Lasten yöasuista: puetanko lapsille liikaa yöksi vaatetta, ja pitäisikö heitä sen sijaan karaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän kaikilla muksuilla on yleensä kaksiosaiset yöasunsa päällä kun nukkumaan menevät. Toisinaan käyttävät jopa unisukkia, niitä pörröisiä kun niistä tykkäävät kovin, mutta yleensä aamuisin sitten keräilemme sukkia milloin mistäkin talteen. Jopa niitä uniasujakin.

Pojat (8- ja 5- vuotiaat) ovat varsin lämminverisiä kavereita ja aika usein heräävätkin aamulla sängyistänsä pelkissä pikkareissaan eli jos yön aikana tuleekin sattuneesta syystä kuuma, niin osaavat itse vähentää vaatetta. Nuorimmainen vielä onneksi pysyy uniasussaan, sen sijaan peitto ei pysy sängyssä ;)...

Huoneiden lämpötila on siinä parissakympissä.

Sen sijaan mulla itelläni pitää kyllä olla vaatetta :ashamed:....eli sitä ihanaa flanellista unihousua ja vähintään pikkuhihallista toppia. Jahka pakkaset tästä käynnistyvät, niin pitkähihainen se olla pitää....joten ne sexyhepeneet saavat mun osalta jäädä sinne kauppaan :). Ja ehdottomasti jaloissa pitää olla ne ihkut villasukat! Sitten tulee hyvä uni....

NYT nolottaa mut kerron silti. Mulla on ollut nyt syksyllä villasukat jalassa kun ollaan oltu miehen kanssa (muuten nakuna) petipuuhissa. Ku muute tulee yskä. :ashamed:

• Tykkää
Reactions: FreezeCat
meillä muksuilla oli alle vuosikkaina yöpuvut ja sukat, sen jälkeen ovat nukkuneet alkkareissa tai vaipassa. hoidossa nukkuvat pelkissä pikkuhousuissa

ja myö vanhemmat nukutaan alasti

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ja pitsihepeniä olisi mukava saada joululahjaksi mutta kun seuraavana päivänä on flunssa. :| Vai pitäisikö pitsihepenien+sekstailujen jälkeen pukea itselle taas se normaalivarustus eli koko pyjamasetti ja ne sukat. Mut jotenkin tylsänkuuloista.

Viimeksi muokattu:
Sie oot ihuna :kiss:....mä kerron sulle - ihan vain meidän kesken :rolleyes: - että pitkävartiset villasukat rynkkykurtussa nilkoissa on meidän tavaramerkki....:D

:laugh:
Sukissa ja villasukissa on yks toinenkin hyvä puoli seksin aikana. Mulla halkeilee talvisin kantapäiden iho ihan kamalille railoille ja sukkien avulla en raavi miestä ihan naarmuille. :)

Kyllä 33 vuoden kokemuksella sanon, että jos olen ns. vilustunut jaloista, on takuuvarmasti seuraavana aamuna kurkku kipeä ja nuha. Enkä ole ainut! Tiedän toki, että joku pöpö siihen vaaditaan, mutta odotan sitä päivää kun joku tieteellisesti osoittaa että tarpeeksi kova palelu jaloista laukaisee pöpöstä flunssan.

Riippuu muuten tosi paljon talosta ja sen "sisäilmastosta", millainen yöasu on paras. Meillä on vanha ja valitettavan vetoinen talo, lapsilla on sen takia oltava pitkähihainen yöpuku ja kylmimpinä aikona sukatkin. Vaikka huonelämpötila olisi tarpeeksi lämmin, voi vetoisuus olla petollista.

Jotenkin muuten on hassua, että nykyään myydään ympäri vuoden vaatekaupoissa esim. lyhythihaisia vaatteita osana normaalisesonkia. Monella kaverilla on talot tai asunnot niin lämpiminä, että voi hyvin olla paljain jaloin ja vaikka pikkulapsi vaippasillaan. Hienoahan se on, jos on oikeasti energiatehokkaasti hoidettu homma, mutta omasta mielestäni ei tarvisi olla noin lämmintä. Meillä kyllä kuljetaan villasukissa sisällä talvisaikaan, tosi eipä tämä talokaan tällä hetkellä varmaan kovin energiatehokas ole kun nurkista vetää :/

Mä puen lapsille talvella pitkähihaisen ja lahkeisen pyjaman ja sukat laitan, jos lapsi haluaa. Nuorempi haluaa sukat, mutta vanhempi ei yleensä. Itsekin laitan illalla sukat jalkaan nyt syksyllä ja talvella,mutta usein otan ne yön aikana pois, jos tulee liian kuuma. Mun mielestä lasta ei kannata karaista, vaan antaa nukkua sellaisissa vaatteissa joissa on hyvä nukkua. Mieluummin hyvät yöunet kaikille, kuin kiukkuinen ja väsynyt perhe.

