lihasvamma tai repeämä.. onko jollain kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zuku

Aktiivinen jäsen
10.06.2007
4 256
0
36
Meil isäntä sai tänään hieholta potkun reiteen. Reisi on kipeä, ja turvoksissa. Käytiin näyttään samantien päivystyksessä, ni lääkäri meinas että ISO lihasvaurio 2vk saikkua ja mahollisimman paljon pitää levätä.
Onko kellään kokemusta, että miten tuollaiset paranee? Itteä hirvittää ettei siihen lähe kehitteleen mitään märkäpaisetta..

joo keppien kans kävelee ja mahdollisimman vähän liikkumista oli lekurin ohje.. tosiaan voisin käydä ostaan hiluroidia.. en tiiä oikein tuosta jomo icesta, mut tuo hiluroid ainaki auttas sitä "mustelmaa" paranemaan

No jos lihas repeää, se pitää korjata, ja lisäksi se on aivan HELVETILLISEN kipeä.

Mun vanhemmilta on kummaltakin revenny olkapäästä, triceps tai briceps mitkä lie, niin leikkaustahan se vaati. Kummankin kirurgit hämmästeli sitä, että lihas oli revenny, eikä esim irronnu, koska se repeämä on todella kipeä pitkään ja repeämistilanteessa järkyttävä.

En tiedä tarkkaan mitä siellä lihaksessa on tapahtunut. Lääkäri oli puhunut vain isosta lihas vauriosta. Lihas kuitenkin toimii. Isku on tullut aikalailla keskelle reittä ulkosyrjälle.
Kipeä tuo mies on, mut sai lääkäriltä hyvät lääkkeet et niillä pärjää.
Mä säikähin ihan HIRVEÄSTI, ku iso mies tulee itkun kanssa sisälle (kinkkas lautaan nojaten) n. 30m matkan (mä pauhasin et sen ois pitäny soittaa mulle jo sieltä navetalta eikä lähteä käveleen). Tais itku tulla, niin kivusta, ku helpotuksestakin ja järkytyksestä. Helpotuksesta ku pääs sisälle ja sai sanottua mikä on.. (huus mua ovelle) ja järkytyksestä/säilähyksestä ku tajus mitä on tapahtunu. Mäku ens alkuun säikähin et on reisi murtunu, ku oli niin pahasti turvoksissa ja kipiä

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Musta tuntuu että mulla on parhaillaan kädessä lihasvaurio. Kaaduin kolme vk sitten.
Ei meinaa parantua ollenkaan.

auts auts auts.. mies sai alkuun 2vk saikkua ja kuulemma pitää herkästi hakea lisää.. kohta alkaa kevät hommat painaa päälle, et pakko miehen malttaa levähtää että saa jalan kuntoon

Mulla on reisilihaksessa repeämä tai ainakin sen päällä olevassa rasvakudoksessa, kun hevonen potkaisi jotain 15 v. sitten. Parantunut kohtalaisesti, itsellään, mutta vielä siitä reiden poikki kulkee sellainen oja joka tulee tuskin koskaan häviämään.

Olkapää leikattiin just kun siellä oli kaksi repeämää bursassa (+ muitakin ongelmia nivelsairauteeni liittyen). Siellä oli jo paljon tulehduksen tuhoamaa kudosta myös. Eli uskoisin että riippuu paikasta miten paranee ja millaisia toimia hoidossa vaaditaan.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
auts auts auts.. mies sai alkuun 2vk saikkua ja kuulemma pitää herkästi hakea lisää.. kohta alkaa kevät hommat painaa päälle, et pakko miehen malttaa levähtää että saa jalan kuntoon

Joo lepo varmaan parantas lihaksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:

Joo lepo varmaan parantas lihaksen.

noo o ainakin tässä alkuvaiheessa auttaa paranemaan..

Itselläni meni käsi oikein pahasti pari viikkoa sitten. Ekat 3 päivää ihan järkyttävän kipeä, sitten huomattava edistys paranemisessa. Kädellä ei vieläkään mitään "tee", turhakkeena tuossa hengaa mukana.
Eivät vaan halunneet röntgata minuakaan. Olenkin miettinyt pääni puhki, onko tässä joku vak.yhtiöiden uusi (säästö)kampanja menossa. Olen käynyt jo 3 kertaa lääkärillä siis.

Mutta sekin on tietysti fakta, että kroppa parantaa itse itsensä. Murtuma vaatii kuitenkin hoitoa, näin maallikona sen ymmärrän.
Käyn vielä tämän kanssa uudestaan ja vaadin kuvia, jos aihetta ilmenee.
Sellaista, että kun miehellesi tuo liikunnallisuus on työssä välttämätöntä - niin varmaan ei ole tyhmä idea käydä erikoislääkärillä konsultoimassa /kuvat. Kun loppuelämän näille raajoille olisi kuitenkin käyttöä. Ja entä kortisonipiikit tuossa tapauksessa?

Lääkärit minullekin sanovat että kylmähoitoa. Se voi olla kylmägeeli tai pakastepussi tms.
Ja lepo on ihan pakollinen. Kolme viikkoa tuntuu menevän helposti paranemiseen.

Siinä vaiheessa, kun kuormitus alkaa, pitää olla valppaana ja lähteä asteittain kuormittamaan.

kiitos teille kommentteista.
Me on pidetty tuossa jalassa pakastepussia useampaan otteeseen. Kun tässä apteekkiin pääsen ni käyn ostamassa kylmäpakkauksen ja jotain kylmägeeliä.
Mutta olen niin tyytyväinen että isku on osunut "parhaaseen mahholiseen paikkaan", jos olisi esim. osunu polveen, vatsaan tai päähän tilanne olisi huomattavasti pahempi.
Eli pitkä toipuminen on edessä! Siinäpä riittääki emännällä keksimistä että löytää tekemistä miehelle ja toisaalta sit kaikki kotihommat (puunhakuusta lähtien) kaatuu omaan niskaan. + että meillä on 2 pientä lasta

tuli kiekko kovaa säärilihakseen - kipu oli viiltävä mutta myohemmin iskukohdassa ei kipua vaan kipu olikin nilkan ympärillä - välillä niin ettei voi astua - röntgenissä ei luunmurtumaa - onko lihas kiinni nilkan ymparillä - onko isku lihakseen saanut kiinnityskohdat kipeiksi ? en oikein ymmärrä miksi kipu nilkan ympärystössä ja treenata pitäis kivusta huolimatta???

Yhteistyössä