Letrozol & ovulaatio

Hei! Huutelen täältä sivusta, kun oon pitempään tätä palstaa jo seurannut sivusta. Mua kiinnostais kovasti mistä syystä oot letroja syönyt? Kuulostaa nimittäin ihan semmoiselta polulta joka mullakin alkaa syksyllä kun tulee vuosi yrittämistä täyteen.
Meillä oli selittämätön lapsettomuus diagnoosina. Sekin voi vaikuttaa, että yrityskuukausien myötä oli vihdoin todennäköisyydet puolellamme. Itsellä ovulaatio tapahtui säännöllisesti, mutta välillä melko myöhään. Ajatuksena oli, jos sitä saisi tehostettua. Itseä huolestutti, kun luteaalivaihe oli 11 päivää ja tiputteluvuotoa aina vielä sitä ennen. Sama oli 1. letrokierrossakin. Nyt tärppikierrossa tiputteluvuodon alkamisen aikaan tuli reilun päivän pyyhkiessä aavistus verta, mutta tiputtelu ja kuukautiset eivät alkaneetkaan. Tutkimuksiin ja mahdolliseen hoitoon kannatti oman kokemuksen perusteella ehdottomasti hakeutua. Sain siitä letrojen lisäksi mielenrauhaa ja palautettua jonkin verran kärsivällisyyttä, jota oli aika ajoin tosi vaikea jaksaa pitää yllä...
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Meillä oli selittämätön lapsettomuus diagnoosina. Sekin voi vaikuttaa, että yrityskuukausien myötä oli vihdoin todennäköisyydet puolellamme. Itsellä ovulaatio tapahtui säännöllisesti, mutta välillä melko myöhään. Ajatuksena oli, jos sitä saisi tehostettua. Itseä huolestutti, kun luteaalivaihe oli 11 päivää ja tiputteluvuotoa aina vielä sitä ennen. Sama oli 1. letrokierrossakin. Nyt tärppikierrossa tiputteluvuodon alkamisen aikaan tuli reilun päivän pyyhkiessä aavistus verta, mutta tiputtelu ja kuukautiset eivät alkaneetkaan. Tutkimuksiin ja mahdolliseen hoitoon kannatti oman kokemuksen perusteella ehdottomasti hakeutua. Sain siitä letrojen lisäksi mielenrauhaa ja palautettua jonkin verran kärsivällisyyttä, jota oli aika ajoin tosi vaikea jaksaa pitää yllä...
Juu, kyllä tässä on hoitoon hakeuduttu. Kerrot sais jo nytkin käyttöön yksityisen kautta, mutta ei nyt vielä olla lähdetty sille tielle kun nyt ensin metut käytössä kolmatta kuuta
 
@Kiya ihanaa, paljon onnea!! :)

@Ulpu_ jos oikein muistan niin yht kolme kertaa inssi ja sitten varmaan ivf. Nyt kesätauolla ei ole mitään lääkitystä käytössä ja ”luomuvauvoista” on tullut meille miehen kanssa oikein kunnon vitsin aihe...

Luin muuten juuri Satu Lindholmin Projekti vauva-kirjan, se on tietopaketti lapsettomuushoidoista ja kertoo samalla parin oman tarinan.
 
Vieläkö täällä ryhmässä on letroilijoita vai joko suurin osa on onnistunut raskautumaan?

Meillä taas viime viikolla alkoi uusi kierto. Edelleen olen tyytyväinen siihen että terojen ja letrojen kanssa tulee säännölliset 28 pöivön kierrot, mutta varmuutta ovulaatiosta ei vieläkään ole. Kesäkuun verikokeessa, kp22 otettu s-prog arvo oli 1 eli ei minkäänlaista ovulaatiota. Heinäkuussa tuplattiin letrozol annos ja s-prog nousi 26,1.

Nyt taas kp10 ja uutta yritystä. Jos tästäkään kierrosta en raskaudu, alkaa yrittämistä olla jo se 2 vuotta takana.. Letroja riittäisi vielä kahdeksi kuukaudeksi, mutta satun ensi kuussa muuttamaan työn perässä ja mies jää tänne nykyiseen asuinpaikkaan siinä voi yrittäminen hieman kärsiä..
 
