lestadiolaisuus..

  • Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti
Kun olin pieni, meidän nurkilla asu lestadiolais perhe, jonka talon perheen isä poltti kännispäissään. Oli sitten sammunu ite sohvalle ja siihen jäi. Onneks muu perhe oli jossain kyläilemässä sillä hetkellä.
 
"äippä"
Onko teistä normaalia tuo lestadiolais lasten kasvatus? Meidän pihassa laitetaan lestadiolais lapset heti kun oppivat kävelemään keskenään tuonne ulos. Siellä ne sitten huutavat ja mekastavat tosiaankin vailla käytöstapoja. Vanhemmilla taitaa liian kiire olla pukata lisää niitä maailmaan. Ja en todellakaan ole ainoa joka tämän on havainnut.
Luulisi että joka lapsi tarvitsee sen aikuisen kasvattamaan ja tukemaan, eikä 5 vuotiasta isoveljeä kasvattajaksi.

En voi tätä vaan käsittää.
Minusta tää kuulostaa vain yksittäisen perheen kasvatukselta.
 
"joku"
kun lestatiolaiset eivät juo alkoholiakaan , niin heidän lapsillaan on liian pumpulissa kasvanutta elämää, liian turvallista. kun ei isi tai äiti ikää karkaa ravintolaan, tai ei saa kuulla äitin tai isän kovaäänista juhlintaa vapun tienoilla tai muulloin tai vieraidenkin juhlistellessa pullojen kanssa. voi lestatiolaislapsia kun likaisissa vaatteissa kulkevat, jospa ei ole varaa bioluviliin. kyllä sitä rakkautta pitäis osoittaa niin että puhtaita vaatteita vaiheltais vähä välii, ei elämän jäljet saa pikku natiaisissa näkyä ei, eikä ikkunoissa saa sormenjälkiä näkyä, pesisivät useemmin lestatiolaiset niitä ikkunoita, ei sais näkyä lapsen elämänjälkiä, pienen pullean käden. " äiti tuu kattomaan, tuolla olavalla on timmät"huutaa pikkuinen katsoessaan ikkunasta ulos.
Täällä sitä määritellään hyvän vanhemmuuden mittareita mutta hyvin keskenkasvuisilla pykälillä. Katsokaapa peiliin. Minkälaiset jäljet siinä näkyvät?
Katos moni ei tajua yleistävänsä ja rankasti. Jos tuo yks ja toinen perhe tekee noin ja ne on lestadiolaisia, niin sillon kaikki ne lestadiolaiset tekee noin! Nämä kirjoittajat ei vaan tajua ett lestadiolaisia on paljo ja nääki perheet on ihan pieni osa sitä. Mutta kun oikein itse kuvittelee asioita niin kohta niitä jo itse täysin uskookin:)
 
entäs tämä
hei kaikki te jotka puhutte täällä lestadiolaisten lapsista ja siitä miten ne ovat likaisissa vaatteitta ULKONA LEIKKIMÄSSÄ! hei miettikää vähän ne ovat lapsia.
kyllä minä sanon että on se eriasia kasvattaa lapset uskovaisessa perheessa jossa ei tarvites pelätä alkoholin ja muiden päihteiden vaikutuksia.voi kun tietäisittekin mistä täällä puhutte.
ja se on jokaisen oma asia tosiaan monta lasta perheessä on on niitä sitten 1-16 kpl kaikki on rakastettuja eikä kukaan tervejärkinen antaisi lastaan pois.uskovaiset sentään pitävät lapsistaan huolta.
tässä teille vielä yksi syy miksi kirjoitin tämän. poika6v kävelee kassin kanssa yöllä,auto pysähtyy vierelle ja mies kysyy lapselta minne olet matkalla tähän aikaan yöstä,lapsi vastaa ostamaan maitoa.mies ottaa lapsen kyytiin ja käyttää häntä kaupassa vie sen jälkeen lapsen kotiin tarkistaen onko kaikki kodissa kunnossa,sisälle astuessaaa hän huomaan äidin ja isän sammuneen ja pienen lapsen itkevän nälissään sängyssään!!
LEKEMISEN ARVOINEN!!

