Leikkipuistossa teettekö näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu missä puistossa ollaan. Täällä on yksi puisto, jossa on näemmä tapana leikkiä kuka kenenkin leluilla. Poislähtiessä saa sitten omia lelujaan metsästää ties mistä. Kaikissa muissa puistoissa leikitään vaan omilla leluillla tai sitten kysytään lupa.

Vasta Helsinkiin muutettuani olen törmännyt tuohon, ettei toisten leluilla saa leikkiä- varsinkin jos ne on jätetty hiekkikselle.
Välttelen siksi leikkpuistoja, kun poika haluaa aina leikkiä muitten leluilla- omat ei kiinnosta :whistle:
Lähde siinä sitten huutelemaan että kenekähän tämä lapio mahtaa olla :heart:

Kyllä ainakin lupa pitäisi kysyä. Mun mielestä ihmiset, jotka luulevat tosta vaan että saavat lainailla kenen tavaroita huvittaa ilman sen enempää kysymättä, ovat todella ärsyttävän itsekkäistä. Eihän ne lelut siitä kulu, mutta aikuisilla ihmisillä pitäisi olla tapoja. Lapsethan ei titty ymmärrä välttämättä, että tavarat ovat muiden mutta kyllä vanhempien pitäisi olla valppaina. Mä en yleensäkään ymmärrä, että miksei sen ikäiselle lapselle, joka vielä leikkii esim. hiekkaleluilla, voida ottaa sitten omia leluja mukaan jos puistoon mennään? Vai onko joillakin vanhemmilla sellainen oletus ettei lapsi mitään leluja tarvitse tai jos tarvitsee niin otetaan toisten?

Mun mielestä kaikki lapset saavat leikkiä meidän leluilla, jos niitä sinne viemme. Toki meidän lapset ovat tavaroiden ensisijaisia käyttäjiä, mutta varmaan myös muille riittää.
Jotenkin tuntuu tyhmältä viedä puistoon, tai ainakaan jättää levälleen omia leluja jos ei tahdo muiden niihin koskevan. Jospa tämäkin äiti luuli, että lelut ovat jätetty sinne heidänkin leikittäväkseen. En minä ainakaan alkaisi pitkin puistoa huudella kenen nämä lelut ovat ja saako lainata. Kerätkää lelut seuraavalla kerralla mukaan.

Ja eikös puistoissa yleensä ole puiston omia leluja?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Olettaisin että niillä saa leikkiä, kun ne on siihen jätetty.

Niin olettaisin minäkin ja miksipä ne menee jos siinä joku muutaman hiekkakakun pyöräyttääkin. Aivan sama mulle vaikka joku meidän leluilla leikkiikin, en ymmärrä tässä mitään ongelmaa

Edelleen olen onnellinen että meillä ei ole yleisiä leikkipaikkoja maillahalmeilla!!! Ja ei asuta taajamassa eikä kerrostalossa. Ku joillekki kaikki naapurit ja kanssaeläjät ovat vaan riesoja jotka eivät osaa käyttäytyä. ;)

Todellakin kysellään kenen lelut on, jos puistoissa nähdään leluja.
Ja itse pidetään lelut puistossa levällään se aika, kun siellä leikitään. Lopuksi siivotaan ne mukaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja k:

Niin olettaisin minäkin ja miksipä ne menee jos siinä joku muutaman hiekkakakun pyöräyttääkin. Aivan sama mulle vaikka joku meidän leluilla leikkiikin, en ymmärrä tässä mitään ongelmaa

No näin. Eriasia jos ne tahallaan säretään.

Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja k:

No näin. Eriasia jos ne tahallaan säretään.

Näin juuri. Ja jos joskus joku lapio sitten katoaiskin sinne puistoon, tai menisi vaikka rikki niin menkööt, hiekkaleluja saa uusia ja ne ei muuten paljoo maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Näin juuri. Ja jos joskus joku lapio sitten katoaiskin sinne puistoon, tai menisi vaikka rikki niin menkööt, hiekkaleluja saa uusia ja ne ei muuten paljoo maksa.

