Liberaaleilla ateistimiehillä korkeampi ÄO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Non compos mentis

Vieras
http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/02/26/liberals.atheists.sex.intelligence/index.html

"Vegetarianism, while not strongly associated with IQ in this study, has been shown to be related to intelligence in previous research, Kanazawa said. This also fits into Bailey's idea that unconventional preferences appeal to people with higher intelligence, and can also be a means of showing superiority.
None of this means that the human species is evolving toward a future where these traits are the default, Kanazawa said.
"More intelligent people don't have more children, so moving away from the trajectory is not going to happen," he said."

Älkää siis pelätkö, ateismi ja liberalismi eivät tule yleistymään sen kummemmin. :)

Musta ainakin tuntuu siltä, että liberalismi ja ateismi esiintyvät tiedostavissa ihmisissä. Näin ollen he ovat usein myös alykkäämpiä. Tosin kumpi on muna ja kumpi kana, sitä on vaikea arvioida.

Minusta oli mielenkiintoista lukea, että kasvissyönti, ateismi, liberalismi jne. linkitetään siihen, että halutaan osoittaa omaa ylivertaisuutta muihin nähden. Tutkimuksen toteamukset uskonnollisuudesta ovat myös erittäin jännittäviä:

"Religion, the current theory goes, did not help people survive or reproduce necessarily, but goes along the lines of helping people to be paranoid, Kanazawa said. Assuming that, for example, a noise in the distance is a signal of a threat helped early humans to prepare in case of danger.

"It helps life to be paranoid, and because humans are paranoid, they become more religious, and they see the hands of God everywhere," Kanazawa said.

Participants who said they were atheists had an average IQ of 103 in adolescence, while adults who said they were religious averaged 97, the study found. Atheism "allows someone to move forward and speculate on life without any concern for the dogmatic structure of a religion," Bailey said."

Mitä väliä jollain äo:lla? sillä voi mitata vain tietynlaista älykkyyttä... ei se kerro paljonkaan siitä kuinka viisas ihminen oikeasti on, esim. kuinka kohtelee muita ihmisiä tai millaiset sosiaaliset taidot on. Mun tuntemat "älykkäät" ihmiset on ikävä kyllä aika ylimielisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko muunkinlaisia miehiä kuin liberaaleja ateisteja? Ei ainakaan minun lähipiirissäni, eikä toivottavasti tulekaan.

On ainakin Yhdysvalloissa konservatiivisia ateisteja.

No jaa, on monet minunkin tuntemat ihmiset arvoliberaaleja, mutta talousasioissa konservatiiveja.

Ateisti uskoo siihen ettei jumalaa ole olemassa. :D

Juu, ihan yhtä lailla kun uskoo siihen, ettei Ahura Mazdaa ole olemassa tai vaikka Näkymätöntä Vaaleanpunaista Yksisarvista. Kaikkien olemassaolemattomuuteen pitää aktiivisesti uskoa,etteivät vain poksahda todellisuuteen olevaisiksi.

En ole muuten osannut ajatella tuollaista yhteyttä, siis uskonnon ja vainoharhaisuuden välillä. Aika hauska ajatusmalli. Se on mun mielestä järkeenkäypää, että ihminen pelkää vaistomaisesti vaarallisia asioita, mutta en ole osannut yhdistää sitä vainoharhaan ja uskonnon syntyyn.

ei se että mies on älykäs tarkoita samaa että on viisas,fiksu,empaattinen,sympaattinen jne.
yleensä nämä älyköt ovat sellassii "ufoja" jotka ei tajua käytännön asioista hönkäsenpölyistä.Ja sen päälle vielä ateisti....mua puistattaa.
ei kuulosta kauheen lämpöseltä ihmislajilta.
Mä pidän sellasia ihmisiä älykkäinä jotka ovat opin saaneet elämän korkeakoulusta ja saaneet viisautta synnyinlahjana, kirjanoppineista en piittaa

Väärin.

