Lasten ylipaino

Ken guru
Koville ottaa, mutta vieras on oikeassa. Paitsi että kaupassa käydään myös välituntisin, ja lisäksi koululounas korvataan lähikaupasta hankituilla "eväillä".
Ymmärrän, mutta silti tuntuu ahdistavalta että noin vanhaa lasta kielletään menemästä kauppaan.

Itse olen ennemmin keskustelun kannalla, ja sen, että tarjoaa kotona hyvää ruokaa teinillekin. Tai ylipäätään opettaa lapset alusta asti syömään järkevästi. Ei siinä sitten pari snickers patukkaa välipalaksi silloin tällöin niin painaisi.
 
päivibö
[QUOTE="ookoo";28178073]Sokerimurot, sokerijogurtit, ranskalaiset, nakit, makkara, einekset, sokerimehut, pillimehut, keksit, välipalapatukat, karkit, vehnäleipä... Ja kaikkea liikaa - joka päivä on napostelu- ja herkkupäivä.[/QUOTE]

meilä syödään epäterveellisesti ja napostellaan usein, juuri noita. Lasten paino -7% käyrällä. Ne geenit... Ja lapset ei oo juuri koskaan sairaana. Tytöistä toinen suree, kun ei koskaan saa olla pois koulusta... Pojista kumpikaan ei ole ikinä syönyt antibioottikuuria, nyt 4 v.påio
 
Ymmärrän, mutta silti tuntuu ahdistavalta että noin vanhaa lasta kielletään menemästä kauppaan.

Itse olen ennemmin keskustelun kannalla, ja sen, että tarjoaa kotona hyvää ruokaa teinillekin. Tai ylipäätään opettaa lapset alusta asti syömään järkevästi. Ei siinä sitten pari snickers patukkaa välipalaksi silloin tällöin niin painaisi.
Keskustelun kannalla minäkin olen. Mutta lapsi on kaveripiirin "keskustelun" kohteena päivittäin moneen kertaan.

Taitaa olla niin, että nuoren on helpompi sanoa kavereille "ei ole rahaa", kuin kertoa, että kotona on sovittu mitä ei osteta.

Ja tässä asiassa perheen yhteisiä sääntöjä ja nuoren omaa päätöstä voi tukea vaikka antamalla mukaan omenan tai muun terveellisen välipalan.
 
"opiskelijaäiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Antakaapa niitä neuvoja;28178566:
Ulkoillaan lapsen kanssa toki päivittäin, muta varmaan voisi panostaa lisää lapsen aktivointiin, kunhan pääsen omasta vauvamahasta. Lapsi on luonteeltaan vähän sellainen kirjatoukka, ja puistossakin viihtyisi parhaiten keinussa tai lumipaukkuja lajittelemassa. Pallopeleillä hänet sentään saa aina liikkeelle, ja juoksukunto on ihan hyvä.
Sun lapsi on kuitenkin vielä tosi nuori, se kropan muoto voi muuttua vielä paljonkin. Meillä myös se 4v sellanen lukutoukka ollut ja on edelleen, mutta erityisesti päiväkodin aloittamisen jälkeen aktivoitunut paljon. Kiipeilee, hyppii, juoksee tosi mielellään. Oli sinne parivuotiaaksi kova syömään, nyt nirsoilee toooodella paljon. Syö kuitenkin useimpia ruokia, vähintään maistaa. Ja mahaa ei ole ollenkaan, mutta silti on sellanen voimamiehen ruumiinrakenne. :D

En olisi huolissani, eihän neuvolassakaan ole mitään sanottu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Antakaapa niitä neuvoja;28178566:
Kiitos asiallisesta ja kannustavasta vastauksesta. Meillä ei tosiaan 1,5 v-neuvolassa painoon vielä puututtu muuten kuin toteamalla että "hienosti on kasvanut". Toisaalta ei lapsi ihan teidän lapsen mitoissa ollutkaan.

Ulkoillaan lapsen kanssa toki päivittäin, muta varmaan voisi panostaa lisää lapsen aktivointiin, kunhan pääsen omasta vauvamahasta. Lapsi on luonteeltaan vähän sellainen kirjatoukka, ja puistossakin viihtyisi parhaiten keinussa tai lumipaukkuja lajittelemassa. Pallopeleillä hänet sentään saa aina liikkeelle, ja juoksukunto on ihan hyvä.
Siis vauvamaha, joka vielä kasvaa h-hetkeä kohti? Menkää yhdessä uimaan, se voisi onnistua aika loppuraskauteenkin.