Periaatteessa olen samaa mieltä ettei maailma siihen kaadu jos nyt joku lapio katoaa tai hajoaa, mut ymmärrän myös sen ettei kaikki halua ostaa leluja joilla leikityttää toisten lapsia. Meidän hiekkaleluilla on leikitty, mutta siinä vaiheessa en oikeen toiminnasta tykkää kun toiset lapset alkavat viedä leluja muualle pois hiekkalaatikolta jossa me ollaan. En kuitenkaan ostanut leluja toisten lapsille vaan omalleni.

riippuu ihan puistosta
..meillä tässä on kerrostaloja ympäröimää hyvä leikkupuisto.. kaikki näiden talojen muksut käyttää toistensa leluja jos ne siihen puistoon on jätetty levällensä
..asia on ok koska suurinpiirtein kaik tuntee jotenkuten toisensa, ainaki edes pärstäkertoimen muistaa, ellei ihan nimeä .
.ja yleensä kaik lelut on meillä ainaki nimikoitu tussilla!! että siitä ainaki muksun vanhemmat huomaa nimen, jos lapsi kiikuttaa vieraan näköisiä leluja mukanaan
..eri juttu sitten jos on vähän vieraampi puisto...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en yleensäkään ymmärrä, että miksei sen ikäiselle lapselle, joka vielä leikkii esim. hiekkaleluilla, voida ottaa sitten omia leluja mukaan jos puistoon mennään? Vai onko joillakin vanhemmilla sellainen oletus ettei lapsi mitään leluja tarvitse tai jos tarvitsee niin otetaan toisten?

Meillä on ainakin yleensä kaksi verkkokassillista leluja kun mennään hiekkalaatikolle, mutta taaperoa kyllä kiinnostaa toistenkin lelut.

Jos menette leikkipuistoon, jossa hiekkalaatikolla ei ole ketään ihmistä mutta siellä on esimerkiksi punainen lapio ja sininen ämpäri, niin miten te kyselijät toimitte; lähdettekö kiertämään kaikki vanhemmat läpi kysellen lelujen omistajaa, nousetteko hiekkalaatikon luona penkille ja kuulutatte kovaan ääneen että kenen lelut nuo on, saako niillä leikkiä, vai miten toimitte? Minä itse annan lasten ihan hyvillä mielin leikkiä maahan jätetyillä leluilla ilman luvan kysymistä, oletan että jos niillä ei saa leikkiä niin niitä ei maahan jätettäisi.

Mulle ei tulis mieleenkään isolla leikkikentällä selvittää onko joku yksinäinen lapio jonkun. Tosin me ei muiden leluilla yleensä leikitä, siis jos on enemmän leluja ja selkeästi jonkun. Omistaja saa mielestäni pitää paremmin huolta tavaroistaan :) niin minäkin pidän

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos menette leikkipuistoon, jossa hiekkalaatikolla ei ole ketään ihmistä mutta siellä on esimerkiksi punainen lapio ja sininen ämpäri, niin miten te kyselijät toimitte; lähdettekö kiertämään kaikki vanhemmat läpi kysellen lelujen omistajaa, nousetteko hiekkalaatikon luona penkille ja kuulutatte kovaan ääneen että kenen lelut nuo on, saako niillä leikkiä, vai miten toimitte? Minä itse annan lasten ihan hyvillä mielin leikkiä maahan jätetyillä leluilla ilman luvan kysymistä, oletan että jos niillä ei saa leikkiä niin niitä ei maahan jätettäisi.

Täytyykö lasten saada kaikki lelut käyttöönsä jotka puistossa on? Mä olen ainakin opettanut ettei ne ole sinun lelujasi ja sinulla on omat lelut eikä sinun tarvitse saada kaikkea. Aika yksinkertaista. Ei tarvitse välttämättä huudella puistossa sen enempää.

Huih, onneks täällä ei ole mitään leikkipuistoja, enhän minä osais käyttäytyä sellaisessa lainkaan. Minä olisin ollu niin tyhmä, että olisin lähteny lapsen kanssa leluitta puistoon kun olen luullut että siellä on aina puiston omat lelut käytössä. Nyt olen viisaampi, että jos joskus jostain syystä puistoon eksytään, tiedän ottaa myös oman lapion mukaan.

kyllä minä annan lasten leikkiä hiekkiksellä olevilla leluilla, sen kummemmin kyselemättä, jos siinä ei lelujen omistajaa ole lähellä... Tottakai huolehdin sitten että kaikki lelut on takaisin kasalla kun lapset lopettaa leikin.

