Lasten turvallisuus toisarvoinen asia...

  • Viestiketjun aloittaja "Mörtsi"
  • Ensimmäinen viesti
"Mörtsi"
näemmä, ja siinä sivussa myös omakin turvallisuus - muista nyt puhumattakaan :(.

Kotiäidiksi minä ajan autolla suhteellisen paljon, vuodessa kertyy mittariin karva auki kymppitonni. Joka kerta minua hämmästyttää pari seikkaa: ensiksi - ajetaan autolla koko perheen voimin...ja kuski puhuu kännykkäänsä! Missä on hf (handsfree)? Eihän semmoinen maksa juuri mitään, usein tulee puhelimen kylkiäisenäkin. Eikö sitä osata käyttää, vai mikä on? Varsinkin näillä vallitsevilla keleillä musta on aivan käsittämätöntä ylimielisyyttä sekä suurta typeryyttä tuollainen tieöykkäröinti; jonnin joutavan lörpöttelyn takia vaarannetaan koko perhe, muita liikenteessä olijoita ei edes ajatella senkään vertaa.

Toiseksi: lapset istuvat kyydissä, miten istuvat. Hienot autot kyllä hankitaan, on omakotitaloa tms. loistoasuntoa, koneita ja vempaimia moneen lähtöön, vaunut ja rattaatkin vimpan päälle hilavitkuttimineen - mutta ei sitten mukamas varaa hankkia lapsille oikeanlaisia turvallisia istuimia autoon!! Käsittämätöntä. Liian pienet muksut viritellään aivan liian aikaisin turvavyöistuimiin tai sitten jo korokeistuimiin, kuljetetaan etuistuimessa...ja itse puhutaan siihen kännykkään.

Eikö lapsi olekaan kallisarvoinen?
 
meillä on kaikilla nyt korokkeet vain autossa..lapset 3-7v..sain tarpeekseni niistä kohmoista istuimista jotka veivät kaiken tilan.ja myöskin ajan paljon.enkä omista handsfreetä mutta en harvemmin puhun ajaessa. ja lapseni on silti mulle kallisarvoisia :heart:
 
Yhden aarteen äiti
Ihan samaa olen myös miettinyt. Oma lapseni on yli 4-vuotias, mutta painaa vielä alle tuon 15 kiloa, josta ne turvavyöistuinten painorajat alkavat. Meillä on vielä käytössä 5-pistevöinen istuin ja tulee olemaankin niin kauan kuin vyöt kiinni menevät. Suurin osa tuttavistani on kuitenkin jo siirtänyt omaani pienemmät/nuoremmat lapset istumaan turvavyöistuimiin ja siinä ne sitten heiluvat, repivät vyöt väärään kohtaan kulkemaan (esim. kainalon alta) ja saavat itse vyöt auki ennen auton pysähtymistä jne. Mä en vain tajua miksi????? Meillä on lapsella autossa istumisessa myös sääntönä, ettei istuimessa saa pyöriä, jotta vyöt kulkevat oikealla kohdalla ja eikä noissa 5-pistevöissä toki paljon pystykään liikkumaan. Minulle lapseni on kultaakin kalliimpi ja teen siksi kaikkeni että hän on mahdollisimman hyvin suojeltu onnettomuuksilta.
 
Samaa olen joskus miettinyt.En minäkään mitenkään tykkää sulloa lapsia autoon,kun takapenkillä on yksi telakallinen kaukalo ja kaksi turvavyöistuinta,niin onhan siellä ahdasta laittaa vöitä,mutta se on kuitenkin niin pientä sen rinnalla,että jos jotain sattuisi ja lapset eivät siellä kunnolla olisi kiinni.

En myöskään päästä alamittaisia etupenkille koska autossani on airbag myös pelkääjän paikalla,koska lapset tietää että etupenkille ei pääse,niin ei siitä koskaan tarvitse edes keskustella.
 