Vajaa 2 vuotias juoksee tien viertä pitkin...ties minne... Hetken päästä perässä juoksee n. 7-8 vanha isosisko joka sanoo, että autatko juoksemaan tuon pikkuisen kiinni kun hän ei saa... Kun pienempi on saatu kiinni ja isommalta kysyy, että missäs äiti tai isi niin lapsi vastaa, että äiti on kotona ja hoitaa pikkusisarta ja on ulkona 4 muun pienemmän sisarensa kanssa :O HUH HUH!!! Tämä on ihan joka päiväistä lessujen perheessä...eikä edes lastensuojelu tee mitään!!! Alkoholisti vanhemmilta sentään otetaan lapset parempaan talteen...
 
Rakkaus ja huomioiminen
Jep, melko vahvaa yleistämistä on tuossa ylhäälläkin. Onko teillä lestadiolaisilla tosiaan sellainen kuva, että suurin piirtein kaikki ei-vl:t juopottelevat? Suurin osa ei-vl -perheistä on kuitenkin hyvin lapsistaan huolehtivia eikä alkoholistuneita vanhempia. - -

Lestadiolaisten kasvatuksessa minua eniten on häirinnyt (tai silmään pistänyt) juuri se, että lapset ovat valvomatta ulkona heti kun kävelemään pystyvät. Juoksevat naapureiden pihoilla luvatta ja vahtimatta tai esim. autoteillä! Hirveää laiminlyöntiä minusta. Silmiin pistää myös se, että he pukeutuvat usein säähän sopimattomasti: liian vähiin vaatteisiin tai vaikka kesällä tai syysmärällä toppakenkiin jne. Palelevat reppanat ja räkä valuu nenästä. Likaiset vaatteet eivät lapsilla häiritse mutta se, jos lapsella ei ole tarpeeksi edes niitä likaisia vaatteita.

Kaikken pahinta on se, että lapsista saa usein vaikutelman, että heistä ei todellakaan huolehdita ja välitetä!

Näin meidän lähettyvillä vl-perheissä...
Sama vaikutelma meilläpäin... kun lapsia on niin paljon ja koko ajan tulee uusia niin kaipa he eivät ole enää niin tärkeitä vanhemmille ?
 
lestadiolainen
Alkuperäinen kirjoittaja minä vuan;11010952:
olen eräässä suviseurassa käynyt moikkaamassa luokkakaveriani... no siellä sitten pari pikku poikaa tuli ilvuilemaan minulle kun minä olin meikannut, sanoi minua syntiseksi.. no sitten siinä juteltiin jonki kanssa.. esim. on syntiä muuttaa omaa ulkonäköään meikillä, korvareillä, no sitten kysyttiin että eikö ole syntiä polttaa tupakkaa jota siellä aika iso osa ihmisistä teki, onhan se omien keuhkojen tuhoamista ja jumalan luomia nekin ovat... mutta pojat vastasivat että ei ole... oltiin vähän ymmällään kyllä, mutta kuitenki oppi niille on kova ja etenkin vanhoillislestadiolaiset eivät enää tunne sukulaistaan jos eroaa uskonnosta, näin minä olen ymmärtänyt lestadiolais kaveriltani...



Joo toi sun "lestadiolai kaveris" ei kyl vaikuta kauheen lestadiolaiselta... ü joku olevinaan lestadiolainen!!!
 
