Lestadiolaiset (vanhoillis)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
mii
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
[Vaikka jättäisit hiuksesi värjäämättä ja naamasi meikkaamatta, niin kyllä sinun uskosi tila huomattaisiin meidän piireissä.

.
Mun raamatussa lukee, että JUMALA näkee sydämen! Miten teidän piireissä pystytään näkemään toisen sydämeen uskon tilan?


 
Tunnen muutamia. Parhaiten kaksoset. Ovat kuin yö ja päivä. Toinen elää ja antaa muidenkin elää omien tapojensa mukaan. On ihana ja sympaattinen 8 lapsen 27 vuotias äiti! Hänen kanssaan voi puhua mistä tahansa. Oli se sitten uusin saippuasarja, viikonlopun rymyreissu, hevimusiikki, tai lapset tai perhe-elämä...

Toinen sitten tuputtaa omaa uskoaan vain ja ainoastaan oikeana ja haukkuu kaikki "vääräuskoiset", huutaa ja räyhää vaikka keskellä katua jos jollain on vääränlaiset vaatteet, kuuntelee tietynlaista musiikkia, puhuu jotain telkkarin kattomisesta ym.ym.
Pari kertaa siihen törmännyt kaupungilla ja aina sama laulu ja ohikulkijat katsovat ihmeissään että mikäs toikin nyt on. Ihan pelottaa tapaus :eek:
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja Tuttemui:
[ Raamattu sanoo, että vain yksin Jumala tietää, kuka pelastuu. Ja myös, että se, joka huutaa Herraa avukseen, pelastuu.
.

Ja toden totta, haluan tietää, mistä tiedät uskoni tilan? Ja sen, että juuri te olette taivasten valtakunnan perijöitä?
Kyllä pelastunut itse tietää että pääsee taivaaseen, mutta mun mielestä on todella arveluttavaa alkaa sanomaan toisista, että näen sun uskosi tilan; sä et pääse taivaaseen ja sä pääset..

 
Rukoilijasirkka
Mä en tajua miksi pitää puuttua toisten meikkailuihin tai tukan värjäyksiin. Epäolennaista. Paljon haitallisempaa on poltella tupakkia. Sekään ei ole Jumalan tarkoittama asia, vaikka Lars Leevi sitä tekikin.

Mulle ihan sama, miten muut uskoo ja elää ja mitä kokee oikeeks ja vääräks, mutta semmonen toisten kyttäys ja rajoittaminen tosi ahtaalle ei voi olla mikään kiva tai siunaava juttu.

Tärkeintähän on suhde Jeesukseen.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Äippeli:
Tiedän yhden vanhoillislestadioilaisen. Hän on mukava, erittäin touhukas ja ahkera. 23-vuotiaana saa kohta toisen lapsensa ja mietinkin kerran, että mitenköhän monta hän ehtii vielä synnyttää. Itse synnytän kohta toisen lapseni ja se saa riittää. Haluan kasvattaa nämä kaksi rauhallisessa kodissa, en halua suurperhettä. Arvostan suuresta vl:iä juuri sen vuoksi, että ovat valmiita ottamaan vastaan ja vastuun isosta lapsilaumasta (jos niitä tulee tiheään). Omalle lapselleni isovanhemmat ovat todella tärkeitä ja läheisiä. Antavat hyvää kasvatusta elämänkokemuksella. Tämän vl-tuttuni vanhemmat tulevat 12:tta kertaa isovanhemmiksi. He eivät pysty antamaan samanlaista yksilöllistä hoivaa kaikille lapsenlapsilleen vaan huolenpito on enemmän yhteisöllistä. Ilmeisesti vl:llillä sisarukset/naapurin lapset/isosisarukset hoitavat paljon perheiden lapsia. Ovat tietenkin energisiä ja touhukkaita, mutta heiltä puuttuu se pitkä elämän tuoma kokemus, minkä huomaan isovanhempien kohdalla. Tykkään siis enemmän omista vanhemmistani lapsenkasvattajina kuin esim. naapurin teinitytöistä. Mietin usein myös sitä, että saavatko esim. yli seitsemän lapsisen perheen (ihan sama mikä uskontokunta) tarpeeksi aikuisen hoivaa ja kasvatusta. Itse olen sitä mieltä, että jokainen lapsi tarvitsee paljon aikuisen huomiota eikä lapsen toiselle lapselle antama hoiva ole samanlaista. Tämä on vain minun mielipiteeni.
Sitä myös olen miettinyt, että osallistuuko vl-perheessä myös pojat kotitöihin/lastenhoitoon, koska mustavalkoisesti ajateltuna jos äiti synnyttää kaikki lapset mitä tulee niin uskontohan on selkeä malli siitä, että tytöt ovat tulevia suurperheen äitejä ja isät niitä elättäjiä. Mitä jos vl ei haluakaan kaikkia lapsia joita olisi tulossa? Tai jos ei vaan jaksa? Tuleeko silloin huono omatunto uskonnon kannalta vaikka omalla henkisellä jaksamisella ei ole mitään tekemistä sydämen uskon kanssa?
Jumala antaa jokaiselle sen verran minkä katsoo tarpeelliseksi. Siihen täytyy vaan uskoa. Varmaan se on vaikea ymmärtää kun ei ole uskovainen. En ite oo koskaan kokenu että en ois saanu tarpeeksi huomiota/aikaa vanhemmilta tai isovanhemmmilta. Ja normaali ihminen mustaki on tullu vaikka sisaruksia on 8.

