lasten todistukset

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Miten eka- ja tokaluokkalaisianne arvioidaan todistuksissa? En kysy miten he ovat pärjänneet, vaan millainen todistuspohja on käytössä? Onko monia erilaisia eri puolella Suomea? Meillä Helsingissä arvioidaan sanallisesti yhdellä A nelosella lukemista, kirjoittamista, suullista esitystä ja matikkaa. Loput arviot sosiaalisia taitoja asteikolla säännöllisesti, usein jne. Entäpä vanhemmilla lapsilla, milloin numerot todistukseen?
 
Alimmilla luokilla on meillä sanallinen todistus, tyylin; underkänd-nöjaktig-god-utmärkt. Eli vaan neljä vaihtoehtoa. Tuntiaktiivisuutta ei enää erikseen, mikä musta tyhmää. Kaikki aineet arvostellaan, äikässä on kolme eri: skrivning, läsnig, muntligt framförande. Mun mielestä ihan riittävän laaja muuten ton ikäsille. En nyt jaksa alkaa miettii mitkä noi ois suomeks. (ei siis omia lapsia koulussa mut oon tokaluokalla assarina (skolgångsbiträde, miten sitte käännetäänkään, ei toimi pää))
 
Koulu saa itse päättää minkälaiset todistukset annetaan. Yleensä alakoulussa on sanallinen arviointi tai kolmiportainen kirjainarviointi. Viimeistään yläkoulussa tulee numerot 4-10.

Todistuksia on eri arvoisia, koulun päättötodistukset on kaikkein tärkeimmät, sitten tulee vuoden tärkein eli kevättodistus ja joissain kouluissa myös joulutodistus. Lisäksi on välitodistuksia joita voi olla kuukauden välein tai kerran vuodessa.

Käytäntö vaihtelee siis tosi paljon eri koulujen välillä.
 
vieras
Ensimmäisellä oli lukemisesta, laskemisesta ja kirjoittamisesta sekä koulussa käyntiin tottumisesta kolmiarvoinen rastiruutuun systeemi, kakkosella sitten laajeni vaihtoehjen määrä.
 
Meillä ekaluokkalainen. Arvosteluasteikko: hallitsee taidon erittäin hyvin, hallitsee taidon hyvin, hallitsee taidon melko hyvin, taitosi on kehittymässä, tarvitset lisäharjoitusta. Arvioinnin osa-alueet: käyttäytyminen ja työskentelytaidot (7 rastia), lukeminen (2 rastia), kirjoittaminen (2 rastia) ja matematiikka (2 rastia).
 
Ekaluokkalaisella arvioitiin käyttäytyminen, huolellisuus ja työskentelytaidot. Näiden otsikoiden alla oli eritelty tarkemmin taitoja, esim käyttäytymisen alla oli: ottaa toiset huomioon, noudattaa sääntöjä, noudattaa hyviä tapoja.

Arvosteltiin nää taidot näin: taito erinomainen, taito hyvä, taito tyydyttävä, taito kehittymässä ja taito alulla.
 
Meil on 1-4 luokilla todistus samalla pohjalla. Aineet on jokainen rastitettu omaan ruutuun: et ole saavuttanut tavoitteita, tarvitset harjoitusta, osaat peruasiat, osaat hyvin, osaat erinomaisesti. Käyttäytymiseen on 3 kohtaa ja niihin vaihtoehdot on: yleensä vaihtelevasti ja harvoin.

Kevättodistuksessa on saman lisäksi ollut opettajan sanallinen arvioiti parilla virkkeellä.
 

Yhteistyössä