Lestadiolaiset (vanhoillis)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Lonelysome
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oli ahdistavaa katsoa sitä linkitettyä dokumenttia. lapset oli jo pienenä niin aivopesty että huh huh :( niillä ihmisillä ei ollut mitään muuta kuin se uskonto.
Irrottautuminen on vl-nuorelle kova paikka. jää usein "tyhjän päälle".

http://freepathways.wordpress.com/2009/10/28/vapaan-pudotuksen-hetki/

 
Tiikeri
Minulla oli vuosia juuri tuo "tyhjän päällä" olo kun erosin uskosta jossa kaikki sukulaiset ovat... ovat yhäkkin. Mutta sitten se vaan alkoi sujua, kun sai normaaleja ihmisiä ystäväksi. Ja, sen voin sanoa käsi sydämellä, että kyllä elämäni paras aika alkoi kun jätin lestadiolaisen yhteisön. Karmeaa sisäänpäinkääntynyttä ja ahdistavaa elämää!
 
yks vl nuori aikuinen
kun on niin paljon lapsia.

tiedän äidin joka on joka lapsen jälkeen joutunu suljetulle osastolle kun on menny psykoosiin. en ymmärrä sitä vl piireissä että näistä asioista ei voi puhua ääneen. vaan aina esitetään että vaikka on sata lasta vanhemmat jaksaa ja voimia saa. vaikka monesti on äiti varsinki niin väsyny että menettää mielenterveytensä.

tai sitten isä väsyy työtaakan alle niin että hän menettää mielenterveytensä. ja on hyvin väkivaltainen lapsiaan kohtaan. lapsuudessani mä sain pelätä isääni. oli fyysistä ja henkistä väkivaltaa meillä kotona. ei siihen kukaan puuttunu vaikka olis ollu aihetta.

sitten jouduin pappani seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi kolmen muun siskon kanssa. sitä kesti monia vuosia. ja pappaa pidettiin hyvänä vl.nä. ei osattu pikkusena sanoa vahemmille mitä pappa meille teki. niin se pääsi niin kuin koira veräjästä siinä asiassa.
että ei todellakaan kaikilla ole elämä niin kuin ruusuilla tanssimista vaikka kuuluu vl yhteisöön. monesti näytetään se kulissi. kulissit pitää pitää yllä.

 
vl
kultturista johtuvaa. Venäjällä ja Afrikassa vl.t meikkaa, värjää hiuksia ja käyttää korvakoruja. kai Suomessa ja Ameriikoissa on joskus sovittu että vl ei käytä meikkejä ja korviksia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tiikeri:
Minulla oli vuosia juuri tuo "tyhjän päällä" olo kun erosin uskosta jossa kaikki sukulaiset ovat... ovat yhäkkin. Mutta sitten se vaan alkoi sujua, kun sai normaaleja ihmisiä ystäväksi. Ja, sen voin sanoa käsi sydämellä, että kyllä elämäni paras aika alkoi kun jätin lestadiolaisen yhteisön. Karmeaa sisäänpäinkääntynyttä ja ahdistavaa elämää!
Ihanaa, kun joku muukin sanoo tän ääneen. Minun ahdistavin uni tai tila on semmoinen, jossa näen rauhanyhdistyksen tiiliseinän. Sen julkisivun, jossa on kahdet isot pariovet ja niiden yllä lukee: Rauhanyhdistys. Se seinä on iso mun päässä. Tavallaan silmien edessä. Mitään muuta ei näy.

Näin tuota seinää unessani ja monesti havahduin valveillakin, että tuossa se taas on. 6 vuotta sitten "kielsin uskoni" Samoin teki mieheni. Meillä oli liuta lapsiakin.

Nyt tuo seinä -ilmiö on poistunut. Enää en näe sitä, eikä koko asia ahdista. Se oli elämäni paras hetki, kun tajusin, että me ollaan vapaita!!!! Sunnuntai alkoi tuntua ihanalta päivältä! Ei enää tarvinu miettiä, että onko meidän pakko lähteä seuroihin. Enää ei ole. Olen niin onnellinen.
 
Uskova
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
kultturista johtuvaa. Venäjällä ja Afrikassa vl.t meikkaa, värjää hiuksia ja käyttää korvakoruja. kai Suomessa ja Ameriikoissa on joskus sovittu että vl ei käytä meikkejä ja korviksia.
Mitä sä tarkoitat sanomalla että "kulttuurista johtuvaa"? Ja "on joskus sovittu että vl ei käytä"? Missä sovittu?