 
hh
Mä katoin ton dokumentin minkä joku oli linkittäny tänne, ja mua ei ainakaan kukaan sais aivopestyy tommoseen. Kaikista eniten ihmetytti se mitä noitten lapsien suusta tuli. Osa omista sukulaisistani ovat uskovaisia mutta ei mitään lestoja tai muita kiihkoilioita ja ei mulle ainakaan ikinä ole lapsena sanottu et mihin mun pitää uskoa tai tehdä et pääsee taivaaseen. Vaan olen ihan itse saanut muodostaa oman uskoni, meillä ei ikinä ollut edes mitään puhetta mistään uskoon liittyvistä asioista. Ainoot jutut mitä muistan et mummolassa piti lukea iltarukous, kiroilu oli pahin mitä voi tehdä, kirkossa jouduin ihan pienenä olee mukana mut vähän vanhempana sain itse päättää et meenkö vai en. Olishan mun pitäny olla naimaisissa ennen ku lapset tein mut enpä ollut.
Tossa nyt muutama esimerkki mut pointti oli se et mun mielestä on todella hienoo et olen ihan itse saanut päättää et mihin uskon ja mihin en eikä oo heti vauvasta alettu tuputtaa jotain "oikeeta" tapaa elää elämäänsä. Eikä ne edes sitä mitenkään paheksuen ottanu kun ilmoitin jokunen aika sitten et en usko mihinkään jumalaan ja erosin kirkosta. Itse aion myös tehdä omien lastani kanssa niin että saavat itse muodostaa oman käsityksensä siitä et onko jumalaa vai ei. Kauheeta tommonen et lapsille pienestä pitäen pelotellaan jollain tulimerillä jos ei tee ja usko niinku sanotaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
tunnetteko ketään? minkälaisia ihmisiä ovat?
Tunnen, on suvussakin. On tosi mukavia ja avomielisiä, ihania ihmisiä. Sitten on niitä, jotka oikeasti palvookin materiaa ja ulkokultaisuutta, sitten on näitä hyvin ahdasmielisiä.
Ihan samanlaisia ongelmia kuin meillä muillakin, mutta monet asiat halutaan käsitellä oman yhteisön piirissä. Ehkä siksi tulee ulkopuolisilla joskus sellainen olo, että esitetään ulos muuta ja peitellään ongelmia.
 
Näin on näreet
Tuo mukamashuomio lestadiolaisten äänen käheydestä oli kyllä ihan huippuunsa viritetty mollausyritys! Lestadiolaisillahan on paljon musiikkiäänitteitä, esim. aivan ihana lastenmusiikki/laulusarja eri soittimilla säestettynä. He harrastavat myös paljon musiikkia eri muodoissaan ja tiedän paljon lahjakkaita laulajia.

