Leikittekö lastenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruusa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruusa

Vieras
Minulla on kaksi lasta, toinen kouluun menossa, toinen parivuotias, ja leikin heidän kanssaan joka päivä. Siis pelaan, luen ja ihan kauppa- ja barbie- leikkejäkin. Tuntuu että olen kummajainen ystäväpiirissäni: kaikki muut äidit sanovat, ettei äidin tehtäviin kuulu leikkiä lastensa kanssa. Että he eivät ainaskaan viitsi tai halua. Mitä mieltä te olette? Leikittekö te lastenne kanssa? Ja onko se "äidin tehtävä"? Jokainen tietty tyylillään...

Kyllähän se hyvä olisi lasten kanssa leikkiä. Itse en millään jaksaisi täällä sisällä leikkiä mut joskus sit lasten vuoksi leikin. Ulkona tulee enemmänkin touhuttua lasten kanssa. Mut luen tietenkin ja paljon laulamme yhdessä ja piirrämme jne mut heppaleikit ja muut pikkuleluilla leikkimiset saa minut haukottelemaan:)
Onneksi lapsista on seuraa niin paljon toisilleen etteivät useasti pyydä minua leikkiin. lapset siis 5 ja 2 vuotiaat.

Noi meidän on vielä niin pieniä, että ei ne mitään isoja leikkejä pistä pystyyn. Mutta majoja rakennan, luetaan miljoona kirjaa päivässä, & rakennetaan legoilla, autoratoja ja semmoista. Mitään kauppaleikkejä sun muita nuo ei vielä leiki.

Uijui, mä oikein odotan leikkihetkiä lapseni kanssa sitten joskus (tyttö siis vielä masussa nyt ). Olen aina leikkinyt tosi paljon. Pienenä leikin tosi isoksi. Pikkusisko (2v nuorempi ) vaan ei enää leikkinyt mun kanssa ja piti sitten siirtyä leikkimään pikkuveljen kanssa (9v nuorempi ). Yläasteen aikoihin mä olin kaikkia pihaleikkejä (purkkista/rönttöstä, keinupalloa jne ) pikkuveljen ja sen kavereiden kanssa, moni ehkä oudoksui asiaa, mutta mä tykkäsin :)

Ihan hirveästi ei tule leikittyä. Nykyisin nuo leikkivät hyvin jo keskenäänkin. Toki välillä legoilla rakennetaan tai palikoilla, piirretään ja luetaan kirjoja. Mutta musta ei ole pikkuautoilla leikkimään. Ikää noilla on 3v8kk ja 1v8kk.

Pitää oikein miettiä. Kyllä me paljon puuhastellaan, mutta suurin osa siitä ei ole varsinaista leikkimistä. Tyttö haluaa yleensä tehdä kaikkia mahdollisia aikuisten juttuja meidän mukana, joten hän leipoo, laittaa ruokaa, auttaa tiskien ja pyykkien kanssa, puutarhassa ja isin verstaalla... Se kai on hänelle leikkiä sekin, koska kukaan ei häntä siihen pakota (vajaa 3-vuotias).

Mutta kyllä saatan joskus leikkiäkin. Hän tykkää eniten rakennus- ja legopalikoista, palapeleistä sekä kaikista koottavista jutuista. Myös nukkevauvat on tulleet kuvioihin, ja osallistun niihin leikkeihin sen verran kuin minua kaivataan. Kirjojen lukeminen on enemmän mun juttu, ja siinä puuhassa viihdytään helposti pitkät hetket. =)

Minulle se oli jotenkin hyvin luontevaa, leikkiä ja olla mukana tekemässä lasten kanssa milloin mitäkin. En huomannut keksiä itse esim. keittiön alakaapin tyhjennysleikkiä, joka on yleensä alle 2-vuotiaiden mieleen, mutta minusta puupalatornien ja-linnojen rakentelu, legoilla leikkiminen, puurautatie ja automattoleikit olivat oikeasti mukavia ja olin mukana leikeissä lasten kanssa. Samoin autoreitistön kaivaminen hiekkalaatikolle oli hyvin terapeuttista.

Nykyään pääsen mukaan joskus larppeihin, majanrakennukseen ja erilaisiin peleihin, kuten ketjusatuihin, sanapeleihin, reaktioleikkeihin ja vastaaviin.

Piika-äiti

Olen kuullut sellaisistakin perheistä. Missä vanhemmat ei avaa telkkaria ennen kuin lapset on nukkumassa...kaikki aika panostetaan lapseen...minusta tuo menee jo pikkasen yli, mutta jokainen tyylillään.
Leikin lapseni kanssa mutta se onkin niin pieni vielä, mutta toivon joskus että hän oppii myös leikkimään iteksee eikä tartte siihen aikuista aina...toki joskus on kiva leikkiä kun on aikaa...mutat pitää saada omatkin hommat tehtyä.

10kk ja aloitan leikin,siis alan kasaamaan roinaa tai palapeliä. tai pomputan palloa. lapsi alkaa jatkamaan sitä. jonkun aikaa seurailen ja osallistun mut sitten siirryn pois. lapsen on hyvä antaa myös itsekseen olla ja leikkiä rauhassa.

Nyt kun lapset on jo 5v ja 7v.ja kaverit asuu naapurissa, niin tulee vähemmän varsinaisesti leikittyä, mut paljon pelataan ja luetaan ym. Silloin kun olivat pienempiä, niin tuli kyllä leikittyä joka päivä. Joskus kun tyttö pyytää barbileikkiin, saatan vähän aikaa käydä aloittamassa ja tytsy jatkaa siitä itsekseen.

Yhteistyössä