Minä olen oppinut että kristinusko perustuu yksin Raamattuun, Jumalan sanaan. Siihen ei imisellä ole lupa mitään lisätä eikä ottaa mitään pois.

Tuollaiset meikkaus-, televisio- ja ehkäisy säännöt eivät ole Jumalan sanaa. Miten te siis kuitenkin voitte pitää niistä kiinni ?

Minusta lestadiolaiset eivät ole alkuunkaan luterilaisesti krisittittyjä vaan lähinnä lahko.

Lahkohan on tyypillisesti sellainen ryhmä jossa on ruvettu korostamaan yksipuolisesti jotain yksittäisiä tapoja uskon ehtona.

 
Sysmän Sirkka
Alkuperäinen kirjoittaja yks vl nuori aikuinen:
kun on niin paljon lapsia.

tiedän äidin joka on joka lapsen jälkeen joutunu suljetulle osastolle kun on menny psykoosiin. en ymmärrä sitä vl piireissä että näistä asioista ei voi puhua ääneen. vaan aina esitetään että vaikka on sata lasta vanhemmat jaksaa ja voimia saa. vaikka monesti on äiti varsinki niin väsyny että menettää mielenterveytensä.
Joku terveydenhoitaja, joka on itse Vanhoillislestadiolainen, on nostanut kipeät asiat esiin julkisesti. Toivoo avointa keskustelua, mutta onnistuuko?

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/lisaantymisvelvoite/
 
minna
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kyllä ekaluokklaisetkin osaavat sanoa "ei-uskoville" ettei pääse taivaaseen. ihan itse kokemuksesta tiedän.
ja mua ärsyttää, kun rahaa palvotaan ja kerätään (eikös raamatussa toisin neuvota), raamatussa myös sanotaan "älä tuomitse" ja ketkäs muut kuin lestadiolaiset ovat kovia tuomitsemaan ei-uskovia just tuolla helvettiin menolla...
ja sit kun he puhuvat itsestään uskovaisina ja me muut ollaan epä-uskovia. JA PAH! kyllä minäkin voin olla uskova, vaikka lestadiolainen en olekaan. siksi korostan että he ovat nimenomaan LESTADIOLAISIA, eikä uskovia... joskus sieppaa!
ja sit kun ya-ikäiset pukeutuu juuri kuin suoraan H&M-kuvastosta! viimesen päälle tiukoissa, paljastavissa vaatteissa ja hiukset on viimeistä karvaa myöten laitettu. ja sit paheksutaan meitä jotka meikkaa. eikös ole pikkusen tekopyhää???
Mä luulen, että nimenomaan ne vanhemmat ihmiset ja jotkut "tiukkapipoiset" paheksuu sitä meikkaamista. Paheksuuhan ne tuota nuorten lestaadiolaistenkin pukeutumista. Ei ne nuoret sitä paheksu jos iteki pukeutuu noin. Kun se yhden ajattelutapa ei ole kaikkien...

 
Kaalimaan kakara
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Sivusto on otsikkonsa mukaan tarkoitettu etnisille vanhoillislestadiolaisille. Muodostavatko he tosiaan oman etnisen ryhmänsä?
Luultavasti sillä etnnisellä tarkoitetaan sitä että vanhoillislestadiolaiseksi kasvatetaan ja kasvetaan vauvasta saakka. Harva liittyy siihen ryhmään aikuisen ihmisen päätöksellä. Samalla lailla kuin on vaikeaa irrottautua esim. romanikulttuurista on vaikea irrottautua tällaisesta uskonyhteisöstä jossa on itsellä kaikki sukulaiset ja ystävyysverkostot. Se on enempi elämäntapa omine tapoineen kuin vaan uskonto.

Ehkä jotain samaa kuin amerikkalaisissa amish-uskonnon yhteisöissä, ehkä.
 
vieras
Olen sitä mieltä, että jokainen saa uskoa niin kuinka haluaa. Olkoon sitten just tuo lesta tai luterilainen tai helluntalainen tai jehova. Uskontoja on monelaisia ja joka uskonnossa on epäkohtia ja paljon huonoa, myös hyvääkin. Annetaan jokaisen uskoa omallatavalla ja ollaan tyytyväisiä siihen.
 
