Lihava laps????

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään oleva äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
no tässäkin näkee että muutamat elävät käyrillä :whistle:

Omasta mielestäni hän on sopusuhtainen ja kasvavassa iässä ei saisi alkaa rajoittamaan syömistä, kumma neuvo teijän "tätiltänne"
Se neuvolan antama kehoitus syömisten rajoittamiseen ei tarkoita muuten sitä että lapsen ruokamääriä pienennettäisiin vaan sitä että syödään ateria päivässä eikä napostella ruokailujen välillä mitään ja janoon juodaan vettä.

Lisäksi kotiruokakin voi olla mitä tahansa täysmaidosta ja valkoisesta pastasta tehtyyn sikanautajauheliha- makaronilaatikkoon tai sitten tomaattipohjaista jauhelihakastiketta paistijauhelihasta täysjyväpastan ja salaatin kera

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Valitettavan usein äidit ovat jopa käsittämättömän kotisokeita. Neuvolasta ei todellakaan anneta syömisohjeita jos käyrissä on pieniä poikkeamia. Ja uskokaa tai älkää, ne käyrät ihan oikeasti ovat suuntaa antavia mutta toimivia. Se vaan on niin kamalan vaikea hyväksyä että oma lapsi on ylipainoinen. Rotevuus on alle murrosikäisellä lähes poikkeuksetta ylipainoa. Se vain on niin hyvä kiertoilmaus...
Eli vaikka neuvolan täti ja lääkärit ovat sitä mieltä että lapseni on täysin normaalipainoinen ja erittäin sopusuhtainen & terveen näköinen, niin hänen on pakko olla läski, koska on roteva? :D
(eivät ole antaneet syömisohjeita tms, todenneet vaan että sopusuhtainen ja roteva, miehen kokoinen mies :) )

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Valitettavan usein äidit ovat jopa käsittämättömän kotisokeita. Neuvolasta ei todellakaan anneta syömisohjeita jos käyrissä on pieniä poikkeamia. Ja uskokaa tai älkää, ne käyrät ihan oikeasti ovat suuntaa antavia mutta toimivia. Se vaan on niin kamalan vaikea hyväksyä että oma lapsi on ylipainoinen. Rotevuus on alle murrosikäisellä lähes poikkeuksetta ylipainoa. Se vain on niin hyvä kiertoilmaus...
Eli vaikka neuvolan täti ja lääkärit ovat sitä mieltä että lapseni on täysin normaalipainoinen ja erittäin sopusuhtainen & terveen näköinen, niin hänen on pakko olla läski, koska on roteva? :D
(eivät ole antaneet syömisohjeita tms, todenneet vaan että sopusuhtainen ja roteva, miehen kokoinen mies :) )
Sanoin "lähes poikkeuksetta"... =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoin "lähes poikkeuksetta"... =)
...niin, eli poikkeuksia siis todellakin on :) eikä ole kyse mistään äidin itsepetoksesta välttämättä ap:n lapsenkaan kohdalla.

En löytänyt
Ja Sinun lapsesi mitat on? Vaikea tietää, puhutaanko samasta asiasta, kuin ap:n kohdalla.

suit
Usein kuulee sellasta että "tää on vaan roteva" tai "tiivisrunkoinen kuten isänsä" eikä myönnetä totuutta että äitin pikku Petteri on pieni possu ja se on neuvolassa huomattu. Lasten ylipaino on oikea ongelma ja on hienoa,että neuvolassa puututaan siihen ajoissa.En usko neuvolan antavan kenellekkään ravintoneuvontaa tai palautetta mikäli sitä ei oikeesti tarvitse.

Niin
Alkuperäinen kirjoittaja En löytänyt:
Ja Sinun lapsesi mitat on? Vaikea tietää, puhutaanko samasta asiasta, kuin ap:n kohdalla.
Poitsu on 103 cm pitkä ja painaa 18 kg (punnitsin juuri :), vaatteet päällä tosin).
Onko tuo mielestäsi vastaava yhtälö, kuin aloittajalla?

ap
tässä edelleen korostan sitä, että myös päiväkodin henkilökunta on aivan ihmeissään... kun sanoin että pitäisi ruoan määrää jotenkin rajoittaa...

kun HEIDÄNKÄÄN silmissä poika ei ole lihava. lihaksikas liikkuvainen pois. (ei mikään kukkakeppi tyylinen vaan sellainen urheilijatyyppinen vartalo)

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Poitsu on 103 cm pitkä ja painaa 18 kg (punnitsin juuri :), vaatteet päällä tosin).
En mä tiiä :D, painoa on vähemmän mutta niin on pituuttakin huomattavasti vähemmän kuin ap:n poitsulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tässä edelleen korostan sitä, että myös päiväkodin henkilökunta on aivan ihmeissään... kun sanoin että pitäisi ruoan määrää jotenkin rajoittaa...

kun HEIDÄNKÄÄN silmissä poika ei ole lihava. lihaksikas liikkuvainen pois. (ei mikään kukkakeppi tyylinen vaan sellainen urheilijatyyppinen vartalo)
Luota omiin silmiisi ja pk:n tätien silmiin enemmän kuin terkkarin mielipiteeseen.

