Leikkauksen jälkeen kukaan ei auta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olet kyllä todella pulassa. Ehdotan että rauhan säilymiseksi teet vaan välttämättömän eli vaippojen vaihto ja lasten ruokailut sekä nukkumaan laitot jos mikään muu ei auta. Älä siivoa, tee ruokaa miehelle, äläkä nostele mitään muuta silloin jos vaipan vaihdosta ei ole kyse. Apua voit toki yrittää ja kannattaa hakea, mutta se ei ole niin sanottua että sitä saat jos miehesi on terve ja kotona.

[QUOTE="vieras1";29632268]Kunnalta ei takuulla saa kodinhoitajaa, jos mies on lomalla, mutta ei nyt vain jostain syystä viitsi hoitaa lapsia tai tehdä kotitöitä.[/QUOTE]
Kysymättä ei ainakaan saa mitään. Saahan joissain kunnissa hoitoapua kotiin vauvan syntyessä, vaikka ei olisi edes tarvetta. Enempi tässä tilanteessa apu on tarpeen.

[QUOTE="vieras.";29632128]eihän ne olis sua kotiin päästäneet jos olet niin huonossa kunnossa että et siellä pärjää. ja kohdunpoisto ei oo kyllä mikään iso leikkaus[/QUOTE]kohdun poisto on muuten iso leikkaus, ja siinä on monta viikkoo täydellinen nostelemis kielto

Mä en ymmärrä miks tietyissä viesteissä yritetään aloittajaa lytätä "no ei se kai ollut niin iso leikkaus? Ai mikä leikkaus se muka oli?" jutuilla. Mitä väliä mikä leikkaus se oli!?
Jos lääkäri oli laittanut täyden nostelemis, autolla ajo, kotityö yms rasitus kiellot niin onko jollain palsta"lääkärillä" joku oikeus tulla sanomaan että "ihan hyvin voit tehdä kotityöt ja anna ukkos vaan maata kun ei se kummiska niin iso leikkaus ollut"?

Jessus mitä porukkaa... Ja nainen on kyllä toisensa pahin vihollinen.

Aloittajalle tsemppiä, laita kova kovaa vasten, luovuta, älä tee enää mitään mitä ei pitäisi.
Näytä vaikka tämä keskustelu miehelles, käske lääkärin soittaa ukolle ja selittää tilanteen vakavuus.
Uhkaa lähteä toipumislomalle pois kotoa, tai parempi, lähde vaikka heti.
Jos ukkosi ei ihan äysin idiootti ole niin luulisi ymmärtävän.

Ehkä kyse on jostain suomalaisesta mentaliteetista miehesikin kohdalla, tyyliin " ei voi niin kipeä olla kun ei verta tule". Ehkä sama vaivaa joitain palstalaisia, tai kateus.

Viikko sairaalassa nykyaikana merkkaa todella isoa leikkausta. Meidän osastolla munuaisen poistot on alle viikon..
Anyway, itse toimisin seuraavasti. Isommat lapset kotitöihin eli tiskaus, roskien vienti, pyykkäys ja tavaroiden järjestely. Palkka tehdystä työstä. Vain välttämättömät kotityöt, ei tarvi olla siistiä ja vain lapsille puhtaat vaatteet. Miehen vaatteita ja tavaroita ei huolleta. Kaikki ruoka valmisruokia. Kertakäyttöastiat. Vauvan hoitoon isommat apuun. Viikkopalkkaa ostopalveluna, kunnes olet terve. MLL apuun. Kaveri kauppaan avuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29632389:
kohdun poisto on muuten iso leikkaus, ja siinä on monta viikkoo täydellinen nostelemis kielto

Totta. Mulle sanottiin sairaalassa kohdun- ja munasarjojen poiston jälkeen, että kyseessä oli iso leikkaus. Keisarileikkauksista sanottiin, että keskisuuri leikkaus. Ja keisarileikkauksen jälkeen saa sentään jonkin verran nostella, mutta kohdunpoiston jälkeen ei mitään. Sairaalasta pääsin kuitenkin jo kahden päivän päästä leikkauksesta.

Mun mies oli sydämen ohitusleikkauksen jälkeen viikon sairaalassa, joten todella isosta leikkauksesta on ap:llä kyse. Ihme tampio hänellä miehenä.

Mä kysyin mikä leikkaus, ihan uteliaisuuttani. Pyydän anteeksi, en halunnut loukata.

