Äiti ylipainoinen = lapsesta tulee ylipainoinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ghjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Ghjk

Vieras
Elikkäs olen itse +12 kg ylipainoinen. En juuri nyt liiku ja syön liikaa. Oma Tyttölapsi 7v normaalipainoinen.katselin ylipainoisten kavereiden fb-sivuja ja kuvia. Nämä kamut siis 30-40kg ylipainoisia. Heidän lapsetkin ovat ylipainoisia ala-aste ikäisiä. Mietin vaan sellaista että ovatko näiden lihavien ihmisten lapset lihavia siksi että syövät liikaa? Vai onko jotain perinnöllistä? Kun munkin tyttö syö noin 2x viikossa jotain herkkuja. Muuten normaalisti. Ja liikkuu paljon ja on normaalipainoinen. Kuinka paljon lapsen oikein "pitää" syödä että on oikein huomattavasti lihava? Siis tarkoitan syökö nämä lapset oikeesti aivan älyttömästi? Tarkoitan nyt siis oikein isoja lapsia? Tai sitten toinen vaihtoehto. Mulla joidenkin kamujen lapset oikein tosi laihoja. Ei säännöllistä ruokailua. Sanovat että perinnöllistä laihuus. Tuntuu jotenkin kummalta että lapset niin laihoja. Olisivatko kuitenkin normipainoisia jos ruokailu säännöllistä vai ovatko oikeasti vain laihoja..

Miehen veljenlasten äiti on sairaalloisen ylipainoinen, lapset ovat ylipainoisia. Aamupala tyyliin kaakaomuroja ja kahvipöydän rasvaisimmat herkut katoavat nopeasti ihan loppuun.

Tai sitte määrät ei oo mainittavan suuria mutta ravinto epäterveellistä lapsilla. Itse olen lihava ja ekalle menevä poitsu enenmmänkin hoikka. Liikkuu tosi paljon ja osaa säädellä syömisiään. Herkut ei oo jokapäiväisiä ja pyritään tarjoamaan järkevää ruokaa. Rehut uppoaa pojalle hyvin. Itelläkään ei oo paino enää aikoihin noussu sen myötä että on todella mietitty talon ruokatapoja lapsen takia. Nyt vaan pitäs ite saada se alaspäin.

• Tykkää
Reactions: chef
On ainakin nähty että kaikenlaiset ruua nkanssa kitsoilevat, jatkuvasti laihduttavat ja omaa olomuotoaan marvattavat äidit tekevät lapsistaan syömihäiriöisiä, anorektikkoja tms. Minusta kannattaisi muistaa että ylipaino on vaarallista mutta liian vähäinen syönti paljon vaarallisempaa, syömättömyys tappavaa.

Miksi niinkin normaali asia kuin syöminen tuntuu olevan suurimmalle osalle porukasta jatkuva ongelma?

Tarkoitin siis että syöttävtäkö lihavat vanhemmat lihavat lapsensa lihaviksi :D vai onko oikeasti niin että ovat vain lihavia vaikka eivät söisi mitään :D tai ovatko laihat lapset laihoja koska ovat syntyneet sellaisiksi, vai auttaisiko oikeasti säännöllinen ruokailu ym.

Itse olen ollut suurimman osan elämästäni normaalipainoinen. Viimeiset vuodet olen kantanut ylipainoa välillä vähän enemmän ja välillä vähän vähemän...pahimmillaan ylipainoa on ollut muistaakseni noin 20 kiloa. Nyt ylikiloja on alle 10 kg ja karistelen niitä hiljaksiin pois.

Mieheni on BMI:n mukaan muutaman kilon ylipainoinen, mutta tuo tulos on hieman vääristynyt, sillä hän on huomattavasti keskivertomiestä lihaksikkaampi. Hän treenaa siis säännöllisesti, eikä hänellä kyllä ylimääräistä ole.

Esikoinen on alipainon rajalla. Ollut aina todella hoikka ja siksi ollut muutamaan otteeseen painoseurannassa ja ravitsemusterapeuttikin on tullut tutuksi. Kakkonen on normaalipainoinen, mutta tuollaista tuhdinpaa sorttia. Kolmonen on hyvin hoikka ja nelonen (alle 1v vielä) menee muistaakseni -10 käyrillä, eli hoikempaa sorttia hänkin.

