Lasten turvallisuus toisarvoinen asia...

  • Viestiketjun aloittaja "Mörtsi"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
3v poikani painaa 18kg ja on 108cm pitkä. ja istuu ihan oikein korokkeella turvavyöohjaimen ansiosta. autoa käytämme jatkossakin. ja myös joskus heistä joku istunut etupenkillä ,istuin mahdollisimman takana,vaikka on airbag.
Lapsesi varmasti istuu aivan oikein korokkeella, mutta koroke ei anna lainkaan turvaa lapsellesi. Ihme, että vielä niinkin moni kuvittelee korokkeen lisäävän turvallisuutta. Korokeen huono puoli on, että se luistaa ja keikahtaa kolarissa alta pois. Lisäksi korokeella istiuminen kolarissa lisää aivovammoja, kun lapsi lyö päänsä auton sivuikkunoihin, -pilareihin tai vieressäistuvan päähän.

Turvavyöistuin kunnollisilla pään sivusuojilla pelastaisi todella monta lasta vaikeilta päävammoilta aivan risteyskolareissa. Valitettavasti on liian monia vanhempia, joien kuvittelu turvallisuudesta on vain kuvittelua ja omantunto on puhdas kun lapsi nostetaan korkeammalle istumaan.

Myöskään viisipistevyöt kasvot menosuuntaan istuessa eivät ole turvallisia. Turvavyöistiun yli 15 kg painavalla on huomattavasti turvallisempi. Viisipistevyöt on huonot, koska pysähdyksessä vain pää jatkaa matkaansa ja vartalo pysyy paikoillaan vöissä. Uudenaikaiset etytyynyllä varustetut istuimet ovat turvallisempa tai yli 15 kiloisella hyvä turvavyöistuin, jossa on joustoa päähän ja niskaan kohdistuvissa rasituksissa.
 
"vieras"
[QUOTE="Leenu";22263765]Eikö nuo korokkeet ole kuitenkin ihan virallisesti hyväksyttyjä turvakapineita autoon?[/QUOTE]

Valitettavasti vielä on näin. Laki ja standardi tulee varmasti lähiaikoina muuttumaan ja korokkeet poistuvat kokonaan käytöstä. Niillä kun ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Kyllä ihmisillä saisi olla enemmän omaa järkeä katsoa, mikä antaa turvallisuutta ja mikä on tehty vain läpäisemään jonkun lain minimivaatimukset. Sama kuin menisi ohut huivi päässä 40 asteen pakkaseen. On kyllä päähine, mutta ei mitään iloa siitä.
 
"vieras"
[QUOTE="Leenu";22263815]Mikä se raja on ellei 108cm 18 kg ole riittävä? Mä en ihan oikeasti tiedä.[/QUOTE]

Koroke ei ole turvallinen minkään kokoisella lapsella. Se ei anna mekaanista suojaa miltään osin. Sama vaikka istuisi tyynyllä, on vain epämukavampi.
 
Mies puhuu harvoin ajaessa, mä en puhu ollenkaan koska mun korvassa ei pysy mikään nappi jolla käyttäs handsfreetä. Lapsi on turvavyöistuimessa ja tulee olemaan niin kauan kun suinkin. Ehkä sitte aivan lopussa pelkkä koroke.
 
mä en tasan ala enää hankkimaan turvaistuimia meille.yks turvavyöistuin on ja siinä istuu joko tuo 3v tai 5v,ovat siis samaa kokoa,isoin britaxin elite vietiin varastoon ku vei liikaa tilaa,eli meilt löytyy 4 koroketta ja yks vyöistuin.piste.ja ei todellakaan ole hällä väliä asenne,mutta ei ole varaa ostaa autoa johon mahtuisi kaikille isot istuimet.
 