Itselleni on tehty useita erilaisia leikkauksia. Yksi kasvaimenpoisto oli sellainen että vaikka itse leikkaus oli melko pieni eikä kukaan olisi nähnyt päällepäin että mitään on leikattukaan niin silti en saanut nostaa vauvaa painavampaa.

Ja joku sanoi että kohdunpoisto ei olisi iso leikkaus. Tottakai se on iso leikkaus kun poistetaan elimiä :O Ystävällä poistettiin ja koska nykään ei yleensä leikata avoleikkauksella niin ei hänestäkään nähnyt päällepäin että on käynyt läpi leikkauksen. Päivän oli kipeä mutta nostokielto oli useita viikkoja.

[QUOTE="vieras.";29631914]Ei tää nyt kerro vielä mitään. Ei kai minkään leikkauksen jälkeen saa heti ponnistella. Mutta mitä sillä ponnistelulla tässä tapauksessa tarkoitetaan? Onko kielletty rankka liikunta ja suursiivous vai ylipäänsä kaikki paitsi vessakäynnit?[/QUOTE]

Esim. vatsan alueen leikkauksissa voi olla, ettei saa viikkoihin nostaakaan mitään maitopurkkia painavampaa. Siis jos iso leikkaus kyseessä. Joten kyllä noita on. Mutta vaikkei olisi ihan noin tiukkoja rajoitteita, niin kyllähän sen nyt pitäisi olla selviö, että ensisijaisesti puoliso tekee niitä kotitöitä eikä juuri sairaalasta kotiutunut toipilas!

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Olisko sulla ap mahdollisuus mennä lasten kanssa vaikka omien vanhempiesi luo? Miehelle ilmoittaisit vaan, että lähdet pois koska hän ei auta eikä tee edes omaa osuuttaan, ja että haluat muutenkin miettiä asioita. Se voisi pakottaa hänet vähän ryhdistäytymään.

[QUOTE="vieras.";29632128]eihän ne olis sua kotiin päästäneet jos olet niin huonossa kunnossa että et siellä pärjää. ja kohdunpoisto ei oo kyllä mikään iso leikkaus[/QUOTE]

Höpö höpö. Kyllä mut laitettiin kotiin vaikka en todellakaan olisi pärjännyt yksin lasten kanssa. Käsky oli, että vuodelevossa (vain vessa käynnit sallitut) viikko ja sen jälkeen (lääkärin tarkastuksen jälkeen) rauhallisesti keppien kanssa liikkumista. Rasittaa ei saanut yhtään. En olisi pystynyt hoitamaan lapsia sohvalta käsin enkä hoitamaanyhtään mitään muutakaan.... Meillä kävi mm mun ystävä, äiti ja anoppi auttamassa kun mies oli töissä. Onneksi lapset olivat päivät koulussa ja hoidossa.

Mä veikkaan, että miehellä oli rankempi viikko, kuin ap arvaakaan. Lapsilla on varmasti ollut äitiä kovasti ikävä, pelottanut sairaala ja ovat oireilleet miehelle sitä. Lisäksi, jos mies ei ole tottunut hoitamaan lapsia ja kotia, niin ei ole varmaan käynyt kovin näppärästi. Se vaan on vaikeampaa, kun ei ole sitä rutiinia. Voi tietysti sanoa, että oma moka, mutta sellainen ei vie yhtään asioita eteenpäin.

Mitä jos koittaisit kuitenkin jutella. Pyydät anteeksi raivoamistasi ja tunnustat, että miehelläkin on varmasti ollut omalla tavallaan rankkaa. Sanot, että sinulla on kipuja, mikä lyhentää pinnaa tavallisesta (tai näin Se yleensä menee). Kerrot mitä sä voit tehdä ja mietitte sitten yhdessä, mitkä lopuista hommista voi ulkoistaa/jättää tekemättä ja mitä mies sitten omasta mielestään saa hoidettua.

Ap: lla on toki täysi oikeus loukkaantua miehen käytöksestä, mutta me ihmiset nyt vaan ollaan kaikki omalla tavallamme vajavaisia.

