen että minun on hyvä olla näin. Ja meillä toivotaan tällä hetkellä "pikku kakkosta" eli toinenkin raskaus olisi suotavaa.

En ole olleenkaan sinut vartaloni kanssa nytkään, joten varmaan siksi mietityttää kaikenlaiset asiat. Ja terveys myös, koska se on alkanut muutenkin pelottaa. Laihdutaminen on väistämättä edessä. Pelkään sen vaan kestävän niin kauan, että lapsilleni tulee 10 v. ikäeroa. :D

Yllättävän vähän täällä tuntuu olevan ylipainoisia vauvasta haaveilevia tai lihavana raskautuneita. Toisin voisi kuvitella, kun lukee noita paino-ongelmaketjuja. ;)

Mä painan tällä hetkellä tasan 90kg ja lasta yritetään koko ajan. Tosin yritän myös laihduttaa.

Kyllä mua koko ajan stressaa, että miten painon kanssa käy kun raskaudun. Ja pelottaa jos tulee joku 20kg vielä tähän päälle, mutta usein kuulee, että lihavat laihtuu raskaana ollessaan...Tiedä sitten...

Mutta tarkoitus silti lapsi tehdä, vaikka pelottaakin mm.selän kestävyys yms.

Alkuperäinen kirjoittaja haaveilija87:
Mä painan tällä hetkellä tasan 90kg ja lasta yritetään koko ajan. Tosin yritän myös laihduttaa.

Kyllä mua koko ajan stressaa, että miten painon kanssa käy kun raskaudun. Ja pelottaa jos tulee joku 20kg vielä tähän päälle, mutta usein kuulee, että lihavat laihtuu raskaana ollessaan...Tiedä sitten...

Mutta tarkoitus silti lapsi tehdä, vaikka pelottaakin mm.selän kestävyys yms.

Haaveiletko ekasta lapsesta? Painan melkein saman verran kuin sinä ja minulle tämän painoisena raskauden loppuaika oli ihan tuskaa. Pelkään myös selkäongelmia, iskiasta, turvotusta, käsien puutumista jne. joista kaikesta on kokemusta. Omalla kohdallani taitaa olla typerää edes ajatella raskautta ennen laihdutusta. Jotenkin en vaan jaksa luottaa siihen, että kuuluisin niihin raskausaikana laihtuviin. :)

Kun tulin raskaaksi painoin 135 kiloa. Raskausdiapeteksen sain, muita ongelmia ei ollut normien raskausvaivojen lisäksi. Painoa tuli 15 kiloa raskausaikana josta 5 jäi synnärille ja loput 10 lähti parissa viikossa, oli enimmäkseen turvotusta. Nyt painan 125 kiloa, laihdutus menossa.

Tavallaan olen vähän kateellinen teille, jotka ette liikaa mieti asioita, vaan annatte lapsen tulla. Ehkä en tarpeeksi kovasti halua lasta, kun epäröin. On vaan aika tukala olo jo yksinkin näin läskinä ja hirvittää, että minkälainen vuori musta tulis. Jos vaivaa taas esim. iskias, enkä pääsis kävelemään. Siinä sitten turpois vaan...

Olen nyt rv 34+6, ja painoin raskauden alussa 112 kg. Paino ei noussut juuri lainkaan alussa. Olen aina tuntenut oloni hyväksi ja kunto on ollut ihan hyvä, mutta toki olin huolissani, miten näin pullukka pärjää raskausajan. Olin laihduttamassa, kun saimme raskauden alulle, nopeammin kuin uskoimmekaan. Olin ehtinyt pudottaa 10kg.

Painonnousu oli maltillista viime viikkoihin saakka. Helteiden mukana tuli turvotus, jota on tosi paljon. Kuukaudessa on tullut painoa 6kg.

Sokeritestissä jäin juuri paastoarvon rajalla kiinni, ja sekin johtui edellispäivänä nautituista herkuista. Testaan sokeria ja arvot ovat mainiot. Siitä ei siis ole ongelmia.

Muuten arvot ok, verenpaine heittelehtii normaalin ja kohonneen välillä, sitä selvitellään. Istualtaan mitattuna kovat lukemat, levossa lähes matalat. Selkä kestää hyvin, koskaan ei ole ollut sen kanssa ongelmia. Virtsassa on ollut pikkuisen valkuaista, mutta iltapäivän testeissä se aina häviää, joten eivät näe syytä tehdä mitään. Muita oireita ei ole.

