Lestadioilaisuudesta Valaisen vähän teille kaikille :)

• Viestiketjun aloittaja mp
  • Ensimmäinen viesti
mp
Meitä kaikkia lestadiolaisia haittaavia asioita oion tässä :)
liittyen Riikolan perheen aamulehden juttuun.

Eipä vaan ymmärrä miks pitää keksiä noin ihme juttuja isoista perheistä ja varsinkin jos niihin liittyy jollain tavalla usko. Olen itse vanhoillislestadiolaisperheestä, eli samaa kun riikolat ja hyvinpä ne tunnenkin. Mulla on 12 sisarusta ja ite oon 21 ja 1 lapsen äiti.
Meitä ei todellakaan kukaan pakota "synnytyskoneiksi" eikä meillä juoda " äidin tissimaitoa 19 vuotta " Hannelen pahat puheet-kommentista en tiedä mutta tuollaista hän ei ainakaan tarkoittanut.
isoissa perheissä on varmasti ihan samanlailla ongelmia kuin pienemmissäkin mutta meillä ongelmat on vähän eri laatua kun " teillä". "Teidän" ongelmat koostuvat alkohlista,huumeista, televisioista ym. mutta on myös samanlaista sisarusnahistelua kuin " meilläkin". Elämme aivan normaalia arkea. Meillä ei ole mitään ihmeellisempiä rituaaleja uskoon liittyen mitä noudattaisimme hiki päässä päivittäin. Ja oion monen käsitystä myös siitä että meillä SAA olla ikkunallinen pesukone!! kukaan ei todellakaan pahennu siitä että jonkun alusvaatteet pyörivät siellä :) :) Ja Riikolat ovat todellakin niin aitoja ja onnelisia kuin lehdestä saattoi lukea, eivätkä millään tavalla pakotettuja. Ymmärrämme tosiaan sen että muun maailman on hyvin vaikea käsittää lapsilukuamme mutta me elämme lapsistamme, uusista ihmeistä olivat ne sitten terveitä tai sairaita. :)

Meistä myös puhutaan aina siinä muodossa että emme SAA katsoa telkkaria emme SAA juoda emme SAA kuunnella rokkia. Emme SAA värjätä hiuksia niin kyllä me SAAMME!! mutta jos olemme oikein uskomassa niin emme HALUA. Monet "lestadiolaiset" tekevät ed. mainittuja asioita ja ovat silti muka uskossa, mutta silloin he ovat teoillaan kieltäneet olemasta uskovaisia ja näin ollen SAAVAT tehdä mitä haluavat. Meillä ei heitetä myöskään syrjään ketään entistä lestadiolaista. Usko on jokaisen omakohtainen asia ja jokainen siitä päättää itse, toisin kuin KIELLETTY HEDELMÄ-elokuvassa kerrottiin, HYVIn HYVIn harhaanjohtavasti meidän elämästä!! :):) tämmöistä.. Emme ole todellakaan mitän hörhöjä :D

älä aivopese itseäsi
"Teidän" ongelmat koostuvat alkohlista,huumeista, televisioista ym.

Aika erikoinen kuva sinulla tavallisesta, keskivertoisesta, koulutetusta ja työssäkäyvästä perheestä.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja älä aivopese itseäsi:

Aika erikoinen kuva sinulla tavallisesta, keskivertoisesta, koulutetusta ja työssäkäyvästä perheestä.

se oli samanlainen ääriesimerkki mitä meistäkin tehdään. mutta sinä ja Jokainen varmasti tajuaa että en tarkoittanut tässä että ne olisivat kaikken ongelmia. vaan yleisesti kaikkia onglemia,. :) no problem :)

Huisi hippu
yks uskovainen sanoi telkkarin olevan paha mm. siksi että siellä näytetään uutisia. eikös toi vähän tarkoita että halutaan olla tietämättömiä muusta maailmasta? en kyllä itekkään kato uutisia mutta ei ne mua haittaa koska en niitä katso. voisivat lestadiolaiset perustaa oman kanavan jolla on asiallista ohjelmaa heille! :D

df
Väitätkö oikeasti ettei ole sellaisia perheitä, että jos lapsi "lopettaa uskomisen" hänellä ei ole mitään asiaa enään kotiin?! Tunnen useankin tälläisen tapauksen, joten..