--
kun lestatiolaiset eivät juo alkoholiakaan , niin heidän lapsillaan on liian pumpulissa kasvanutta elämää, liian turvallista. kun ei isi tai äiti ikää karkaa ravintolaan, tai ei saa kuulla äitin tai isän kovaäänista juhlintaa vapun tienoilla tai muulloin tai vieraidenkin juhlistellessa pullojen kanssa. voi lestatiolaislapsia kun likaisissa vaatteissa kulkevat, jospa ei ole varaa bioluviliin. kyllä sitä rakkautta pitäis osoittaa niin että puhtaita vaatteita vaiheltais vähä välii, ei elämän jäljet saa pikku natiaisissa näkyä ei, eikä ikkunoissa saa sormenjälkiä näkyä, pesisivät useemmin lestatiolaiset niitä ikkunoita, ei sais näkyä lapsen elämänjälkiä, pienen pullean käden. " äiti tuu kattomaan, tuolla olavalla on timmät"huutaa pikkuinen katsoessaan ikkunasta ulos.
Täällä sitä määritellään hyvän vanhemmuuden mittareita mutta hyvin keskenkasvuisilla pykälillä. Katsokaapa peiliin. Minkälaiset jäljet siinä näkyvät?
Tässä ajattelemisen aihetta.
 
Tutuilta kuultua
Alkuperäinen kirjoittaja Tähtiinkatselija;21712053:
Lasten hyväksikäyttöä ei ymmärretä edes pelätä eikä tunnistaa vaaraksi omassa yhteisössä koska sehän on "erehtymätön".
Syksyllä paljastui taas uusi pedofiilitapaus tällä kertaa Espoossa. Espoon rauhanyhdistyksen ex puheenjohtaja. Hän oli kuukausikaupalla vangittuna kuulusteltavana en tiedä onko jo tuomittu tai onko päästetty vapaaksi.
 
Onnellinen lestadiolainen
Alkuperäinen kirjoittaja ystävä;10983360:
Kyllä vaan minuakin hirvittää. Meidän naapurissa asuu perhe, jossa nuorin on taas vain 6kk ja äitillä taas iso masu! Niillä on 11 ennestään ja tuossa ne kaikki kävelemään kykenevät autotiellä leikkii ja juoksee. Ei ne isän ja äidin rakkautta paljon varmaan saa... Ei minulla ole sinänsä mitään lestadiolaisuutta vastaan, minulla on kavereitakin ko uskonnosta, mutta heidän elämänarvonsa eivät kyllä ole ihan inhimillisiä kaikistellen. Ei kai se voi määrittää ihmisarvoa ja elämän onnellisuutta, että montako lasta ehtii tehdä elämänsä aikana, jos ei niille lapsille ole sitten aikaa.
Meillä on perheessä 13 lasta ja uutta tulossa :), olen silti kokenut saavani isältä ja äidiltä rakkautta ja huolenpitoa, pienet lapset nyt isossa porukassa kasvaessaan saattavat olla hieman "villejä" mutta ei me lestadiolaiset ruukata isompana ryypätä, se on jo aikahyvin kasvatuksesta, että ei juo alkoholia, vai mitä?
 
Terapiatapaus
Meillä on perheessä 13 lasta ja uutta tulossa :), olen silti kokenut saavani isältä ja äidiltä rakkautta ja huolenpitoa, pienet lapset nyt isossa porukassa kasvaessaan saattavat olla hieman "villejä" mutta ei me lestadiolaiset ruukata isompana ryypätä, se on jo aikahyvin kasvatuksesta, että ei juo alkoholia, vai mitä?
Minä oon 14-lapsisesta lestadiolaisperheestä alkupäästä, elikkä viidenneksi vanhin. Muistan että siitä lähtien kun aloin ymmärtää asioita, elikkä jostain 10-vuotiaasta lähtien sydämen täytti syvä pettymys joka kerta kun kuulin että meille tulee taas uusi vauva. Minä en osannut iloita uutisesta...

Tiesin silloin että jälleen meni kauemmaksi tulevaisuuteen se hetki kun isällä taikka äidillä olisi ollut aikaa ja halua ottaa minut huomioon ja kohdata minua. Minä olin ookoo vaan silloin kun suoritin elikkä tein kotitöitä joihin ei vanhemmilla voimat eikä aika riittäneet. Äidillä oli käyt.kats. aina imetettävä ja pari vappaikäistä huolehdittavana. Yövalvomiset jne. Hän ei katsonut minuun päinkään. Olin hiljainen ja "kiltti", hjoten minusta ei kumpikaan piitannut.