Peesii. Mies ateisti, itse harkitsen kanssa suunnan muutosta. Uskomme kyllä johonkin korkeampaan voimaan joka ohjaa, mutta kristinusko...Niin no niitä tarinoita on sorkittu pitkin matkaa ja muutettu aikakausiin sopivammiksi. Itse opiskelin hetken teologiaa kunnes havahduin...Halusin uskoa koska pelkäsin. Vain siksi. Ja koska se oli totuttu tapa lapsuudesta.

Matkat maailmalla avasivat silmät todellisuuteeni. Ehkä on vielä jotain korkeampaa kuin nämä valta uskonnot ja elämänkatsomukset? En tiedä mikä olen...Ehkä. Ajatteleva kuitenkin.

Onko sellainen ihminen sitten viisaampi ? Vaikea sanoa. Riippuu millä mitataan. Epäilen kuitenkin että ajattelevampi ja suurempi kokonaisuuksia hahmottava.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
ei se että mies on älykäs tarkoita samaa että on viisas,fiksu,empaattinen,sympaattinen jne.
yleensä nämä älyköt ovat sellassii "ufoja" jotka ei tajua käytännön asioista hönkäsenpölyistä.Ja sen päälle vielä ateisti....mua puistattaa.
Mä pidän sellasia ihmisiä älykkäinä jotka ovat opin saaneet elämän korkeakoulusta ja saaneet viisautta synnyinlahjana, kirjanoppineista en piittaa

"Väärä planeetta" on yksi autistien saitti. Ufoja, tavallaan. :)

Juu, ihan yhtä lailla kun uskoo siihen, ettei Ahura Mazdaa ole olemassa tai vaikka Näkymätöntä Vaaleanpunaista Yksisarvista. Kaikkien olemassaolemattomuuteen pitää aktiivisesti uskoa,etteivät vain poksahda todellisuuteen olevaisiksi.
Uskot ettei mazda vie sinua taivaaseen. Kuitenkin 'se jokin' on sinulle olemassa kun sen niin kiellät. :D

Niin ja sitten nämä piirteet voivat löytyä myös yhdestä ja samasta ihmisestä. Mua huvitti kun peruskoulupohjainen ystävä joskus pauhas siitä, kuinka hänellä on sitä elämänkoulun tuomaa viisautta ja älyä. Mitä viisautta ja älyä se on, että saa hädin tuskin peruskoulun päästötodistuksen, sen jälkeen elää toisten rahoilla ja tekee ajoittain hanttihommia, käy vahinko ja pamahtaa paksuksi ja sitten elelee iloisesti yhteiskunnan varoilla. Vetää röökiä raskausaikana ja on muuten vaan karmea valehtelija ja opportunisti.

Tietynlaiset ihmiset haluavat väheksyä niitä, jotka ovat viitsineet kouluttautua ja haluavat menestyä elämässä.

Olen kanssasi samoilla linjoilla. Ihminen joka kykenee näkemään yli omien rajoitteidensa on mulle jo todella viisas, siis joka kykenee hyväksymään asiota joita ei itse kuitenkaan allekirjottaisi. Hänellä ehkä on se ymmärrys siitä maailma moninaisuudesta, kuinka yksilöiden erot aiheuttavat tähän maailmaan "sateenkaaren koko värikirjon". Sellainen ihminen on myös altis oppimaan myös sitä kirjatietoa, koska kiinnostus elämään ja asioihin voi olla niin suuri. On eri asia tarvitseeko hän tietoaan elämässään tai käyttääkö sitä. Viisas ihminen osaa pitää suunsa tarvittaessa kiinnikin. En siis kuulu siihe ryhmään...mutta ihailen heitä.