mp
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
yks uskovainen sanoi telkkarin olevan paha mm. siksi että siellä näytetään uutisia. eikös toi vähän tarkoita että halutaan olla tietämättömiä muusta maailmasta? en kyllä itekkään kato uutisia mutta ei ne mua haittaa koska en niitä katso. voisivat lestadiolaiset perustaa oman kanavan jolla on asiallista ohjelmaa heille! :D
no tähän vastaan niin että suomessa on esikoislestadioilaisia, vanhoillislestadioilaisia ja pikkuesikoisia. kaikki puhuvat itsestään uskovaisina niin on paha sanoa että kenen uskovaisen kanssa olet keskustellut :) Lestadioilaiset eivät pidä pahana uutisia!!! :)

hh
Miksi ap ajattelet, että ei uskovaisten perheiden ongelmat koostuvat alkoholista, huumeista, televisioista ym? Minusta sinä itse teet voimakasta jaottelua me vs te muut. Ajatteletko oikeasti, että kaikki ei-lestadiolaiset käyttävät väärin alkoholia ja käyttävät huumeita? Ajatteletko, että jos perheessä juodaan silloin tällöin lasillinen viiniä ruoan kanssa siitä aiheutuu ongelmia? Kenelle?

Tunnen monia mukavia lestadiolaisperheitä, samoin tunnen monia mukavia ei-uskovaisia perheitä. Mielestäni ei voi sanoa, että jotkut lestadiolaisperheiden mahd. ongelmat johtuisivat suuresta lapsimäärästä ja ei-lestadiolaisten perheidien ongelmat ainoastaan esim. telkkarista. Kyllä tämä elämän on paljon monimuotoisempaa kuin tuollainen yksinkertaistaminen.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja df:
Väitätkö oikeasti ettei ole sellaisia perheitä, että jos lapsi "lopettaa uskomisen" hänellä ei ole mitään asiaa enään kotiin?! Tunnen useankin tälläisen tapauksen, joten..
No jos tälläinen on tapahtunut niin se on perheen oma asia eikä yleisesti lestadiolaisten käytäntö. Meillä ei heitetä ketään syrjään sen takia. Jokainen perhe on taas erikseen.. :)

Tuo "saa-ei saa"-juttu ei oikein mene ymmärrykseeni. Siis tv:n katselut, hiustenvärjäämiset, alkoholin käyttö ym eivät ole kiellettyjä uskossanne? Jokainen saa tehdä niitä halutessaan, mutta jos näin tekee ei voi oikeasti olla uskossa.

Eikö tuo kuitenkin loppupelissä kuulosta siltä että nuo asiat ovat kiellettyjä?

df
Alkuperäinen kirjoittaja mp:
No jos tälläinen on tapahtunut niin se on perheen oma asia eikä yleisesti lestadiolaisten käytäntö. Meillä ei heitetä ketään syrjään sen takia. Jokainen perhe on taas erikseen.. :)
No enpä tunne muita kuin lesta perheitä joissa näin tehdään, yök.

mä vaan
Kuullostaa enemmänkin jehovan toiminnalta:(
Sattumoisin kun ystäväpiirissäni on muutama jehovakin joskus ollut kuten on myös lestadiolaisiakin ;)

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja älä aivopese itseäsi:

mulle taas tuli tästä ap:n kommentista mieleen että olen hänelle vähän kade, kun nuo asiat eivät tuota ongelmaa.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Miksi ap ajattelet, että ei uskovaisten perheiden ongelmat koostuvat alkoholista, huumeista, televisioista ym? Minusta sinä itse teet voimakasta jaottelua me vs te muut. Ajatteletko oikeasti, että kaikki ei-lestadiolaiset käyttävät väärin alkoholia ja käyttävät huumeita? Ajatteletko, että jos perheessä juodaan silloin tällöin lasillinen viiniä ruoan kanssa siitä aiheutuu ongelmia? Kenelle?

Tunnen monia mukavia lestadiolaisperheitä, samoin tunnen monia mukavia ei-uskovaisia perheitä. Mielestäni ei voi sanoa, että jotkut lestadiolaisperheiden mahd. ongelmat johtuisivat suuresta lapsimäärästä ja ei-lestadiolaisten perheidien ongelmat ainoastaan esim. telkkarista. Kyllä tämä elämän on paljon monimuotoisempaa kuin tuollainen yksinkertaistaminen.
esimerkkini oli hyvin kärjistetty Mutta mainitsinhan että teillä on myös samoja nahisteluja kuin meilläkin, enkä tarkoittanut sillä että kaikilla on sellaista. :)

nih
Taidat sekoittaa kaksi eri uskontoa tarkoitit varmaan jehovii

h
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tuo "saa-ei saa"-juttu ei oikein mene ymmärrykseeni. Siis tv:n katselut, hiustenvärjäämiset, alkoholin käyttö ym eivät ole kiellettyjä uskossanne? Jokainen saa tehdä niitä halutessaan, mutta jos näin tekee ei voi oikeasti olla uskossa.