Omasta pojastani vielä sen verran, että tuo 1,5 vuoden iän 17 kg on jäänyt mieleen siksi, että siinä painossaan lapsi pysyi lähes nelivuotiaaksi asti.
 
Antakaapa niitä neuvoja
[QUOTE="opiskelijaäiti";28178602]Sun lapsi on kuitenkin vielä tosi nuori, se kropan muoto voi muuttua vielä paljonkin. Meillä myös se 4v sellanen lukutoukka ollut ja on edelleen, mutta erityisesti päiväkodin aloittamisen jälkeen aktivoitunut paljon. Kiipeilee, hyppii, juoksee tosi mielellään. Oli sinne parivuotiaaksi kova syömään, nyt nirsoilee toooodella paljon. Syö kuitenkin useimpia ruokia, vähintään maistaa. Ja mahaa ei ole ollenkaan, mutta silti on sellanen voimamiehen ruumiinrakenne. :D

En olisi huolissani, eihän neuvolassakaan ole mitään sanottu.[/QUOTE]

Täytyy yrittää malttaa mielensä ja luottaa neuvolan ammattilaiseen, mutta kyllähän se kirpaisi kun tuo tänne linkattu painoindeksilaskuri ilmoitti, että "lapsesi on huomattavan lihava, ota yhteys lääkäriin".
 
Meillä neljästä lapsesta 1 on ylipainoinen, 2 normaalia ja 1 alipainoinen.
Toiseksi vanhin lapsista alkoi pyöristyä tuossa 10 v tienoilla, ja nyt selkeästi tukeva.
Syömme terveellistä ruokaa, salaattia, hedelmiä,rasvatonta maitoa, mehu ja limu kuuluvat saunajuomaksi ja juhliin. Meillä ei koskaan ole vaaleaa leipää, hampparit ja pitsat kuuluvat ruokavalioon n.6 kertaa vuodessa. Eineksiä ehkä kerran kuussa.
Jogurtteja ja vanukkaita ei meille ostella, eikä muroja
Mutta lapsi on motorisesti kömpelö, ja liikkuu luonnostaan todella vähän, ja kun alkoi syömään normaalisti, niin ylipainoa alkoi kertyä. Harrastaa siis ohjattua liikuntaa 2x viikossa + 30min punttisalitreeniä 1-3x viikossa, ei riitä.
Ja annoskoot ova liian suuria.
 
Antakaapa niitä neuvoja
Siis vauvamaha, joka vielä kasvaa h-hetkeä kohti? Menkää yhdessä uimaan, se voisi onnistua aika loppuraskauteenkin.

Omasta pojastani vielä sen verran, että tuo 1,5 vuoden iän 17 kg on jäänyt mieleen siksi, että siinä painossaan lapsi pysyi lähes nelivuotiaaksi asti.
Kiitos neuvosta jälleen :) Uiminen ei ole ihan meidän laji, varmaan kyse on harjoituksen puutteestakin. Eli lapsi pelkää uimahallien yhteissuihkuissa jotakin, ehkä äänimaailmaa. Ja minä pelkään kanniskella rimpuilevaa 15-kiloista liitoskipuineni liukastellen.

Onneksi meillä on kotona riehumiseen sopiva huone, siellä potkitaan päivittäin palloa ja pompitaan patjoilla. Pitäisi vain olla joku sopivasti isompi leikkikaveri villitsemässä. Ikävä kyllä tutut asuvat kauempana ja lapsi on harrastuksissa vanhemmasta päästä, joten leikkiseurana on turhankin usein isä tai äiti.
 
Vielä yksi neuvo ihan kaikille, joilla on jotakin kautta mahdollisuus toteuttaa tämä - urheiluseuran tai muun kautta:

Tyhjä koulun liikuntasali tai muu sopiva samankaltainen tila. Lapset sinne, mukaan esim. tennispalloja, hernepusseja; lattioille jumppamattoja, seinillä puolapuut; renkaat ja köydet käyttöön; koripallokorit matalalle.

On uskomatonta, miten paljon tämä VOI inspiroida lapsia, joita voi olla mukana muutama, esim. viisi-kuusi kpl on yhden aikuisen valvottavissa vielä. Aikuinen voi osallistua juuri oman halunsa mukaan tai vaikka keskittyä venyttelyyn. Kaksi tuntia ja lapset ovat hiestä märkiä ja väsyneitä.

