lasten ulkoilusta

• Viestiketjun aloittaja niin kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
niin kyllästynyt
Käykö kaikki muut äidit lasten kanssa ulkona JOKA päivä?

Olen aina ollut vähän laiska ulkoilemaan, mutta lasten myötä olen yrittänyt skarpata. Minulla on siis 2,5 v tyttö ja 10 kk poika. Välillä tuntuu, ettei kiinnosta ulos ollenkaan ja ongelmana on, ettei neiti viihdy ulkona. Sovitamme ulkoilut pojan päiväunien ajalle, sekun nukkuu loistavasti pihalla. Neiti oli päiväkodissa1-1,5 vuotiaana ja siellä viihtyi pihalla ihan ku kuka tahansa. Mutta oikeastaan siitä lähtien ku jäi kotiin, on ulkoilut ollu yhtä märinää ja vinkunaa ja vikinää. Turhauttaa hillitön pukemisoperaatio, kun kumpikaan ei siellä olosta nauti. Asiaan tosin vaikuttaa varmasti se, ettei neidillä ole kaveria siellä pihalla. Lähellämme ei myöskään ole leikkipuistoja. Oma pihakin on vähän tylsä, ollaan vasta rakennettu ja piha on ihan kesken eikä siis kiikkuja tai hiekkalaatikoita. Leluja kyllä on, mutta niillä leikkiminen ei kiinnosta. Jos on yhtään tuuli tai kylmä tai sade alkaa vinkuminen heti, tänään oli pitkästä aikaa loistava ilma niin ilman märinää meni 15 minuuttia.

Tykkääkö kaikki muut lapset ulkoilusta, mut meidän ei?
Raahatakko se väkisin sinne pihalle, vai pysyäkkö suosiolla sisällä??

Meillä isompi eli 2.5-vuotias tykkää ulkoilla ja on iltaisin aivan mahdoton jos ei pääse ulos. Mutta pienempi, eli 11kk ei viihdy lainkaan. Vihaa ulkoilua yli kaiken.
Mutta toki olen isomman kanssa ulkona joka päivä. Pienempi saattaa välillä nukahtaa vaunuihin ulos ja jos ei nukahda niin sitten isomman kanssa ulkoilen pidemmän aikaa kun mies tulee töistä.

.
Meillä lapsi rakastanut aina ulkoilua. Äiti ei niinkään. Kuitenkin lapsen takia ulkoilen vähintään sen tunteroisen, jos ei ole huono sää. Meillä poika ei edes välttämättä tarvitse leluja tai puistoa, tykkää esimerkiksi käydä kävelyllä vaunuilla tai ilman. Katselee ja ihmettelee asioita.

En käy. En lähellekään. Tyttö on 14kk ja toinen tulossa. Kun tuo tuosta kasvaa ja toinen tulee pihalle niin ulkoillaan varmasti enemmän, mutta tällä hetkellä suht vähän enkä edes pode kovia tunnontuskia asiasta. En vaan jaksa ressata..

öö
mun neiti, vähän alle 2vee, ei tykkää nyt talvella olla ollenkaan ulkona. olaan nyt käyty vaan kerran pari viikossa pihalla. oisko sun mahdollista olla ulkona niin ettei pienempi nuku päikkäreitä. eikös 10kk ikänen jo jotenkin viihtyis siellä lumessa. sitten ois isosiskollekkin seuraa. ei mun lasta ainakaan näytä haittaavan se että ollaan sisällä. toki käydään kaupassa ja kylässä että ei olla koko ajan kotona.

meillä tuo poika on tosi surkea ulkoilija ollut aina. tekemistä ja kaveria pitäisi olla aina, jotta viihtyy. innostuisiko tyttö, jos ajelutat pulkalla/lumikolalla, teette lumilinnaa/ukkoa/heppaa, pelaatte palloa;osta pikkuinen maila ja sählypallo, menkää pulkkamäkeen, ottakaa pikkueväät ja kävelkää retkelle jonnekin lähelle....

vieras
Mäkään en ole mikään ulkoiluihminen. Kesät menee hyvin, kun itse voi vaan istuskella ja ottaa aurinkoa, kun lapsi leikkiin hiekkalaatikolla.