Sinä ja päiväkodin tyypit vietätte lapsen kanssa runsaasti aikaa (lähes) päivittäin. Neuvolan th näkee lasta ehkä kerran vuodessa vartin ajan...eli ei tiedä, miten lapsi syö, onko liikkuvainen vai ei, jne =)

hih

Luota omiin silmiisi ja pk:n tätien silmiin enemmän kuin terkkarin mielipiteeseen.

Sinä ja päiväkodin tyypit vietätte lapsen kanssa runsaasti aikaa (lähes) päivittäin. Neuvolan th näkee lasta ehkä kerran vuodessa vartin ajan...eli ei tiedä, miten lapsi syö, onko liikkuvainen vai ei, jne =)
Niin neuvolantäti ei luo tunnesidettä tähän lapseen ja osaa olla havannoissaan puolueeton.

Niin
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
En mä tiiä :D, painoa on vähemmän mutta niin on pituuttakin huomattavasti vähemmän kuin ap:n poitsulla.
Kun tuossa asiassa vaikuttaa myös ikä. Jos poikasi on ikäisekseen iso, on noissa mitoissa maks 3v. Pikkuisen eri juttu, kuin 6v, kun tuossa välillä pituutta tulee yleensä 6-10cm mutta painoa vain 1-3kg/vuosi.

ap

juu.. samainen neuvolan täti oli tutkinut ja touhunnut pojan kanssa sen vartin verran kahelleen.. oli luullut et poika on eskari ja suhteuttanut taidot sen mukaan (on siis vasta ens syksynä alottamassa eskarin).. sit ku kuuli et tosiaan on poika 03:nen niin totes et noh, osas kuitenkin hienosti oman nimensä kirjaimet.. totesin siihen, et juu no hyvä et tiesi ku poika osannu kuitenkin jo lukea puolisen vuotta. Oli kuulemma lukenu ääneen jotain julistetta seinältä, mut ei täti sitä "uskonu" ENNEN ku kerroin et juu, tosiaan osaa lukea.

Totes sit neuvolan lopulla et noh, taitava poika mut niinhän "tässä vaiheessa eskaria jo monet ovatkin"...

jotta juuh, ei ollu tuo paino ainoa IHMETYS tuolla neuvolakäynnillä :)

vieras

Kuvitteletko IHAN OIKEASTI että päiväkodin henkilökunta uskaltaisi sanoa sinulle että juu kyllä meistä lapsesi on ylipainoinen...? Sen verran heillä lie itsesuojeluvaistoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Niin neuvolantäti ei luo tunnesidettä tähän lapseen ja osaa olla havannoissaan puolueeton.
= osaa lukea kirjasta että sen ja sen ikäisen lapsen kuuluu olla niin ja niin pitkä, ja painaa sen tai tuon verran.
Tuollaista se oli meillä pahimmillaan :| . Sama lapsi oli ensin liian lihava, sitten ihan liian laiha, ja pian taas lihava, ja sitten taas laiha.
Kun terkkari vaihtui, niin saatiin kuulla että lapsi on ollut koko ajan sopusuhtainen ja kasvanut erittäin tasaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kyllähän tuo ylipainonen on, ihan turha sitä on kieltää!. 6v 0-käyrä on 116cm ja 19,5kg.
kun ei noita käyriä pidä liian tarkasti tuijottaa... riippuu lapsen ruumiinrakenteesta miten se paino menee... itse olen 5v ollut 118cm ja painanut sen 20kg ja hoikka olen ollut, vaikka käyrien mukaan menisikin siellä yläkäyrällä... hyvin hrva sopii siihen 0 käyrään, eikä tarttekkaan...
ku painoin 70 kiloa, ihmiset veikkas että painan 55 ja että olen reilusti alipainoinen.. ruumiin rakenne siis...
me ollaan pojan kanssa ravattu painokontrolleissa kun painaa liian vähän.. mutta siltikin näyttää kylä mun silmiin sopusuhtaiselta...
Mielestäsi 118cm/20kg on sama pituus-paino- suhde, kuin aloittajan lapsella?
ei, vaan 5 vuotiaan tytön mitoiksi nuo olivat isot :D eli noita käyriä ei sinänsä kannata liian tarkasti tuijottaa... jos lapsi on terve, syö hyvin ja terveellisesti, liikkuu ja leikkii niin silloin on turha ruveta vaahtoamaan painosta tuolla iällä... mie oon nähnyt todella ylipainoisia lapsia, ja niistä kyllä huomaa että ovat ylipainoisia...