Mulla menossa tällä hetkellä ”kesätauko” eli yksi kierto ilman lääkkeitä. On tehnyt ihan hyvää kun ei ole tarvinnut miettiä lääkkeitä, kiertopäiviä tai tikutella ovulaatiota. Sillä ajatuksella mennään että hoidot jatkuu syyskuussa (vaikka tietenkin mielessäni toivon, että meillekin tulisi yht äkkiä sellainen luomuvauva = hyvin epätodennäköistä kuitenkin).

Mulla siis takana kolme letrokiertoa ja lääkäri oli sitä mieltä että jatketaan seuraavaan kiertoon gonal-f pistoksilla. Ajattelin kuitenkin jatkaa tämän foorumin seuraamista vaikka nyt luovunkin letroista ja siirryn seuraavaan lääkkeeseen.

Meillä nyt vuosi yritystä takana.
 
Oon tätä jonkun verran seurannut sivusta ja välistä kommentoinut jotain. Ens kuussa tulee vuosi yritystä täyteen ja ajattelisin et Letrot tulee käyttöön tätä PCOta vastaan. Nyt metut ja terot käytössä. Josko sitten myöhemmin pääsen kunnolla aktivoitumaan tähän keskusteluun. :giggle:
 
Meillä on menty kesä ihan ilman lääkkeitä tai lääkäriä, en edelleenkään ole raskaana (enkä käytä letroja). Pkl aukesi viikko sitten ja menkat alkoi perjantaina, mutta en vaan jaksanut soittaa sinne ja alkaa suunnittelemaan uutta inssiä. On niin hiton vaikeaa järjestää ne lääkärikäynnit ja menkkav*tutuksen ohessa oli taas kunnon masis tästä lapsettomuudesta.
Masentaa erityisesti se, että ilmeisesti ovulaatio tapahtui taas ilman lääkkeitäkin, mutta yrittäminen on kestänyt jo 2,5v ja tutkimukset/hoidotkin yli vuoden. Tuntuu ettei tätä vikaa tule löytymään ikinä. Onko tsemppivinkkejä?! Miten jaksatte uskoa että kyllä se vielä joskus osuu meillekin?
Tosi harmi @SiniLiina että satutte vielä hoitojen keskellä muuttamaan eri paikkakunnille! Toivottavasti saatte hoidot kuitenkin järjestettyä :)
 
@K123 Voi niin samaistua sinun tunteisiin! Jos tästä raskauden yrittämisestä tulee kenenkään kanssa puhetta, alkaa minun vastaukset olla että ”niin me ostettiin kolmen makkarin talo kun luultiin sinne perheemme perustaa mutta p***** v**** siitä mitään tullut”.

Jotenkin sitä vaan silti joka kuukausi toivoo kovasti. En vaan yhtään tiedä missä vaiheessa sen toivomisen pystyisi lopettamaan ja keksimään jotain muuta sen tilalle..

Menen huomenna taas kp22 verikokeisiin ja hankin soittoajan lääkärille. Pitää keskustella siitä että jatkanko vielä kaksi kuukautta letroja (mitkä olen jo ostanut) ja sit katsotaan tulisiko ovulaatio vihdoin luomuna vai miten jatketaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei taida olla yritystä takana niin kauan kuin teillä, mutta kyllä nää pettymykset on todella kovia tässä kaikessa hormoniryöpytyksessä :unsure: toisaalta toivoisin että voi kun ei jaksaisi pitää toivoa yllä ollenkaan. Pääsis helpommalla :unsure:
 
Tällä viikolla kävin taas verikokeissa jossa seurataan progesteronitasoa ja sain taas uutiset että tulos oli edelliskuukautta huonompi :cry: En kyllä tiedä kuinka tätä surua kestää.. Eli ensi viikolla on taas menkat odotettavissa.
 
Mulla oli yllätysyllätys kesätauolla tapahtunut ovis ihan itsestään (onnistuin tikuilla bongaamaan sen vaikka kröhöm just viime kommentissani sanoin että tauolla en tikuta. Eikai sitä tässä tilanteessa noista tavoista kuitenkaan pääse eroon ). Tänään dpo 13 ja negaa näyttää. Ruskeaa tuhrua on tullut jo useamman päivän eli eiköhän ne menkat tästä kohta ala. Seuraavaan kiertoon siis gonal-f piikit.

Masentaa tänään taas niin paljon mut onneks mies jaksaa tsempata. Täytyy yrittää pysyä positiivisena mut onhan tää aikamoista tunteiden vuoristorataa. En vain ymmärrä miten tämä voi olla niin vaikeaa. Ovis tulee ja ollaan nyt onnistuttu hommailemaan ihan oikeaan aikaankin. Miksi ei tapahdu mitään..?!
 
