Lasten yökyläilystä isovanhemmilla

"vieras"
[QUOTE="Maija";25475185]Hyvä kuntoiset eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 10km päässä meistä.Vanhin lapsistamme 6v. Ja kerran on la´psi ollut yökylässä. Pyytääkö teillä isovanhemmat lapsianne yökylään vai kysyttekö itse,voiko lapsi tulla?[/QUOTE]

meillä se menee luonostaan koska ei viihdytä ollenkaan "keskustassa" vapaa-ajalla eli on vietty aina kaikki viikonloput ja lomat maalla mun vanhempien luona. ja automaattisesti lapset on kulkenut mukana kun ovat perheeseemme tulleet=)

mutta jos ollaan miehen kanssa menossa jonnekin joskus harvoin niin kysyn että saako lapset tulla keskenään yökylään.ja joskus kun äidilläni on lomittaja niin pyytää lapsemme luokseen.

meillä lähti just kaks vanhinta (poika 4v ja tyttö 3v) mun vanhenpieni luokse ja varmaan sunnuntaina tulevat takaisin.
Äiti on aina kotona ja isä töissä niin on kuulemma mukavaa kun on kavereita joiden kanssa olla.
Monestikki ku ollaan tultu kotiin takaisin niin seuraavana päivänä äiti kysyy et milloin lapset tulee taas mummolaan.
Meillä on kotona vielä 2 kk vauva jonka ei vielä ole ilman minua ollut mummolassa.

Minä en kyllä estele jos lapset ja mummo varsinkin haluaa että lapset tulee niin varmasti saavat mennä. Pisin aika mitä poika on mummolassa ollu oli 8 päivää.

Mun vanhemmilla on 6 lastenlasta, äitipuolella 1.
Näistä lapsista 2 asuu ulkomailla, ja näistä kahdesta toinen yöpyy meidän äidillä ehkä 2-5 yötä vuodessa, toinen ei ole vielä ollut yökylässä.
Äitipuolen lapsenlapsi oli käsittääkseni ensimmäistä kertaa viime viikonloppuna niillä ihan yön yli. (Tästähän on siis vaikea sanoa, tuleeko olemaan mummulassa jatkossa harva se viikonloppu, vai vaan satunnaiseen, vai jotain siltä väliltä.)

Meidän neljä lasta yökyläilevät papalla ehkä n. 1,5kk välein, jos keskimäärin jaetaan yökyläilyt per vuosi. Mummulassa ei ole koko porukka ollut koskaan, mutta esikoinen ja kakkonen ovat kumpikin erikseen kerran-pari vuodessa siellä pidemmän pätkän, 3 yötä-viikon.
Ja just tällä hetkellä kakkonen lienee frankfurtin lentokentällä papan ja mummupuolen kanssa odottamassa jatkolentoa, matkalla serkkujensa luokse kyläilemään vajaaksi viikoksi...

Muuten nähdään kyllä isovanhempia tosi paljon ja ne kyläilee täällä meillä, mutta niin että isovanhemmilla olisi lapsia yökylässä.... Jos jotain vuosittaista keskiarvoa laskee, niin ei varmasti edes kerran kahteen viikkoon.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mun ja miehen vanhemmilla ei ole muita lapsenlapsia kuin meidän 1-vuotias, joten heillä ei ole koskaan lapsenlapsia yökylässä. Mun vanhemmat asuvat kaukana niin ollaan kyllä siellä koko porukalla yötä, miehen vanhemmat taas asuvat samassa talossa omassa siivessään ja lapsi kyläilee siellä usein, mutta yöksi ei ole ollut tarvetta jättää. Päivällä saattaa olla mummolassa kyllä pitkiäkin aikoja, jos mulla ja miehellä on paljon menoja tai autan miestä maataloustöissä enkä voi itse hoitaa lasta :)

Vanhin (9v) on ollut anoppilassa 2 kertaa yhden yön.

Äidilläni hän oli muutamia kertoja vuodessa joskus aikoinaan, mutta välejä sinne suuntaan ei enää ole.

