Leikkipuistossa teettekö näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mua ainakaan haittaa yhtään, jos joku meidän tavaroilla leikkisi, kunhan ei vie niitä pois siitä hiekkalaatikolta. Varmaan antaisin omankin muksun koskea muiden tavaroihin, mutta en kuskata minnekään, etteivät häviä.

Kyllä mä annan mun lapsen leikkiä toisten hiekkaleluilla, luulin et se on ihan normikäytäntö. Niin ne muutkin leikkii meidän leluilla, jos on mukana. Siellä käy sitäpaitsi paljon äitejä lapsineen, joten ei voi tietää keiden lelut on kyseessä. Mun mielestä ei kande tuoda paikalle niitä leluja, jos meinataan ettei niillä muut saa leikkiä. Eli siis mun mielestä on itsestään selvää että hiekkalaatikolla levällään olevat lelut ovat yhteisessä käytössä aivan kuten itse laatikkokin.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Alkuperäinen kirjoittaja leikkijät:
Me jätetään aina lelut levälleen koko puistoilun ajaksi ja niillä saa muutkin lapset leikkiä jos omat ei just silloin leiki, sellasen tärkeimmän pikkuauton nappaan laatikolta poistuessa usein omaan taskuuni ettei tule turhaan riitaa jos joku toinen sen haluaisi. Yhtä lailla itse lainaillaan toisten leluja, jos ei siinä vieressä ketään könötä niin en ole alkanut lupia kyselemään vaan oletan että oikea omistaja varmastikin huutelee kauempaa jos niihin ei saa koskea, tai sitten luovutetaan lelut takaisin jos niiden omistajat tulee takaisin laatikolle ja tahtoo just niillä leikkiä. Aika usein kyllä silloinkin lapsen vanhempi saattaa sanoa että lapselle että leiki sinä vuorostasi toisen lapsen leluilla, ja sitten vasta pois lähtiessä on vaihdettu omat lelut takaisin..

Leluja joista ollaan tosi tarkkoja (esim. pattereilla toimiva auto) ei oteta ollenkaan puistoon vaan niillä leikitään kotipihassa, puistoon ollaan otettu vain sellaisia joilla kaikki saa surutta leikkiä.

Juu pointti ei olekkaan se että olisi niin hienoja leluja ettei niillä saa leikkiä, mut minusta on todella kummallista opettaa lapselle että saa noin vaan mennä ja ottaa jonkun toisen tavaraa eikä lupia tarvi kysellä.

Mulla melkein palaa hermot näin typerän alotuksen kanssa. Tottakai lapselleni opetan ettei toisten tavaroita voi ottaa ilman lupaa, varsinkaan jos ne on laukussa tai rattaissa. Mutta jos ne on levällään siinä hiekkiksella, niin oletan et niillä saa leikkiä ja ois aika vaikeaa 2-vuotiaalle opettaa, että toisina päivinä siellä on puiston lelut millä saa leikkiä ja silloin kun puisto ei ole auki niin siellä onkin jonkun omat lelut. Jos niillä leluilla ei kerran voi leikkiä, niin vittu viekää ne muualle viemästä tilaa ja houkuttamasta mun lasta leikkimään niillä.

yleensä annan leikkiä vaikka ei lupaa kysytäkään ja mä kyselen et saadaanko vähän lainata.. mut kyllä pidän haukkana vahtia..on jo niin monet lelut lähteneet uudelle omistajalle hiekkiksellä..

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Kyse ei siis ole siitä ettei leluja saa lainata jos ne on hiekkikseen jätetty, vaan siitä että lupa kysytään. Näin opetan omille lapsilleni, jos lupaa ei ole niin leluilla ei leikitä - peruskäytöstapoja.

Muistui tässä mieleeni, että minäkin opetin aikoinaan noin. Kunnes sitten huomasin, että asia ei olekaan niin yksinkertainen. Kun joku sitten leikkikin toisen leluilla, oma kullannuppuni huusi suurella äänellä: "Äiti, äiti, toi ei oo kysyny lupaa". Nyt kun en tee luvan kysymisestä numeroa, omat lapseni käyttäytyvät paljon fiksummin.

Mitä tyhmää kullannuppusi käytöksessä oli?

Mun mielestä on vähän epäkohteliasta leikkiä toisten leluilla kysymättä lupaa.

Mutta vähintään yhtä epäkohteliasta on jättää omat romunsa lojumaan pitkin hiekkalaatikkoa muiden tielle, ja sitten häipyä näkymättömiin/kuulumattomiin, jotta sitä lupaa voisi kysyä. Varsinkin jos kyseessä on iso puisto tai puistossa on ylipäätään niin paljon porukkaa, että ei tiedä mistä sitä lupaa lähtisi kyselemään.
Kun siellä sitten usein lojuu sekä puiston, että monen muksun omia kamoja. Silloin olen antanut omilleni luvan leikkiä, johan mulla menisi ikuisuus tarkistaa, missä lelussa lukee "leikkipuisto" ja missä jonkun nimi tai ei mitään.
En ole silti antanut kuskailla niitä mihinkään ja jos joku on tullut hakemaan omiaan, ne on palautettu.

Nykyään ei tarvitse miettiä, kun lähimpään leikkipuistoon lienee reilut 20km, ei tule juuri käytyä :whistle:

Mä kylläkin olen opettanut lapsiani pitämään huolta omista tavaroistaan. Eli jos haluaa, ettei kukaan koske omiin leluihinsa, niitä ei sitten jätetä lojumaan levälleen. Enkä mä kyllä kiellä koskemasta muiden tavaroihin, jos ne on jätetty hiekkikselle ja omistaja heiluu jossain ihan muualla.

Yhteistyössä