Ihan
Kyllähän tuo ylipainonen on, ihan turha sitä on kieltää!. 6v 0-käyrä on 116cm ja 19,5kg.
kun ei noita käyriä pidä liian tarkasti tuijottaa... riippuu lapsen ruumiinrakenteesta miten se paino menee... itse olen 5v ollut 118cm ja painanut sen 20kg ja hoikka olen ollut, vaikka käyrien mukaan menisikin siellä yläkäyrällä... hyvin hrva sopii siihen 0 käyrään, eikä tarttekkaan...
ku painoin 70 kiloa, ihmiset veikkas että painan 55 ja että olen reilusti alipainoinen.. ruumiin rakenne siis...
me ollaan pojan kanssa ravattu painokontrolleissa kun painaa liian vähän.. mutta siltikin näyttää kylä mun silmiin sopusuhtaiselta...
ei, vaan 5 vuotiaan tytön mitoiksi nuo olivat isot :D eli noita käyriä ei sinänsä kannata liian tarkasti tuijottaa... jos lapsi on terve, syö hyvin ja terveellisesti, liikkuu ja leikkii niin silloin on turha ruveta vaahtoamaan painosta tuolla iällä... mie oon nähnyt todella ylipainoisia lapsia, ja niistä kyllä huomaa että ovat ylipainoisia...
Normaalikokoinen olet ollut. Mitähän käyriä siellä on katsottu? Oma oletuskäyräsi on voinut olla "pienempi".

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuvitteletko IHAN OIKEASTI että päiväkodin henkilökunta uskaltaisi sanoa sinulle että juu kyllä meistä lapsesi on ylipainoinen...? Sen verran heillä lie itsesuojeluvaistoa.
USKON. Sillä näiden tätien kanssa on käyty perheen niin ilot kuin surutkin ihan avoimesti läpi. Esikoinen ku on ns. e-lapsi niin tämä paino asia on suoraan sanottuna meidän välisissä keskusteluissa äärettömän pieni asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihan:
Normaalikokoinen olet ollut. Mitähän käyriä siellä on katsottu? Oma oletuskäyräsi on voinut olla "pienempi".
no, jos vertaat tuota normi 6v pojan pituutta niin onhan noita senttejä enemmän... ja sitten taas kiloja... kas kun noissa käyrissä on se hassu puoli että ne ei nää kyseistä ihmistä, aikuisellakin painoindexin laskeminen voi aiheuttaa virheellisen tuloksen, koska se on kiinni ruumiin rakenteesta..
ja edelleenkin perustan kaiken tuohon omaan poikaani joka on käyrien mukaan alipainoinen, ja ikäisekseen pitkä, ja siltikin se on ihan normaali pieni lapsi... ja siksi lopetin painokontrolleissa ravaamisen...

äiti itsekin
Meidän esikoinen on aina ollut pitkä ja hoikka, siis todella hoikka. Toinen poika on sitten kuin ihan eri puusta veistetty; pituutta on paljon, mutta painoakin enemmän kuin veljellään. On siis jumpulampi, enkä tajua miksi asiaa ei voi myöntää (kuten täällä muutama jumpulan äiti tekee).

Oman lapsen kohdalla olemme joutuneet kiinnittämään enemmän huomiota hänen ruokailuunsa, vaikka samoja ruokia syökin kuin laiheliini-veljensä. Ja mitä sitten? Pian 6v täyttävä on siinä iässä, että pituuskasvu kyllä tasoittaa painoa kunhan vain pidämme huolen ettei paino "karkaa".

???
kuunteleko joku oikeesti mitä ne nla-tädit siellä yrittää sepostaa?????? ihan turhaa useimmiten siellä edes asioida..annetaan vaan ihme ohjeita että tee niin ja niin, vaikka kyllä sitä ite tietää paremmin. Monet äidit vaan saa paineita ja harmia koko neuvolasta jo odotusaikana.. Kaikkien lasten kun pitäs olla semmosii että kylkiluut näkyy ja "rasvaa" ei saa olla missään, heti on lihava. Mä en ainakaan semmosta muksuu ees haluais..yök.

Yhteistyössä