Lasten yöasuista: puetanko lapsille liikaa yöksi vaatetta, ja pitäisikö heitä sen sijaan karaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 767
19 179
113
Kuopukselle unohtui tässä yksi ilta laittaa sukat yöksi (yllään oli pitkähihainen-ja lahkeinen pyjama-asu). Huomasin sukkien puuttumisen seuraavana aamuna ja tiesin, mitä siitä seuraisi. Ja niin kävikin, että muksu oli nuhainen ja yskäinen kaivautuessaan makkarista ulos.

Tavallinen yösetti lapsillamme on pitkähihainen pyjamapaita ja pitkälahkeiset pyjamahousut sekä sukat; kylminä talviöinä tuon lisäksi t-paita. Jos jätän jonkun noista pois, niin takuulla on seuraavana aamuna kröhäinen lapsi. Sama tapahtuu myös silloin jos lapsi on potkinut peiton pois yöllä.

Kun taas, mitä olen eri päivähoitopaikoissa huomannut niin lapset menevät unille vaikkapa t-paita ja pikkuhousut jalassa, ilman sukkia, ja ilmeisesti pysyvät ainakin yhtä terveinä kuin meidän lapset. Ja vaikka peittona heillä on usein pelkkä pussilakana.

Huonelämpötila meillä on jotain 20-21 astetta, sängyt eivät ole ihan ikkunan alla, sälekaihtimet ja verhot on kiinni yöllä. Ilmastointi on päällä meillä aina, ykkösellä (asteikko 1-8). Ilmastoinnin voisi tietty ottaa pois päältä yöksi, mutta en halua tukehtua mieheni pieruihin...

Olenko totuttanut muksuni liian tuhtiin yövaatetukseen? Pitäisikö heitä karaista ja totuttaa vähemmälle?
Se täytyy sanoa että päiväsaikaan puetan lapset aika samalla tapaa kuin muutkin, ja itse en käytä farkkujen alla sukkahousuja tai pitkiksiä kuin kovilla pakkasilla jne.

[QUOTE="vieras";27434869]Mit vit, karaista lapsia pitämällä niitä kylmissään?![/QUOTE]

Siis tarkoitan sitä, että pitäiskö kokeilla laittaa vaikka jonain yönä t-paita pitkähihaisen paidan sijasta, tai jättää pelkät pikkuhousut pitkälahkeisten housujen sijasta.

Niin, miten palstalaisten lapset pukeutuu yöksi?

No ei meidän lapset ainakaan sukkia yöllä pidä. Noin muuten on pyjama joko lyhkäisillä tai pitkillä hihoilla/lahkeilla. Peitot noi potkii lähes aina pois.
Kummalta kuulostaa että heti nuha iskee jos sukat jää pois.

Meillä lapset ei pienenä pysyneet koskaan peiton alla. Joskus tuli topattua pari yöpukua päällekkein. Kakkonen riisui vielä täyshaalarinsa usein, parhaiten se pysyi, kun veti siihen kaksiosaisen pyjaman päälle. Siltikin jonain aamuna alla oleva haalari oli vain puoliksi päällä.

Mikään tieteellinen fakta ei todista, että sukkien puuttuminen aiheuttaisi kröhän. Sä kuuntelet liian tarkalla korvalla. Sukkien puuttuminen ei hetkauta viruksia ja bakteereja mihinkään suuntaan. Syypää voi olla se ilmastointi (kuivaa hengitystiet) tai sitten huono tuuri (lapsi sairastuu oikeasti juuri tuolloin). Käytä ilmankostuttajaa tai märkää pyyhettä tai vesiastiaa lasten makuuhuoneessa.

Karaiseminen on myös höpötystä, pikkukalsareilla ja t-paidalla nukkumaan opetteleminen ei vähennä kröhiä ja nuhia.

Siis paras lämpötila makkareissa on alle 20. Lämmin peitto niin kyllä tarkenee. Meidän lapset ilmeisesti "karaistuneet", pitkät pyjamat niiläkin on näin kylmään aikaan mut ei koskaan sukkia saati t-paitoja. Pk:ssa tosi lämmin sisällä, siellä t-paidat ja pikkuhousut. Ei kai viielys tauteja aiheuta vaan pöpöt??

Mun lasten yöasu on kesällä pikkuhousut ja pussilakana, muina vuodenaikoina laitan täkin pussilakanan sisään. Enemmän jos on päällä, valittavat kuumuutta eivätkä saa nukutuksi... Kuopus 9 kk on isosiskojaan viluisempi, hänelle puen terällisen unihaalarin.

Kyllä jokainen tietää itse miten kannattaa lapset pukea yöksi. Meillä nuorin nukkuu pelkissä boxereissa. Muutoin koko sänky lainehtii hikeä. Eikä kyllä nuo vanhemmat tenavatkaan kyllä sen enempiä käytä kun nukkumaan menevät.

Onko muutenkin kuumaverinen lapsi? :)

Mietin tässä just sitä että mikä meidän tenavilla olisi se luontainen, oma vaatetustaso vai olenko pilannut noiden vastustuskykyä pukemalla nuo liikaa.