Ja on se muuten kamalaa, jos lapset hoitavat toisiaan! Ihan siinä joutuu lapsi raatamaan ja nääntymään! Puhumattakaan, jos lestadiolaispari lomailee, tosissaan karmeaa! Mutta mitäpä alkoholi/huumeongelmista, uskottomuudesta, ym. tämänkaltaisista pikkuasioista!
 
vieras
Ai, pitkästä aikaa tällanen ketju! :D

Muistetaanhan kuitenkin, että jos ihminen on aidosti kiinnostunut vakaumuksestamme, kannattaa tulla juttelemaan henkilökohtaisesti. Nettikeskustelut ei paljon anna.

Kannattaakohan näihin keskusteluihin edes meikäläisten osallistua? :/
 
äänen käheydestä
en mä muuta tiedä tosta äänen käheydestä, mut se nyt tietty on ihan vissi et lestat ihan himona salaa juo hirveesti viskiä ja polttaa sikareita. ja sit se niin maan perusteellisesti laulattaa, niin kyl siinä ääni käheytyy.... niin, ja mä oon kanssa lesta.
 
almondy
Tuosta vanhoillislestadiolaisten nuorten pukeutumisesta...
Olen itse vl ja ajatellut asian niin,
että teininä sitä jotenkin vielä hakee itseään eikä halua erottua joukosta,
siis ei-vl:läisten joukosta niin paljon.
Ja kun ei meikata ja värjätä tukkaa, on vaatteet sitten ainoa keino "päteä".
Mutta nuoret ei sitten itse huomaa että sittenhän ne erottuvatkin kun vaatteet on viimeisen päälle
ja tukka aina hyvin.
Siis kyllä vl-nuoren tuntee kun kadulla tulee vastaan, juuri vaatteiden takia...
Ja ehkä tuossa iässä on jotenkin myös halu näyttää,
että vaikka on paljon lapsia, on meilläkin silti vara ostaa hyviä vaatteita...
Tai jotenkin näin olen asian ajatellut.

Tuosta tekopyhyydestä...
Kyllä kai sitä itsekin ajattelisin vanhoillislestadiolaisista että ovat tekopyhiä,
jos en itse uskoisi näin.
Kun ei katsota telkkaria, meikata jne jne mitä nyt tässäkin on mainittu monta kertaa...
Mutta se on tosi että me ihmiset emme SAISI tuomita ketään,
se pitäisi jättää Jumalan tehtäväksi.
Mutta me vl:lätkin ollaan erehtyväisiä tässä asiassa.
Ei meistä KUKAAN ole täydellinen, KAIKKI tekee virheitä joskus ja on ihana, jos saa voimia sopia ne virheensää ja pyydettyä anteeksi sellaiselta jota on loukannut, vahingossa ja tahallaan.

Lapsiluvusta... me vl-äidit saamme VOIMAA tästä uskosta myös jokapäiväiseen elämään,
ei me muuten jaksettaisi niitä lapsia synnyttää, kasvattaa jne jne.
Ilman tätä uskoa ei meidän voimat riittäisi, mutta huonona hetkenä kun saa itkeä ja rukoilee voimia ja saa uskoa kaikki kiusauksensa anteeksi,
koko maailma näyttää taas ihanalta ja kauniilta ja hyvältä, ne voimia vievät lapsetkin.
Maailma on taas VALOISA ja hyvä paikka asua ja elää :)

Nykyaikana myllerrys käy myös vl-piireissä ja se kyllä näkyy ja kuuluu ja tuntuu.
Mutta löytyy meitä vielä sydämestään uskoviakin.
Kaikki ei sitä ole, vaikka seuroissa käyvätkin ja "uskovaisesti" elävätkin.
Se pitäisi minun mielestä huomioida näissä keskusteluissa...
Vaikkette te tietenkään voi tietää miten "oikeat" uskovaiset toimii...
Niin onhan se silloin hyvä kyselläkkin ja ehkä saa vastauksiakin.