Tottapa muuten tuokin...säästyypähän siipan kintut naarmuilta....muista paikoista ja naarmujen jäljistä en sitten puhukaan mitään :ashamed:..:p

Niin no, kai miehet muutenki on aina vähän naarmuilla ja riepotellun näköisiä sen jälkeen.:D

Viimeksi muokattu:
Meillä kaksi lasta samassa huoneessa ja molemmat parivaljakot nukkuvat erilaisissa yökamppeissa: 1 ja 3v. pojat nukkuu niin että pienellä on vaipan päällä yöpuku ja peittona pussilakana (mikä yleensä on potkittu aika äkkiä pois päältä) ja isommalla on pelkkä vaippa ja pussilakana, silti on yleensä aika hikinen. On atoopkko ja jos on yöpuku niin lainehtii hiestä märkänä.

6 ja 8v. tytöistä toisella on villasukat, yöhousut ja yöpaita (pitkät hihat ja lahkeet) ja täkki. Toisella on shortsit ja teeppari+täkkiä jonka potkii aina öisin pois. Meillä makkareissa +19-20 astetta ja muualla kodissa +20-21 astetta. Ollaan lähes aina varpaisillaan kotona ollessa ja esim. 3v. aina pelkissä boksereissa jos ollaan omalla porukalla.

Eli olen todennut että lapselle sellaista päälle mitä hänen kroppa vaatii, mutta minusta se kuulostaa hassulta että ihan flunssaan sairastuisi sisätiloissa liian kevyestä yöpuvusta johtuen... Voihan itseläkin olla aamulla hieman flunssainen olo tai kurkku kipeä jos yöllä on tullut liian kylmä.

Mä itse en voisi nukkua ilman sukkia paitsi helteellä, muutenkin palelen herkästi öisin ellei peitto pysy päällä ja lapsilla tuskin pysyy kun kovasti pyörivät. Musta on kamalaa pitää lapsia palelemassa. Kyllä ne itse osaa stiten sanoa jos on kuuma, ja näkeehän sen jos ovat hikisiä.

Kyllä 33 vuoden kokemuksella sanon, että jos olen ns. vilustunut jaloista, on takuuvarmasti seuraavana aamuna kurkku kipeä ja nuha. Enkä ole ainut! Tiedän toki, että joku pöpö siihen vaaditaan, mutta odotan sitä päivää kun joku tieteellisesti osoittaa että tarpeeksi kova palelu jaloista laukaisee pöpöstä flunssan.

Riippuu muuten tosi paljon talosta ja sen "sisäilmastosta", millainen yöasu on paras. Meillä on vanha ja valitettavan vetoinen talo, lapsilla on sen takia oltava pitkähihainen yöpuku ja kylmimpinä aikona sukatkin. Vaikka huonelämpötila olisi tarpeeksi lämmin, voi vetoisuus olla petollista.

Jotenkin muuten on hassua, että nykyään myydään ympäri vuoden vaatekaupoissa esim. lyhythihaisia vaatteita osana normaalisesonkia. Monella kaverilla on talot tai asunnot niin lämpiminä, että voi hyvin olla paljain jaloin ja vaikka pikkulapsi vaippasillaan. Hienoahan se on, jos on oikeasti energiatehokkaasti hoidettu homma, mutta omasta mielestäni ei tarvisi olla noin lämmintä. Meillä kyllä kuljetaan villasukissa sisällä talvisaikaan, tosi eipä tämä talokaan tällä hetkellä varmaan kovin energiatehokas ole kun nurkista vetää :/

Niin, eikö sitä sanota että jos hartiat ja jalkaterät kylmettyy niin vilustuu herkimmin?
Ja voi olla ihan totta että vaikka huonelämpötila olisi korkea niin huoneiden vetoisuus voi vilustuttaa.