Suonikohjuja on suvussa, vielä ei ole ilmaantunut. Ranteisiin tuli hermopinteet, ovat todella kipeät, mutta synnytys kuulemma korjaa. Olen alkanut kuorsaamaan ja korvat ovat lukossa koko ajan, mutta nämä ovat kuulemma normaaleja vaivoja.

Vauva on väärässä tarjonnassa, joten kahden viikon päästä on käännösyritys. Esikoista odotellaan, joten en tiedä lainkaan, olenko koostani huolimatta tarpeeksi tilava tekemään väärätarjontaista lasta alateitse vai päädytäänkö sektioon.

Raskausarpia on tullut vatsaan. Yhtään isompaa vaatetta en ole joutunut ostamaan, kaikki vanhat mahtuvat vielä mainiosti, vain mahan kohta on pullistunut, ja raajat toki, mutta käytän leveitä kenkiä.

Viihdyn tässä tilassa ja rakastan isoa vatsaani, samoin mieheni! Toivottavasti kaikki menee hyvin, ainahan on riskinsä kun lihava raskautuu. Lääkärien mukaan raskaus sujuu muuten normaalisti. Huomenna äitipoli, saa nähdä mitä verenpaineeni heittelylle tehdään.

Itselläni painoa nyt rv 25 on aika lailla 107 kiloa, pituutta 170 senttiä. Painoa tullut lisää noin kymmenkunta kiloa. Voin mainiosti! En todellakaan ollut mikään laiha ennen tätä raskauttakaan, mutta läski on onneksi jakautunut minussa "tasaisesti" ympäri kroppaa, enkä ole kärsinyt selkeästä keskivartalolihavuudesta.

Hassua, vaikka painoa onkin tullut noin paljon lisää, niin silti olen kuullut kommentteja että näytän laihemmalta kuin ennen :) Kaikki onkin enemmän tai vähemmän mennyt massun kohdille...

Suuri motivaatio laihdutukseen on raskauden jälkeen odottamassa, mutta sitä ennen haluan nauttia tästä raskaudesta terveellisesti syöden mutta silloin tällöin herkut sallien ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Hyvin tässä menee, ylipainoa +60 kg ja rv 34

Miten painollesi on käynyt raskausaikana? Onko ollut terveysongelmia?

Kertynyt 7-21 kg, osasta menty miinukselle, osasta jotain jäänyt.
Ei ongelmia, raskautuminen todella helppoa.
Ikääkin nyt 41 (rv 34)

hei, minulla oli painoa 106kg kun raskauduin, ensin tuli painoa 6kg lisää ja sitten jäin sokerirasituksessa kiinni ja viikolta 32 olin ruokavalio hoidolla, vauva syntyi 40vk:lla, paino tippui loppuraskaudesta melkein kilon vauhtia. Kotiin kun päästiin niin kolmantena päivänä vaaka näytti 98kg. No nyt vaaka näyttää 118kg, hivenen harmittaa, mutta imetys on meillä tullut päätökseen joten aloitan laihdutuksen. Ennen raskautta laihdutin -25kg. Toisille tulee raskauskiloja ja mulle imetyskiloja.
Raskausaikana voin vallan mainiosti, ei krenkannut mikään, paitsi sokerit vähän. Jos vielä hommaamme/saamma toisen lapsen joskus niin haluan olla silloin laihempi paljon sen takia, että tulisi kunnon vauvamaha nyt en ollut missään vaiheessa selkeesti sen näköinen,että odotin..no mitäpä tuosta. Meijän ihanuus on nyt 5kk, äitin oma mussukka <3

Mulla oli raskauden alussa painoa n.92 kg (pituus 168 cm). Tulin helposti raskaaksi, vaikka ikääkin on jo 37. Nyt menossa rv 25, paino tänään 99 kg. Kaikki on sujunut mainiosti. Auto/lentomatkat yhdistettynä helteeseen ovat tuoneet tilapäistä turvotusta, mutta muita ongelmia ei ole ollut. Verenpaineet ok, sokerirasitus normaali. Neuvolassa ei ole huomauteltu ylipainosta. Mulla on yksi 10 v. lapsi ennestään. Imetin häntä pitkään ja laihdutin samalla. Olen aina ollut ylipainoinen jojo-laihduttaja. Tällä hetkellä en juuri stressaa painoa. Tiedän, että jos imetys sujuu, laihtuminenkin on helpompaa. Oikeastaan mietin painoa nyt raskausaikana paljon vähemmän kuin muuten. Ei paino-ongelmien takia kannata jättää lasta tekemättä, mutta kuulostaa siltä, että ap:llä olisi muuten työstämistä itsensä hyväksymisen kanssa.

Yhteistyössä