lestadiolaisuus..

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
"pph"
Minulla on ollut lestadiolaisia hoitolapsia, niin sen voin sanoa että kyllä niistä huomasi ettei kotona paljoa komenneta tai vahdita. Ainoat leikit mitä 4-vuotias "osasi" liittyivät suviseuroihin. Jotenkin jäi vaivaamaan, kun tuntui että oli niin aivopesty vekara. Asun sellaisella paikkakunnalla jossa lestadiolaisia on paljon, luokkakavereistanikin noin puolet olivat. En tiedä, jotenkin heistä on jäänyt minulle traumoja, oman kokemukseni mukaan ovat todella ahdasmielistä porukkaa. Mutta eivät toki kaikki..!
 
Vihainen?
Hei te ihmiset!! Kerokaa mulle mitä ne lestadiolaiset tekee ja ei tee!! Mulla on yks sellanen kaveri joka on tietty lestadiolainen ja se on ihan paras tyyppi! Se on mukava,kiva,hauska niitten perheessä on aika monta lasta jotai 6-7 varmaa ja sillee. Se kyl ihmetyttää miks se ei laita meikkii,lakkaa kynsii kuuntele musaa, kiroile tai sano kenestäkää mitää pahaa...se pukeutuu kyllä varmaan TOSI vanhoihin vaaatteisiin ku ne on iha nukkapalloiki täynnä....kiitti jos vastaatte! Mut ei oo kivaa ku te dissaatte noita lestadiolaisii..no onhan se aika outoo mut kuitenki!!! Ei saa olla rasistinen niitä vastaan!
 
ei kai
Lestadiolaiset pukeutuvat yleensä hyvin tyylikkäästi ja kalliisti, koska meikkeihin ja hiusten laittoon, viinaan, ehkäisyyn, televisoon, teatteriin, tanssiharrastukseen, diskoon ja vastaavaan ei mene rahaa. Tosin osa lestoista on köyhiä, kun perheet on isoja ja kaikille ei riitä kaikkea, ei edes rauhanyhdistyksillä. Ehkä sun kaveri on sitten sellainen.

Ne kyllä tupakoi usein, ja hakkaavat väliin vaimojaan ja avioeroa ne eivät oikeeastaan ota kuin äärimmäisessä poikkeustilassa. Mutta ollaanhan me muutkin suomalaiset vastaavia.
 
Läheltä seurannut
Lestadiolaiset pukeutuvat yleensä hyvin tyylikkäästi ja kalliisti...
En tiedä mitään ihmisryhmää, joka seuraisi muotia yhtä tarkkaan kuin lestadiolaiset. Oikeasti, lestadiolaisnaiset ovat nii- - iiiin laittautuneita, että jos heillä olisi vielä meikkiä näkyvästi, niin saattaisi luulla että ovat miestä metsästämässä. laittautuminen on niin huomiotaherättävää.
 
Piano player
Sama vaikutelma meilläpäin... kun lapsia on niin paljon ja koko ajan tulee uusia niin kaipa he eivät ole enää niin tärkeitä vanhemmille ?
Lestadiolaisopettaja Tuuli Hintsala on sanonut lestadioalisten lehdessä, että lestadiolais-uskovaiset eivät hanki niitä lapsia siksi että rakstaisivat lapsia. lasten teko ja suurperhe on "uskon merkki". Lapsirakkaus ei ole lasten hankkimisen syy heillä, toisin kuin yleensä ihmisillä.

Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry - SRK / Asioita ajassamme: Lasten vast
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä seurannut;25129924:
En tiedä mitään ihmisryhmää, joka seuraisi muotia yhtä tarkkaan kuin lestadiolaiset. Oikeasti, lestadiolaisnaiset ovat nii- - iiiin laittautuneita, että jos heillä olisi vielä meikkiä näkyvästi, niin saattaisi luulla että ovat miestä metsästämässä. laittautuminen on niin huomiotaherättävää.
No tuotatuota. minusta taas ovat erittäin homssuisen näköisiä, finninaamoineen ja maantienvärisine hiuksineen.