Nyt olen muuttanut ja ovulaation seurausta ei verikokein enää tehdä. Nyt minulla kuitenkin on kierronpäivänä 16 niukkaa veristä vuotoa ja selkäkipua. Voisiko tämä olla merkki ovulaatiosta? Onko teillä ollut ovulaatiovuotoa?
 
Moi! Lueskelin ketjun läpi ja liityn keskusteluun. :love:

Meillä ois seuraava kierto eka kierto letroilla, nyt vielä syön primolutit et saa tän kierron päättymään. Miehellä ennestään kaksi lasta ja meillä nyt 2,5 vuotta yritystä takana. Tosiaan vasta nyt saatiin letrot kun lkri totesi etten ovuloi luultavammin laisinkaan kun kierrot saattaa olla jopa yli 90vrk. Letroilla pitäis kiertojen lyhentyä max 32vrk. Mitään seurantaultraa ei oo, verikoikeessa käyn toisena letrokiertona kp 22-26 ja siitä sitä näkee et onko ovulaatio tapahtunut. Letroja siis syön nyt 2 pilleriä kp 5-9.

Jotenkin nyt luottavaisemmilla mielin kun jotqin apua ollaan saatu, ehkä tää projekti saa onnellisen päätöksen, ja mielellään pian. :love:
 
Hei! Minäkin liityn kuumeilijoiden joukkoon. Ollaan miehen kans 28 vuotiaita ja yritetty raskautta nyt 14kk. Ei yhtään plussaa tuona aikana. Mulla on PCO-tyyppiset munasarjat, ylipainoa jonkin verran ja kilppariarvo pikkasen koholla johon lääke.

Hakeuduttiin julkiselle eka ja saatiin lähete, mut sepä peruttiin nopsaa ja syyksi sanottiin kilppariarvo (julkisella ei ikinä tutkittu tai annettu lääkkeitä vaan yksityisellä todettu ja lääkitys aloitettu), epäsään.menkat ( julkisella ei mitää apuja annettu tai ultrattu, kun asian kanssa sinne mennyt) ja painoa pitäs pudottaa (tämä totta ja teen sen eteen töitä). Takas voi tulla kyseleen 6kk päästä. Lähinnä v*ituttaa noissa syissä se, että julkisella en ole saanut mitää apua tai hoitoa niihin yritysvuoden aikana ja nyt kun hakeuduttiin lapsettomuuden takia sinne niin just noi oli ne syyt jotka ESTÄÄ meidän pääsyn hoitoihin. Edes mitään seurantaa ei ehdotettu kilpparia varten...:mad: Painon ymmärrän vaikka ei ookkaan BMI yli 35, joka käsittääkseni raja. Koitan laihduttaa, mutta hidasta on.

No mutta, mentiin yksityiselle ja alotin letrot tässä kierrossa ja nyt kp 14. Seurantaultrassa näkyi 15millinen johtofolli. Ovuloin testien mukaan lähes joka kierrossa ja menkat tulee, mut kierrot aika pitkiä.

Jännittää, itkettää, huolestuttaa, kauhistuttaa, ahdistaa ja sit kuitenkin pieni toivon kipinä elää! Tsemppiä kaikille täällä kirjoitteleville, on tää ihan hullun rankkaa hommaa:alien:
 
Nyt vasta bongasin tällaisen ketjun. Yritystä takana 16kk, letroja aloin popsimaan kesäkuussa. Minulla on PCO ja menkat tulee miten sattuu, kierto 60-120 päivää. Letro-annostus piti alkuun tuplata, kunnes heinäkuussa ultrassa näkyi johtofollikkeli. Elo- ja syyskuun pidimme hoidoista taukoa, ja syyskuussa olin tullut luomuna raskaaksi (60 päivän kierrosta), meni kuitenkin heti parin päivän päästä kesken. Huomasin raskauden vain, koska tein rutiinitestin ennen vuotojen aloittamista terolut-kuurilla.

Raskaushormonitasoa mitataan nyt ja vielä ei ole laskenut niin että voisi aloittaa uuden letrokuurin. On tämä kyllä ihan p*skaa. Ensin ei halua mitään niin paljon kuin plussaa testiin ja nyt sitä plussaa sit vaan tulee ja tulee kun ei todellakaan tarvitsis...