Olen todella tiukka ja tarkka lasteni herkuttelujen suhteen. Toki annan ajoittain löysää, mutta esim. karkkipäivää lapsillani ei ole, sillä he syövät karkkia harvemmin, kuin kerran viikossa. Myöskään mehut, limpparit tms. eivät kuulu perusarkeen. Myös mies on tämän suhteen tiukka ja tarkka. Mummo sen sijaan sitten vesittää kaiken "mummon oikeuteen" vedoten ja syöttää lapsille herkkuja ihan ylettömät määrät.

Lähipiiriini kuuluu muutama sairaalloisen ylipainoinen ihminen. Toisella on normaalipainoinen kumppani ja heidän taapero-, ja leikki-ikäiset lapsensa ovat normaalipainoisia.

Toinen on yh ja hänen molemmat lapsensa ovat ylipainoisia (vauva ja leikki-ikäinen). Periaatteessahan vauvaa ei oikein voi ylipainoiseksi kutsua, mutta tässä kohtaa mielestäni voi, koska vauvaa on ruokittu suositusten vastaisesti ja annoskoot ovat ihan hurjan suuria.

Mielestäni ei voida väittää, että ylipainoinen äiti = ylipainoinen lapsi. Sillä aika monella lapsella on kuitenkin myös isä, joka vaikuttaa omalta osaltaan lapsen syömiseen ja liikkumiseen.

En usko siihen, että joku olisi lihava vain siksi, että hänellä on lihauusgeeni tms. sillä kyllä se lihominen sen kuitenkin jokaisen ihmisen kohdalla vaatii, että syö yli kulutuksen. Poikkeuksena lääkitys tms.

Siihen uskon, että mikäli vanhemmat tai toinen vanhemmista on ylipainoinen, on lapsella suuremat riskit ylipainoon, sillä hän saa tällöi herkästi kotoota hieman vääränlaista oppia ruokailun suhteen. Joko ruokaa syödään kerralla liikaa, liian usein, tai ruoka on sisällöltään vääränlaista.

Itse en henk. koht. tiedä yhtäkään normaalipainoista ihmistä, joka söisi samalla tavalla, kuin mitä minä olen syönyt ne vuodet, kuin olen ollut ylipainoinen. Sillä mätöllä kun ei oikein millään voi pysyä normaalipainoisena, ellei sitten liiku ihan älyttömästi...ja harvemmin ne himoliikkujat sitten niin epäpuhdasta mättöä suuhunsa edes tunkea haluavat, kuin mitä minä olen tunkenut naamaani. Varmasti ihmisten aineenvaihdunnassa on eroja, mutta väitän, että hoikat ihmiset hoikkine lapsineen syövät vähemmän kaloreita kuin mitä tuhdimmat perheet ja pysyvät siksi hoikempina. Kenties heillä on lounaalla kanasalaattia, kun sillä tuhdilla perheellä on kanaa kermakastikkeessa kera pottuumuusin ja höysteenä sentin viipale kurkkua.

Tarkoitin siis että syöttävtäkö lihavat vanhemmat lihavat lapsensa lihaviksi :D vai onko oikeasti niin että ovat vain lihavia vaikka eivät söisi mitään :D tai ovatko laihat lapset laihoja koska ovat syntyneet sellaisiksi, vai auttaisiko oikeasti säännöllinen ruokailu ym.

No onhan niitä jotka syövät itsensä lihavaksi herkuilla ja sitten on niitä jotka lihovat todella herkästi.
En mä ainakaan herkkuja tarvitse painon nousuun, siihen riittää ihan se että syön mahani täyteen ruokaa. Joillekin tämä on jatkuvaa taistelua. Oma tyttöni on periny kroppamallin isältään ja on hyvin hoikka ja lihaksikas. En usko, että hänestä tulee ylipainoinen.