Mä veikkaan, että miehellä oli rankempi viikko, kuin ap arvaakaan. Lapsilla on varmasti ollut äitiä kovasti ikävä, pelottanut sairaala ja ovat oireilleet miehelle sitä. Lisäksi, jos mies ei ole tottunut hoitamaan lapsia ja kotia, niin ei ole varmaan käynyt kovin näppärästi. Se vaan on vaikeampaa, kun ei ole sitä rutiinia. Voi tietysti sanoa, että oma moka, mutta sellainen ei vie yhtään asioita eteenpäin.

Mitä jos koittaisit kuitenkin jutella. Pyydät anteeksi raivoamistasi ja tunnustat, että miehelläkin on varmasti ollut omalla tavallaan rankkaa. Sanot, että sinulla on kipuja, mikä lyhentää pinnaa tavallisesta (tai näin Se yleensä menee). Kerrot mitä sä voit tehdä ja mietitte sitten yhdessä, mitkä lopuista hommista voi ulkoistaa/jättää tekemättä ja mitä mies sitten omasta mielestään saa hoidettua.

Ap: lla on toki täysi oikeus loukkaantua miehen käytöksestä, mutta me ihmiset nyt vaan ollaan kaikki omalla tavallamme vajavaisia.

Ihanaa jos otetaan potilaan omainenkin huomioon mutta entäs se huomiointi potilasta kohtaan tässä tapauksessa?

Ei mies voi avuttomana vaan sanoa ettei ole tottunut olemaan lasten kanssa. Opetelkoot, neuvojahan voi varmasti kysyä potilaalta.

Mua on leikelty paljon ja aina mies mukisematta auttoi mua peseytymisessä, pukeutumisessa, sänkyyn menossa ja nousemissa yms. Sairaalasta kotiutetaan mahdollisimman nopeasti.

Mun mielestä potilaan pitää saada toipua rauhassa ja voinnin mukaan sitten voi alkaa osallistua arjen touhuihin. Jos rääkkää kehoaan liian äkkiä, toipumisaika voi venähtää normaalia pidemmäksi aika helposti.

Kysyn vaan että miksi yleensä ollaan parisuhteessa, jos toiselta ei saa tukea ja apua silloin kun omat voimat ei riitä?

Ihan sama mikä leikkaus oli kyseessä, älä ap suotta kerro, tietäähän sen mistä sen jälkeiset 10 sivua kinataan. Kun tosiasia on että LÄÄKÄRI on tuon kiellon asettanut niin kyllä sitä on noudatettava, riippumatta palstamammojen diagnooseista. Kiinnikkeet yms. on loppuelämän riesa mitkä ei parane ilman uutta leikkausta, mikäli teet yli voimiesi.

En nyt tiedä mikä olisi parasta... onko jotain kaveria/naapuria/teinityttöä joka vaikka pientä maksua vastaan kävisi auttamassa? Tai MLL hoitaja? Naurettavaltahan se kuulostaa kun mies makaa perse homeessa vieressä, mutta pääasia on nyt että saat hommat rullaamaan siksi aikaa kun haava paranee. Sen jälkeen, jos olisin sinä, alkaisin katsella uutta majapaikkaa. Mulle tuo riittäisi syyksi, että hädän hetkellä ei olla tukena.

Mulle on tehty kolme isompaa leikkausta ja onneksi mies on aina ihan oma-aloitteisesti ymmärtänyt että leikkauksen jälkeen en voi kotitöitä tehdä tai lasten perässä juosta, asiasta ei ole tarvinnut edes keskustella.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
En ymmärrä mitä ihmettä ap:n leikkaus kenellekään ulkopuoliselle kuuluu.

Ap, sinuna pakkaisin tärkeimmät tavarat kassiin, soittaisin ystävän hakemaan ja ottaisin kotoa muutaman päivän lepoa. Et soita kotiisi, et mitään.
Olipa leikkauksesi millainen tahansa, niin ne ottaa aina aikansa parantua, etenkin jos lihaksia on leikelty.

Mut siis tosiaan, nyt vaan laukkuun tavarat ja lähet hetkeks aikaa pois sieltä! Jos mies ei pärjää mukamas niin soittakoot äitinsä auttamaan.
Nyt tärkeinpänä on sinun paranemisesi ja jaksamisesi, ei kotitöiden teko yms.