"vieras"
mä en tasan ala enää hankkimaan turvaistuimia meille.yks turvavyöistuin on ja siinä istuu joko tuo 3v tai 5v,ovat siis samaa kokoa,isoin britaxin elite vietiin varastoon ku vei liikaa tilaa,eli meilt löytyy 4 koroketta ja yks vyöistuin.piste.ja ei todellakaan ole hällä väliä asenne,mutta ei ole varaa ostaa autoa johon mahtuisi kaikille isot istuimet.
Mäkään en tasan tarkkaan ala enää valittämään kakaroiden turvallisuudesta ja kaksoispiste. Turvavyöistuin kun vie peräti tasan tarkkaan vain saman tilan kuin Hello Kitty korokejakkara. Siksi en ymmärrä miksi pitäisi käyttää sellaista. Varsinkin kun ajetaan pienellä turvattomalla kipolla, johon ei mahdu kahta istuinta takapenkille millään. Turvavyöistuimethan olisi sitten kalliimmat kuin auto, mutta ei kuitenkaan auton soittimen hintaiset.
 
"Mörtsi"
Miten sulla on noin hyökkäävä asenne? Laitappa ny ihan faktaa mutun tueksi, eli missä lukee että mikä on sallittua ja mikä kiellettyä? Miksi sinua riipii mitä muut tekee? Meillä käytetään sekä-että koroketta että istuinta, muttei mulle tulisi mieleenkään alkaa arvostella jos jotkut käyttää koroketta 118cm lapsella. Pääasia että on edes se palli alla.
Oi, kiitos sinulle :flower: - asennevammainenkin siis :). Niin - onhan se kurja juttu, kun herättelen keskustelua ja ylipäätänsä mietintää siitä oman lapsen autossa kuljettamisesta, tuliko se kaikkein kallein sinne turvallisesti laitettua - tällainen asia kun tuntuu harvinaisen monelta olevan hukassa nykyaikana, ajatella! Päätähän tässä pitäsi silitellä ja sädekehiä minun hinkata, kun ylipäätänsä on edes joten kuten sinne vyötettynä - ja sen keskustelusävynkin pitäisi siis olla sitä lässyn- lässyn- läpä- läätä kuten parhaalla palstamammalla ainakin :p. Vaan hyvinpä herätin sinutkin kommentoimaan, kun tässä "hyökkäilen" :).

Sun mielestä on siis ihan se ja sama, miten lasta kuljetetaan autossa. Kunhan on jotenkin sinne "köytettynä". Turvallisuudesta viis. Kummasti sitä sitten ajattelutapa muuttuu, kun jotain sattuukin, mikä olisi voinut olla ehkäistävissä ihan yksinkertaisella asialla, joka ei kyllä päättömiä summiakaan vaadi. Kyllä sitä sitten tullaan surkuttelemaan ja vuodattamaan sattuneesta, kun ensin pestään kädet typerillä "en mä tiennyt" - lausahduksilla. Ja miksi ihmeessä sitä ei voisi ottaa puheeksi, jos/kun näkee näitä uhkarohkeita viritelmiä? Miksi lapsen turvallisuuteen ei voisi puuttua? Puututaanhan rattijuoponkin matkantekoon, miksi ei sitten tällaiseen tapaukseen? Ja miksi ei voi herätellä käyttämään omia aivojaan?

Perheillä on kyllä varaa satsata kunnollisiin turvaistuimiin, se joka muuta väittää puhuu potaskaa - kun muutoin on varaa hommata esim. jumalattoman kalliita vaatteita, harrastuksia, välineitä, koneita, yms. Eikö turvallisuuteen kannatakaan sijoittaa? Eikö se lapsen elämä olekaan suojelemisen arvoista?

Ja jos haluaa saada lisätietoa juurikin lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa, niin kannattaa ihan vaikka huvinvuoksi käydä katsomassa liikenneturva.fi - sivuja tai vaikka googlettaa ja ottaa ihan asioista selvää, poliisinkin kanssa voi käydä asiasta keskustelemassa - ei tekis pahaa sekään reissu ;).
 