Eduskunnassa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen sitä mieltä, että jokainen saa uskoa niin kuinka haluaa. Olkoon sitten just tuo lesta tai luterilainen tai helluntalainen tai jehova. Uskontoja on monelaisia ja joka uskonnossa on epäkohtia ja paljon huonoa, myös hyvääkin. Annetaan jokaisen uskoa omallatavalla ja ollaan tyytyväisiä siihen.
Ite oon samaa mieltä. Mutta ketään ei saa alistaa. Ei uskon nimissäkään saa harjoittaa väkivaltaa eikä rikkoa lakia. Kuten ihmisoiekuksia.

Eduskunnan tasa-arvoasiain neuvottelukunta TANE on antanut lausunnon että vanhoillislestadiolaisuudessa ei naisilla ole tosiasiallisesti ihmisoikeuksia.

Siinä on vähän sama toimintamalli kuin islamin äärisuunnilla. Naisia kontrolloidaan eivätkä he saa itte päättää omasta ruumiistaankaan, ei ulkoasustaan eikä seksuaalisuuteen liittyvistä ratkaisuista. Silleen on lainsäätäjinä toimivat poliitikot todenneet.
 
Eduskunnassa
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Pitäisikö vanhoillislestadiolaisten johto pakottaa myöntämään perusihmisoikeudet seurakuntalaisilleen? Samat oikeudet kuin muillekin naisille eli oikeus ehkäisyyn ja aborttiin jne.
Juristien kanta on että jokainen saa tietysti ihan uskoa itte mihin tykkää mutta ketään ei saa julkisesti eikä kahden kesken painostaa millään lailla näissä asioissa. Se on lainvastaista. Seuroissa ei siis saisi painootaa ketään eikä uhkailla kadotuksella jos ehkäisee.
Kun he niin tekee, siitä voisi joku nyt periaatteessa tehdä tutkintapyynnön.

Saa kyllä levittää mitä uskomusta haluaa ja saa väittää sitä raamatulliseksikin. yleisellä tasolla voi julistaa että älä ehkäise. Se ei ole laitonta. Mutta siihen ei saa kytkeä painostamista. Miten se sitten tulkitaan, siihen kait tarvittaisiin ennakkotapaus oikeudessa...
 
Kylpyankka
Alkuperäinen kirjoittaja Kaalimaan kakara:
vanhoillislestadiolaiseksi kasvatetaan ja kasvetaan vauvasta saakka. Harva liittyy siihen ryhmään aikuisen ihmisen päätöksellä. Samalla lailla kuin on vaikeaa irrottautua esim. romanikulttuurista on vaikea irrottautua tällaisesta uskonyhteisöstä jossa on itsellä kaikki sukulaiset ja ystävyysverkostot. Se on enempi elämäntapa omine tapoineen kuin vaan uskonto.

Ehkä jotain samaa kuin amerikkalaisissa amish-uskonnon yhteisöissä, ehkä.
Amisheilla ei ole mitään yhteistä lestadiolaisuuden kanssa. Heillä on omituisia kieltoja, hehän torjuvat esimerkiksi modernin tekniikan. Vanhoillislestadiolaiset taas ovat aina olleet innoissaan tekniikasta ja ottaneet uusimmat laitteet heti käyttöön.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kylpyankka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaalimaan kakara:
vanhoillislestadiolaiseksi kasvatetaan ja kasvetaan vauvasta saakka. Harva liittyy siihen ryhmään aikuisen ihmisen päätöksellä. Samalla lailla kuin on vaikeaa irrottautua esim. romanikulttuurista on vaikea irrottautua tällaisesta uskonyhteisöstä jossa on itsellä kaikki sukulaiset ja ystävyysverkostot. Se on enempi elämäntapa omine tapoineen kuin vaan uskonto.

Ehkä jotain samaa kuin amerikkalaisissa amish-uskonnon yhteisöissä, ehkä.
Amisheilla ei ole mitään yhteistä lestadiolaisuuden kanssa. Heillä on omituisia kieltoja, hehän torjuvat esimerkiksi modernin tekniikan. Vanhoillislestadiolaiset taas ovat aina olleet innoissaan tekniikasta ja ottaneet uusimmat laitteet heti käyttöön.
Aijaa.. eihän ne saa katsoa telkkariakaan! Paitsi samat ohjelmat tietty tietokoneelta netistä...Kätevää tosiaan toi tekniikka!
 