Ja kotiin kun palaa niin ukko pieksää akan joka uskalsi karata kotoa : /

Kiitos vielä vastanneille! Ja jollekin huolestuneelle veronmaksajalle tässä ketjussa vastaan etten ole ottamassa mitn ilmasta apua ns valtion piikkiin. Pointti oli nyt ihan muussa. Kirkon vapaaehtoisapua voisin harkita,koska itse olen luonteeltani sellainen että autan aina mielelläni ja voisin kiitokseksi auttaa itse toivuttuani vapaa-ehtoisena. Mies teki illalla tiskit ja ruokki lapset...edistystä. en vaan jaksa olla sanomassa että tee...kun ei itse tartu toimeen. Työpaikalla on kovinkin ahkera,kotona ei tartutoimeen. Varsinkin nyt tarvisisi hänen omaa reagointikykyä mitä pitää tehdä. Helposti teen sitten itse kun toinen ei tee ja nyt ei olisi voimia tehdä...pitää toipua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29632693:
Olisko sulla ap mahdollisuus mennä lasten kanssa vaikka omien vanhempiesi luo? Miehelle ilmoittaisit vaan, että lähdet pois koska hän ei auta eikä tee edes omaa osuuttaan, ja että haluat muutenkin miettiä asioita. Se voisi pakottaa hänet vähän ryhdistäytymään.
Tai sitten mies tajuaisi vapauden, hulvattoman ja villin poikamieselämän ja juhlimisen koittaneen...

Kiitos vielä vastanneille! Ja jollekin huolestuneelle veronmaksajalle tässä ketjussa vastaan etten ole ottamassa mitn ilmasta apua ns valtion piikkiin. Pointti oli nyt ihan muussa. Kirkon vapaaehtoisapua voisin harkita,koska itse olen luonteeltani sellainen että autan aina mielelläni ja voisin kiitokseksi auttaa itse toivuttuani vapaa-ehtoisena. Mies teki illalla tiskit ja ruokki lapset...edistystä. en vaan jaksa olla sanomassa että tee...kun ei itse tartu toimeen. Työpaikalla on kovinkin ahkera,kotona ei tartutoimeen. Varsinkin nyt tarvisisi hänen omaa reagointikykyä mitä pitää tehdä. Helposti teen sitten itse kun toinen ei tee ja nyt ei olisi voimia tehdä...pitää toipua.

Pääsisitkö joksikin aikaan huilimaan ja toipumaan jonkun tutun/sukulaisen luo?

Kai mies sillä välin lapset ja kodin hoitaisi kun hoiti sairaalassaoloaikanasikin.

Pääsisin :) pitää ehkä mennä pariksi päivää taas pois... Kova ikävä vaan tulee lapsia. Jospa tuo rupeis tekemään reippaammin. Mulla hajoaa muuten pää tähän :/

Asuuko sinun vanhempasi lähellä teitä.
Onko sinulla hyvät välit, voisitko pyytää äitisi teille asumaan joksikin aikaa tai jos lähellä asuvat,
niin tulemaan päivisin auttamaan.
tietty jos ovat vielä työelämässä, niin tämä ei onnistu, mutta ainakin viikonloppuna saisit lapset
hoitoon, niin voisit vain levätä

Pääsisin :) pitää ehkä mennä pariksi päivää taas pois... Kova ikävä vaan tulee lapsia. Jospa tuo rupeis tekemään reippaammin. Mulla hajoaa muuten pää tähän :/

Voisi olla ihan hyvä.

Tai ehkä jo sen sanominen miehelle että jos hän ei ala hoitaa noita hommia niin joudut ihan terveytesi vuoksi lähtemään muualle toipumaan auttaisi miestä "käynnistymään"? Kertaisit vielä miehelle leikkauksen ja sen jälkeiset ohjeet, jos hän nyt jostain kummallisesta syystä ei ole ymmärtänyt miksi sinun pitää levätä.

Kuulostaa tutulta. Itse olin hiljattain suuressa leikkauksessa josta kotiuduin yli viikon osastohoidon jälkeen edelleen hyvin huonokuntoisena ja nostelukielto ja painoraja oli kuukaudeksi...Ensimmäiset pari päivää mies hoivasi, mutta ei silloinkaan auttanut esim. peseytymisessä pyynnöistä huolimatta, lupasi kyllä tehdä sitä sun tätä, mutta se jäi helposti tekemättä jos ei tosiaan nalkuttanut asiasta. (Sairaalassa oloaikani mies oli ollut henkisesti kovilla ja ilmeisesti kun palasin kotiin katsoi, että voi ottaa rennosti kun ei enää ole hengenvaaraa). Miehen apu loppui ekan viikon jälkeen ja kahden viikon kuluttua alkoi tulla valitusta siitä, etten siivoa, ei sitä imuria tarvitse nostaa, sen voi vetää ym. Ei sulla noin kovat kivut voi olla, raivoa jos sattui yöllä heräämään kun uikutin ennenkuin lääke vei kivun pois.

