leikkipuistossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja venera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

venera

Jäsen
08.08.2007
704
0
16
tässä viimeisen vuoden aikana olen kiinnittänyt huomiota yhteen asiaan, nimittäin siihen että äidit puhelee puhelimeen koko sen ajan kun ovat lapsen/lasten kanssa leikkipuistossa. Ensin ajattelin että on ihan sattumaa mutta niin se vaan näyttää olevan :(

Ensin tullaan puistoon ja nakataan lelut hiekalle ja sen jälkeen soitetaan kaverille. Siinä sitten pienen aikaa lapsi jaksaa olla kiinnostunut hiekkiksesta mutta pian jo katselee tylsistyneenä ympärilleen jos jotain koittaa sanoa äidille niin "älä häiritse kun äiti puhuu puhelimeen" Tai sitten äiti vaeltelee puhelimen kanssa pitkin leikkipuistoa kengän kärkiin tai kaukaisuuteen katsoen. Muutaman kerran olen pikkuisen leikkijän pelastanut pulasta tälläisessä tapauksessa. Tai sitten raahataan lasta keinuun ja sieltä pois mutta ei sanaakaan sanota lapselle vaan juorutaan kaikki asiat niin että lähelläolevien on vaikea olla kuulematta vaikka yhtään ei kiinnosta.

Eilen sain tarpeekseni. Samalla hiekkiksella oli äiti pienen pojan kanssa. Lelut laitettiin hiekalle ja puhelin otettiin käyttöön. Äiti selitti koko puolen vuoden kuulumiset ja työkaverien jutut ja omien kavereidensa perheriidat. Poika oli aikaa sitten lopettanut leikin ja katseli äitinsä perään. Sanoin sitte pojalle että tuu tänne meidän kanssa leikkimään ja poika tulikin ja hauskaa oli, kovasti oli selitettävää. Puolen tunnin päästä äiti lopetti puhelun, keräs pojan tavarat maasta ja huusi että nyt lähdetään. Meille ei sanonut mitään mutta vilkaisi vähän harmistuneen ja ylimielisen näköisenä.

Varmaan kiva elämä pojalla. Puhelinkeskustelussa kävi selville että äiti raataa viikot töissä samoin isä iltamyöhäseen kunnes hakevat pojan päiväkodista. Sitten edes viikonloppuna kun tullaan leikkipuistoon niin ei anneta mitään huomiota lapselle. Tuli todella paha mieli samoin kun monien muiden lasten kohdalla.

Kyse ei ees oo sitä että joku soittais vaan yleensä se äiti näppäilee ne numerot itse...eilenkin jos poika olis vaan lähteny livohkaan niin se äiti ei ois sitä huomannut...

Mun mielestä kun tuutte leikkipuistoon niin voisitte pistää ne puhelimet pois siksi aikaa ja edes vähäksi aikaa oikeasti keskittyä omiin lapsiinne.

Moni mies vois olla aika yllättynyt kun tietäis kuinka paljon heidän ihanainen puolisonsa oikeesti tekee mitään lapsen kanssa varsinkin kun äidit pitää siitä niin kovaa meteliä kun tekevät sitä ja tätä lasten kanssa...

mä kyllä voin suoraan sanoa, että mä kyllä menen monesti lapsen kanssa ulos, ja soitan sitten jollekin tutulle, koska mun mielestä siellä ulkona on äärettömän tylsää. lapseni osaa kyllä leikkiä itsekseenkin, koskaan en kuitenkaan vahditammat häntä jätä puhelimen takia, vahtiminen hoituu kyllä vaikka puhelimeen puhuukin. eihän se ole sen kummempi asia kuin se, että juttelen jonkun toisen lapsiaan ulkoiluttavan äidin kanssa ja samalla vahdin lastani

mä kun lähden kolmen kullannuppuni kanssa puistoon niin jos erehdyn samaan aikaan soittamaan/vastaamaan puheluun niin se on sitten tämmöistä:
"no hei kaisa! mitäs sulle... VEERA ÄLÄ JUOKSE SINNE KEINUN ALLE... niin että mites sun töiden alku on men... LAURI NYT SE LAPPARI POIS, ET HEITÄ HIEKKAA, KUULITKO... ai mitä? eikun lasten kanssa tässä puist... VEERA JA LAURI KATTOKAA NYT TON LIISAN PERÄÄN KUN SE KIIPEE AIDAN YLI, LIISA ALAS SIELTÄ NYT... niin mihin me jäätiinkään... oot siis uudessa työpaikassa alot... VEERA, LAURI JA LIISA NYT YLÖS SIELTÄ KURALAMMIKOSTA JOKA IIKKA... no niin, nyt noi kasteli vaatteensa, täytyy lähteä kotiin tästä... SIIS YLÖS SIELTÄ NYT JOKAIKINEN... soitellaan kuule tässä taas, hei!!"

