Lauletaanko partiossa jeesus-lauluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lunatic

Vieras
Tuli vaan mieleen kysyä, en aio laittaa lastani partioon tai muuta vastaavaa. Tuol telkkarissa vaan puhutaan partiosta, ja ne hoilas siellä jotain, en kuunnellu mitä. Kuulosti ihan jeesus-musiikilta sivukorvalla kuunneltuna. :|

ite oon ollu pikkutyttönä partiolainen ja kyllä se uskonnollisuus oli meillä ainakin kuvioissa mukana, mut ei kyllä menoa häirinnyt. Suvaitsevaista porukkaahan siellä meillä ainakin oli!

Tuota esikoistani olen kovasti yrittäny partioon innostaa, mut ei seitä oikein nappaa, että vois olla teltassa yötä ("yäk..siellä voi olla hämähäkkejä tai muurahaisia. Ja pimeetäkin tulee yöllä ja voikohan sinne ottaa oman patjan mukaan...")

Kyllä partion perusajatuksen voisi edelleen kiteyttää : koti, uskonto, isänmaa.
Mutta ns. tavallinen partio ei ole uskonnollinen, seurakunnilla toki on omat partionsa ja niissä varmaan lauletaankin uskonnollisia lauluja.

Omani on ollut partiossa 7-vuotiaasta, tällä hetkellä vetää vartioryhmää ja vastaa muista partiolippukuntansa vartiolaisista, sekä johtajista että lapsista, en tiedä mikä on "titteli", mutta on "edennyt urallaan".
Uskonnollisuutta oli lähinnä joku partiovala tai vastaava sudenpennun vala - en muista mikä se on virallisesti, siitä on niin kauan aikaa - ja SIINÄ PARTIOLIPPUKUNNASSA tehtiin kirkossa.

Laulut ovat partiolauluja, eivät jeesus-lauluja. Nuotti voi olla samantyyppinen, laulun tempo siis. Kitaralla on hyvä säestää, kun sen voi leireille kuljettaa mukana..

Mutta seurakunnan partion sisällöstä en siis tarkemmin osaa sanoa, se voi ollakin uskonnollisuuteen huomattavasti enemmän painottuva.

Alkuperäinen kirjoittaja partiolaisen äiti:
Mutta ns. tavallinen partio ei ole uskonnollinen, seurakunnilla toki on omat partionsa ja niissä varmaan lauletaankin uskonnollisia lauluja.

Omani on ollut partiossa 7-vuotiaasta, tällä hetkellä vetää vartioryhmää ja vastaa muista partiolippukuntansa vartiolaisista, sekä johtajista että lapsista, en tiedä mikä on "titteli", mutta on "edennyt urallaan".
Uskonnollisuutta oli lähinnä joku partiovala tai vastaava sudenpennun vala - en muista mikä se on virallisesti, siitä on niin kauan aikaa - ja SIINÄ PARTIOLIPPUKUNNASSA tehtiin kirkossa.

Laulut ovat partiolauluja, eivät jeesus-lauluja. Nuotti voi olla samantyyppinen, laulun tempo siis. Kitaralla on hyvä säestää, kun sen voi leireille kuljettaa mukana..

Mutta seurakunnan partion sisällöstä en siis tarkemmin osaa sanoa, se voi ollakin uskonnollisuuteen huomattavasti enemmän painottuva.

Kiitos. Tämä oli kaikenkattava vastaus. :)

Ainakin silloin laulettiin, kun minä olin. Ei siinä ollut mitään ongelmaa, kun kaikki oli vähintään tapaluterilaisia.

Usoknnollisuus minusta kuuluu partioon, mutta ei sen tarvii olla kristinuskoa. Kukin uskokoon omaan jumalaansa. Ateisteilla on vaihtoehdot olla kuulumatta partioon tai olla välittämättä siitä jeesus-osuudesta. Kun sieläl on muuten niin mukavaa, niin onko se tosiaan kynnyskysymys? Ei niitä nyt aamusta iltaan laleta.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Partiolupaus:
Tahdon rakastaa Jumalaani ja lähimmäistäni,
isänmaatani ja ihmiskuntaa
toteuttaen elämässäni partioihanteita.

Minun aikaani tuo lupaus oli kyllä hieman toisessa muodossa ja vähän pidempi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mä olin vähän aikaa pioneereissä lapsena. Siellä ei jeesuksesta puhuttu mitään, mut se onkin vasemmistolainen juttu. Ne ei sekota jeesusta joka asiaan. :)

Jotenkin muuten arvasin tuon pioneerit, jatkuva oppositoasenne kaikkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mä olin vähän aikaa pioneereissä lapsena. Siellä ei jeesuksesta puhuttu mitään, mut se onkin vasemmistolainen juttu. Ne ei sekota jeesusta joka asiaan. :)

Jotenkin muuten arvasin tuon pioneerit, jatkuva oppositoasenne kaikkeen...

En kyllä ollut vuottakaan. Multa jäi kaikki harrastukset kesken, en halunnut harrastaa yhtään mitään, mutta äiti aina nalkutti että mun pitäs harrastaa sitä ja tätä.