Myös miehen sukulaiset, vanhemmat ja kaverit jotka kävivät ihmettelivät kun en siivonnut ja ehdottivat miehelle että X:hän voi tehdä sen ja sen, näille mies sentään sanoi nostelukiellosta, mutta kun jäätiin kaksin alkoi taas hirveä huuto, nalkutus ja valitus siitä miten hävettää kun käy vieraita ja on epäsiistiä kun en siivoa. Koko aikana mies teki kerran ruuan, tokana kotiutumispäivänä ja muutenkin oletus oli, että hoidan kahvitukset vieraille, (myös vierailla). Mies jonkin verran tuona aikana teki itse, mutta asenne yleensä on ilmeisesti koko porukalla, että nainen tekee kaikki kotityöt. Pidin silti mahdollisuuksien mukaan kiinni lääkärin ohjeista ja jätin tekemättä sen mihin en kyennyt.

Minua auttoi käytännössä eniten siskoni, jonka luokse pakenin vähäksi aikaa toipumaan. Ilmeisesti varsinkaan miehen lähipiiri ei tajunnut miten sairaana olin, mutta silti jäi sellainnen olo, etten mielelläni jatkossakaan turvaudu heidän apuunsa. Myös suhde mieheen kärsi melko paljon.

Kuulostaa tutulta. Itse olin hiljattain suuressa leikkauksessa josta kotiuduin yli viikon osastohoidon jälkeen edelleen hyvin huonokuntoisena ja nostelukielto ja painoraja oli kuukaudeksi...Ensimmäiset pari päivää mies hoivasi, mutta ei silloinkaan auttanut esim. peseytymisessä pyynnöistä huolimatta, lupasi kyllä tehdä sitä sun tätä, mutta se jäi helposti tekemättä jos ei tosiaan nalkuttanut asiasta. (Sairaalassa oloaikani mies oli ollut henkisesti kovilla ja ilmeisesti kun palasin kotiin katsoi, että voi ottaa rennosti kun ei enää ole hengenvaaraa). Miehen apu loppui ekan viikon jälkeen ja kahden viikon kuluttua alkoi tulla valitusta siitä, etten siivoa, ei sitä imuria tarvitse nostaa, sen voi vetää ym. Ei sulla noin kovat kivut voi olla, raivoa jos sattui yöllä heräämään kun uikutin ennenkuin lääke vei kivun pois.

Myös miehen sukulaiset, vanhemmat ja kaverit jotka kävivät ihmettelivät kun en siivonnut ja ehdottivat miehelle että X:hän voi tehdä sen ja sen, näille mies sentään sanoi nostelukiellosta, mutta kun jäätiin kaksin alkoi taas hirveä huuto, nalkutus ja valitus siitä miten hävettää kun käy vieraita ja on epäsiistiä kun en siivoa. Koko aikana mies teki kerran ruuan, tokana kotiutumispäivänä ja muutenkin oletus oli, että hoidan kahvitukset vieraille, (myös vierailla). Mies jonkin verran tuona aikana teki itse, mutta asenne yleensä on ilmeisesti koko porukalla, että nainen tekee kaikki kotityöt. Pidin silti mahdollisuuksien mukaan kiinni lääkärin ohjeista ja jätin tekemättä sen mihin en kyennyt.

Minua auttoi käytännössä eniten siskoni, jonka luokse pakenin vähäksi aikaa toipumaan. Ilmeisesti varsinkaan miehen lähipiiri ei tajunnut miten sairaana olin, mutta silti jäi sellainnen olo, etten mielelläni jatkossakaan turvaudu heidän apuunsa. Myös suhde mieheen kärsi melko paljon.

Kurjaa todellakin! Minun mies on nyt tsempannut,tekee omaan tahtiinsa ja pääasia että tekee. Katsellaan miten tämä rupeaa sujumaan...jouduin kyllä tosiaan laittamaan hänet tekemään ja ottamaan vastuuta. Systeemit tulee muuttumaan muutenkin nyt... ;) hänen on otettava vastaisuudessa enempi vastuuta.

Yhteistyössä