että yleensä jos puhelin soikin niin jätän vastaamati. ;)

Kännyjen tulo on varmaan ihmisen suurin vitsaus. Ymmärrän että soitetaan jollekkin kaverille tms silloin kun oma lapsi on jo niin iso ja omatoiminen että keksii siellä puistossa tekemistä ilman äitiäkin (tai isää), mutta sitä en käsitä että pieni lapsi nakataan hiekkalaatikolle, kaivetaan känny esiin ja mennään neljän viiden metrin päähän kalkattamaan jonninjoutavia rööki kädessä....
Joskus sen kännyn voi jättää vaikka kotiin (ennenkin ihmiset ovat pärjänneet vallan mainiosti ilman jokapaikassa mukana kulkevaa puhelinta) ja keksiä niiden lasten kanssa jotain tosi kivaa siellä puistossa....

käytköhän samassa puistossa kun minä.. nimittäin olen huomannut samaa. harva äiti leikkii yhtään lapsensa kanssa, juttelevat vain toisten äitien kanssa ja kun lapset tulee jalkoihin kinuamaan että äiti tulisi leikkimään niin tylysti vain tokaistaan että en tuu, osaat kyllä leikkiä itsekin ja äiti juttelee nyt tämän tätin kanssa. Ei paljon lapsia siellä naurata, ja useimmiten nämä lapset kitisee koko ajan, tekevät pahuuttaan kun eivät muuten saa äitinsä huomiota yhtään. tai sitten ovat tosi vaisuja ja ilottoman hiljaisen oloisia, arkoja.
En minäkään oikein osaa leikkiä, mutta olen huomannut kun edes vähän aikaa istuu siinä hiekkalaatikon reunalla ja kuuntelee lastensa leikkejä ja juttelee niin lapset on tyytyväisiä. Tai käy välillä potkimassa palloa hetken, niin sitten ne myös jaksaa leikkiä jonkun aikaa yksinkin ihan tyytyväisinä.

Musta tässä jutussa on varmasti ihan asiaakin, mutta hirveästi myöskin yleistystä. Ei voi ajatella että aina kun näet äiti-ihmisen puhuvan leikkipuistossa kännykkään niin jossakin läheisyydessä on sen hylätty jälkikasvu orpona ja tylsistyneenä.

Omasta kokemuksesta ainakin äidit leikkipuistossa AINA joko: leikkivät / jutelevat / puhuvat puhelimeen / lukevat lehtiä / järjestelevät leluja jne jne. Eli kaikkea mahdollista siinä ajassa yleensä tehdään kun pihalla satutaan olemaan.

Ehkäpä tässä puistossa jossa te käytte on sitten nimenomaan edellämainitsemiasi tapauksia (ja varmasti näitä onkin olemassa), mutta edelleen korostan että ei saa yleistää.

Ja kyllä, minäkin toisinaan juoruan puhelimessa kun puistossa olemme - ja tästä eivät suinkaan lapseni kärsi. Leikkivät siinä missä muutoinkin, ja kovasti jos huomiotani ovat vailla niin toki puhelin suljetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja venera:
tässä viimeisen vuoden aikana olen kiinnittänyt huomiota yhteen asiaan, nimittäin siihen että äidit puhelee puhelimeen koko sen ajan kun ovat lapsen/lasten kanssa leikkipuistossa. Ensin ajattelin että on ihan sattumaa mutta niin se vaan näyttää olevan :(

Ensin tullaan puistoon ja nakataan lelut hiekalle ja sen jälkeen soitetaan kaverille. Siinä sitten pienen aikaa lapsi jaksaa olla kiinnostunut hiekkiksesta mutta pian jo katselee tylsistyneenä ympärilleen jos jotain koittaa sanoa äidille niin "älä häiritse kun äiti puhuu puhelimeen" Tai sitten äiti vaeltelee puhelimen kanssa pitkin leikkipuistoa kengän kärkiin tai kaukaisuuteen katsoen. Muutaman kerran olen pikkuisen leikkijän pelastanut pulasta tälläisessä tapauksessa. Tai sitten raahataan lasta keinuun ja sieltä pois mutta ei sanaakaan sanota lapselle vaan juorutaan kaikki asiat niin että lähelläolevien on vaikea olla kuulematta vaikka yhtään ei kiinnosta.