Onnellinen koti? Jos sillä mittarilla kaikkea mitataaan että vanhemmat eivät juo, kotihan oli silloin täyskymppi. Mutta miksi yksi meistä on tehnyt itsemurhan ja kaksi alkoholisoitunut?

Se että ihminen ei ole alkoholisti, ei vielä riitä tarkoittamaan että on kyllin hyvä äiti tai isä lapselle.
 
"äiti30v"
Minä oon 14-lapsisesta lestadiolaisperheestä alkupäästä, elikkä viidenneksi vanhin. Muistan että siitä lähtien kun aloin ymmärtää asioita, elikkä jostain 10-vuotiaasta lähtien sydämen täytti syvä pettymys joka kerta kun kuulin että meille tulee taas uusi vauva. Minä en osannut iloita uutisesta...

Tiesin silloin että jälleen meni kauemmaksi tulevaisuuteen se hetki kun isällä taikka äidillä olisi ollut aikaa ja halua ottaa minut huomioon ja kohdata minua. Minä olin ookoo vaan silloin kun suoritin elikkä tein kotitöitä joihin ei vanhemmilla voimat eikä aika riittäneet. Äidillä oli käyt.kats. aina imetettävä ja pari vappaikäistä huolehdittavana. Yövalvomiset jne. Hän ei katsonut minuun päinkään. Olin hiljainen ja "kiltti", hjoten minusta ei kumpikaan piitannut.

Onnellinen koti? Jos sillä mittarilla kaikkea mitataaan että vanhemmat eivät juo, kotihan oli silloin täyskymppi. Mutta miksi yksi meistä on tehnyt itsemurhan ja kaksi alkoholisoitunut?

Se että ihminen ei ole alkoholisti, ei vielä riitä tarkoittamaan että on kyllin hyvä äiti tai isä lapselle.
Kiitos kirjoituksestasi, Terapiatapaus.... Tsemppiä ja myötätuntoa...On täytynyt lapselle olla karmeaa kun se oma rakas äiti ei ehdi/jaksa/huomaa katsoa päinkään... Toivon että aikuisena löydät tien käydä läpi ja hyväksyuä kokemasi niin että jaksat iloita omasta elämästäsi!
 
"äiti30v"
Minä oon 14-lapsisesta lestadiolaisperheestä alkupäästä, elikkä viidenneksi vanhin. Muistan että siitä lähtien kun aloin ymmärtää asioita, elikkä jostain 10-vuotiaasta lähtien sydämen täytti syvä pettymys joka kerta kun kuulin että meille tulee taas uusi vauva. Minä en osannut iloita uutisesta...

Tiesin silloin että jälleen meni kauemmaksi tulevaisuuteen se hetki kun isällä taikka äidillä olisi ollut aikaa ja halua ottaa minut huomioon ja kohdata minua. Minä olin ookoo vaan silloin kun suoritin elikkä tein kotitöitä joihin ei vanhemmilla voimat eikä aika riittäneet. Äidillä oli käyt.kats. aina imetettävä ja pari vappaikäistä huolehdittavana. Yövalvomiset jne. Hän ei katsonut minuun päinkään. Olin hiljainen ja "kiltti", hjoten minusta ei kumpikaan piitannut.

Onnellinen koti? Jos sillä mittarilla kaikkea mitataaan että vanhemmat eivät juo, kotihan oli silloin täyskymppi. Mutta miksi yksi meistä on tehnyt itsemurhan ja kaksi alkoholisoitunut?