Oli muuten vaikea kesällä saada noita letroja. Missään neljästä kiertämästäni apteekissa ei ollut, ja lopulta pienemmän kunnan apteekista ottivat isommasta paketista minulle reseptin mukaisen määrän. Lääke ei kuitenkaan ole superkallis, niin varmaan jatkossa vain pyydän kirjoittamaan minulle tuon suuremman paketin reseptiin. Silloin kun itse siis noita metsästin, niin kaikkialla olisi ollut se suurempi paketti, mutta minulle oli määrätty pienempi määrä ja juuri se pienempi paketti oli maahantuojalta loppu.
 
Moi Disco Volante ja kiva kun tää ketju vaikuttaa aika aktiiviselta! Ja voi hitto toi keskenmeno:( osanotot.

Mun lääkäri vinkkasi yhden apteekin Helsingissä jonne tiesi olevan tulossa letroja ja saatiin sit sieltä parin pv kyselemisen jälkeen, kun ekaksi oli heiltäkin loppu. Lääkäri epäili silloin et Brexitin takia britit olis hamstanneet lääkkeitä ja olis siksi monet muutkin olleet lopussa...no en tiedä voiks toi olla syy, mutta persiistä silti. Onneksi nyt kuitenkin päästiin alottamaan nämä.

Mä todella kaipaan juttukavereita keillä sama tilanne, kun omassa lähipiirissä ei ole ketään, joten kiva jos tänne porukka päivittelee kuulumisia.

Mulla juilii nyt jatkuvasti siltä puolen missä johtofolli luuraa, mut vielä ei testit näytä plussaa ja oon aivan hemmetin KUIVA. Yleensä täs vaiheessa jo tullut ovislimoja. Onks mulla letrot kuivattanu alakertaa?
 
Hei, onko teillä muilla olleet s-prog-arvot millaisia Letrojen avulla (etenkin, jos täällä vielä pyörii Letrojen avulla raskaaksi tulleita)? ? Minulla nyt toinen letrokierto takana. Ilman letroja s-prog oli muistaakseni n. 11, letroilla noussut n. 30:een. Mietityttää vaan, onko tuokaan riittävä mahdollistamaan raskauden. Lääkärille soittoaika vasta tulossa.
 
Hei, onko teillä muilla olleet s-prog-arvot millaisia Letrojen avulla (etenkin, jos täällä vielä pyörii Letrojen avulla raskaaksi tulleita)? ? Minulla nyt toinen letrokierto takana. Ilman letroja s-prog oli muistaakseni n. 11, letroilla noussut n. 30:een. Mietityttää vaan, onko tuokaan riittävä mahdollistamaan raskauden. Lääkärille soittoaika vasta tulossa.
Mulla vasta alkoi eka letrokierto, menissa vasta kp3 ja labraan vasta ens kierrossa, joten en osaa vastata. Ennen letroja luku oli joku tosi alhainen enkä luultavasti ole ovuloinut ollenkaan, letroilla toivottavasti saadaan mulle ovulaatio aikaiseksi. Mut mielenkiinnolla haluisin myös tietää!
 
  • Tykkää
Reactions: nabo
Hei, onko teillä muilla olleet s-prog-arvot millaisia Letrojen avulla (etenkin, jos täällä vielä pyörii Letrojen avulla raskaaksi tulleita)? ? Minulla nyt toinen letrokierto takana. Ilman letroja s-prog oli muistaakseni n. 11, letroilla noussut n. 30:een. Mietityttää vaan, onko tuokaan riittävä mahdollistamaan raskauden. Lääkärille soittoaika vasta tulossa.
Kurkkasin tänne ja huomasin tämän..Minulla tässä kierrossa arvo 30,4 ja plussasin juuri keskiviikkona. Jospa vaan matkassa pysyisi tällä kertaa :)
 
Heippa!

Täältä ilmoittautuu myöskin yksi uusi tulokas, joka pääsee leikkimään ensi kierrossa letrojen kanssa. (n) Pcos riesana, viimeiset puoli vuotta menty terojen kera, mutta sain kehotuksen lopettaa ne tämän kierron jälkeen. :rolleyes:
Meillä ennestään 3-vuotias prinsessa, joka kovasti haluaisi jo itselleen pienen siskon/veljen. Yritystä nyt takana kohta 1,5 vuotta ja välillä vaan kieltämättä tuntuu, että eikö hitto sentään voisi alkaa joku paikka kropassa jo toimimaan!? :eek:
 

Yhteistyössä