Eilen sain tarpeekseni. Samalla hiekkiksella oli äiti pienen pojan kanssa. Lelut laitettiin hiekalle ja puhelin otettiin käyttöön. Äiti selitti koko puolen vuoden kuulumiset ja työkaverien jutut ja omien kavereidensa perheriidat. Poika oli aikaa sitten lopettanut leikin ja katseli äitinsä perään. Sanoin sitte pojalle että tuu tänne meidän kanssa leikkimään ja poika tulikin ja hauskaa oli, kovasti oli selitettävää. Puolen tunnin päästä äiti lopetti puhelun, keräs pojan tavarat maasta ja huusi että nyt lähdetään. Meille ei sanonut mitään mutta vilkaisi vähän harmistuneen ja ylimielisen näköisenä.

Varmaan kiva elämä pojalla. Puhelinkeskustelussa kävi selville että äiti raataa viikot töissä samoin isä iltamyöhäseen kunnes hakevat pojan päiväkodista. Sitten edes viikonloppuna kun tullaan leikkipuistoon niin ei anneta mitään huomiota lapselle. Tuli todella paha mieli samoin kun monien muiden lasten kohdalla.

Kyse ei ees oo sitä että joku soittais vaan yleensä se äiti näppäilee ne numerot itse...eilenkin jos poika olis vaan lähteny livohkaan niin se äiti ei ois sitä huomannut...

Mun mielestä kun tuutte leikkipuistoon niin voisitte pistää ne puhelimet pois siksi aikaa ja edes vähäksi aikaa oikeasti keskittyä omiin lapsiinne.

Moni mies vois olla aika yllättynyt kun tietäis kuinka paljon heidän ihanainen puolisonsa oikeesti tekee mitään lapsen kanssa varsinkin kun äidit pitää siitä niin kovaa meteliä kun tekevät sitä ja tätä lasten kanssa...

meillä on muita virikkeitä kun nuo leikkipuistot ja ne hemmetin super hyper äidit, jotka kattoo nenun vartta pitkin kun ei muka leikitä ja lässyn lässyn

Mikä sä olet arvostelemaan toisten elämää, Olet kuullu siis yhden puhelinkeskustelu! Nuo vanhemmat ainakin tienaa elantonsa itse.

olisikin vaan yksi tai kaksi äitiä ja yksi leikkipuisto... Viimeisen vuoden aikana olen joko ikinen kerta huomannut saman jutun ja kuullut kymmeniä puheluita, haluamatta, ja kyllä ne lapset on ihan siinä silmien edessä. Naurattaa tuollainen asennoituminen että pidä huoli omista asioistasi, hah, niin mä pidänkin... veettää niiden lasten takia ei sun takias :laugh:

ja sä et varmaan tienaa elantoasi itse...mä oon sen tehnyt jo vuosia ja kotona ollessakin raha ropisee tilille eikä tosiaan kelasta tai sossusta B)

Nää puhelinäidit luultavasti olettaa että muut äidit pitää siellä leikkipuistossa huolen niiden jälkikasvusta.

Saman olen huomannut. Meidän lähipuistoss käy paljon porukkaa ja siellä äidit kokoontuvat keskelle puistoja höpöttelemään omian ja jos lapsi tulee siihen jotain kysymään, ei hän saa oikeastaan ollenkaan huomiota. Kaikki pitääkin minua vissiin vähän kummajaisena,kun tykkään istua pojan kanssa hiekkalaatikossa ja yleensä mun ympärille ilmestyy paljon enemmän kakkuja kun mitä poika tekee :D musta vaan on kiva leikkiä lapseni kanssa. <3
Muutoinkin,jos jonkun kanssa juttelen ja poika tulee selittämään jotain, annan hänelle tilaisuuden kertoa asiansa,en aja häntä pois. Toki omaa puheenvuoroa täytyy odottaa,ei saa päälle alkaa selittään. Siksi en varmaan äitikavereita juuri saakaan, kun en malta/voi pysyä paikallani puistossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
mä kun lähden kolmen kullannuppuni kanssa puistoon niin jos erehdyn samaan aikaan soittamaan/vastaamaan puheluun niin se on sitten tämmöistä:
"no hei kaisa! mitäs sulle... VEERA ÄLÄ JUOKSE SINNE KEINUN ALLE... niin että mites sun töiden alku on men... LAURI NYT SE LAPPARI POIS, ET HEITÄ HIEKKAA, KUULITKO... ai mitä? eikun lasten kanssa tässä puist... VEERA JA LAURI KATTOKAA NYT TON LIISAN PERÄÄN KUN SE KIIPEE AIDAN YLI, LIISA ALAS SIELTÄ NYT... niin mihin me jäätiinkään... oot siis uudessa työpaikassa alot... VEERA, LAURI JA LIISA NYT YLÖS SIELTÄ KURALAMMIKOSTA JOKA IIKKA... no niin, nyt noi kasteli vaatteensa, täytyy lähteä kotiin tästä... SIIS YLÖS SIELTÄ NYT JOKAIKINEN... soitellaan kuule tässä taas, hei!!"