Minulla on 2 sisarusta, veli ja sisko. Sama äiti ja eri isä. Olemme kasvaneet yhdessä siten,että sisareni oli 2v ja veljeni vatsassa, kun tapasi minun isäni. Mun isä on lapsesta saakka ollut pullukka, laihtui armeijassa ja sitten taas lähemmäs 30:senä pulskistu uudelleen. Mun veli ja sisko on aina olleet laihoja, vaikka etenki systeri syö suunnilleen kaiken minkä näkee. Mä taas olen 3v saakka ollut ylipainoinen. Ja yhä edelleen. Samat porkkanat ja suklaat on syöty,mutta minä ja isä ollaan koko kummallisen suvun ainoat kummajaiset. :D Kaikki muut on hoikkia. ;)

Eri ihmisten tulisi syödä omalle elimistölleen sopivaa ruokaa. Ei ole oikeasti mitään standardi-dieettiä, joka tekisi kaikista normaalipainoisia ja hyvinvoivia..

Lisätään nyt sekin, että mun mies tulee myös hoikasta porukasta ja on itsekin hoikka, tyttäremme on nyt 6v alipainoinen ahmatti. Syö ihan tavallista kotiruokaa, sitä mitä minäkin. Muut on ku pajunvarsia ja ruoan päälle voi vielä herkutella välillä, mä ajattelenki herkuttelua ni plop plop vaan kuuluu..

Jotku syöttää, jotku ei.

Tiedän yhden äidin joka on syöttänyt lapsensa lihavaksi. Äiti on lihava (siis todella lihava), mumma on lihava, lapsi on lihava (lihavin jonka tiedän). Kerran kuuntelin tämän äidin ja mumman keskustelua josta selvis että lapselle annetaan joka päivä suklaata ja jätskiä. Juhliin ottavat lapselle mukaan omia karkkeja, siis syö niitä tarjolla olevien lisäksi, mitään ruokarajoitteita lapsella ei ole. Mumma ja äiti naureskellen kertoivat mm. kuinka monta tuuttia lapsi jaksaa peräkanaa syödä (useita, en muista nyt enää tarkkaa lukemaa).

Mutta tiedän ylipainoisia vanhempia joiden lapset kuitenkin syö ja liikkuu terveellisesti ja ovat normipainoisia.

Itsekin olen ylipainoinen reippaasti, lapset: 16v. jonkin verran ylipainoa (johtuu lähinnä liian vähästä liikunnasta), 11v. alipainoinen, 5 ja 2 v. normaalipainoisia.

Harva on lihava jos ei syö yli kulutuksensa, jotkut sairaudet poislukien. Ei se geneettinen rasitekaan tarkoita että sen takia olisi lihava, vaan että on syytä tarkkailla painoaan ja syömisiään.

Mä en tiedä onko niinkään kysymys liiasta ruuanmäärästä vaan enemmänkin vääränlaisesta ruuasta, mitä jotkut syö vielä liikaa. Mä luulen että ne perheet missä ylipainoisten aikuisten lapset on vielä teini-iässä hoikkia on sellaisia missä normaali ruokavalio on kunnossa mutta aikuiset sitten herkuttelee salaa ja ei harrasta niin paljoa liikuntaa vaikka lapsia voidaankin kannustaa liikkumiseen ja terveellisiin elämäntapoihin. Ne perheet missä jo alle kouluikäiset on ylipainoisia on lähinnä niitä jossa syödään väärin. Liikaa sokeria, rasvaa, eineksiä jne, liian vähän kasviksia ja vettä. Lapsia palkitaankin herkuilla eikä säännöllisiä ruoka-aikoja ole vaan jääkaapilla juostaan joka välissä.

Meillä ainakin laihuus kulkee suvussa. Olin laiha lapsi. Samoin olivat kaikki sisarukseni ja viisi serkkuani hyvin laihoja. Oon aina syönyt viisi ateriaa päivässä ihan reilulla annoskoolla ja herkutellut myös. Ikinä ei ole ollut ongelmia lihomisen suhteen tai minkäänlaisia syömishäiriöitä. Nyt omat lapseni syövät viisi ateriaa päivässä ja herkutellaankin. Lapset ovat normaalipainoisen sijaan laihoja.