"Mörtsi"
meillä on kaikilla nyt korokkeet vain autossa..lapset 3-7v..sain tarpeekseni niistä kohmoista istuimista jotka veivät kaiken tilan.ja myöskin ajan paljon.enkä omista handsfreetä mutta en harvemmin puhun ajaessa. ja lapseni on silti mulle kallisarvoisia :heart:
Juurikin tämänlaisesta väliinpitämättömyydestä puhuin: "..korokkeet vain autossa...lapset 3-7 v.."..!!! Haloo - minkä kokoinen kolmevuotiaasi on ??!! Tuskin istuu korokeistuimella turvallisesti ja oikein kiinnitettynä. Ja jos "kohmoiset istuimet" eivät kiinnosta käytettäväksi asti, niin sitten on ehkä tuolla kokoonpanolla ihan aiheellista jalkautua kokonaan ja unohtaa se autollameno alkuunsa. Turvallisuudesta liikenteessä ei ikinä maksa liikaa.
 
3v poikani painaa 18kg ja on 108cm pitkä. ja istuu ihan oikein korokkeella turvavyöohjaimen ansiosta. autoa käytämme jatkossakin. ja myös joskus heistä joku istunut etupenkillä ,istuin mahdollisimman takana,vaikka on airbag.
 
"Blue"
3v poikani painaa 18kg ja on 108cm pitkä. ja istuu ihan oikein korokkeella turvavyöohjaimen ansiosta. autoa käytämme jatkossakin. ja myös joskus heistä joku istunut etupenkillä ,istuin mahdollisimman takana,vaikka on airbag.
Lapsen koko kertoo tässäkin tapauksessa enemmän kuin lapsen ikä. Meidänkin poika 3,5v. ja on 20kg ja 112cm. Ei tulisi mieleenkään tunkea häntä enää viisipistevöihin vaikka onkin vasta 3v. Tosin hän ei kulje pelkälle korokkeella vielä vaan turvavyöistuimessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yhden aarteen äiti;22261663:
Suurin osa tuttavistani on kuitenkin jo siirtänyt omaani pienemmät/nuoremmat lapset istumaan turvavyöistuimiin ja siinä ne sitten heiluvat, repivät vyöt väärään kohtaan kulkemaan (esim. kainalon alta) ja saavat itse vyöt auki ennen auton pysähtymistä jne. Mä en vain tajua miksi?????
Meillä on lapsilla ihan asianmukaiset penkit autossa ja niitä käytetään aina kun autoillaan, mutta meillä 4v on jo varmaan vuoden päivät osannut avata minkä penkin vöyt tahansa jos kyseessä on 5-piste vyöt. Onneksi on saatu tolkutettua päähän että sillon kun auto liikkuu pysyy vyöt kiinni ja avaakin ne vasta kun ollaan pysähdyksissä ja lähtemässä autosta pois.
Poikkeuksena on Kiddyn penkki, siinä poika ei saa itse avattua vöitä kun se tulee auton 3-piste vyöllä kiinni ja kiinnitys on niin alhaalla ettei yllä sinne.

Mutta siis, musta on ihan itsestäänselvää että jos ei ole asianmukaisia penkkejä matkustajilla niin sillon ei autoilla muuta kun hätätapauksessa.
 
"Mörtsi"
3v poikani painaa 18kg ja on 108cm pitkä. ja istuu ihan oikein korokkeella turvavyöohjaimen ansiosta. autoa käytämme jatkossakin. ja myös joskus heistä joku istunut etupenkillä ,istuin mahdollisimman takana,vaikka on airbag.
Perustelepa nyt sitten minulle ihan rautalangasta vääntämällä vaikka, että miten kummassa ko.lapsesi on turvallisesti autossa kiinnitettynä :). Turvavyöistuin on hänelle vielä pitkän tovin aivan sopiva ja äärimmäisen laillinen/turvallinen istuin, aikaa pelkän korokkeen käyttämiseen hänellä on vaikka kuinka! Oma poikani oli kolmivuotiaana aivan samoissa mitoissa ja vallan mainiosti mahtui istumaan turvavyöistuimeen - moneksi vuodeksi :).Minun mielestä juurikin tuollainen vanhemman hälläväliä- asenne "en jaksa vehdata nuiden kolhojen ja tilaa vievien istuinten kanssa" on todella väliinpitämätön. Asenne puhuu liikenteessäkin :).
 
