Leikkipuistokäyttäytymisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Tästä on varmaan käyty täällä monet keskustelut, mutta nyt kun asia on itsellä ajankohtainen, niin kaipaisin vähän mielipiteitä/keskustelua.

Tilanne siis se, että tänäänkin kun oltiin puistossa joka oli täynnä lapsia, niin siellä heiluu nämä muutamat n.3 kolmevuotiaat, jotka jyräävät pienempiä lapsia surutta alleen...esim. tönivät, ottavat kädestä leluja, kiilaavat liukumäessä yms. sellaista. Heidän äitinsä seisovat vieressä, eivätkä vaivaudu sanomaan mitään.

No minä siinä sitten aina ystävällisesti sanomaan näille lapsille, että kaikki omalla vuorollaan ja ei saa töniä ja plaa,plaa,plaa...ja samalla tietty kiellän omalta lapselta (1,5v) vastaavan toiminnan, koska toki muita on kunnioitettava.

Siinä tuntee itsensä vähän tyhmäksi, kun alkaa muiden lapsia komentelemaan, mutta minkäs teet?

Onko sellaisia äitejä/isiä paljonkin, jotka antavat oman kullanmurunsa riehua miten sattuu (okei, on varmaan..!)? Vai olenko liian niuho ja pitäisi antaa lasten selvittää itse omat välinsä tässä nokkimisjärjestyksessä. Toki pitää puuttua, jos jotakuta sattuu yms. Mutta kai sitä nyt jotkut käytöstavatkin pitää olla.

Yksikin lapsi ihan kiusallaan jahtas koko ajan meidän lasta ja tuijotti mua vaan ilmeettömästi kun hieman komensin. Toki jos tällä jotain ongelmia noin niinkun muuten on, niin olisihan sen äiti voinut sanoa. Olisin varmasti suhtautunut suopeammin.

Jos ei muu osaa komentaa lapsiaan, minä teen sen. Ei ole mitään syytä antaa toisten polkea omaa lastansa vain sen takia ettei muille ole opetettu kullannuppuja. Sopiva ryysis on, niin ei lapsi saa laskea ollenkaan mäessä. Valitettavaa kyllä, niin tätä samaa on myös noissa seurakunnan kerhoikäisissä (4-5v), minä komennan sitten kaikkien niiden muidenkin edestä.

Mä komennan omiani ja muita, jos on tarvis.

Jokaiseen huomaamatta tapahtuneeseen tönäisyyn tai kiilaamiseen en todellakaan jaksa puuttua, mutta kiusaamiseen ja toistuvaan, tietoisesti tehtyyn tönimiseen kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä te sit sanotte omalle lapsellenne, jos joku systemaattisesti jahtaa ja kiusaa? Toisaalta kun asiasta ei viitsis tehdä kauheeta numeroa...

Siinä vaiheessa mä menisin sanomaan lapsen vanhemmalle että hei, huomaatko, tee jotain! Siis jos toinen systemaattisesti kiusaa, eikä lopeta vaikka lapsi kieltää ja minä kiellän.

Ja omalle lapselleni sanoisin, että valitettavasti kaikki eivät osaa olla nätisti, tms.

Mitä te sit sanotte omalle lapsellenne, jos joku systemaattisesti jahtaa ja kiusaa? Toisaalta kun asiasta ei viitsis tehdä kauheeta numeroa...

Hmmm, ei mun ole tarvinnut sanoa omalle lapselleni mitään kun olen saanut kyllä sopivasti sanottuna sen jahtaajan kuriin. En katsele sitä että vieraat lapset terrorisoivat omaani toistuvasti.

Missä ihmeen puistoissa te käytte, kun niissä on ryysikseen asti ihmisiä?!? Meidän puistoissa ei KOSKAAN ole ketään ja ovat uusia hienoja puistoja. Kummallista.
No joo, poika leikkii puistoissa nätisti, koska muita lapsia on ihan tosi harvoin... jos muita lapsia on poika hakeutuu kyllä seuraan, mutta ei kauheasti välitä. Omista leluistaan on vähän liian tarkka.
Kesällä kun oltiin toisessa kaupungissa vilkkaamissa puistoissa niin poika (silloin 2,5 vee) oli kyllä tosi nätisti ja leikki niin isompien kuin pienempienkin kanssa. Mitään huonoa käytöstä en kenenkään taholta huomannut.