"Vieras"
4v. istuu turvavyöistuimessa takapenkin keskipaikalla niin pitkään kuin istuimeen mahtuu eli vielä monta vuotta. Jos kyydissä on muita niin ahtautuvat sinne reunapaikoille.
 
mietis nyt vähän
Kummankin asian pitäisi olla kunnossa, sekä auton että turvalaitteiden. Kyllä noi 80-luvun kotterot aika rusinana on jos sillä kolari sattuu, nykyautoissahan on rakenteetkin sellaisia että rutistuu kasaan matkustajille turvallisemmin jne. Pelkkä hyvä turvaistuinkaan ei takaa yhtään mitään. Toisaalta, ei takaa myöskään pelkkä hyvä auto.
Anteeks nyt vaan, mutta jos esim. Mersun E190 vuodelta -87 ja 2000-luvun Smart ajavat nokkakolarin, niin istuisitko todella lapsesi kanssa mieluummin siinä Smartissa?

Ei vuosiluku kerro kaikkea ;)
 
123
Alkuperäinen kirjoittaja mietis nyt vähän;22266416:
Anteeks nyt vaan, mutta jos esim. Mersun E190 vuodelta -87 ja 2000-luvun Smart ajavat nokkakolarin, niin istuisitko todella lapsesi kanssa mieluummin siinä Smartissa?

Ei vuosiluku kerro kaikkea ;)
Niinpä, ja 80- luvun autot eivät TODELLAKAAN ole huonoja.
 
"vieras"
Mä olen joskus miettinyt ihan samaa kuin ap. Meillä molemmat lapset ovat käyttäneet 5-pistevöitä 18 kg eli noin 4-v asti ja sen jälkeen on otettu käyttöön turvavyöistuin. Pelkkä koroke on mun mielestä tosi turvaton ja ihmettelen miten joku laittaa jopa 3-v istumaan sellaisen päälle.
 
onhan näitä
Yhtenä talvena ajelin hissukseen pääkallokelillä kieli keskellä suuta, kun ohi pyyhälsi uudehko farmari-Volvo. Isä puhui kännykkään, ja takana irrallaan kaksi pikkupoikaa, jotka seisoivat sivuikkunassa ja näyttivät keskaria...
 
"no niin"
Mä jaksan ihmetellä, miten jotkut jaksaa vaivata päätään sillä, millä muut lapsiaan autossa kuljettavat. Näissä keskusteluissa tuntuu aina lapsen ikä korreloivan istuimeen ja unohdetaan se, että lapsen koko on paljon tärkeämpi tekijä. Varmaan monen mielestä mekin ollaan täysin vastuuttomia, kun meillä istuu turvavyöistuimessa paitsi 5v., myös 2v.7kk. Kuopus sattuu olemaan mitoiltaan 100cm ja 15,5kg ja kasvoi turvaistuimestaan ulos, enkä näe hänen matkustavan millään muotoa turvattomasti. Ollaan panostettu myös autoon ja sen turvallisuuteen ja valittu sellainen menopeli, joka on pärjännyt hyvin törmäystesteissä. Tämäkään ei sitä tosiasiaa muuta, että kun kunnolla kolisee, niin siinä ei pelasta mitkään istuimet tai autot.
 
Poor
Olen huomannut saman, että tosi usein uudenkarheissa autoissa on tosi rupuset istuimet! Meillä on taasen vanha huono auto, kun ei oo varaa laittaa 20.000e autoon. Mutta meillä onkin sitten todella hyvät istuimet kaikilla lapsilla. Meillä 3-vuotias matkusti vielä kuukauden synttäreidensä jälkeen selkä menosuuntaan. Nyt kasvot menosuuntaan Cybex Pallas -patukkaistuimessa.