Tietokone on suuri puheenaihe vl-piireissä.
Kun ei ole telkkaria, netti olisi hyvä väline siihen "katsomiseen".
Jotkut sitä harrastaa, jotkut eivät, noudattavat siis samaa periaatetta kuin tv:nkin suhteen
ja se pitäisi päteä nykyaikanakin...
Mutta monet "löystää" "rajoja" ja sitä ei katsota hyväksi...
turmelee sielua ja on suuri vaara "mennä maailmaan", omatunto paatuu.
Onneksi suurimmalla osalla pysyy järki kädessä...
Mutta huonoja esimerkkejäkin löytyy :(

Me ajatellaan että lapsia tulee jos Jumala niitä antaa
ja voimatkin tulee Jumalalta
ja jos äiti/isä väsyy, saa hakea apua ihan rauhallisella mielellä.
Ei ole synti väsyä.

Itselläni on oman mieheni kanssa niiin loistava parisuhde etten sitä vaihtaisi mihinkään!
Mutta olenkin kyllä saanut niin mahtavan miehen...
Eiväthän kaikki vl-miehetkään ole täydellisiä, kaikenlaisia mahtuu joukkoon niinkuin naisia ja lapsiakin, mutta niinhän niitä mahtuu kaikissa "lahkoissa" ja tavallisissa ihmisissäkin!
Ei ketään voi sen tähden leimata, mihin uskontoon kuuluu.
Kaikki on kuitenkin omia persooniansa, oli mitä oli.

Kaikki me tehdään virheitä, joskus katkeriakin.
Ja Jumala tietää kuka pyytää sydämestään anteeksi, kuka vain "muodon vuoksi".
Tämä "selitys" siksi kun aina sanotaan että arkena vanhoillislestadiolaiset tekee hulluna syntiä,
ja pyhänä pyydetään käsi pystyssä seuroissa anteeksi ja kaikki on taas hyvin
ja seuraavalla viikolla syntinen meno jatkuu...

Mutta nykyaika tosiaan on vanhoillislestadiolaisille vaikeaa,
toinen puhuu toista ja toinen toista, että mikä on sopivaa ja mikä ei,
ja kauheesti on nyt ristiriitoja...
Hirveän ikävää, mutta Raamatussakin sanotaan että "lopun ajat" on tämmöstä!
Ja että kun maailmanloppu tulee, ei enää montaa oikeasti uskovaa ole...



 
almondy
Ja hei, tuo dokumentti...
Onko se siitä yhdestä oululaisesta perheestä joka tuli jo monta vuotta sitten?

Kun olin silloin yläasteella kun tuo dokumentti tuli, niin minua ja meitä muita uskovaisia nuoria jotenkin hävetti se dokumentti.
Kun ei meillä kellään ollut semmoista kun niillä!
Ei luettu ruokarukousta tai laulettu mitään ruokavirsiä...
Ja siinä dokumentissa kaikki lapsetkin oli muka niin kilttejä ja viisaita ja hyvinkasvatettuja...

Siitä dokumentista ei ainakaan ihan todellista kuvaa meistä saanut.
Paitsi että kait joillakin sitten on niin...

Mutta että kyllä omassa lapsuuskodissani vietettiin hyvin tavallista arkista elämää,
paitsi ettei ollut telkkaria, ei alkoholia jne.
Ja kavereita kävi tosi paljon, eikä puoletkaan niisä olleet vl:liä!
Mutta kivaa oli silti! Eikä ketään käännytetty ovelta...

Teininä sitä alkaa sitten kyseenalaistamaan kaikkea oppimaansa,
ja kokeilemaankin kaikkia rajoja,
persoonasta riippuu miten pitkälle menee.
Mutta jos sydämessä asuu usko, se ohjaa valintoja teininäkin.

Moni käy "maailmassa" nuoruudessa mutta kun huomaa,
ettei elämä sen kummoisempaa siellä ole,
moni palaa takaisin vl:äksi,
jotku jää sille tielle kun ei jaksa enää uskoa niin kuin vl:ät uskoo ja elää.

Jokaisen oma valinta, ketään ei pakoteta.
 
sanon minäki
Alkuperäinen kirjoittaja almondy:
Ja hei, tuo dokumentti...
Onko se siitä yhdestä oululaisesta perheestä joka tuli jo monta vuotta sitten?

Kun olin silloin yläasteella kun tuo dokumentti tuli, niin minua ja meitä muita uskovaisia nuoria jotenkin hävetti se dokumentti.
Kun ei meillä kellään ollut semmoista kun niillä!
Ei luettu ruokarukousta tai laulettu mitään ruokavirsiä...
Ja siinä dokumentissa kaikki lapsetkin oli muka niin kilttejä ja viisaita ja hyvinkasvatettuja...