maissihiiri
Meillä on kyllä lapset aina asianmukaisesti istuimissa, 4,5-vuotiaskin edelleen turvavyöistuimessa, mutta valitettavasti mies puhuu usein puhelimessa (työasioita kun on yrittäjä), eikä kyllä käytä handsfreetä. Mä taas en puhu koskaan puhelimessa ajaessani.
 
"Mörtsi"
Viimeksi viikonlopun aikana ajelin yhteensä 450 km, ja tuon matkan aikana ehdin nähdä hämmästyttävän paljon känny korvalla ajelevia ihmisiä. Hmm..oisko oivallinen lahjaidea pukin konttiin ;)?!
 
"hmmmmm"
[QUOTE="Mörtsi";22263780]Viimeksi viikonlopun aikana ajelin yhteensä 450 km, ja tuon matkan aikana ehdin nähdä hämmästyttävän paljon känny korvalla ajelevia ihmisiä. Hmm..oisko oivallinen lahjaidea pukin konttiin ;)?![/QUOTE]

Pitäisikö meidän lopettaa autoilu kokonaan kun vanhat autot ovat turvattomia? Mietin vain, kun varaa uuteen ei ole...
 
"Mörtsi"
[QUOTE="Leenu";22263765]Eikö nuo korokkeet ole kuitenkin ihan virallisesti hyväksyttyjä turvakapineita autoon?[/QUOTE]

On toki :). Kunhan muistaa pitää malttia siihen siirtymisessä :) - turvavyöistuin on hämmästyttävän pitkäikäinen, monessa mallissa jopa niskaosaa saa pidennettyä, jolloin ko.istuimen käyttöikäkin pitenee. Tuntuu vain, että kovin monilla on tuskastuttavan kiire siirtyä käyttämään lapselleen korokeistuinta.
 
"Mörtsi"
[QUOTE="hmmmmm";22263806]Pitäisikö meidän lopettaa autoilu kokonaan kun vanhat autot ovat turvattomia? Mietin vain, kun varaa uuteen ei ole...[/QUOTE]

Katsastuksesta on kuitenkin varmasti päässyt läpi ja leima saatu :)? Ei miehenikään autossa ole mitään airbagejä, tai apseja sun muita "vitkuttimia" mutta siinäkin autossa on jokaiselle lapselle sopivat ja turvalliset istuimet :). Se tässä jännä onkin, että ns. ökyautoissa vallankin tuntuu olevan lasten turvallisuuten satsattu "löysin rantein"....
 
"hmmmmm"
[QUOTE="Mörtsi";22263873]Katsastuksesta on kuitenkin varmasti päässyt läpi ja leima saatu :)? Ei miehenikään autossa ole mitään airbagejä, tai apseja sun muita "vitkuttimia" mutta siinäkin autossa on jokaiselle lapselle sopivat ja turvalliset istuimet :). Se tässä jännä onkin, että ns. ökyautoissa vallankin tuntuu olevan lasten turvallisuuten satsattu "löysin rantein"....[/QUOTE]

Ihan se autokorikin on jo vanhassa autossa sellainen, ettei se samalla tavalla kestä vaikka sivulta tulevaa törmäystä... ei ole kyse pelkästään abs-jarruista tai airbageista, jotka kyllä nekin pelastaa joskus ihmishenkiä.
 
"Blue"
[QUOTE="Leenu";22263815]Mikä se raja on ellei 108cm 18 kg ole riittävä? Mä en ihan oikeasti tiedä.[/QUOTE]

Korokettä pitää käyttää 135cm pituiseksi asti. Suotavaa käyttää senkin jälkeen. Ekaluokkalaiset ovat yleensä +- 120cm. Silloin on hyvä aika siirtyä käyttämään koroketta, ei sen aiemmin.
 