Se että ihminen ei ole alkoholisti, ei vielä riitä tarkoittamaan että on kyllin hyvä äiti tai isä lapselle.
Kiitos kirjoituksestasi, Terapiatapaus.... Tsemppiä ja myötätuntoa...On täytynyt lapselle olla karmeaa kun se oma rakas äiti ei ehdi/jaksa/huomaa katsoa päinkään... Toivon että aikuisena löydät tien käydä läpi ja hyväksyuä kokemasi niin että jaksat iloita omasta elämästäsi!
 
Vierailja
Meillä on perheessä 13 lasta ja uutta tulossa :), olen silti kokenut saavani isältä ja äidiltä rakkautta ja huolenpitoa, pienet lapset nyt isossa porukassa kasvaessaan saattavat olla hieman "villejä" mutta ei me lestadiolaiset ruukata isompana ryypätä, se on jo aikahyvin kasvatuksesta, että ei juo alkoholia, vai mitä?
Kuten ei tuo kasvattamattomuuskaaan niin ei alkoholinkäyttämättömyyskään ole niin mustavalkoinen juttu. Minulla tiedossa, työkaverina useampia lestadiolaisperheen lapsia jotka ryyppää ja hilluu päissään joka viikonloppu. Ja sitä taas ei me "uskoa vailla" kulkevat harrasteta. Että yleistyksiä päin kuin toisinkin.
 
Begin
Kuten ei tuo kasvattamattomuuskaaan niin ei alkoholinkäyttämättömyyskään ole niin mustavalkoinen juttu. Minulla tiedossa, työkaverina useampia lestadiolaisperheen lapsia jotka ryyppää ja hilluu päissään joka viikonloppu. Ja sitä taas ei me "uskoa vailla" kulkevat harrasteta. Että yleistyksiä päin kuin toisinkin.
Jos tuommoista tosiaan esiintyy, se on vl perheissä eritätin harvinaista. Tätäkään ei siis saa yleistää...
 
"random"
Jos tuommoista tosiaan esiintyy, se on vl perheissä eritätin harvinaista. Tätäkään ei siis saa yleistää...
Ja tuohan on täyttä pas***** ja sen tietää kaikki vl:t ja vielä paremmin muut :D Vai onko todella tilanne se että ovat niin sokeita omille tekemisilleen ja kulissien ylläpitämiseen että täytyy tuoki kieltää.. Naurattaa jo ajatuskin, hih.... Puhun kokemuksesta ja "sisäpiirissä" olemisen tiedoilla ;)
 
"Veera"
[QUOTE="random";23500089]Ja tuohan on täyttä pas***** ja sen tietää kaikki vl:t ja vielä paremmin muut :D Vai onko todella tilanne se että ovat niin sokeita omille tekemisilleen ja kulissien ylläpitämiseen että täytyy tuoki kieltää.. Naurattaa jo ajatuskin, hih.... Puhun kokemuksesta ja "sisäpiirissä" olemisen tiedoilla ;)[/QUOTE]

Kenenkään uskoa on vaikea mennä arvostelemaan, mutta itse olen vahvasti sitä mieltä että sydämestään uskova ihminen ei käytä alkoholia. On aivan sama vaikka ovessa lukisia kissan kokoisin kirjaimin OLEMME LESTADIOLAISIA!, jos arvomaailma ja teot puhuvat muuta. Silloinhan jokainen voi tehdä päätelmän että ks. perheellä/ihmisellä ei ole kaikki asiat selvillä itsessään.

Kuka haluaa kertoa olevansa lestadiolainen, jos sydämessään ei tunne niin?

Itse olen VL ja en tunne omassa laajassa tuttavapiirissä yhtään perhettä jossa muka "salaa" juodaan ja rellestetään, mitä ihmeen järkeä siinä olisi?? En vaan voi ymmärtää. Sama juttu jos joku sanoo olevansa mies vaikka oikeasti onkin nainen, kaikkihan sen näkee jo päälle päin miten asia on! Ei siinä tarvi spekuloida että miksi tuo tekee noin ja sanoo näin vaikka väittää olevansa lestadiolainen. Sillon voi tulla siihen tulokseen että ehkä ks. ihminen on hukassa uskonsa kanssa.