Yököttävä ilmestys, kertakaikkiaan.
 
"vieras"
[QUOTE="pph";23696696]Minulla on ollut lestadiolaisia hoitolapsia, niin sen voin sanoa että kyllä niistä huomasi ettei kotona paljoa komenneta tai vahdita. Ainoat leikit mitä 4-vuotias "osasi" liittyivät suviseuroihin. Jotenkin jäi vaivaamaan, kun tuntui että oli niin aivopesty vekara. Asun sellaisella paikkakunnalla jossa lestadiolaisia on paljon, luokkakavereistanikin noin puolet olivat. En tiedä, jotenkin heistä on jäänyt minulle traumoja, oman kokemukseni mukaan ovat todella ahdasmielistä porukkaa. Mutta eivät toki kaikki..![/QUOTE]

Just.
 
Lestadiolaisopettaja Tuuli Hintsala on sanonut lestadioalisten lehdessä, että lestadiolais-uskovaiset eivät hanki niitä lapsia siksi että rakstaisivat lapsia. lasten teko ja suurperhe on "uskon merkki". Lapsirakkaus ei ole lasten hankkimisen syy heillä, toisin kuin yleensä ihmisillä.

Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry - SRK / Asioita ajassamme: Lasten vast
Lestat hommaa liudan lapsia johdon käskystä siksi että lahko ei haihtuisi pois. Tämän on lappilainen SRK-johtohahmo ihan julkisesti myöntänyt. löytyy netistäkin
 
"vieras"
En voi muuta sanoa ko että huh huh mikä ketju. En kyllä itseäni vl äitinä tästä tunnistanut.

Mut sen voin sanoa itekkin että minä en muuttais mistään hinnasta tai vapaasta tahdosta sellaiselle alueelle jossa vilisee kakaroita ympäriinstä joka puolella. Vailla mitään omaa rauhaa.

Me emme ole aina olleet tässä uskossa ja mistä tietää jos joskus tästä erotaankin, mut vielä on mukana roikuttu.
Ja on aivan lapsellista väittää että kaikki uskovaiset on hyväksikäyttäjiä ja yhtä hölmöä on väittää et ei uskovat on kaikki juoppoja.
Mä en todellakaan ole tätä uskoa kohtaan sinisilmäinen. Ja mukaan mahtuu vaikka minkä näköstät allaajaa ja kadunkulkijaa.

Mut sen sanon teille et meidän lapset saa joka ikinen huomiota ja hellyyttää. Siittä ette voi olla toista miletä. Jos jossain toisessa perheessä ei saa niin se on harmillista.
 
tosi juttu
[QUOTE="vieras";25130190]Onko joku nainen tämän sulle tullu sanomaan vai onko tämäkin joku urbaanilegenda.

Minuun ei ole mieheni koskenu ennen kun olen luvan antanu. Ja seksiä harrastetaan molmempien tahdosta.[/QUOTE]

on sanonut. ja tämän naisen miehen veli teki saman vaimolleen. pitäähän se seuraava saada aluilleen
 
"Jep"
kuulemma jättävät herran haltuun lapset kun päästävät keskenään ulos. muutama vuosi sitten oli se hukkumistapaus missä vanhemmat olivat laittaneet lapsen pulkalla laskemaan jäälle ja jää petti ja lapsi hukkui... tietenkin yrittivät pelastaa mutta olivat vanhemmat kommentoineet siihen että se oli jumalan tahto.
Et näytä tietävän asiasta tämän enempää niin oliko pakko repäistä tämä esimerkiksi? Pistää vihaksi kun puhut asiasta ihan mitä sattuun!!

Terveisin: kyseisestä tapahtumasta enemmän tietävä..
 