[QUOTE="vieras";27434881]Meillä lapset ei pienenä pysyneet koskaan peiton alla. Joskus tuli topattua pari yöpukua päällekkein. Kakkonen riisui vielä täyshaalarinsa usein, parhaiten se pysyi, kun veti siihen kaksiosaisen pyjaman päälle. Siltikin jonain aamuna alla oleva haalari oli vain puoliksi päällä.[/QUOTE]

Öö, kuullostaa siltä, että sun lapsilla oli kuuma öisin..? :D

Ihan ensiksi ap:lle tiedoksi et sitä ilmastointia ei missään nimessä saa laittaa pois, itse jopa pitäisin isommalla. Meillä ilmastointi aina kakkosella (1-4) meillä ojhjeessa sanotaan et ykkösellä saa pitää vaan kun ei olla kotona. Se et lapsilla on yöllä kylmä niin ei aiheuta nuhaa vaan pitää ssada jostain se bakteeri/virus joka sen nuhan aiheuttaa (jos siis kyse flunssan kaltaisiesta nuhasta eikä esim allergiasta). Meillä suurin piirtein sama sisälämpötila. 4 ja 5 v nukkuvat lyhyt hihaisissa ja lahkeisissa yöpuvuissa. 2 v:llä on kokohaalari,m ut ei sukkia. Hän myös nukkuu ilman peittoa.

Onko muutenkin kuumaverinen lapsi? :)

Mietin tässä just sitä että mikä meidän tenavilla olisi se luontainen, oma vaatetustaso vai olenko pilannut noiden vastustuskykyä pukemalla nuo liikaa.

On todella kuumaverinen. Itse taas voisin talvella nukkua turkki päällä vaikka alla olisi kahdet villasukat, pyjama ja paksu peitto.

Meidän 14kk tytöllä on yöhaalari ja sukat,
makkarissa n. 18 astetta ja likalla ei pysy viittä minuuttia kauempaa peitto päällä.
On aivan jääkalikka ja heräilee öisin jos vähemmän päällä.

Eiköhän jokainen maalaisjärjellä ja oman lapsen tuntemuksella opi laittamaan sopivasti päälle.
Jotkut on kuumaverisiä, jotkut vilukissoja, ihan niinkuin me aikuisetkin.

Meillä lapset nukkuvat pikkuhousuissa ja t-paidoissa ja 2/3 päällä vain pussilakana yhdellä pussilakanan sisällä peitto. Kaikki on lämpöisiä herätessään. Vauvalla on päällä terällinen yökkäri-haalari ja peitto ja lämmin sekin on paitsi jos on potkinu peiton pois jo alkuyöstä.

Tuli joku hämärä muistikuva siitä että itse en pienenä pukenut kuin mekkomallisen yöpaidan ja pikkuhousut, ja ihan terveenä taisin pysyä. Nykyinen sukka+pyjamahousupakko taitaa olla perua mun kaverilta, hän aina valitteli kylmää ja sitten rupesin itsekin tuppaamaan ylleni ties mitä yöksi.

Pitää aloittaa meidän tenavien pukemistesti. Ensin sukat pois. Sit kokeilla vaikka t-paitaa. Mutta kyllä tuntuu vaikeelta, tää tottumus on niin sitkeessä...:| Saako ne nyt kuitenkin jonkun pasillin kun puen vilpoisammin? :ashamed:
Taidan laittaa kuitenkin varmuuden vuoksi täkit nitojalla sängyn laitoihin kiinni. :xmas:

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamilu
Meillä nukutaan alasti untuvatäkin alla, lämpötila makkareissa 18 astetta. Terveitä olemme lähes aina. Karaisemme itseämme oikeesti saunan välillä lumihangessa tai avannossa :)

Meillä nukutaan alasti untuvatäkin alla, lämpötila makkareissa 18 astetta. Terveitä olemme lähes aina. Karaisemme itseämme oikeesti saunan välillä lumihangessa tai avannossa :)

Avantouinti ois hyvä (jos uskaltaisin), olen kuullut että sinne on flunssat jääneet.
Harmi kun lähin ranta on meistä reilun puolen kilsan päässä, tulisi pitkä matka saunasta. :D

Toisella pikkarit, shortsit ja t-paita.
Toinen valitettavasti käyttää vielä yövaippaa ja nukkuu usein pelkästään vaippasillaan.

Meidän kaikilla muksuilla on yleensä kaksiosaiset yöasunsa päällä kun nukkumaan menevät. Toisinaan käyttävät jopa unisukkia, niitä pörröisiä kun niistä tykkäävät kovin, mutta yleensä aamuisin sitten keräilemme sukkia milloin mistäkin talteen. Jopa niitä uniasujakin.

Pojat (8- ja 5- vuotiaat) ovat varsin lämminverisiä kavereita ja aika usein heräävätkin aamulla sängyistänsä pelkissä pikkareissaan eli jos yön aikana tuleekin sattuneesta syystä kuuma, niin osaavat itse vähentää vaatetta. Nuorimmainen vielä onneksi pysyy uniasussaan, sen sijaan peitto ei pysy sängyssä ;)...

Huoneiden lämpötila on siinä parissakympissä.

Sen sijaan mulla itelläni pitää kyllä olla vaatetta :ashamed:....eli sitä ihanaa flanellista unihousua ja vähintään pikkuhihallista toppia. Jahka pakkaset tästä käynnistyvät, niin pitkähihainen se olla pitää....joten ne sexyhepeneet saavat mun osalta jäädä sinne kauppaan :). Ja ehdottomasti jaloissa pitää olla ne ihkut villasukat! Sitten tulee hyvä uni....

Meillä pitkähihainen body tai unihaalari 14 kuisella. Makkari on noin 20 asteinen.
Unipussissa nukkuu poika, välillä paksummassa, välillä ohuemmassa kun ei pysy peitot ei. Kannattaa ehkä kokeilla, menee ihan taaperokokoon asti.

Voithan kokeilla kevyempää vaatetustakin, ei lapsi varmaankaan hyvin nuku, jos palelee ja toiset nyt vaan on vilukissoja.