Uskot ettei mazda vie sinua taivaaseen. Kuitenkin 'se jokin' on sinulle olemassa kun sen niin kiellät. :D

Ei, en usko myöskään niihin mahdollisiin jumalolentoihin, joista en ole koskaan kuullutkaan. Jos et usko joulupukkiin, oletko osa uskontoa "Joulupukin kieltäjät" tms.? Oikeasti, keksikää joskus jotain omaperäisempää.

http://atheism.about.com/library/FAQs/ath/blathm_rel_religion.htm

Ei, en usko myöskään niihin mahdollisiin jumalolentoihin, joista en ole koskaan kuullutkaan. Jos et usko joulupukkiin, oletko osa uskontoa "Joulupukin kieltäjät" tms.? Oikeasti, keksikää joskus jotain omaperäisempää.
Eikö tuo ateismi ole yhtä opittu kuin mikä tahansa uskontokin? Nyt tarjosit linkkiä ateistin oppikirjaan kuin kristitty viittaisi raamattuun. :D

Eikö tuo ateismi ole yhtä opittu kuin mikä tahansa uskontokin? Nyt tarjosit linkkiä ateistin oppikirjaan kuin kristitty viittaisi raamattuun. :D

Kun ei ole mitään yhtenäistä oppikirjaa, kun ei ole opinkappaleitakaan. Jos osaat englantia, huomaat, että kyseessä on portaali, jossa kerrotaan erilaisista aiheista. Yhtä lailla olisin voinut heittää Wikipedia-linkin peliin. Mutta kenties Wikipedia on nykyään raamattunne?

Minun ateismini ei ole opittu, vaan ihan itse löydetty ja havaittu. Minulla ei ole rituaaleja ateismiini liittyen, ateistit eivät keräänny yhteen ateisteilemaan, minun ei tarvitse ylläpitää uskomattomuuttani tms. Mutta niinhän tuossa tutkimuksessa juuri sanottiin, että teidänkaltaisenne ovat paranoideja, tavallaan. Olisiko tämä käyttäytyminen teidän puolelta yksi näistä paranoidaalin ilmenemismuodoista? Nähdään ateistit kilpailevana uskovien ryhmänä.

eipä ole yllättävää. johan sitä on tutkittu, että uskovaisilla on vähemmän järkeä kuin ateisteilla. eipä kukaan fiksu ihminen uskokkaan johonkin satukirjaan, minkä jumala vaatii leikkaamaan vauvoilta esinahkoja ilman puudutuksia jossain vitun erämaassa. vauvojen kiduttaja- jumala.

yäk.

Kun ei ole mitään yhtenäistä oppikirjaa, kun ei ole opinkappaleitakaan. Jos osaat englantia, huomaat, että kyseessä on portaali, jossa kerrotaan erilaisista aiheista. Yhtä lailla olisin voinut heittää Wikipedia-linkin peliin. Mutta kenties Wikipedia on nykyään raamattunne?
En tekstiin tutustunut mutta arvaan että sen on kirjoittanut joku ateisti ja tarjoaa näkemystä mitä pitää vastata jos joku väittää jotain. Sama on muissa uskonnoissa, joku oppinut kertoo mitä pitää vastata jos joku väittää niin tai näin.
Minun ateismini ei ole opittu, vaan ihan itse löydetty ja havaittu. Minulla ei ole rituaaleja ateismiini liittyen, ateistit eivät keräänny yhteen ateisteilemaan, minun ei tarvitse ylläpitää uskomattomuuttani tms.
Jos olisi itse löydetty ja havaittu, et lukisi tekstejä jotka tukisivat omaa näkemystä. Toisin sanoen jos uskoo jumalaan lukee raamattua ja omaa näkemystä tukevia tekstejä. Jos ei usko etsii tekstejä jotka tukevat omaa näkemystä.
Mutta niinhän tuossa tutkimuksessa juuri sanottiin, että teidänkaltaisenne ovat paranoideja, tavallaan. Olisiko tämä käyttäytyminen teidän puolelta yksi näistä paranoidaalin ilmenemismuodoista? Nähdään ateistit kilpailevana uskovien ryhmänä.
Taas tukeudut johonkin tekstiin kuin uskova raamattun tulkintaan tai muuhun sellaiseen. Sen jälkeen ei enää asiasta vaan käydään epäilemään henkilöä tai mielenterveysongelmia. Tyyliin: jos et usko että härkää ei ole olemassa, teille on ilmeisesti nuoruudessa tehty lobotomia?

En tarkoita pahalla vaan haastan näkemystäsi :D

Yhteistyössä