Eikö tuo kuitenkin loppupelissä kuulosta siltä että nuo asiat ovat kiellettyjä?
No näinhän se on!!!! Huhhuh. Turha lässyttää, ap heimoineen ei ole tippaakaan parempi kuin normaalit uskovat tai ei-uskovat. Lähkolaiset ovat pahimpia.
Ja se Kielletty Hedelmä- oli hyvinkin todenperäinen, tiedät sen itsekin AP.

df
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Sattumoisin kun ystäväpiirissäni on muutama jehovakin joskus ollut kuten on myös lestadiolaisiakin ;)
En tunne yhtään jehovaa, joten eivät ole.

df
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Taidat sekoittaa kaksi eri uskontoa tarkoitit varmaan jehovii
No edelleenkään EN TUNNE yhtään jehovaa!

ppp
Miten esim. homoseksuaalisuus? Ei taida perhe tykätä jos perheen poika onkin homo ja haluaa elää avoimesti ja esim. asua yhdessä toisen miehen kanssa? Tällaiseen tilanteeseen on törmännyt kahdesti.

mä vaan
En tunne yhtään jehovaa, joten eivät ole.
Miten voit olla niin varma,en minäkään hehkuta mihin uskontokuntaan kuulun;) Naapurissani asuin 5 vuotta mukva perhe ja en tiennyt koko aikana sitä että he olivat jehovia,asia selvisi vasta myöhemmin kun olivat taas jakamassa lehtisiään ja minä muutin siis toiseen paikkaan :) heh..olikin eka kerta kun kutsuin jehovat noissa hommissa kaffeelle,onneksi eivät enään mun kotiini tulleet sitä uskontoaan tyrkyttämään.

Meistä myös puhutaan aina siinä muodossa että emme SAA katsoa telkkaria emme SAA juoda emme SAA kuunnella rokkia. Emme SAA värjätä hiuksia niin kyllä me SAAMME!! mutta jos olemme oikein uskomassa niin emme HALUA.
Itseasiassa, jos ehkäisy tai joku muu olisi kiellettyä suoraan siinä mielessä että joku tulisi sanomaan "soo soo" jos ehkäisisi ja asia jäisi silleen, se olisi paljon parempi kuin sanoa, että jos uskomme oikein, emme halua. Yhteisöstä pois joutuminen ja/tai helvetti epäsuorasti ovat paljon pahempaa kuin suora kielto josta voisi ehkä keskustella.

df
Miten voit olla niin varma,en minäkään hehkuta mihin uskontokuntaan kuulun;) Naapurissani asuin 5 vuotta mukva perhe ja en tiennyt koko aikana sitä että he olivat jehovia,asia selvisi vasta myöhemmin kun olivat taas jakamassa lehtisiään ja minä muutin siis toiseen paikkaan :) heh..olikin eka kerta kun kutsuin jehovat noissa hommissa kaffeelle,onneksi eivät enään mun kotiini tulleet sitä uskontoaan tyrkyttämään.
No nyt tämä meni jo niin astetta naurettavuuksiin.

No enköhän mä tiedä, kun olen osan tuntenut alle kouluikäisestä ja osan kanssa ollut koko peruskoulun samalla luokalla?

Alkuperäinen kirjoittaja ppp:
Miten esim. homoseksuaalisuus? Ei taida perhe tykätä jos perheen poika onkin homo ja haluaa elää avoimesti ja esim. asua yhdessä toisen miehen kanssa? Tällaiseen tilanteeseen on törmännyt kahdesti.
Eihän oikea lesta HALUA olla homo. :saint: :kieh:

mp
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja ppp:
Eihän oikea lesta HALUA olla homo. :saint: :kieh:
aivan oikein!!

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Meistä myös puhutaan aina siinä muodossa että emme SAA katsoa telkkaria emme SAA juoda emme SAA kuunnella rokkia. Emme SAA värjätä hiuksia niin kyllä me SAAMME!! mutta jos olemme oikein uskomassa niin emme HALUA.
Itseasiassa, jos ehkäisy tai joku muu olisi kiellettyä suoraan siinä mielessä että joku tulisi sanomaan "soo soo" jos ehkäisisi ja asia jäisi silleen, se olisi paljon parempi kuin sanoa, että jos uskomme oikein, emme halua. Yhteisöstä pois joutuminen ja/tai helvetti epäsuorasti ovat paljon pahempaa kuin suora kielto josta voisi ehkä keskustella.
Niin, jäin miettimään miten tuon haluamisen kanssa oikein on. Siis poistaako tuo usko sitten ihmisistä kaiken halun näitä "kiellettyjä hedelmiä" kohtaan? Edes missään vaikeassa tilanteessa ei tule minkäänlaista houkutusta turvautua jos vaan on oikeasti uskossa?

Ja siis jos joskus huomaa tuntevansa halua tehdä joitain näistä "kielletyistä" asioista, se tarkoittaa että usko on kadonnut?

Yhteistyössä