En ymmärrä, mikä siinä suuressa sisätilassa antaa tämän sysäyksen! Toimii loistavasti alle kouluikäisillä lapsilla, hyvin vielä alakouluikäisilläkin. Mainio ratkaisu liikkumiseen kesän kaatosadepäivänä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"Milla"
Luin kaikki vastaukset. Omat lapseni eivät ole ylipainoisia, mutta olen lukenut että ylipainoisuus on paitsi elintapojen periytyvyyden vuoksi perinnöllistä, niin myös geneettistä. Asia kiinnostaa minua, koska en itse ole ylipainoinen, vaikka kumpikin vanhemmistani on. Olen miettinyt syytä, ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on "nirsoilu".
Olen tosi tarkka siitä mihin suuhuni laitan, ja olen mieluummin syömättä kuin syön jotain todella vastenmielistä.

Vaikea asia, sillä usein aikuiset opettavat että kaikkea pitää syödä. Olen huomannut että joillekin lapsille ruoka, tai mikä tahansa maistuu paremmin toisille lapsille. Heille usein painokin alkaa kertymään helpommin.
 
[QUOTE="vieras";28177152]Lapsi 13v ja 186 cm. Eihän tuo voi pitää paikkaansa?[/QUOTE]

Pitää. Ja komea poika onkin. Saa likkoja hätistellä ihan urakalla:heart:

selvyydeksi, että itse olen 185-senttinen äiti, oma isäni oli 202 cm, isoveljeni 195 cm ja niin edelleen. Esikoiseni on kasvanut 20 senttiä vuodessa, ja juuri tuolla koululääkärillä vähän asiaa käytiin ihmettelemässä. Mutta urheilee kovasti, niin lihaksisto ja luusto on kunnossa, ja vajaa parimetriseksi kasvaa takuulla. Pitkiä miehiä siis meidän suvussa. Ja kasvupyrähdykset tapahtuneet meillä aina varhain, itse saavutin oman mittani jo 16-vuotiaana ja veljeni kasvoi myös tuossa 13-14-vuotiaana.

Miksi sanoit, että ei voi pitää paikkaansa? Luulitko, että tein kirjoitusvirheen tai valehtelin? Vai oletko itse lyhyt ja luulit, että vain sellainen on normaalia?:D
 
[QUOTE="vieras";28178248]paljonko ap on pitkä/painaa?[/QUOTE]

185 cm 68 kg. Täällähän nyt viisaita ollaan. "Ap on kaksimetrinen nainen" ja "186-senttinen 13-vuotias ei voi pitää paikkaansa". Kaksplussan tietotoimisto:LOL:

Ja tiedoksenne: geenit eivät selitä lihavuutta. tietyt geneettiset ominaisuudet vaikuttavat rasvasolujen toimintaan, mutta sellaista geeniä ei olekaan, joka kumoaisi tämän "jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot" tosiasian.

Mutta tästä nyt ei olut kyse, eikä aikuisten dieettejä ja ohjeita voi aina lapsiin soveltaa.

Lisäksi tuosta pahoinpitelyasiasa, jonka avauksessani mainitsin. Teen työtä moniongelmaisten perheiden asioiden parissa, ja kohtaan paljon mielentervyes- ja päihdengelmia. Monille vaaroille tai välinpitämättömyydelle altistaminen on pahoinpiteyä. Myös ikätasoon nähden liiallinen holhoaminen ja itsenäistymiskehityksen jarruttaminen, perusteeton tai suhteeton rankaiseminen ja systemaattinen sekä tietoinen tietyn perustarpeen tyydyttämättä jättäminen voidaan lukea pahoinpitelyksi. Sitä kun on niin montaa muutakin lajia kuin nyrkillä lyöminen. Eli tähän pohjaan väitteeni siitä (olkoonkin se hiukan raflaava ja vaatisi syvempää perustelua) että lapsen vuosia kestävä, tietoinen ylensyöttäminen terveydenhuollon ammattihenkilöstön ohjeista piittaamatta on pahoinpitelyä. Ikävää jos joku tästä hermostuu.
 
"vieras"
185 cm 68 kg. Täällähän nyt viisaita ollaan. "Ap on kaksimetrinen nainen" ja "186-senttinen 13-vuotias ei voi pitää paikkaansa". Kaksplussan tietotoimisto:LOL:

Ja tiedoksenne: geenit eivät selitä lihavuutta. tietyt geneettiset ominaisuudet vaikuttavat rasvasolujen toimintaan, mutta sellaista geeniä ei olekaan, joka kumoaisi tämän "jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot" tosiasian.

