lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
uskovainen
onko täällä uskovaisia jotka käyttävät ehkäisyä tai säännöstelevät?
haluttas tietää ku itellä tekis mieli käyttää, ku ei jaksais nyt heti neljättä lasta putkeen? :( voimat on vähissä...auttakaa !
 
Kerro sä mitä voi viedä lestaadiolaiselle joka saa kuudennen vauvan? Itse en ole lestaadiolainen niin en oikein tiedä. Ollaan muka niin vaatimattomia mutta kuitenkin niin merkkien perään?!
 
minä vaan
Antaisko se sinulle luvan hyvällä omalla tunnolla käyttää, jos joku toinenkin käyttää? Onko teillä lastenhoitoapua, pääsettekö koskaan vapaalle kahdestaan?
 
ap
kyllä mä haluaisin uskoa, mutta tarviiko heti sanoo etten olis uskovainen, ku en ole vielä ehkäisyä käyttäny, mutta mieli tekis! enkö pääse sitte taivaaseen ? :( mulla ei vaan mielenterveys kestä enää, toki haluun ison perheen mut en ainakaa jaksais nyt tulla raskaaksi!
eikö täällä oo ketään sitte teko "uskovaista ?
 
ap
emmä sitä tarkottanu että jos joku toinen käyttää ehkäisyä että minäkin sitte saisin käyttää, mutta halusin vaan tietää että onko muita joilla tekis mieli käyttää tai että ei jaksain tulla raskaaksi taas! ku pelottaa nii kamalasti! :(
 
mina vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joskus kyllä päästään kahestaan käymään 2 tuntia kerralla jossain, mutta ei se paljon auta tilannetta, ku en vaan haluais ny tähän hätään raskautua!
:(
Onko teillä joku erityinen tilanne, siis joka tekee elämän raskaaksi? Esim. rakentaminen tai muu? Voihan olla kyllä, ettet tulekaan heti raskaaksi.

 
kuusikon äiti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kerro sä mitä voi viedä lestaadiolaiselle joka saa kuudennen vauvan? Itse en ole lestaadiolainen niin en oikein tiedä. Ollaan muka niin vaatimattomia mutta kuitenkin niin merkkien perään?!
En ole lestadiolainen, mutta itse ilostuin, että kuudennellekin vauvalle joku toi jonkin uuden vaatteen, mukavaa, että jokaisella oli joku ihan uutena saatu oma vauva-asu :)

 
täsä
En ole lestadiolainen, kuulun helluntailaisiin ja luterilaiseen kirkkoon vielä..

neljännen lapsen syntymän jälkeen otin sterilisaation. Ikää minulla tosin jo on. Lapsiluku ei liity uskovaisuuteen.

sterilisaatio tosin ei ihan onnistunut, se tehtiin .. no, en jaksa jauhaa, mutta jos sterilisaation luotettavauus on 98 % mulla se on 50 % max 70 % ja minun ja miehen hedelmällisyydellä tulen aika varmasti raskaaksi heti kun selibaatti lopetetaan.

No uusinta strelisiaatiota ei suostuta tekemään mutt tää menee asian vierestä.

Jos et halua lasta, ilmoita miehellesi, että seksi on tauolla. Jos haluatte kuitenkin seksiä teette sen käsipelillä.
 
ap
ei ole rakennushommia, mutta kolme vaativaa lasta vanhin ei ole edes vielä 3 vuotta. niin mutta silti ei sitä tiiä vaikka tulis heti raskaaksi tässä piakkoin, ku kaikki muutkin on tullu putkeen...:( olen kyllä kiitollinen noista lapsista mitä olen saanut, ja ne osaa kyllä olla aivan ihania! mutta silti! tää on nii vaikee asia mulle! en tiä sitte onko tässä vaan sitten enää vaihtoehtona se että täytyy luopua rakkaasta omasta uskosta! mieskin ajattelee paljon samanlailla kuin minä!
:(
 
ap
kaikenlainen ehkäisy on kiellettyä, jopa tahallinen selibaatissa eläminen, enkä mä nyt haluu alkaa "kiduttaan" itseäni enkä miestäni sellaisella.

siksi puhun täällä, koska livenä en uskalla ottaa puheeksi muutaku mieheni kanssa,
kaikki muuten tuomitsisi mut, jos sanoisin jollekkin ystävilleni tai tuttavilleni, ku kaikki on melkeen uskovaisia .

:(
 
ap
varmasti miettii monet uskovaiset että "apua jos tulen taas kohta raskaaksi, olen kuullut monen suusta, mutta sitä eivät ole sanoneet että miettisivät ehkäisyä, minä en voi sille mitään mutta minä mietin;(

 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole rakennushommia, mutta kolme vaativaa lasta vanhin ei ole edes vielä 3 vuotta. niin mutta silti ei sitä tiiä vaikka tulis heti raskaaksi tässä piakkoin, ku kaikki muutkin on tullu putkeen...:( olen kyllä kiitollinen noista lapsista mitä olen saanut, ja ne osaa kyllä olla aivan ihania! mutta silti! tää on nii vaikee asia mulle! en tiä sitte onko tässä vaan sitten enää vaihtoehtona se että täytyy luopua rakkaasta omasta uskosta! mieskin ajattelee paljon samanlailla kuin minä!
:(
Meille syntyy kolmas syksyllä. Vanhin silloin n. 2,5v. Kyllähän tämä ihan suht työntäyteistä elämää on. En mä osaa kyllä tässä sua auttaa, mutta toivon vain paljon voimia ja jaksamista. Älkää luovuttako. Puhukaa läheisille, kelle pystytte.