LeZ
Lesta-isät raiskaa vaimojaan synnytyksen jälkeen synnyttäneiden osastolla. Semmosia ne lestat on...
Hei kaveri, tosi hienosti oivallettu, itsekin oon lessuperheestä ja oon opetellu pienestä asti että pitää antaa isojen miesten raiskata jos ne vaan haluaa. Ja veljien myös tietty. Onhan se selvä että näin opetan myös lapsilleni. Puhumme ystävieni kanssa Facebook keskusteluissa oikeestaan vaan tästä asiasta, miten voisimme tulla mahdollisimman paljon raiskatuksi ja hyväksikäytetyksi. Hieno ja kiinnostava laji tämä lestadiolaisuus.

HEI HALOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
exlessu
öö niillä on siks nii paljo lapsii ku ei ne saa käyttää ehkäsyy :D ja lapset kävelee jaloissa ja on kauheita kauhukakaroita ku ei aikuisil riitä aika kaikkii xxd jaja mun exkaverinki perhees on kai 14 lasta ::p
 
"niiskun"
Asuin monta vuotta pikkukylällä "pahimmalla lessukeskittymällä" ja voin kyllä sanoa että aikamoista meininkiä.. Lapset tosiaan kävelemään opittuaan oli pihalla -ja myös aivan pihan edustalla olevalla pienellä mutta paljon liikennöidyllä tiellä- keskenään. Monesti parivuotias pelkkä polvissa roikkuva vaippa päällä.

Isompi lapsi kuljetti pientä polkupyörän etukorissa! Ihmettelen todella miten se pysyi edes pystyssä..

Nykyisin, vuosien jälkeen, seurakunnan kerhossa käydessämme huomaa ettei siellä mikään ole muuttunut; lessuäidin juttelevat keskenään kun pitäs siivota lelut yhdessa, eivät IKINÄ ole auttamassa muita, eikä myöskään patista lapsiaan siivoamaan.

Isoon autoon tyrkätää lapsia niin paljon kun sopii, tietty ilman vöitä. Onneks on edes tummat takalasit ettei näytä niin pahalta kun siellä loikkivat penkeillä ;)

Aivan vierestä myös todistin sitä kun vauva (alle 1v.) sujautettiin kaukaloon eikä kaukalon vöitä laitettu kiinni, vain auton vöillä kaukalon kiinni! Sivusta kuulin aiemmin kuinka äiti päivitteli että lapsi alkaa olla liian iso kaukaloon..

Tokihan tällasia tapauksia löytyy myös "meistä" mutta en todellakaan osaa omakohtaisesti kertoa näin montaa tapausta. Lähinnä epäsiisteissä vaatteissa räät valuen kulkevia ehkä mutta noissa tapauksissa on kyse jopa hengenvaarasta!
 
k.
Lestat hommaa liudan lapsia johdon käskystä siksi että lahko ei haihtuisi pois. Tämän on lappilainen SRK-johtohahmo ihan julkisesti myöntänyt. löytyy netistäkin
Vanhoillislestadiolaiset (joista tässä ketjussa ilmeisesti keskustellaan), eivät "hommaa" lapsia, vaan heillä on periaate, että kaikki lapset saavat syntyä. He eivät käytä ehkäisyä. Voidaan tietysti kysyä, onko ehkäisyä, jos perheenäiti esim tietoisesti tai tiedostamattaan pitäytyy erossa miehestään tiettyyn aikaan kuukaudesta... Olen myös miettinyt, miksi suhtautuminen hedelmöityshoitoihin on positiivinen, jos muuten sanotaan että Taivaan Isä päättää perheen lapsiluvusta. Eikö silloin kuuluisi myös alistua siihen että jos lapsia ei tule, niitä ei ole kyseiselle pariskunnalle tarkoitettu.

Tuntemani vanhoillislestadiolaiset ovat ystävällisiä, siistejä, fiksuja ihmisiä. Mutta kyllä siihenKIN joukkoon tietysti monenlaista tallaajaa mahtuu.
 