Mutta nyt, kun kerrankin on talvellakin lunta, niin nyt siellä tekemistä riittää. Peuhatkaa lumessa, laskekaan mäkeä, vedä lasta pulkassa, tehkää lumihommia mitä vaan.

vierass
minusta on ihan hyvä opettaa lapselle kuitenkin ulkoilun ilot ja salat ja kannustaa siihen. ei tietenkään tarvitse JOKA IKINEN PÄIVÄ välttämättä käydä, mutta kuitenkin niin mieluummin että useemmin - reilusti useemmin - siellä ulkona käydään kuin vietetään vain sisäpäiviä.
mitään haittaa kun en keksi tuosta ulkoilusta kuiteskaan kellee koituvaksi :)

Voisikos siellä ulkona puuhailla muutakin kun olla siinä omalla pihalla?menisitte vaikka metsään retkelle? Entäs jos kutsuisit jonkun kaverin lapsineen kylään ja ulkoilisitte ensin? kyllähän se ulkoilu tekee hyvää,eikä siellä nyt pakko ole tunti tolkulla olla mutta 30-45min tekee itsellä ainakin olon paremmaksi.

ei kai
Ei kai teidän siellä pihalla tarvii olla? Menkää vaikka kävelylle, pulkkamäkeen, lähipuistoon, metsään... Innosta lapsesi liikkumaan! Jos oma asenne on tuo, että ulkoilu ei huvita niin toki se tarttuu lapsiinkin. Eikun ylös, ulos ja lenkille!

vieras
Ettekä voi mennä esim. pulkkamäkeen. Opettelemaan luistelua yms. Meillä poika poika (2v1kk) ja tehdään tämmösiä ku muut pihahommat kyllästyttää. Pysyy jo paikallaan pystyssä luistimillakin :D

Me ulkoillaan mieluiten 2 kertaa päivässä, isommat (ja sitä kautta pieninkin) hyppii muuten seinille... Kyllä noitten kovien pakkasten aikaan oli aika rasittavaa kun ei ulos oikein päästy :kieh:

Mutta siis tyttösi kaipaa siis kaveria ulkona - olisiko lähellä ketään äitiä lapsineen, jonka kanssa voisitte tehdä ulkotreffejä? Ei meidänkään 1v7kk yksin viihdy ulkona, haluaa viipottaa muiden perässä =) Tai sitten ihan radikaalisti autolla johonkin kunnon leikkipuistoon ulkoilemaan?

vieras
Meillä tuo neiti melkein 4vee oli pienempänä aika mahoton ulkoilija, ei siis viihtynyt juuri ollenkaan, usein mietin, että mitä järkee mun on käydä sitä huudattamassa puol tuntia pihalla. Mut itte kaipasin aamuisin vähä happea :)
Ja nykyisin tyttö viihtyy loistavasti ulkoleikeissä, touhuaa milloin mitäkin, ei haittaa tuiskuat ati pakkaset! Nyt vaan tuo pikkusisko kohta 2vee on samanlainen vinkuja, eli ei yhtään tykkää olla ulkona, eli kyllä se siihen vajaaseen tuntiin arkipäivinä jää meidän ulkoilu, vkl saa sit olla enemmän kun iskä voi ulkoilla isomman kaa

vieras
ja tuo kaks ja puol veen vinkuminen, märinä ja valitus. kuuluu ikään. lisääntyy vaan kun lapsellas on tylsää ja tylsää hänel sattuu olee nyt ulkona. ota tästä ketjusta vinkkejä käyttöön =)

No oho..
Siis ihan oikeesti joku ulkoilee vaan kerran-pari viikossa 2v kanssa?? Mikä siinä niin kauheeta on? Mitäs kun menee päiväkotiin tai hoitoon ja on joka päivä oltava ulkona?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Meillä isompi eli 2.5-vuotias tykkää ulkoilla ja on iltaisin aivan mahdoton jos ei pääse ulos. Mutta pienempi, eli 11kk ei viihdy lainkaan. Vihaa ulkoilua yli kaiken.
Mutta toki olen isomman kanssa ulkona joka päivä. Pienempi saattaa välillä nukahtaa vaunuihin ulos ja jos ei nukahda niin sitten isomman kanssa ulkoilen pidemmän aikaa kun mies tulee töistä.
minä luulen että sunkin pienemmän tapauksessa pieni ei vihaa ulkoilua vaan sitä kun on epämukavat toppavaatteet ja ei pääse niin liikkumaan ja ei pysty tekee kaikkee mitä haluais jne jne.