Siitä dokumentista ei ainakaan ihan todellista kuvaa meistä saanut.
Paitsi että kait joillakin sitten on niin...

tää on ihan totta, mun mielestä kans annettiin vähän 'väärä kuva' dokumentissa, meilläkään ei koskaan rukoiltu ruokarukouksia yms.eikä varmaan valtaosassa muissakaan uskovaisisa perheissä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
[Vaikka jättäisit hiuksesi värjäämättä ja naamasi meikkaamatta, niin kyllä sinun uskosi tila huomattaisiin meidän piireissä.

.


5:12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
5:13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
 
dokkarista
Ymmärrän hyvin sitä suurperheen äitiä, traumaattiselta kuulosti ne lapsuudenkokemukset joten ihan ymmärrettävää, että äiti on hakenut lohtua ja tukea uskosta ja yhteisöstä. Noiden asioiden käsitteleminen... Jos hän olisi valinnut toisin tai lakannut uskomasta, mistä hän olisi löytänyt turvan?
Yhteisön tiukat säännöt, joita jory säätelee, suojaavat yhteisöä ja vahvistavat yhteenkuuluvuutta. Ne erottavat valitut tosiuskovat epäuskoisista ja tekevät eroamisen yhteisöstä ja toisin valitsemisen vaikeaksi.
Miehen ja naisen asema ja rooli on dokumentin perusteella ahdas, esimerkiksi sen saarnamiehen kuvailemana, ja hyvin kaukana tasa-arvoisen ihmisen maailmankuvasta.
Raamattua voidaan tulkita niin monin tavoin. Pikkulapsille syötetty usko tulimerestä ja synnin palkasta, uskovien taivaasta ja epäuskoisten kohtalosta on kaukana siitä UT:stä, pelastussanomasta, armosta ja toivosta, jonka itse tunnen.
 
sissy
1. En ole hoitanut sisaruksiani. Minulla on 1 sisko ja 1 veli jotka ovat minua vanhempia. Meitä on siis 3 sisarusta vaikka lestoja ollaan. Isoilla ikäeroilla, sisko on 40v, veli 30v ja minä 24v.

2. Minulla on vasta 2 lasta, 2kk ja 4v. Pidän lapsista ja koska oma lapsuudenperheeni on pieni tahdon ison perheen.

3. Tykkään pukeutua hyvin ja perheeni vaatteet ovat merkkivaatteita ja kauniita (ei H&M).

4. Rahaa on, miehelläni on oma firma ja minäkin olen teinistä asti käynyt töissä ja säästänyt rahaa tulevaisuutta varten. Siksi rakensimmekin omakotitalon viime vuonna Espiooseen.

5. Minulla eikä muillakaan lestatutuilla ei ole käheää ääntä. En ole koskaan huutanut lapsilleni.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja dokkarista:
Ymmärrän hyvin sitä suurperheen äitiä, traumaattiselta kuulosti ne lapsuudenkokemukset joten ihan ymmärrettävää, että äiti on hakenut lohtua ja tukea uskosta ja yhteisöstä. Noiden asioiden käsitteleminen... Jos hän olisi valinnut toisin tai lakannut uskomasta, mistä hän olisi löytänyt turvan?
Yhteisön tiukat säännöt, joita jory säätelee, suojaavat yhteisöä ja vahvistavat yhteenkuuluvuutta. Ne erottavat valitut tosiuskovat epäuskoisista ja tekevät eroamisen yhteisöstä ja toisin valitsemisen vaikeaksi.
Miehen ja naisen asema ja rooli on dokumentin perusteella ahdas, esimerkiksi sen saarnamiehen kuvailemana, ja hyvin kaukana tasa-arvoisen ihmisen maailmankuvasta.
Raamattua voidaan tulkita niin monin tavoin. Pikkulapsille syötetty usko tulimerestä ja synnin palkasta, uskovien taivaasta ja epäuskoisten kohtalosta on kaukana siitä UT:stä, pelastussanomasta, armosta ja toivosta, jonka itse tunnen.
siellä taas joku puhuu asiasta josta ei tiedä yhtään mitään! meidän perhe (siis lapsuudenkodissa) on aivan erilainen. ei se filmi kerro mitään totuutta meistä vl:stä. tottakai siinä on yrittäny se perhe olla oikein hienosti ja kiltisti ku on kerran kuvattu, luuletteko te ette heillä ois tollasta joka päivä?? Eikä meillä oo mistään tulimerestä puhuttu.