Pienet eivät ole yöpyneet isovanhemmilla. Poikkeuksena se yö, kun synnytin nuorinta. Tuolloin keskimmäinenkin oli anopilla yön. Mun puoleltani napanuora on siihen yökyläilyyn vielä liian kireä.

Mun vanhemmilla ei oo muita lapsenlapsia kuin meidän pojat, elikkä yökyläilijät on siinä.
Miehen äidillä meidän lapset ei käy yökylässä, vaan mummi on täällä jos tarvii yöhoitaa. Esikoinen on ollut muutaman kerran yksin siellä 9vuoden aikana.
Miehen siskolla on vuoden vanha lapsi, joka ei oo ollut missään yökylässä.
Että siinä ehkä tuleva yökyläilija joskus...

Meillä lapset 10v. 6v. ja 2v. ovat minun vanhemmillani yökylässä, ehkä 4-5 krt vuodessa. Nuorin on ollut nyt 2krt. yökylässä. Omat vanhempani tosi aktiivisia, urheilevat, matkustelevat ja käyvät vielä töissä molemmat.
Yleensä siis melko aina, itse kysytään josko sopisi lasten tulla yöksi. Ovat 1 yön kerrallaan ja yleensä aika tarkasti ollaan iltpvä. viety ja keskipvä. jo haettu, eli mitään suurempia emme ehdi puuhata tuolloin. Yleensä olemme ihan kaksin kotona ja nautimme hiljaisuudesta:D

Meidän lapset (5kpl) ovat molempien isovanhempien ainoat lapsenlapset, joten tiedän tarkkaan kuinka usein siellä lapsenlapsia on yökylässä. :)

Eli harvoin, todella harvoin. Aiemmin olivat (silloin lapsia 3-4) kaksi (max 3) kertaa vuodessa viikonlopun, eivät yksittäisiä öitä tai iltoja. Välimatkaa isovanhempiin 100-120 km. Koko perheellä olemme (yö)kylässä kerran kahdessa kuukaudessa.

Nyt kun yhdellä lapsista diabetes, ei lasten yökyläilyä ole tullut tehtyä. Varmaan pärjäisivät kyllä jo puolin ja toisin (lapsikin osaa jo hoitaa eli laskea hiilareita ja pistää), mutta isovanhempia taitaa tuo jännittää eivätkä osaa pistää jos tarve tulisi. Eipä olla siis kahdestaan miehen kanssa oltu missään lähikauppaa kauempana kahteen vuoteen, ja hiukan jo alkaa tuntuakin siltä.

Minun vanhemmillani lapset ovat olleet viimeksi syyskuussa yökylässä. Ennen pitivät useammin mutta isäni eläköitymisen vuoksi en ole heiltä edes usein apua pyytänyt että saavat puuhailla rauhassa omia menojaan :) Nyt maanantaina menevät yhdeksi yöksi, koska olen lähdössä työmatkalle ja miehen työvuorot eivät mene yksiin lasten hoitoaikojen kanssa.
Sitä vastoin vanhempani olivat tuossa marraskuussa meillä lasten kanssa yhden yön, kun me olimme ystävien kanssa viettämässä iltaa. Anoppini on usein meillä ja silloin voimme rauhassa saunoa miehen kanssa kaksistaan eri rakennuksessa.
Olen hyvin kiitollinen isovanhemmille saamastamme avusta. <3

"vieras"
oma äitini taitaa tuota esikoistani vähän suosia..viikottain pyytää yhdeksi yöksi. vie uimaan ym. lapsenlapsia hällä 7. muut ovat harvemmin hänellä yötä, ovat enempi toisen mummun luona.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25475624]oma äitini taitaa tuota esikoistani vähän suosia..viikottain pyytää yhdeksi yöksi. vie uimaan ym. lapsenlapsia hällä 7. muut ovat harvemmin hänellä yötä, ovat enempi toisen mummun luona.[/QUOTE]

niin siis että tosin harvoin itse kysyn että voiko tulla. äitini on se joka aina pyytänyt että haluaisi tytön heille, voiko tulla.

sitähän sä kysyit
valitettavasti ei kertaakaan :( Vanhin on jo onneksi sen 14v ja nuorin 4v joten kyllä tässä jo jotenkin saadaan omaakin aikaa järkättyä.
Sitähän sä ET KYSYNYT ;)

Omilla vanhemmillani lapset ovat olleet ehkä kerran kaksi yötä. Miehen vanhemmilla noin kerta vuoteen. Johtuen kylläkin pitkästä välimatkasta. Meillä sitten miehen äiti vierailee yökyläilemässä muutaman kerran vuoteen.