Mielestäni alkoholin käyttö ei ole sellainen synti josta tehdään seuroissa sunnuntaisin parannusta ja taas seuraavana perjantaina otetaan lisää. Silloin se on tietoinen valinta, ja päihtyneenä ihminen omasta halustaan kaukana Jumalan valtakunnasta ja hyvästä omasta tunnosta.

Tiedän perheen, jossa isä ilmoitti että on vieraantunut uskosta ja ei tunne sitä enää tärkeäksi. Hylättiinkö hänet? Ei. Ihan samalla tavalla olemme heidän kanssaan tekemisissä lähes päivittäin, ihan yhtä arvokas hän on minun silmissäni kuin aikaisemminkin.

Miettikää näitä.
 
Tekemisen meininki?
miten se uskonto taas tähän liittyy? hellari,lesta,vapis,lutku,ateisti,satanisti jne..kaikista ryhmistä löytyy hyvin kasvatettuja ja huonosti kasvatettuja kakaroita.

kaikki on kasvatuksesta kiinni,ei uskonnosta.joillekin on vaan aivan sama mitä ne omat mukulat puuhaa,eikä kanneta vastuuta edes heidän teoistaan.

pitäis olla joku testi mikä pitää suorittaa ennen kun saa tehdä lapsia..
haluaisin vain huomattaa, että sitä testiä ajatellen on yks mutta. Jos suorittaiskin testin, mutta ei voi suoraan sanoa, että tapahtuuko sitä tekemällä sitä lasta? Ei oo nii sanottua, tympeä tuo tekemisen sanonta
 
saako tätä sanoa ääneen
Minun mielestäni ei-vl:ien lapset on yleisesti ottaen rumiin vaatteisiin pukeutuneita (jotain disney-hahmoja, ei mitään merkkivaatteita), epäsosiaalisia (ainoa lapsi tai isompisisko/veli paljon vanhempi) ja konemaisia. VL-lapset on (ainakin meilläpäin) hyvinpukeutuneita, hyvistä perheistä, sosiaalisia ja iloisia ja luovia. Mutta tätähän ei tietysti saa sano ääneen ;) kun lestoja pitää haukkua ja mutta lestat ei saa haukkua muita. Että anteeksi nyt etukäteen!

ps. Tämä oli tosi lapsellisesti tehty minulta, ja luultavasti kaikki lestadiolaiset jotka tämän lukevat, häpeävät. Joskus vaan on kiva sanoa suoraan mitä negatiivisia asioita ajattelee ei-lestadiolaisista, kun on vuosikausia lukenut täältä mitä lestadiolaisista ajatellaan. Näin ei saisi tehdä...tiedän.
 
jokainenihminenonerilainen
Tunnen, vieras, tapauksen taatusti paremmin kuin sinä. Tuo oli pahasti väritetty näkemys asioista. Hyvää yötä vaan sulle ja toivottavasti huomenna ei ole niin huono päivä.
Ketjussa ei vissii ollu tarkotus väitellä kuka tuntee minkäkin tapauksen, mutta en ainakaan ite usko et vanhemmat olis tahallaan pistäny lapsen heikoille jäille laskemaan pulkkamäkeen..?