Tulee mieleen esim. kesällä autolla ajaminen ikkuna auki: lämpötila voi olla korkea mutta vetoisuuden takia on seuraavana päivänä ääni käheänä ja kurkku kipeä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="daa";27434909]Öö, kuullostaa siltä, että sun lapsilla oli kuuma öisin..? :D[/QUOTE]

Ei, vaan heräilivät kun oli kylmä ilman peittoa :D Siksi rupesin pukemaan talvella pari yöpukua. Ja tuon kakkosen kohdalla siksi, ettei olisi päässyt riisumaan itse vaippoja pois yöllä, kun ei ollut mitenkään sisäsiisti silloin. Nykyään ei ole enää huolta, osaavat kyllä itse säädellä sopivasti peittoa ja vaatetta. Mutta alta vuoden vanhana tai alle pari vuotiaana se ei niin hyvin onnistunut.

Anopin mielestä meidän lasten korvakierteet johtui siitä ettei niillä ollut koko ajan kesät talvet villasukkia jalassa:whistle:

No mun äiteeni mukaan valtaosa mun lasteni flunssista johtuu liian kevyestä pukeutumisesta, esim. kymmenen asteen pakkasella paksu ja ilmava talvihaalari ei riitä vaan väliin täytyy laittaa villas, vaikka liikkuva lapsi sitten huutaisikin hikisenä ja tuskaisena :headwall: Ja sairaanhoitaja vielä, siitä huolimatta puhuu ihan läpiä päähänsä...

Voi hyvä ihme, Echo!

Onko tämä toistuva köhäjuttu jotain huumoria? Moni on tässä ketjussa kertonut jo, mite ne köhät tulee. NE EI TULE SIITÄ, että yhtenä yönä ei ole sukkia. Käytä nyt järkeäsi! Siihen tarvitaan bakteeri tai virus. Vedon aiheuttama lihaskipu on ihan eri asia, ei liity mitenkään köhät ja yskät.

Jos tarkoitus oli ärsyttää esittämällä tyhmää, niin onnistuit!

Alkuperäinen kirjoittaja eielämä;27436181:
Voi hyvä ihme, Echo!

Onko tämä toistuva köhäjuttu jotain huumoria? Moni on tässä ketjussa kertonut jo, mite ne köhät tulee. NE EI TULE SIITÄ, että yhtenä yönä ei ole sukkia. Käytä nyt järkeäsi! Siihen tarvitaan bakteeri tai virus. Vedon aiheuttama lihaskipu on ihan eri asia, ei liity mitenkään köhät ja yskät.

Jos tarkoitus oli ärsyttää esittämällä tyhmää, niin onnistuit!

En esitä tyhmää, vaan olen tässä asiassa tyhmä, ja siksi tästä kyselenkin. :rolleyes: Koita kestää.
Mutta onko olemassa semmoista asiaa kuin pelkkä vilustuminen? Siis ei flunssa, johon tarvitaan ulkopuolelta tuleva bakteeri tai virus, vaan ihan vilustuminen.

Koska jos mä menisin tuonne pihalle nyt tunniksi alusvaatteisillani, niin aamulla olisi köhä (sori tuo sana) takuuvarmasti. Kokeile vaikka itse.
Mutta voiko ajatella, että mulla on ollut kytemässä jokin kyliltä saatu virus, joka alkaa jyllätä pihalla kekkaloinnin eli kylmyyden avulla?

Jos asuisin 2-3 viikkoa jossain erämaakämpässä ja ei olisi mitään kontaktia ja tartuntavaaraa ulkopuolelta, niin voisinko hillua siellä kelteisilläni talvisäässä vaikka kuinka, ilman että tulee kurkku kipeäksi tai nuhaa?

Ei ole olemassa sellaista kuin pelkkä vilustuminen, mutta ihmisellä on normaali floorassa flunssaa aiheuttavia bakteereja, jotka pääsee aiheuttamaan sairastumisen jos kylmettymisen takia vastustuskyky laskee... Mutta, jos lapsi (tai aikuinen) ei yöllä heräile kylmissään niin silloin ei ole niin kylmä että flunssa siitä tulisi.

Ei ole olemassa sellaista kuin pelkkä vilustuminen, mutta ihmisellä on normaali floorassa flunssaa aiheuttavia bakteereja, jotka pääsee aiheuttamaan sairastumisen jos kylmettymisen takia vastustuskyky laskee... Mutta, jos lapsi (tai aikuinen) ei yöllä heräile kylmissään niin silloin ei ole niin kylmä että flunssa siitä tulisi.

Hei, noin se varmaan on. :)
Eli kokeilen nyt keventää vähän muksujen yövaatetusta, ja jos he eivät valita kylmää niin asia ok.

Esikoinen nukkuu unisukissa ja pitkähihaisessa ja lahkeisessa pyjamassa visusti täkin alla, keskimmäinen sama varustus ilman sukkia ja peittoa ja kuopus nukkuu ilman sukkia peiton alla.