 
tuutikki
Jos sinusta ja miehestäsi tuntuu ettette nyt jaksa heti perään lasta, sitten käytätte ehkäisyä.
Jos se vaikuttaa sinun hyvinvointiin ei sekään ole oikein että pitää jalat ristissä olla.
Ostatte kondomeja, nautitte elämästä lastenne kanssa ja sitten kun tuntuu että aika on oikea lopetatte ehkäisyn.
En usko että mikään uskonto haluaa että voit huonosti.
 
kyllä..
JUo, kaikenlainen ehkäisy on tosiaan vl-uskossa kiellettyä. Siis esimerkiksi se että nukutaan eri huoneissa on ehkäisyä, syntiä, jos se tehdään sen vuoksi ettei tulisi seksiä harrastettua. Tietoista ehkäisyä siis.
 
puuro ja velli
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Laitta verhot ikkunaan niin jumala ei näe.Niin ne tekee Lähi-idässäkin ettei allahi näe.
Allah on kokonaan eri asia kuin meidän oikea Jumala.

Ei pidä sekoittaa uskontoja toisiinsa, Koraanilla ja Raamatulla on valtava ero! ei kyseessä ole mikään "sama jumala" vaan kaksi täysin erilaista ajattelutapaa.

Koraanissa on myös sharia vai miten se kirjoitetaan, -laki, joka sallii kuolemantuomion, ja niin, että ihminen haudataan maahan ja kivitetään elävältä. Ja Koraanin mukaan naisten sana ei ole samanarvoinen kuin miehen, vaan yksi mies vastaa kolmea naista. Mies voi todistaa yksin, naisia tarvitaan kolme eikä siltikään uskota.
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaikenlainen ehkäisy on kiellettyä, jopa tahallinen selibaatissa eläminen, enkä mä nyt haluu alkaa "kiduttaan" itseäni enkä miestäni sellaisella.

siksi puhun täällä, koska livenä en uskalla ottaa puheeksi muutaku mieheni kanssa,
kaikki muuten tuomitsisi mut, jos sanoisin jollekkin ystävilleni tai tuttavilleni, ku kaikki on melkeen uskovaisia .

:(

Eihän se, että tunnet houkutusta käyttää ehkäisyä sinulta uskoa vie. Vaan se, että lähdet sille tielle. Kyllähän sitä elämässä on monia muitakin houkutuksia, joita ei kuitenkaan halua lähteä toteuttamaan. Kannattais kyllä puhua muiden perheiden kanssa, varmaan monella on samanlaisia kokemuksia. Ja saattaapa sieltä tulla hyviä neuvojakin. Saahan sitä ihminen väsymystään valittaa. Ei kukaan jaksa aina olla iloinen ja pirteä ym.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tuutikki:
Jos sinusta ja miehestäsi tuntuu ettette nyt jaksa heti perään lasta, sitten käytätte ehkäisyä.
Jos se vaikuttaa sinun hyvinvointiin ei sekään ole oikein että pitää jalat ristissä olla.
Ostatte kondomeja, nautitte elämästä lastenne kanssa ja sitten kun tuntuu että aika on oikea lopetatte ehkäisyn.
En usko että mikään uskonto haluaa että voit huonosti.
se vaan että sitten en voi olla oikealla tavalla uskovainen,
olen kyllä tosissaa miettiny tätä meidän uskoa että miksi ei saa vaikka luonnollisesti ehkäistä, eli katella päiviä tai jos mies ei laukeaisi sisälle, mutta sekin on väärin. en tiiä mitä tehdä?:( pitäis puhua jonku "viisaan" kans vissiin!

eikö täällä oo muita jotka painii saman asian kans.
 
Anskuliini
Voimia sulle!
Olen uskis, mutta en Lestadiolainen. Tiedän aika vähän siitä miten asioita teille opetetaan... itse en todellakaan usko että Jumala rankaisee tai hylkää jos käytät ehkäisyä tai säännöstelette muuten mahdollisuutta tulla raskaaksi. Minusta on jopa pelottavaa miten ihmisiä pelotellaan ja ihmiset ovat laatineet sääntöjä joiden mukaan jokaisen tulisi elää. Ymmärrän tunteesi ja tilanteesi... ympäristön paine on mieletön. Mutta minusta paine ei tule Jumalasta, vaan ihmisiltä. Jokainen lapsi on Jumalan lahja!!! Mutta minusta on tärkeää että sinulla olisi voimavaroja hoitaa lapsesi ja elää elämääsi eteenpäin. Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää... mutta itse koen että Jumala on armollisempi ja armahtavaisempi meitä ihmisiä kohtaan kuin mitä teille opetettaan. En halua kiistellä, arvostella tai mollata uskosi pohjaa tai taustaa, omat näkemykseni ja kokemukseni ovat vaan erilaiset. Itse käyn luterilaisen kirkon, Vapaakirkon ja Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja autan erilaisissa asioissa yhteiskristillisellä periaatteella. Siunausta sinulle ratkaisuihisi!
 

Yhteistyössä