Mutta tästä nyt ei olut kyse, eikä aikuisten dieettejä ja ohjeita voi aina lapsiin soveltaa.

Lisäksi tuosta pahoinpitelyasiasa, jonka avauksessani mainitsin. Teen työtä moniongelmaisten perheiden asioiden parissa, ja kohtaan paljon mielentervyes- ja päihdengelmia. Monille vaaroille tai välinpitämättömyydelle altistaminen on pahoinpiteyä. Myös ikätasoon nähden liiallinen holhoaminen ja itsenäistymiskehityksen jarruttaminen, perusteeton tai suhteeton rankaiseminen ja systemaattinen sekä tietoinen tietyn perustarpeen tyydyttämättä jättäminen voidaan lukea pahoinpitelyksi. Sitä kun on niin montaa muutakin lajia kuin nyrkillä lyöminen. Eli tähän pohjaan väitteeni siitä (olkoonkin se hiukan raflaava ja vaatisi syvempää perustelua) että lapsen vuosia kestävä, tietoinen ylensyöttäminen terveydenhuollon ammattihenkilöstön ohjeista piittaamatta on pahoinpitelyä. Ikävää jos joku tästä hermostuu.
Luitko sinä tuota lääkärin tutkimustulosta ollenkaan?? "Saman verran samaa ruokaa, toinen lihoo, toinen ei." Geenin omaava käyttää ravinnon eri lailla hyödyksi.

Samalla lailla voisi sanoa, että vuosikausia lasten nälässä pitäminen on laiminlyöntiä. Ei se riitä selitykseksi, että "kun se on sellainen, ettei liho" Miksi sinulle ei riitä vastaukseksi, että lihava voi olla sellainen, koska laihtuu huonosti ja lihoo helposti. Yhtä typerä on hokema, että on ihan luuviulu, vaikka syö kuin hevonen.

Itse olen alipainoinen, vaikka syön tosi paljon, en liho millään. Siksi sympatiat on myös niiden lihavien puolella, koska uskon että jos on niin, että on olemassa laihoja, jotka eivät liho millään, on myös oltava niin, että on lihavia, jotka laihtuvat erittäin huonosti.


Minä olen sosiaalialalla ja olen sitä mieltä(niin kuin onkin Suomessa) että lasten alipaino (jos johtuu siitä, että vanhemmat eivät anna ruokaa) kuuluu lastensuojeluun ja lasten ylipaino kuuluu terveydenhuollolle. Lihavuuteen ei kuole, mutta nälkään kuolee. Näin karrikoidusti sanoen.
 
"vieras"
Ap, miksi ylpeilet, että olette päässeet helpolla, kun lapsenne on laiha kuin lipputanko?? Alipaino ei ole terveellistä!! Pyrittekö oikein kotona siis siihen, että lapsenne on alipainoinen?
 
"äitee"
Joku vieras kirjoitti omasta vapaudesta ja rahoista, tuo on minusta totta hyvin pitkälti. Koulun jälkeen mennään kaupan kautta ja välipalaksi tarttuu fazerin sininen levy, jota syödään kuin leipää. Olen nähnyt meidän kaupan pihalla usein tällaisia nuoria. Tai sitten eväänä on limukka ja patukka. Ajatelkaa, jos tuo tapahtuu joka päivä ja illat menee tietokoneella.

Perheliikuntaan pitäisi satsata, meidän aikuisten kuuluu lähteä iltaisin ulos lasten kanssa.
 
kolmen kohta teinin äiti
Kyllä mun mielestä on ruoka/terveyskasvatuksessa mennyt jotain pieleen, jos yläkoululainen käy joka päivä ostamassa jotain herkkuja. Meillä on teinejä 3, eikä kyllä kukaan käy kovinkaan usein kaupan kautta. Ensinnäkään, eivät raski tuhlata rahojaan, kun kotona on ilmaista ruokaa, lisäksi syövät nälissään mielummin kunnollista sapuskaa kun karkkia/sipsejä tai muuta lisäainehöttöä, tiedostavat myöskin hampaansa ja sen, etteivät halua vieläkään niihin reikiä jatkuvalla karkin syönnillä.
Niin, ja meillä ei ole ikinä ollut karkkipäiviä, vaan lapsille on ostettu karkkia silloin, kun ovat halunneet. Kerran kuukaudessa, about.
 

Yhteistyössä