Näin se on
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Sivusto on otsikkonsa mukaan tarkoitettu etnisille vanhoillislestadiolaisille. Muodostavatko he tosiaan oman etnisen ryhmänsä?
Ainakin Hesarin lestadiolaisia puoltavan kulttuuritoimittajan jutun mukaan vanhoillislestadiolaiset olisivat oma etninen ryhmittymänsä omine uskomuksineen.

Tosin heidän pappinsa kuuluvat ev.lut. seurakuntien palkkalistoille!!
 
Huuligeneraattori
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se on:
Tosin heidän pappinsa kuuluvat ev.lut. seurakuntien palkkalistoille!!
Ehkä vanhoillislestadiolaisetkin tarttisivat oman piispan ja oman kirkkonsa tyyliin Luther Säätiö. Mitä hyötyä lestadiolaisillekaan on ev.lut. kirkosta? Heidän mielestään se johtaa ihmiset kadotukseen.

 
Eräs eksä
Alkuperäinen kirjoittaja Huuligeneraattori:
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se on:
Tosin heidän pappinsa kuuluvat ev.lut. seurakuntien palkkalistoille!!
Ehkä vanhoillislestadiolaisetkin tarttisivat oman piispan ja oman kirkkonsa tyyliin Luther Säätiö. Mitä hyötyä lestadiolaisillekaan on ev.lut. kirkosta? Heidän mielestään se johtaa ihmiset kadotukseen.
Jep, ainakin SRK-lestadiolaiset pitävät Suomen kirkkoa omana lähetystyön kohteenaan. Pitävät tavallisia ev-lutteja kadotettuina, "pakanoiden" tapaan.
 
Mie
Minusta on outoa että ihmisiä jaksaa ihmetyttää meikkaamattomuus tai telkkarin puuttuminen. Onhan kasvissyöjiä, tatuoinneilla ja lävistyksillä itseään korostavia, hunnutettuja muslimeja, romaanivaatteisiin pukeutuvia tai vaikkapa kaljamahaisia ukkoja. Jokainen heistä on valinnut tapansa elää, sekä sen ryhmän, jonka ajatusmallien mukaan haluaa toimia. Toisten ihmisten kunnioittaminen kuuluu mielestäni sivistyksen peruspilareihin. Eri asia on, jos joku ryhmittymä syrjii muita ihmisiä tai tekee jotakin sellaista mikä on lakien tai hyvien tapojen vastaista.
 
Kaaleppi
Olen samaa mieltä että erilaiset maailmankatsomukset sinänsä ei pitäisi olla ihmettelyn eikä moittimisen syynä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Toisten ihmisten kunnioittaminen kuuluu mielestäni sivistyksen peruspilareihin. Eri asia on, jos joku ryhmittymä syrjii muita ihmisiä tai tekee jotakin sellaista mikä on lakien tai hyvien tapojen vastaista.
Tiettävästi vanhoillislestadiolaisuudessa on todettu ihmisoikeuslainsäädännön rikkomuksia. professoritason juristit ovat todenneet että SRK:n ehkäisykielto loukkaa Suomen perustuslaeissa olevaa ihmisoikeuslainsäädäntöä.

Toiseksi, mikäli hoitokokouksia koskevat tiedot pitävät paikkansa, liike on syyllistynyt jokseenkin laajamittaiseen hengelliseen ja henkiseen väkivaltaan omia jäseniään kohtaan. Näistä asioista ei ulkopuolisilla ole tietoa.
 
Caari
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Eri asia on, jos joku ryhmittymä syrjii muita ihmisiä tai tekee jotakin sellaista mikä on lakien tai hyvien tapojen vastaista.
Kuten alttius lastenseksuaaliseen hyväksikäyttöön.

Viime aikoina tutkijan mukaan paljastunut useita vanhoillislestadiolaisten tekemiä seksuaalsisia hyväksikäyttötapauksia. Hyväksikäyttö on voinut / saanut jatkua häiriöttä vuosikausia.

Lestadiolaistaustaisen tutkijan Johanna Hurtigin lausuntojen mukaan "miesvaltaisessa yhteisössä naisten ja lasten ihmisoikeudet vaarassa".

http://freepathways.wordpress.com/2010/04/21/alinta-kastia-naiset-ja-lapset/
 

Yhteistyössä