Tuo oli paras ja näin se menee mullakin :laugh: :D

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Kännyjen tulo on varmaan ihmisen suurin vitsaus. Ymmärrän että soitetaan jollekkin kaverille tms silloin kun oma lapsi on jo niin iso ja omatoiminen että keksii siellä puistossa tekemistä ilman äitiäkin (tai isää), mutta sitä en käsitä että pieni lapsi nakataan hiekkalaatikolle, kaivetaan känny esiin ja mennään neljän viiden metrin päähän kalkattamaan jonninjoutavia rööki kädessä....
Joskus sen kännyn voi jättää vaikka kotiin (ennenkin ihmiset ovat pärjänneet vallan mainiosti ilman jokapaikassa mukana kulkevaa puhelinta) ja keksiä niiden lasten kanssa jotain tosi kivaa siellä puistossa....

Hmmm. LUuletko että päiväkodissa tai perhepäivähoidossa leikitään lasten kanssa ulkona?

Hah.Ei todellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hmmm. LUuletko että päiväkodissa tai perhepäivähoidossa leikitään lasten kanssa ulkona?

Hah.Ei todellakaan.

Niin, siis omassa lapsuudessa olisi toiset äidit varmasti nauraneet ja ihmetelleet, jos joku olisi lähtenyt leikkipuistoon, tai että oikein leikkinyt lapsensa kanssa. Kyllä lapset ennen saivat kehitellä leikit itse. Ohjausta ja valvontaa toki tarvitaan enemmän.

olisikin vaan yksi tai kaksi äitiä ja yksi leikkipuisto... Viimeisen vuoden aikana olen joko ikinen kerta huomannut saman jutun ja kuullut kymmeniä puheluita, haluamatta, ja kyllä ne lapset on ihan siinä silmien edessä. Naurattaa tuollainen asennoituminen että pidä huoli omista asioistasi, hah, niin mä pidänkin... veettää niiden lasten takia ei sun takias :laugh:

ja sä et varmaan tienaa elantoasi itse...mä oon sen tehnyt jo vuosia ja kotona ollessakin raha ropisee tilille eikä tosiaan kelasta tai sossusta B)

Nää puhelinäidit luultavasti olettaa että muut äidit pitää siellä leikkipuistossa huolen niiden jälkikasvusta.

Sulle onkin töitä kun toimit puistotätinä

nalle ja puh

lukutaito on oleellinen asia kun lähdet kommentoimaan juttuja niin lue ensin huolellisesti...

Ymmärsin varsin hyvin mitä olet raapustanut. Tosiaan siis arvostelet toisten ihmisten elämää jonku hemmetin leikkkipuisto kokemuksella.

Niin ja tosiaan tervetuloa todelliseen maailmaan, sulla taitaa olla ruusuiset rillit joitten läpi tutkailet tätä maailmaa.

Luuletko oikeasti, että esim lastenhoitajat oikeasti leikkii lasten kanssa..heh

hmm... myönnän syyllistyneeni kyseiseen asiaan.. :ashamed: johtuen siitä että kotona mun turha yrittääkään soittaa kellekkään kaverille koska melu on voi olla niin kova ettei kukaa kuule mitään. puistoon ku mennään ni istun yleensä lasten viereen leikkimään leluilla mutta pitkään ne ei kiinnosta ja menevät omia teitään.
tietenkin seuraan kumpaakin koko ajan jos puhun puhelimessa ja voi olla välillä tuon kuuloista kuin vierailija tuossa hauskasti kirjoitti :D mutta nimen omaan pihalla pystyn paremmin kuitenkin soittamaan ja juttelemaan puhelimessa kuin kotona... mutta leikin myös lasten kanssa, jos haluavat kiikkuun tai liukumäkeen ni tottakai menen auttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hah.Ei todellakaan.

kyl mie ainakin teen lasten kans hiekkakakkuja ja näytän miten ajetaan traktorilla kuormaa ;) mut sit jos kaikki 4 lasta on pitkin puistoa vahdin niitä enkä istu yhden lapsen seurassa juuri silloin. riippuu tietty hoitajastakin...

Alkuperäinen kirjoittaja nuppunen:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Tuo oli paras ja näin se menee mullakin :laugh: :D

Ihan kun minun suusta. Näinhän se menee ulkona justiinsa. Ja vaikkakin juttelisin vain ja ainoastaan sen toisen lapsen äidin kanssa, olisi teksti tyyliin tuota luokkaa.

:D

Yhteistyössä