Mutta näkee niitä surkeita istuimia surkeissa autoissakin... Meille vaan oli itsestään selvää, että koska auto ja sen kolariturvallisuus on huono, niin ostetaan edes hyvät istuimet.
 
juuh
[QUOTE="no niin";22266540]Mä jaksan ihmetellä, miten jotkut jaksaa vaivata päätään sillä, millä muut lapsiaan autossa kuljettavat. Näissä keskusteluissa tuntuu aina lapsen ikä korreloivan istuimeen ja unohdetaan se, että lapsen koko on paljon tärkeämpi tekijä. Varmaan monen mielestä mekin ollaan täysin vastuuttomia, kun meillä istuu turvavyöistuimessa paitsi 5v., myös 2v.7kk. Kuopus sattuu olemaan mitoiltaan 100cm ja 15,5kg ja kasvoi turvaistuimestaan ulos, enkä näe hänen matkustavan millään muotoa turvattomasti. Ollaan panostettu myös autoon ja sen turvallisuuteen ja valittu sellainen menopeli, joka on pärjännyt hyvin törmäystesteissä. Tämäkään ei sitä tosiasiaa muuta, että kun kunnolla kolisee, niin siinä ei pelasta mitkään istuimet tai autot.[/QUOTE]
Mistä istuimesta tuon kokoinen kasvaa ulos? Istuinta voi myös vaihtaa lapsen kasvaessa. Ei siinä vauvakaukalossa ole tarkoituskaan 6v asti matkustaa :)
 
"no niin"
Mistä istuimesta tuon kokoinen kasvaa ulos? Istuinta voi myös vaihtaa lapsen kasvaessa. Ei siinä vauvakaukalossa ole tarkoituskaan 6v asti matkustaa :)
Gracon istuimesta tuli pää yli, meillä kun lapset on paitsi pitkiä, myös pitkäselkäisiä. Ja ei todellakaan osteta tuon kokoiselle lapselle uutta turvaistuinta, johon mahtuisi kasvutahtinsa puolesta varsin lyhyen ajan, kun kerran kokonsa puolesta voi turvallisesti matkustaa myös vyöistuimessa. Eli ollaan siis täysin vastuuntunnottomia, vai kuinka?
 
"Minä vain"
No meillä lapsi on tällä hetkellä 4,5v.
Hänellä on tällä hetkellä käytössä turvakaukalon jälkeen istuimet nro 4 & 5. Eli meillä on molemmissa autoissa ollut ensin pelkästään selkämenosuuntaan istuimet.
Tämän jälkeen kasvotmenosuuntaan istuimet 5-pistevöillä. Nyt on n. puolen vuoden ajan ollut käytössä turvavyöistuimena.
Lähiaikoina vaihtuu istuimet jälleen, eli tällä kertaa kunnollisiin isofix-kiinnitteisiin turvavyöistuimiin.
Tämän lisäksi isovanhemmilla 2 x Kiddyn palkki-istuimet.

En todellakaan laittaisi häntä minkään korokkeen päälle. Toivottavasti ei tarvitse kyseistä "istuinta" koskaan käyttää.

Joku sanoo hulluksi, mutta näin meillä on toimittu. Sopivan kokoinen istuin sopivaan ikävaiheeseen.

Mutta kukin tyylillään.....
 
"vieras"
[QUOTE="Blue";22263927]Korokettä pitää käyttää 135cm pituiseksi asti. Suotavaa käyttää senkin jälkeen. Ekaluokkalaiset ovat yleensä +- 120cm. Silloin on hyvä aika siirtyä käyttämään koroketta, ei sen aiemmin.[/QUOTE]

Turhaan te niitä ikiä tuijotatte! Meillä 140 cm ekaluokkalainen. Olisi ollut surkuhupaisa näky korokkeella :D
 
