Lihan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valmistaminen vauvalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valmistaminen vauvalle

Vieras
Moi!

Mitä lihaa olette ensiksi antaneet vauvalle ja miten olette sen valmistaneet? Entä missä vaiheessa olette siirtyneet kahteen soseateriaan tai aamu-/ iltavelliin tai puuroon kiinteiden aloittamisen jälkeen?

Me annettiin ensin paistijauhelihaa ja kanaa. Ne pitäisi mielellään keittää. Keitin esim kokonaisen maustamattoman broilerin ja siitä sitten laitoin vauvalle osan ja loput muun perheen käyttöön.

Siirryttiin säännölliseen ruokarytmiin 6kk iässä; aamupala puuroa, lounas liha/vihannessose, välipala hedelmää tms, päivällinen liha/vihannessose, iltapala puuroa.

Meille ei neuvolassa suositeltu mitään erityistä lihaa aluksi, mutta aloitin porsaansisäfileellä. Sen jälkeen kirjolohta, naudansisäfilettä ja broileria.

Lihat ja kanan olen keittänyt ja kalan paistanut uunissa. Soseeseen keitinlientä ja pakastanut jääpalakuutioiksi.

Poika nyt 9kk ja aloitettu antamaan kaksi lihasosetta päivässä. Kalaa ja kanaa saa antaa 3 kertaa viikossa, muistaakseni.

Kaksi perunasoseateriaa alettiin antamaan kun poika oli 6kk, siis toinen lihasose ja toinen kasvissose.

Noin 7kk ikäisenä alkoi saamaan 2xpuuroa, 2xperunasosetta ja 1xhedelmäsosetta. Yksi täysinäinen ateria puolenvuoden ikäisenä (siis ei maitoa) ja nyt kaksi tai kolme.

Kannattaa kuunnella lasta ja miettiä milloin hänelle olisi parasta siirtyä kahteen soseateriaan, eihän sillä mikään kiire ole. Kaikki omalla tavalla.

Asumme etelä-euroopassa ja täällä suositellaan ensimmäiseksi lihaksi nautaa, toiseksi kanaa. Kalaa ei suositella lainkaan alle 1- vuotiaalla.
Taitaa siis olla loppupeleissä puhtaasti makuasia, millä aloittaa!

Oon ilmeisesti aika uusavuton, mutta lihan keittäminen on mulle ihan uutta. Jos ostan esim. broilerin maustamattoman fileepihvin vauvalle, pilkonko sen ensin ja keitän, kuinka kauan about? Ja monitoimikoneella saan ilmeisesti soseeksi vai onnistuuko sauvasekoittimellakin?