Miehen isällä vanhin poika on ollut kerran. Ja omalla isälläni ei ole lapset olleet yökylässä kertaakaan.

Mun äidillä on 3 lapsenlasta ja lisäksi veljeni seurustelee naisen kanssa jolla on kolme lasta..
Nuo veljen naisen lapset ovat tässä viime aikoina olleet useammin äidilläni hoidossa,kuin yksikään omista lapsenlapsista.

Meillä menee vähän kausittain noi yökyläilyt..
Joskus äitini jaksaa ja pyytää itse ( ja meillähän on sopimus,että ottaa nuorempaa,kun vanhempi menee isälleen jos tarvitsen omaa aikaa)
Silloin kun tuo kuvi toimii ja onnistuu ja sille on tarvetta niin kaksi yötä kk on toinen tyttö mummolla ja toinen sitten erikseen saman verran..

Joskus on hiljaisempia kausia ja silloin saattaa olla ettei puoleen vuoteen kertaakaan yökyläile lapset. Vaikka ihan lähekkäin asutaankin.

"vieras"
Veljeni lapset "toimitetaan" mummolaan lähes joka arki-ilta sekä viikonloppuisin pe-illasta su- iltapäivään. Isovanhemmat vielä kaiken lisäksi fyysisesti raskaissa palkkatöissä arkipäivät, ei heillä paljon ole lepoa arkisin. Oma lapseni menee yöksi vain, kun on täysin varmaa, että isovanhemmat ovat levänneet (ollut 3x ja on puolitoistavuotias). Veli vaimoineen ei edes kysele, tuovat vain lapset iltaisin syömään ja saunaan ja viettävät kaksin laatu-aikaa. Tai sitten veli on työmatkalla, ja vaimo toimittaa lapset mummolaan, jotta saa laatuaikaa. Perjantaina he jäävät yöksi ja sunnuntaina sitten ukki vie lapset kotiin.

Tilanne on niin tulenarka, eivätkä isovanhemmat uskalla sanoa, etteivät jaksa veljen lapsia niin usein, vaan että vierailut on rajoitettava viikonloppuihin. Pelkäävät että välit menevät huonoiksi, ja veljen vaimo on hyvin temperamenttinen, tottunut saamaan tahtonsa läpi.

Itse yritän auttaa vanhempia myös arjessa, ja tosiaan annan lapseni yöksi vain jos ovat täysin levänneitä. Meille uskaltavat sanoa, etteivät jaksa. Mutta ei meillä olekaan tarvetta häätää lapsia kotoa, jotta saamme nauttia kynttiläillallisia - mieheni näkee punaista kun tajuaa, että veljen lapset eivät taas saaneet nähdä isäänsä matkoilta tultuaan, vaan vaimo omii miehen ja lapset viedään jaloista pois.

Pikkuisen säälittää. Onneksi lapset eivät ole huonosti hoidettuja, mutta meidän perheessämme on erilaiset periaatteet ja emme aina käsitä, miten vanhemmat voivat itsestäänselvänä asiana pitää sitä, että "kyllä ne mummu ja ukki hoitaa". Ja miksei omien lasten seura kelpaa, miksi ne pitää viedä jaloista pois..

"Kifa"
Poika yökyläilee noin kerran kuussa, isovanhemmat ottaisivat varmaan useamminkin mutta me emme kehtaa olla alvariinsa lasta heille roikottamassa, päiväkyläillään kuitenkin usein. Heillä on vain 2 lapsenlasta ja toinen asuu niin kaukana ettei ole vielä koskaan yökylässä ollut.

mama the strange
Vanhemmillani on muutama lapsenlapsi ja joka viikko siellä on joku yötä. Yleensä tämä joku on minun lapseni. Sisko lapsineen asuu kauempana, mutta ovat sitten kerralla mummolassa pidemmän pätkän.