"vieras"
[QUOTE="no niin";22266636]Gracon istuimesta tuli pää yli, meillä kun lapset on paitsi pitkiä, myös pitkäselkäisiä. Ja ei todellakaan osteta tuon kokoiselle lapselle uutta turvaistuinta, johon mahtuisi kasvutahtinsa puolesta varsin lyhyen ajan, kun kerran kokonsa puolesta voi turvallisesti matkustaa myös vyöistuimessa. Eli ollaan siis täysin vastuuntunnottomia, vai kuinka?[/QUOTE]

Aika pitkä on ikäisekseen, mutta en silti laittasi vielä vyöistuimeen noin pientä lasta. Monissa istuimissa saa olla 5-pistevöissä 18 kg asti, eikä niistä kaikista tule pää yli metrin pituisella. Gracollakin on eri malleja ja teillä on varmaan ollut joku normaalia pienempi istuin.
 
"Mörtsi"
[QUOTE="vieras";22266857]Turhaan te niitä ikiä tuijotatte! Meillä 140 cm ekaluokkalainen. Olisi ollut surkuhupaisa näky korokkeella :D[/QUOTE]

Meidän eskarilainen on lähes tuon pituinen ja hän istuu korokkeella, jotta turvavyö todellakin kulkisi oikein solisluun yli. Ja ei - ei mun mielestä ole ollenkaan surkuhupaisan näköinen :).
 
"no niin"
[QUOTE="vieras";22266883]Aika pitkä on ikäisekseen, mutta en silti laittasi vielä vyöistuimeen noin pientä lasta. Monissa istuimissa saa olla 5-pistevöissä 18 kg asti, eikä niistä kaikista tule pää yli metrin pituisella. Gracollakin on eri malleja ja teillä on varmaan ollut joku normaalia pienempi istuin.[/QUOTE]

Ihan normaalikokoinen istuin tuo oli, kaverilla on Gracon toinen malli, jota kokeiltiin ja siinä ihan sama juttu. Ja kuten sanoin, itse en näe mitään järkeä siinä, että oltais ostettu uusi turvaistuin, koska lapsen kasvutahti on tosiaan melkoinen. Ja edelleen, en ymmärrä millä tavalla ikä korreloi istuimeen, mun mielestä lapsen koko on se, mikä ratkaisee.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22266857]Turhaan te niitä ikiä tuijotatte! Meillä 140 cm ekaluokkalainen. Olisi ollut surkuhupaisa näky korokkeella :D[/QUOTE]

Ja meillä 122cm 5-vuotias.Juu ja istuu vielä ihan turvavyöistuimessa,korokkeeseen siirrytään varmaa sillon 135cm pituisena suunnilleen.
 
"TinkaM"
[QUOTE="Mörtsi";22263494]Juurikin tämänlaisesta väliinpitämättömyydestä puhuin: "..korokkeet vain autossa...lapset 3-7 v.."..!!! Haloo - minkä kokoinen kolmevuotiaasi on ??!! Tuskin istuu korokeistuimella turvallisesti ja oikein kiinnitettynä. Ja jos "kohmoiset istuimet" eivät kiinnosta käytettäväksi asti, niin sitten on ehkä tuolla kokoonpanolla ihan aiheellista jalkautua kokonaan ja unohtaa se autollameno alkuunsa. Turvallisuudesta liikenteessä ei ikinä maksa liikaa.[/QUOTE]

Itse sain tutulta poliisilta ohjeen luottamatta turvaistuimen vöihin isoilla lapsilla. Hän sanoi että näkee välillä näitä 3-vuotiaita joille vieläkin laitetaan istuimen vyö ja sit onnettomuustilanteessa lapsi lentää kuin ohjus kun vyö ei pidä.
Suositteli ottamaan istuimen oman vyön kokonaan pois ja kiinnittämään lapsi auton turvavyöllä, istuin voi olla vielä korokkeena jos ei halua siitä luopua. Näin meillä matkustettiin 4-vuotiaaksi.
 

Yhteistyössä