En oo ikinä tajunnu sitä että jos kyse on (varsinkin) lestadiolaisista niin sitä täytyy isoilla otsikoilla ja paskapuheella suurennella ja muutella asiaa. Vaikka heille tietyt arvot ovat tärkeempiä, ei se tarkoita sitä, että lapset olisivat holtittomia tai huonosti kasvatettuja.
Mieti tilanne, joka tuttuni lapsella on, että hän vanhempana kertoi, että käyttäytyminen johtui siitä, että hän yritti todistaa voivansa tehdä ns. pahojakin asioita, koska kaverit yllyttivät ja muuten haukkuivat. Nynny lestadiolainen, et saa edes tota tehdä. Ja kun lapsi ei tehnyt, häntä syrjittiin yms. Tämän takia lapsi alkoi käyttäytymään huonosti.
Enkä tarkoita että vakaumuksensa takia lapsi saisi näin käyttäytyä, ei tietenkään, mutta aivan varmasti monen muunkin perheen lapset käyttäytyvät huonosti, vakaumuksestaan riippumatta.
Tunnen monia perheitä jotka ovat lestadiolaisia ja muistakin uskonnoista, ja jokaisella perheellä on ollut omat kasvatusmetodit ja asenteet ja lapsia on ollut monenlaisia ja samanlaisia. En ole pystynyt päättelemään kasvatustyylistä mikä uskonnollinen vakaumus on.
Kaikkea kuulemaansa ei kannata uskoa. Se mitä kuulee, vaikuttaa oma asenne ja ennakkokäsitykset. Jokainen ihminen on erilainen!
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja minä vuan;11010952:
olen eräässä suviseurassa käynyt moikkaamassa luokkakaveriani... no siellä sitten pari pikku poikaa tuli ilvuilemaan minulle kun minä olin meikannut, sanoi minua syntiseksi.. no sitten siinä juteltiin jonki kanssa.. esim. on syntiä muuttaa omaa ulkonäköään meikillä, korvareillä, no sitten kysyttiin että eikö ole syntiä polttaa tupakkaa jota siellä aika iso osa ihmisistä teki, onhan se omien keuhkojen tuhoamista ja jumalan luomia nekin ovat... mutta pojat vastasivat että ei ole... oltiin vähän ymmällään kyllä, mutta kuitenki oppi niille on kova ja etenkin vanhoillislestadiolaiset eivät enää tunne sukulaistaan jos eroaa uskonnosta, näin minä olen ymmärtänyt lestadiolais kaveriltani...
Polttaminen ei muuta ihmisen luonnetta eikä ulkonäköä sillä tavalla, kuin meikit yms. Tupakalla ei peitellä omaa ulkonäköä. Eikä voi sanoa että tupakan vaikutuksen alaisena teki noin ja näin :D Se ei vaikuta tekoihin. Totta on että se pilaa keuhkot ja näin, mutta ihminen pystyy hallitsemaan tekonsa vaikka olisi vetänyt röökiä. Ja vaikka olis nikkikset ja löis jotain, niin harvemmin kukaan ihminen loppuen lopuksi tekee sen tupakan takia vaan sen takia ettei pysty hallitsemisemaan ns. tapojaan. Tai sillee.. vaikee selittää.
Ja tuosta että sukulainen eroaa uskonnosta, niin ei mun kavereiden perheissä kenelläkään ole näin ollut, on vain ollut vaikea suhtautua sukulaiseen tai lähimmäiseen eikä ole tiennyt miten olla ja sen takia joku eronnut luulee että suku hylkäs. Tottakai niitäkin voi olla, mutta se on ihmisestä kiinni.
 
"jaajaa"
Kuules, mäpä kerron teille mun yhden luokkalaisen perheestä (ne ovat lestaadiolaisia). Niillä on sauna lämmin joka ilta ja niiden lapset käyvät sisatustensa kanssa saunassa ja vieläpä oma toimisesti. On mahtava seurata sitä kuin pienet kipittää hakemaan äitin neuvotuksella yö paidat ja hakee samalla pinoon pyykkitelineelta seuraavan päivän vaatteet. en ole niillä ikinä nähnyt likasia hiuksia ymmymm. kyllä niillä pikkuset juoksee ovesta pihalle vaippasillaan mutta pian haijaaan pois ja laitetaan lisää vaatetta. Ja mitäpä sitä turhaan vaihtamaan vaatteita jos pikkusen ruokaa on tipahtanut tai jotain, seuraavana päivänä puhtaat vaatteet päälle.
 

Yhteistyössä