Ja pyh, ei muka tasa-arvoa! Mun äiti on opiskellu ja käyny töissä ja on nytkin vakituisessa työpaikassa johtavassa asemassa, tosin meillä on nuorin lapsi jo 8 vuotias. Ei oo naista tarkoitettu lapsentekokoneeksi, niinkuin moni näyttää ajattelevan. Itsekin menisin töihihn jos saisin saman verran palkkaa kuin mieheni nyt. Mieskin kannustaa siihen.

 
ei lestadiolainen mutta uskovainen
Olen itse uskovainen rauhansanalainen. Mielestäni lestadiolaisuudessa on paljon hyvääkin, mutta monia asioita en pidä ihan oikeina siinä. Siskoni esimerkiksi joutui kunnon käännytyksen kohteeksi lestadiolaiskaverinsa toimesta kun hän oli maininnut tälle että olisi mukava taas pitkästä aikaa mennä seurakunnan (rauhan sanan) tilaisuuksiin mutta koki sen vaikeaksi koska ei ollut pitkään aikaan käynyt niissä. Kun siskoni sitten meni lestdiolaiskaverinsa luo yöksi, kaveri oli kutsunut luokseen myös pappansa (puhujan) ja muita sukulaisia. Kunnon käännytyspiirin siis. Siskoni koitti puolustaa omaa uskoaan puhujaa vastaan ja tämä puhuja koitti tuputtaa uskoaan kokoajan kysymällä, "haluatko uskoa synnit anteeksi?"Tämän papin puheista kävi myös selväksi että lestadiolaiset ovat ainoita oikeita uskovia. Se oli kans aika outoa että papin mielestä ehtoollisella ei saada syntejä anteeksi, mutta lestadiolaiset kyllä saavat toisiltaan syntinsä anteeksi. Aika typerää on myös järkätä tuollainen käännytyspiiri toisen tietämättä, jossa siskoni yksin pitäisi osata puolustautua puhujaa vastaan.

Myös muita asioita on, joita en ymmärrä lestadiolaisuudessa esim. hiukset saa permanentata ja sävyttää muttei värjätä, telkkari on kielletty mutta netti luvallinen, ja sitten ei saa meikata. En vaan käsitä miten näitä puolustellaan raamatulla. Ja vähän ristiriitaista on tuo että netti on ok, mutta telkkari ei sallittu. Mun mielestä netistä on ainaki saatavalla paljon pahempia juttuja ku telkkarista. Ja tuo meikkaus juttu, ei sitäkään raamatussa kielletä, jopa jobin tytön nimi oli silmämeikkirasia.

Sitten vielä niistä lapsista. Ihmettelen vähän tuota lestadiolaisten lasten puskemisvimmaa. Ei kai siinä mitään jos niitä lapsia oikeesti haluaa sen päälle kymmenen, mutta jos se vaan on tuosta ehkäisy-fobiasta kiinni että niitä vaan tulee vaikka vähempiki riittäs. Raamatussa ei kielletä ehkäisyäkään. Juu tiedän että siellä sanotaan et lapsi on Jumalan lahja, mutta eihän se oo vielä lapsi jos se ei oo ehtiny hedelmöityäkään. Abortti on eri asia, siihen minäkin suhtaudun kielteisesti. Ja oon siksi ehkä vähän kyrsiintyny tuohon lestadiolaisten suureen lapsimäärään ku meidänki naapurissa asuu yks lestadiolaisperhe, joka ei oikeen saa pidettyä niitä muksujansa silmällä. Ne pyörii ympäri kylää, pyöräilee keskellä tietä, ilmestyy meidän pihalle ilman lupaa, härnää meidän lehmiä ynnä muuta mukavaa. Niin välillä vaan tuntuu et onko niitä lapsia pakko tehä niin paljon et niistä ei ehi es huolehtia.