KM
Naapurin rouvalla menee ulkoilu jo välillä överiksi, joka päivä niitten poika ulkoili viime viikollakin vaikka pakkasta oli yli -20 astetta,on sitten nuha tai yskä ulkona pitää olla vähintään tunti päivässä..Kyllähän tuo itsekkin kuulemma haluaa ja tykkää olla ulkona mutta en ymmärrä puolikuntoisena ulkoilua..

vieras
Kannattaa koittaa ulkoilla ja keksiä jotain kivaa tekemistä siellä. Ei nyt niin että siitä tulee mikään pakkopulla mutta kyllä ulkoilu kuuluu lapsen normaaliin arkeen. Päiväkodissa olen töissä ja siellä harmittaa näiden lasten kans jotka eivät kotona ole tottuneet ulkoilemaan, eivät osaa leikkiä ulkoleikkejä, eivät keksi tekemistä, seisovat vaan paikallaan tai istuvat hangessa ja kohta on sitten kylmä. Tärkeää olisi saada lapselle asenne ulkoilua kohtaan siis positiiviseksi. Ulkoilkaa harvemmin jos se sopii teille paremmin, mutta koita keksiä niihn ulkoiluhetkiin jotain sellaista kivaa että lapselle tulisi siitä uloslähdöstä mielekäs olo.

ap
Likka viihtyy lenkillä, jos saa istua kärryissä tai pulkassa. Mut joka päivä ei jaksa lenkkeilläkkään, tuo kun tuppaa herättelemään sitte pikkuveljeä (kaksosten rattaat). Pienempi ei viihdy kovin pikään pihalla niin et parhaiten menee niin, et se nukkuu unia sillon. Autoa ei päivisin käytössä niin se rajottaa vähä täällä korvessa. Noin kerran viikossa nähään yhtä perhettä tuostä läheltä ja sillon menee kyllä paremmin. Et selkeesti se on kaverin puutetta. Mut mikään lumessa peuhaaminen ei kiinnosta (se kun on kylmää ja märkää ja lumessa hankala kävellä ja silleen, aika hienohelma neiti meillä). Ja myönnetään toki, et omassa asenteessaki olis parantamisen varaa. Käydään me ulkona muutaman kerran viikossa toki, mut se on itelle niin ankeeta ku on yhtä märinää.

rouva
Alkuperäinen kirjoittaja KM:
Naapurin rouvalla menee ulkoilu jo välillä överiksi, joka päivä niitten poika ulkoili viime viikollakin vaikka pakkasta oli yli -20 astetta,on sitten nuha tai yskä ulkona pitää olla vähintään tunti päivässä..Kyllähän tuo itsekkin kuulemma haluaa ja tykkää olla ulkona mutta en ymmärrä puolikuntoisena ulkoilua..
Meillä ulkoillaan paljon ja ei pieniä pakkasia säikähdetä. Silloin laitetaan vaan vähän enemmän päälle ja tullaan sisälle jos paleltaa. Luistellessa tarkeni ihan hyvin -20 asteen pakkasessa olla tunnin kun oli koko ajan liikkeessä. Nenä vuotaa kun tulee sisälle, vähemmälläkin pakkasella. Jos on kipeä ja väsyneempi olo sitten pysytään sisällä. Itsellä vaan sellaiset kokemukset että ulkoilu ja raitis ilma auttaa pysymään pitemmän päälle terveenä.

h
No mikä pakko se nyt on joka päivä ulkoilla. Me ulkoillaan ehkä joka toinen, ja musta se on ihan riittävästi. Kesällä tietty enemmän. Hyvin noi viihtyy sisälläkin. Mä en ymmärrä mikä suomalaislasten pakko se on päästä(joutua) joka ikinen päivä ulos?

ap vielä
tuo hymiö tuli kyllä iha itekseen.
On sil kyllä muutenki nyt joku uhma, raivoaa sisälläki millon nyt mistäki. Aina se mielissään on sinne lähössä, mut just ku vaatteet on päällä ja pihalla niin sitte se valitus alkaa. Oon itekki sitä mieltä et ulkoilu on hyväksi, itellekki. Onko siinä vaan mitään järkee et toinen huutaa koko ajan niin et koko tienoo raikuu.

Yhteistyössä