Isovanhemmat ottavat lapsenlapsia luokseen mielellään. Äitini sanoi, että ilmoittaa sitten suoraan kun ei jaksa ottaa lasta. sitä ilmoitusta ei vielä ole tullut ja yleensä nämä yökyläilyt lähtevät isovanhempien aloitteesta. Pitäisivät lasta luonaan enemmänkin.

Isänsä äitiin lapsi ei ole yhteydessä (isän äiti ei halua) ja isänisällä lapsi yökyläilee parin kuukauden välein.

"vieras"
Mun vanhemmilla ei koskaan oo ollu lapset yksin yötä. Eikä nyt muutamaan vuoteen edes meidän vanhempien kanssa. Muutaman tunnin kyläilyt menee just ja just. Paitsi että olihan tuo meidän 10v tyttö kahden serkkunsa kanssa yhden yön syyslomalla. (heillä 19 lastenlasta)

Miehen vanhemmat hoiti meidän kolmea pienintä 5 päivää ennen joulua, kun oltiin itse reissussa. Heillä on ehkä kerran kuussa joku lastenlapsista jonkun yön. (9 lastenlasta)

"mellan"
En tiedä miten paljon mun sisarusten lapset on mun äidillä, ehkä muutamana päivänä/kk siellä on joku lapsenlapsista yökylässä. Oma lapseni on tosi harvoin yksin mun äidin luona, mutta keskenämme ehkä joka toinen kuukausi ollaan parista päivästä viikkoon.
Tyttö käy isänsä vanhempien luona kerran viikkoon ja serkut käy sitten lomilla ja ovat pidempään, kun asuvat kauempana

"poikia3"
Meillä ei pienet pojat ole olleet ikinä yötä isovanhempiensa luona. Omat vanhempani eivät ole siinä kunnossa, että pärjäisivät meidän poikien kanssa ja miehen vanhemmat ovat valitettavasti molemmat kuolleet.

Mutta vaikka meillä olisi isovanhemmat, jotka kykenisivät lapsia hoitomaan, näitä yökyläkertoja olisi vain muutama vuodessa.

"vieras"
Pienempinä olivat suhteessa enemmän mutta eivät juuri arkena kun isovanhemmat asuvat kauempana ja vielä työelämässä. Vaikka matkaa ei ole kuin 30-40 km niin se on vähän liikaa arkena poiketa tuomaan lapsi päiväkotiin.
Olivat siis silloin ehkä kerran - kaksi kuussa, jos oli lomia niin enemänkin, riippuen siitä miten isovanhemmat pyysivät.

Nyt kun ovat lähes teinejä niin harvemmin kun kaverien luona yökyläily on kivampaa ;) ja joskus on ihan kiva niitä kotonakin katsella. Kesälomalla olivat viikon yhtä soittoa.
Miehen puolelta eivät ole elossa mutta kyse on siis mun vanhemmista

"vieras"
Meidän 3v on molempien isovanhempien ainokainen lapsenlapsi, on mummoillaan 2-3 yötä kuukaudessa. Opiskellaan miehen kanssa, ja ollaan aina sunnuntaisin molemmat töissä ja useimmiten joudutaan aamuvuoroon molemmat, joten lapsi täytyy saada yöksi (tai laittaa vuoropäiväkotiin, joka on pienelle aika kurja vaihtoehto). Viikolla lapsi on päiväkodissa ma-to, menee hoitoon aikaisintaan kahdeksaksi ja haetaan viimeistään neljältä, joten maksimihoitotunnit pk:ssa ovat 32h/vko. Useimmiten on n. 25h.

ukin uusi
Mä olen myös isoisän nykyinen vaimo, jolla ei omia lapsenlapsia vielä ole. Isoisä ei pärjää lastenlasten kanssa yötä ilman minua.

Meillä on isoisän viidestä lapsenlapsesta yötä joku noin 6-8 yötä vuodessa. Tähän sisältyy kesäaika, jolloin saattavat olla muutaman yön peräperää.

Ja minusta se on itse asiassa aika paljon.

Yhteistyössä