Tämä oli ihan hyvä ketju- empä enää ihmettele puistomammojen käytöstä :whistle:
Taitaa oma hiekkis riittää jatkossa :xmas:

En vaan ymmärrä että mihin ne lelut siitä hajoaa, jos lapsi niillä leikkii, eikä vie minnekään :headwall:

Jos me otetaan lelut mukaan puistoon, ja jätetään ne levälleen hiekkalaatikkoon, niin saa niitä toiset hiekkalaatikossa lainata ihan vapaasti.

Samoin myös jos joku jättää omat lelunsa hiekkalaatikkoon, oletan että niitä saa lainata, mutta varmistan asian jos näkyy ketään mahdollista lelunomistajaa lähettyvillä. Jos kysyttäessä sanoo että ei saa koskea mun leluihin, niin pyydän omistajaa keräämään ne sivuun, pois laatikosta kun ei niillä leiki, etteivät pyöri täällä laatikossa haittaamassa toisten leikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

Jos on paljon porukkaa, niin ei sitten lähdetä kyselemään, eikä myöskään koskemaan toisten leluihin.
Tokihan meillä on omat lelut mukana. :D
Näin on meidän lapset opetettu pienestä pitäen, että lupa kysytään ja myös että vuorotellen (keinutaan, lasketaan mäkeä ym. eli annetaan muillekin vuoro). =)

Meidän lähipuistossa on ainaki kirjoittamaton sääntö että mitä sinne kannetaan myös lainataan. EIKÄ tarvi joka lelusta erikseen lupaa kysyä, ihan tyhmää olis jos oltais toisella puolella puistoa ja joku sinne juoksis kysymään et saako lainata - Tottakai saa!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Täytyykö lasten saada kaikki lelut käyttöönsä jotka puistossa on? Mä olen ainakin opettanut ettei ne ole sinun lelujasi ja sinulla on omat lelut eikä sinun tarvitse saada kaikkea. Aika yksinkertaista. Ei tarvitse välttämättä huudella puistossa sen enempää.

Ei täydy, mutta miksi niillä ei silti voisi leikkiä? Kyllä meillä oman ja vieraan ero tiedetään vaikka lainatavaroita käyttäisikin. Minä olen ainakin opettanut että omia leluja voi jakaa toisten kanssa, ja näin saada vaihtelua leikkeihin eikä kaiken materian josta iloitaan tarvitse olla omassa omistuksessa. Aika yksinkertaista, eikä myöskään tarvitse huudella puistossa.

Jos on paljon porukkaa, niin ei sitten lähdetä kyselemään, eikä myöskään koskemaan toisten leluihin.
Tokihan meillä on omat lelut mukana. :D
Näin on meidän lapset opetettu pienestä pitäen, että lupa kysytään ja myös että vuorotellen (keinutaan, lasketaan mäkeä ym. eli annetaan muillekin vuoro). =)

[/quote]

Löytyihän sentään joku samoin toimiva :D Kyse ei siis ole siitä ettei leluja saa lainata jos ne on hiekkikseen jätetty, vaan siitä että lupa kysytään. Näin opetan omille lapsilleni, jos lupaa ei ole niin leluilla ei leikitä - peruskäytöstapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Kyse ei siis ole siitä ettei leluja saa lainata jos ne on hiekkikseen jätetty, vaan siitä että lupa kysytään. Näin opetan omille lapsilleni, jos lupaa ei ole niin leluilla ei leikitä - peruskäytöstapoja.

Muistui tässä mieleeni, että minäkin opetin aikoinaan noin. Kunnes sitten huomasin, että asia ei olekaan niin yksinkertainen. Kun joku sitten leikkikin toisen leluilla, oma kullannuppuni huusi suurella äänellä: "Äiti, äiti, toi ei oo kysyny lupaa". Nyt kun en tee luvan kysymisestä numeroa, omat lapseni käyttäytyvät paljon fiksummin.

Yhteistyössä