Kyllä me ainakin joka kokoontumisen jälkeen mentiin piiriin ja hoettiin jotain ihme jss=jeesus sinua siunakkoon ja kiitos tästä päivästä. On se uskontoonkin liittyvä juttu. Yäk.

Koti, uskonto, isänmaa on nähtävästi unohtunut monilta.
Partio ja koko elämä yleensä pitäisi olla yhtä partiota, jotta voitaisi elää sovussa ja ymmärtävänä toista ihmistä kohtaan. Se jo kuuluu kristinuskoon joka on annettu meille raamatussa, jotta voisimme elää toistemme kanssa sovussa. Se raamatunluku on vissiin unohtunut meiltä monilta?
Siunausta ja raamatunlukua sekä jeesuslauluja kaikille.

Olen harrastanut partiota yhteensä 9 vuotta. Eka 1.-7. luokkaan kunnes iski teini angstit ja lopetin, mutta pari vuotta sitten "paluumuutin" ja vedän 10-11 vuotiaiden tyttöjen ryhmää.

Vaikka kirkkonkirjoissa olen, niin en pidä itseäni kovin uskonnollisena, joten olen karsinut ryhmämme kokoontumista sen "ylimäärisen jeesustelun" pois. Lopussa kyllä menemme rinkiin, otamme toisiamme käsistä kiinni ja sanomme: "hyvää yötä, jeesus myötä, kiitos tästä päivästä. Oli kiva tavata, tekis mieli halata, Tsau! (j-s-s jeesus sinua sinatkoon)" (tuo sulku kuuluisi siihen, mutta sen olen jättänyt pois.)

Emme myöskään laula virsiä tai muutenkaan puhu uskonnosta (porukassa on pari kirkkoon kuulumatonta). Kerran vuodessa käydään kirkossa, itsenäisyyspäivänä. Samassa tilaisuudessa annetaan lupaus joka nykyään on: "Lupaan parhaani mukaan rakastaa Jumalaani, omaa maatani ja maailmaa, toteuttaa <ikäkauden> ihanteita ja olla avuksi toisille."

Olenkin korvannut sen uskonnollisuuden ensiapu ja sammutustaito opetuksena. Parempi se minusta on että se lapsi osaa sellaisissa tilanteissa tehdä jotain, kun huutaisi vaan: Voi hyvä Jumala! :)

Partio on kansainvälisesti ja myös Suomessa uskonnollinen järjestö, mutta sen edustajat eivät tietenkään halua mainostaa sitä uskonnollisena, koska tästä tulee negatiivinen kuva joillekin ja tuloa tuottava jäsenmäärä vähenee..

Alkuperäinen kirjoittaja partiolaisen äiti;7950325:

Partiolupauksessa luvataan rakastaa jumalaa...

Monet lippukunnat tosiaan toimivat seurakuntien kanssa yhteistyössä. Kuitenkin on kyse ihan samasta partiotoiminnasta, usein kokoontumistilat ovat esim. seurakunnan tiloja ja retkipaikkoina käytetään seurakunnan leirikeskuksia, lupauksenanto on kirkossa jne. Ei ole erilaista seurakuntien partiota.
Partio ei ole varsinaisesti uskonnollinen järjestö, mutta ei toisaalta ateistinenkaan. Kyllä joskus retkillä ja leireillä saattaa uskonnollisia laulujakin lurahtaa ohjelmaan, esim Kumbayah jne.

Partiolupaus:
Lupaan parhaani mukaan rakastaa Jumalaani, omaa maatani ja maailmaa, toteuttaa <ikäkauden> ihanteita ja olla avuksi toisille.

Lupauksen kolme kohtaa yhdistetään yleensä partiotervehdyksen kolmeen kohotettuun sormeen.
1. Jumala, oma maa ja maailma
2. ikäkauden ihanteet
3. toisille avuksi oleminen

Wikipediasta kopsittua:

Partio aatteeseen ja toimintaan kuuluu myös uskonnollinen kasvatus. Suomen Partiolaisten uskonnollisessa kasvatuksessa noudatetaan Suomen evankelisluterilaisen ja Suomen ortodoksisen kirkon tunnustusta, mutta muuta uskontoa tunnustaville partiolaisille varataan mahdollisuus saada tunnustuksensa mukaista kasvatusta. Peruskirjan mukaan partioaatteen arvopohjan lähtökohtana on "ihmiskuva, jossa ihmisellä on velvollisuuksia suhteessa jumalaan, omaan itseen, muihin ihmisiin, yhteiskuntaan ja ympäristöön", ja "Suhde jumalaan merkitsee myönteistä asennetta uskontoon, hengellisyyden etsimistä ja elämistä oman hengellisen vakaumuksen ja yhteisön mukaisesti"

Metsänkävijälippukuntien perustaja Ilmari Vainio oli badenpowellilaisen partiofilosofian tunnetuimpia kannattajia Suomessa ja vastusti Suomen valtionkirkon tunnustuksellisuuspyrkimyksiä partioliikkeessä.

[QUOTE="vieras";27286715]
Lupauksen kolme kohtaa yhdistetään yleensä partiotervehdyksen kolmeen kohotettuun sormeen.
[/QUOTE]

Ai että partiotervehdys ei olekaan "Lue rivien välistä"?

Yhteistyössä