No meillä on sääntönä,että jos ei useista kehotuksista huolimatta osaa käyttäytyä kunnolla,niin sitten ei voi toisten kanssa leikkiä,vaan joutuu jäähylle.Hyvin harvoin tarvii enää käyttää,kun pari kertaa huomasivat näin todella käyvän.Paljon kivempaa leikkiä sovussa toisten kanssa kuin istua yksin muualla. Ai vai tarkoititkin että jos oma lapsi on se "kiusattu"? Olen vaan sanonut,että ikävä kyllä kaikki eivät aina osaa käyttäytyä oikein,että ei siitä kannata sen kummemmin välittää jos joku kiusaa.Kannatta itse koittaa hakeutua muualle leikkimään ja olla välittämättä tai tulla sanomaan aikuiselle jos ei lopu,tai jos toinen vaikka alkaa lyömään.Aika harmittomallehan tuo jahtaaminen sinäänsä kuulostaa,on varmaan sen toisen mielestä vaan kiva leikki.

Alkuperäinen kirjoittaja mama teh Strange:
Missä ihmeen puistoissa te käytte, kun niissä on ryysikseen asti ihmisiä?!? Meidän puistoissa ei KOSKAAN ole ketään ja ovat uusia hienoja puistoja. Kummallista.
No joo, poika leikkii puistoissa nätisti, koska muita lapsia on ihan tosi harvoin... jos muita lapsia on poika hakeutuu kyllä seuraan, mutta ei kauheasti välitä. Omista leluistaan on vähän liian tarkka.
Kesällä kun oltiin toisessa kaupungissa vilkkaamissa puistoissa niin poika (silloin 2,5 vee) oli kyllä tosi nätisti ja leikki niin isompien kuin pienempienkin kanssa. Mitään huonoa käytöstä en kenenkään taholta huomannut.

Heh, kaupungin keskustassa on yks puisto, joka on aika tukossa aika usein ;). Muualla saakin leikkiä rauhassa, mutta näin talviaikaan siellä on eniten tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hymy:

No meillä on sääntönä,että jos ei useista kehotuksista huolimatta osaa käyttäytyä kunnolla,niin sitten ei voi toisten kanssa leikkiä,vaan joutuu jäähylle.Hyvin harvoin tarvii enää käyttää,kun pari kertaa huomasivat näin todella käyvän.Paljon kivempaa leikkiä sovussa toisten kanssa kuin istua yksin muualla. Ai vai tarkoititkin että jos oma lapsi on se "kiusattu"? Olen vaan sanonut,että ikävä kyllä kaikki eivät aina osaa käyttäytyä oikein,että ei siitä kannata sen kummemmin välittää jos joku kiusaa.Kannatta itse koittaa hakeutua muualle leikkimään ja olla välittämättä tai tulla sanomaan aikuiselle jos ei lopu,tai jos toinen vaikka alkaa lyömään.Aika harmittomallehan tuo jahtaaminen sinäänsä kuulostaa,on varmaan sen toisen mielestä vaan kiva leikki.

Joo sitä hain takaa, että mitä omalle lapselle sanoo jos sitä joku "kiusaa". Koska en tietenkään kiukustani huolimatta ala muita lapsia hänen kuullen solvaamaan ;). Että jotain järkevää ja ymmärrettävää tulee sanottua. Kun sitäkin miettii että jos sanoo että älä välitä. Mutta toki siitä saa välittää jos toinen kiusaa.

Itse pidän huolen, ettei tuo 3-vuotias kiusaa muita ja pidän kyllä silmällä, ettei kukaan kiusaa tuota 1-vuotiastakaan.

Lapsille olen opettanut, että ketään ei saa satuttaa ja leikit leikitään rauhassa.

Jos joku riehuu, kiusaa ja satuttaa lapsia, niin kyllä asiasta kiusaajalle sanon. Jos ei tehoa, niin seuraavalla kerralla sanon hieman kovempaa, että samalla kuulee kiusaajan vanhempi.
Periaatteena on, että kiusatun velvollisuus ei ole väistyä kiusaajan tieltä.
Jos joku kiusaa lapsiani, niin selitän asian omilleni siten, että kaikilla ei ole käytöstavat kunnossa. Ei kiusaajista kannata silti välittää.

Yhteistyössä