"Maru"
Tunnen kaksi lestis perhettä joilla molemmilla 10 lasta. Kaunis talo, ihanat vanhemmat, lapset hyvin kasvatettuja, kauniisti puettuja, kaikki omia ihania persooniaan. Heitä todella rakastetaan ja heistä välitetään. Ovat esikuviani näin neljän lapsen kasvatuksessa. Aivan ihanaa porukkaa.

Yhden perheen tiedän, josta tein ls ilmonkin. Mutta ei kyllä johtunut uskontokunnasta, kun en tiennyt edes olevan lestiksiä. Mutta talvipakkasella yksivuotias oli ilman hanskoja puistossa n. 100 m:n päässä kotoa ja vahtimassa olivat 3 ja 5 vuotiaat, jotka eivät saaneet hanskoja käteen. Olin ilmeisesti se jumalan varjelus joka osui kohdalle laittamaan ne hanskat jäisiin käsiin. Kotiin kuulemma eivät saaneet mennä ennen kuin äiti tulisi hakemaan. Keskustelin lyhyen aikaa äidin kanssa ja tein ls ilmon, jotta saavat apua lasten hoitoon. Nyt siis kotiapu käy aamupäivisin hoitamassa lapsia, jotta äiti saa levättyä ja hoidettua kotitöitä. Väsyny äiti, vaikka oli vasta 4 lasta ja raskaana.
 
jestas lestas
Olen ihan iloinen etttä lapseni eivät ole ystävystyneet lestadiolaisperheen kanssa.
Minusta ei olisi mukavaa jos lapseni esim. saisi tuntea syyllisyyttä kun vauvan vaunut kaatuivat alamäessä.

Näkyvät kuljettavan pienempiään (vauvoja ja taaperoita) rattaissa noin 5-vuotiaasta.

Äiti on juoruileva ja ilkeä, olisiko jotain katkeruutta kersojen määrästä.

Olen tuntenut myös sivistyneitä ja tosi mukavia ( ja hiljaisia )mutta uupuneita lestadiolaisäitejä.
 
en todellakaan ymmärrä heidän tapojaa. että opetetaan lapset osoittamaan sormella toisia lapsia ja isoon ääneen julistamaan, että sinä ja sun vanhemmat ei pääse taivaaseen vaan joutuvat helvetin kiirastuleen, koska eivät ole lestoja. tai sitä, että yks äiti kävi muhun melkein käsiksi. kun oli jättänyt lasensa yksin kukkakaupan pihalle ja pelastin pienimmän tippumasta päälleen asfalttiin. mun ei kuulema tarvinnu puuttua asiaan, koska jumala kyllä pitää lapsista huolen
 
lestamuori nuori
Olen ihan iloinen etttä lapseni eivät ole ystävystyneet lestadiolaisperheen kanssa.
Minusta ei olisi mukavaa jos lapseni esim. saisi tuntea syyllisyyttä kun vauvan vaunut kaatuivat alamäessä.

Näkyvät kuljettavan pienempiään (vauvoja ja taaperoita) rattaissa noin 5-vuotiaasta.

Äiti on juoruileva ja ilkeä, olisiko jotain katkeruutta kersojen määrästä.

Olen tuntenut myös sivistyneitä ja tosi mukavia ( ja hiljaisia )mutta uupuneita lestadiolaisäitejä.
Hah hah! Olet varmaan meidän naapurin rouva, joka kerran kanssani jutteli lestadiolaisista. Että täällähän niitä asuu paljon ja semmosta sakkia ovat, jotta oksat pois. Ja saa olla tarkkana, ettei lapset ystävysty koulussa lestalapsii.

