Lasten yhteisistä joululahjoista?

• Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vain.
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelen vain.
Olen lukenut esim. tältä keskustelupalstalta, että jossain perheissä lapset saavat ilmeisesti yhteisiä joululahjoja, jotka ovat kai sitten kahden (tai useamman) lapsen yhteinen lahja. Tällaisiksi lahjoiksi olen ymmärtänyt lähinnä vähän kalliimmat tavarat, esim. jotkut oikein isot legopakkaukset tms.

Sitä minä vain ihmettelen, että miten tuollainen lahja sitten käytännössä annetaan niille lapsille, joille se on tarkoitettu? Onko se siis paketoitu normaaliin tapaan ja lapsille sanotaan vaikka, että "Kalle ja Ville, tässä on teille yhteinen joululahja"? Aivan erityisesti ihmettelen, että kuka sen paketin sitten avaa? Avaako sen lahjan vain toinen lahjan saajista, yhteisen lahjan saajat yhdessä vai miten?

Anteeksi, että kyselen tyhmiä, tämä vain on minulle melko uusi asia, koska omassa lapsuudessani kukin lapsi sai omat paketit. Ei minulle ja sisaruksilleni ainakaan koskaan annettu yhteisiä lahjoja, koska olimme melko eri ikäisiä ja eri sukupuolta, joten kiinnostuksen kohteetkin olivat erilaiset.

VIERAS..
Meillä ne on ollu lähinnä lautapelejä mitä on saaneet yhteiseksi. Ei ole ollut järkeä ostaa jokaiselle omaa peliä. Paketin päällä lukee kaikkien nimet ja aukaisevat yhdessä tai sit jos useampi yhteinen niin sit jokainen saanu aukaista yhden yhteisen lahjan.
Minä kait saan vieläkin vanhemmilta lahjoja mitkä on tarkoitettu mulle ja miehelle yhteiseksi. esim petivaatteet tai aterimet, astiat jne.
Ja ei kyllä oo ikinä ollu ongelmaa noiden kanssa.

vieras,
Pienin saa avata tottakai, paitsi jos on niin pieni ettei vielä osaa avata. Pienimmälle tulee helposti paha mieli jos ei saa olla se avaaja. Isommat saa luvan sietää pettymyksiä.

vierass
Sinä varmaan ostat jokaiselle lapselle oman Afrikantähti pelin ja jokaiselle oman DVD:n samaa elokuvaa :LOL:

Paketissa lukee päällä saajien nimet, joskus on koko perheelle, joskus on parin lapsen nimet päällä. Ihan kenelle se on tarkoitettu. Joku aukaisee sen sitten. Yksi lapsista voi selittää innoissaan toiselle, että katso mitä me saatiin!

vierass
Meillä yhteiset lahjat ovat usein pelejä mitä tai isompia hankintoja esim nyt on tulossa kahdelle pienelle yhteiseksi sisäliukumäki. Yhteisissä paketeissa lukee niiden lapsien nimet keille se on tyyliin Anni, Eeli ja Onni. Avaavat yhdessä tai sopivat kuka avaa.

"moi"
Meilläkin yhteisenä lahjana on ollut mm. pelikonsoli.
Vaikka muuten lapset ovatkin yhtenään tukkanuottasilla ja välillä tuntuu, etteivät tule minuuttia kauemmin toimeen keskenään, niin ikinä ei ole ollut yhteisissä lahjoissa mitään ongelmaa.
Se kumpi paketin käteen ottaa (meillä on lahjat kuusen alla aattoaamuna) niin sanoo:"hei meille on täällä yhteinen lahja, haluatko sä avata sen?" ja joko toinen sanoo, että joo, mutta yleensä toteaa, että avaa vaan sä.
Tai sitten repivät paperit yhdessä auki.

vvvvieras
Omia lapsia on vain yksi, mutta itselläni on kaksi sisarusta joiden kanssa saatiin yhteisiä lahjoja - esimerkiksi stereot. Me ollaankin eletty sitä aikaa, kun oli ihan normaalia, että kolme lasta jakoi saman huoneen (eli niitä stereoitakaan ei tarvittu kuin yhdet...)

Lisäksi ''tonttu'' toi meille aina aattoaamuna jo yhteislahjaksi uuden lautapelin tai vhs-elokuvan, jotta aamupäivä sujuisi joutuisammin.

Yhteistyössä