"Mörtsi"
[QUOTE="hmmmmm";22263899]Ihan se autokorikin on jo vanhassa autossa sellainen, ettei se samalla tavalla kestä vaikka sivulta tulevaa törmäystä... ei ole kyse pelkästään abs-jarruista tai airbageista, jotka kyllä nekin pelastaa joskus ihmishenkiä.[/QUOTE]

Totta toki tuokin. Toisaalta onnettomuus tapahtuu jos on tapahtuakseen :(, se ei katso auton vuosimallia - ryttyyn ne uudetkin tahtovat mennä. Mutta kun on tälläiset pienet "nippelihommat" hoidettu kunnolla - HF ja lasten istuimet - niin pystyy levollisemmalla mielellä seikkailemaan liikenteessä :). Tosin HF:n käytössäkin kannattaa liikenteessä olla mielestäni maltillinen, keskittymiskyvyn pitää olla siinä ajamisessa eikä suinkaan siinä tulevassa puhelussa :). Ja hirviä koikkelehtii nyt urakalla tuomassa ylimääräistä jännitysmomenttia.
 
"Mörtsi"
[QUOTE="Leenu";22263815]Mikä se raja on ellei 108cm 18 kg ole riittävä? Mä en ihan oikeasti tiedä.[/QUOTE]

Koroke on tarkoitettu isoille lapsille. Kuten tuossa jo "Blue" ehtikin mainita, niin korokkeetta saa istua yli 135 cm kaveri, kunhan se turvavyö kulkee silloinkin oikeaoppisesti lapsen solisluun yli hankaamatta kaulaa... Meidän esikoinen siirtyi korokkeelle ollessaan lähes 130 cm pitkä, sitä ennen istui turvavyöistuimessaan. Nyt on jo lähes 140 cm ja kulkee kyllä edelleenkin korokkeellaan :). Älkää kiirehtikö sille korokeistuimelle ennen aikojaan!
 
Kummankin asian pitäisi olla kunnossa, sekä auton että turvalaitteiden. Kyllä noi 80-luvun kotterot aika rusinana on jos sillä kolari sattuu, nykyautoissahan on rakenteetkin sellaisia että rutistuu kasaan matkustajille turvallisemmin jne. Pelkkä hyvä turvaistuinkaan ei takaa yhtään mitään. Toisaalta, ei takaa myöskään pelkkä hyvä auto.
 
123
Kummankin asian pitäisi olla kunnossa, sekä auton että turvalaitteiden. Kyllä noi 80-luvun kotterot aika rusinana on jos sillä kolari sattuu, nykyautoissahan on rakenteetkin sellaisia että rutistuu kasaan matkustajille turvallisemmin jne. Pelkkä hyvä turvaistuinkaan ei takaa yhtään mitään. Toisaalta, ei takaa myöskään pelkkä hyvä auto.
Juu kyllä minä ainakin ajelen tällä 80-luvun ''kotterollani'' (joka ei muuten ole ollenkaan huono auto) niin kauan kunnes jättää tielle.
 
[QUOTE="Mörtsi";22263821]On toki :). Kunhan muistaa pitää malttia siihen siirtymisessä :) - turvavyöistuin on hämmästyttävän pitkäikäinen, monessa mallissa jopa niskaosaa saa pidennettyä, jolloin ko.istuimen käyttöikäkin pitenee. Tuntuu vain, että kovin monilla on tuskastuttavan kiire siirtyä käyttämään lapselleen korokeistuinta.[/QUOTE]

Miten sulla on noin hyökkäävä asenne? Laitappa ny ihan faktaa mutun tueksi, eli missä lukee että mikä on sallittua ja mikä kiellettyä? Miksi sinua riipii mitä muut tekee? Meillä käytetään sekä-että koroketta että istuinta, muttei mulle tulisi mieleenkään alkaa arvostella jos jotkut käyttää koroketta 118cm lapsella. Pääasia että on edes se palli alla.
 

Yhteistyössä