Minä siinä myöntelin ja kuuntelin sujuvasti juttujaan samalla kun lapsemme leikkivät yhdessä. (Meidän ja ko. naapurin lapset ovat hyviä kaveruksia ja ruukaavat viettää aikaa yhdessä lähes päivittäin.) Samalla naureskelin hiljaa mielessäni, kun tajusin että naapurin rouva EI TIENNYT, ETTÄ MEKIN OLLAAN NIITÄ!!!! :D

En oo käyny kysymässä, että joko sille on asia selvinnyt. Mutta arvelen, että jos on niin taitaa omat puheensa hieman hävettää... :)
 
eero.turt@gmail.com
Alkuperäinen kirjoittaja Mä tiedän sellasen lestadiolaiperheen...;10986625:
Niillä on ainakin kymmenen lasta, mutta kyllä ne on puhtaita, hyväntuulisia ja hyvinpuettujakin. Niillä on ihan tavallinen sievä ok-talo, joku aika uusi farmariauto ja ei ainakaan niiden lapset juokse pitkin katuja. Ihan nätisti leikkii ja hyppii trampoliinilla pihallaan. Joskus ne isommat vahtii niitä pienempiä, mutta onko se nyt niin kamalaa?
Oon ollu ateisti ja suht koht fiini, mut sisältä ihan sikajätkä. Kun oisin alle kakskymppisenä lähteny äidin kanssa lestadiolaisseuroihin, jossa se herttainen tyttökin oli ja tehny parannuksen, saanu vaimon ja lapsia 10 + jotain, niin elämä ei ois menny hukkaan - mikä ois nyt ollessa, kun lapset lapsenlapsineen kävis ukkia katsomassa ja leikkimässä sen kaa! Kiittäkää Luojaa lestadiolaisista! Olen minäkin ollut väsynyt ja hermostunut; ehkä ihottavakin, mutta lopputulos suureen lestadiolaisperheeseen verrattuna jää aika pieneksi. Monella asialla on elämään verrattuna melko vähän arvoa, jos yhtään mitään.
 
"anonyymi"
Eräs vanha lestadiolainen lapsuudenystäväni ja hänen perheensä tuli minule hyvinkin tutuksi. Heillä kaikki muut lapset paitsi yksi olivat erittäin kilttejä ja se "tuhma" lapsi oli vain sen luonteinen eikä siinä mikään kasvatus tehonnut. Ystäväni kertoi aina, kuinka onnellinen hän on uskovaisena ja kuinka hän tullaan aina lohduttamaan kun hän oli surullinen. Ne puheet mitä hän puhui 5 vuotiaana tuntuvat erittäin järkeviltä nytkin. Kaikki hänen sukulaisensa ja ystävänsä jotka ovat lestadiolaisia ovat myös hyväkäytöksisiä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Hän kertoi joskus myös sen ettei heillä ole mitään tiettyjä uskonnollisia sääntöjä vaan ne
"säännöt" kuten telkkarikielto ovat elämäntapoja joita noudattamalla on helpompi pysyä uskovaisena mutta joita ei ole mikään pakko noudattaa vaan jokainen valitsee itse mitä haluaa sallia itseltään. Lähes kaikki jutut mitä lestadiolaisista maailmalla pyörii on valetta ja perättömiä huhuja. En ole eläissäni ollut missään niin rakkaudentäyteisessä paikassa kuin uskovaisen ystäväni koti. Minuakin pyydettiin seuroihin ym. Tilaisuuksiin mutta vanhempani eivät päästäneet. Jotenkin se jäi mieleen kytemään ja nousi taas ajatuksiini. Ihmiset jättäkää ennakkoluulot ja huhupuheet ja kysykää asianomaiselta aina kun haluatte jostain asiasta tietoa. Saatatte yllättyä!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä seurannut;25129924:
En tiedä mitään ihmisryhmää, joka seuraisi muotia yhtä tarkkaan kuin lestadiolaiset. Oikeasti, lestadiolaisnaiset ovat nii- - iiiin laittautuneita, että jos heillä olisi vielä meikkiä näkyvästi, niin saattaisi luulla että ovat miestä metsästämässä. laittautuminen on niin huomiotaherättävää.
samoin jehovat pukeutuu viimeisen muodin mukaan ja päälle vahva meikki ellei jopa raju.
 

Yhteistyössä