Juu, mut on mulla lestadiolaisia kavereinaki ja mukavia kyllä ovat. Rehellisiä ja luotettavia kyllä ovat useimmat jotka tunnen. Ja kyllä tää mun sisko ja sen käännytyskaveri ovat yhä kavereita keskenään ja tämä kaveri otti ihan hyvin kuitenki loppujen lopuksi sen asian että mun sisko ei halunnu lestadiolaiseksi. Niillä menee ihan hyvin niin kauan ku ne ei puhu uskosta keskenään.
 
vieras
mun yks hyvä kaveri on lestadiolainen..se on ihan kiva mut joskus tosi rasittava.se ei oo kertonu mulle sitä et se on lestadiolainen vaan kuulin sen yheltä toiselta. ja se ärsyttäää !! tuntuuku se häpeis sitä, mitä mun pitäs tehä ? mitä lestadiolaiset ei saa tehä ? saako ne esim. meikata?
 
Tottakai mies käy työmatkalla jos työ sitä vaatii, oli usko mikä hyvänsä. Kyllä lessuista löytyy näitä jotka olevinaan ovat uskovaisia ja tekevät mitä lystäävät. Mutta edelleenkään ei tarvi yleistää. Mikähän ihmeen rahanpalvonta ja kerääminen? Jos olet hyvissä töissä ja rahaa tulee nii pitäiskö ne lahjottaa pois? Suurperheet lessuilla niin rahanmeno sen mukaista. Pahanpäivän varalle säästää toivottavasti jokainen.
Aika harvoin olen lessuilla nähnyt paljastavia vaatteita, mitä lienee tämä yksi kirjoittaja sillä sitten tarkoittaakaan. Miksi lessu ei saisi pukeutua hyvin? Miksi ei saisi laittaa jokaista hiussuortuvaa ojennukseen?
 
Ala-asteella samalla luokalla oli kaks tyttöä, jotka olivat lestadiolaisia ja ihan samanlaisia lapsia olivat kuin muutkin. Minusta oli lapsena kiva käydä toisen tytön luona kylässä kun siellä oli hulinaa, meillä kun ei paljoa ollut jos ei itse sitä aiheuttanut. (olen ainut lapsi). :D
 
Sinulle "ei lestadiolainen mutta uskovainen". Olen taustoiltani vanhoillislestadiolainen ja hiusten sävyttäminen on ihan yhtä epähyväksyttävää kuin värjäyskin. Jokainen voi tulkita Raamatun omalla tavallaan, lestadiolaiset tulkitsevat omallaan ja elävät sen mukaan. Tokihan pieni ristiriita on siinä, että hiuksia ei saa sävyttää, mut permanentti saa olla. Toisaalta taas ei siinä kuitenkaan radikaalisti muuteta sitä miksi Jumala on kenetkin luonut. Hiusväri muuttaa kuitenkin aikas paljon. Ja saahan kiharat muutoinkin kuin permanentilla aikaan joten periaatteessa hiustenletitys kiharoiden takia olis väärin myös jos ei permanenttiakaan saisi tehdä. Meikkauksella taas ihmisen saa taas aivan erinäköiseksi ja näin ollen muuttaa kyllä sitä miksi Jumala on meidät luonu.
Mielestäni lestadiolaiset eivät kovinkaan paljon tuputa uskoaan muille. Tottakai poikkeuksia on, mutta aika vähän sitä tapahtuu. Itselläni on todella paljon lessu kavereita/tuttuja/sukulaisia eikä mulle ole ikinä tuputettu uskoa takaisin.
Mielestäni netistä on paljon helpompi suodattaa "pahaa" mitä telkkarista. Telkkari on täynnä hömppää, saippusarjoja yms. Pienessä määrin vain asiaohjelmaa ja nekin koostuu usein asioista mitkä eivät kuulu lestadiolaisen elämään. Netissä menet sinne mitä haluat nähdä ja omantuntosi mukaan käyt eri sivuilla. Netti on myös nykyään opiskeluissa lähes välttämätön tiedonlähde ja siellä on paljon hyvääkin.
Lestadiolaiset tulkitsee Raamatun niin että lapsi on AINA Jumalan lahja, joten niiden tuloa ei estellä.
 

Yhteistyössä