Lasten tasavertaisuus

• Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti
äitee
Oonko minä nyt jotenkin väärässä kun pidän molempia lapsiani (1- ja 2-v) yhtä tärkeinä ja rakkaina MYÖS jouluna?? Meidän vaari soitti ja ilmoitti että nuoremmalle ei nyt sitten ole pakettia ja vanhemmalle on ainakin 3pakettia kun eihän 1-veen paketit nyt niin tärkeitä ole kun ei se vielä ymmärrä.
Mun tuli paha mieli.. Onhan se totta että enemmän 2-v ymmärtää lahjojen päälle mutta varmasti myös 1-v tykkää repiä paketteja auki ja varmasti innostuu kun saa jotain uutta.. Ite oon molemmille ostanut saman verran paketteja mutta taidan vielä aamusta hakea pienemmälle 3 pakettia lisää että saavat sitten molemmat saman verran, jotenkin mulle tulee paha mieli jos pienempi saa vähemmän paketteja..

Kunhan taas avauduin tänne, helpottaa kun saa pohtia "ääneen" :)

.
meillä alle kaksivuotias ja pari viikkonen vauva. vauvalle on muutamia paketteja ja isommalle enempi, enkä nyt näe sitä pahana. Kun noita vauvaleluja on ennestään meillä tarpeeksi ni en ihan ostamisen ilosta niitä kymmenittäin halunnut haalia

vieras
No mä en kyllä äitinäkään ole koskaan antanut kellekään lapsistani mitään lahjoja vasta kun ovat parin-kolmen vuoden ikäisiä ja osaavat jotakin odottaa.

Lahjat eivät rakkautta mittaa, sillä meillä aina nimenomaan pienimmät pitävät kyllä huolen, että saavat sitä, mitä eniten tarvitsevat ja haluavat, eli syliä ja halia.

No olet kyllä ny aika herkkä.

Mielestäni vaari perusteli asian ihan hyvin, eli ei vaarikaan sitä lasta vähemmän tärkeänä varmastikaan pidä.

Enkä ymmärrä sitä että juokset aamulla kauppaan ostamaan lisää paketteja, sillä miksi niitä pitää olla prikulleen yhtä paljon? Ei se tarkoita ettet olisi tasapuolinen, jos lahjoja ei ole samaa määrää.

ninnu
No eikai se pakettien määrä nyt sano sitä etteikö teidän 1-vuotias olisi aivan yhtä rakas ja tärkeä. Kysehän on nimenomaan siitä, että noin pieni ei huomaa, jos hänelle on yksi ja toiselle viisi. Varsinkaan jos aikuiset ei tee siitä numeroa.

oikeassa olet
Toivottavasti tuo "erottelu" kuitenkin tasaantuu ajan kanssa. Meillä lapsilla ikäeroa reilut viisi vuotta ja vanhempi saa jatkuvasti isovanhemmilta enemmän kaikkea mitä nuorempi. Siis ei pelkästään jouluna vaan ihan muutenkin. Paha mieli on minullakin nuoremman puolesta :'(

ärsyttää
Mun piti tänään sanoa äidilleni ettei esikoiselle (10v) enää yhtään pakettia. Muutenkin sitä lellivät ja suosivat kaikessa. Ja kakkonen (8v) ymmärtää sen ja on itkenytkin asiaa. Kielsin tosiaan ostamasta ellei kaikille ole vastaavaa määrää ja arvoltaan samansuuruista.

Tuohon ap:n tilanteeseen... ymmärrän mielipahasi. Toisaalta ymmärrän vaariakin. Me on itsekkin ostettu vähemmän paketteja kuopukselle (1v) kun ei vielä ymmärrä eikä oikein edes tarvi mitään kun on isompien lelut yms. tallessa. Toivottavasti teillä ei vaan jatku tilanne tuollalailla niin kuin meillä on tehnyt koko ajan.

vv
Minulla on kaksi sisarusta ja me kyllä saatiin joka vuosi ihan eri määrä paketteja ja itseasiassa eriarvoisia lahjojakin, ihan jo kummienkin takia. En ikinä tajunnut olla siitä mitenkään kateellinen tai pahastunut, yhdessähän niillä monilla jutuilla leikittiin. Ja mitä tulee 1- vuotiaaseen, niin todellakaan ei ymmärrä pakettien päälle yhtään mitään, hyvä jos kaksi vuotiaskaan. Meidän 1- vuotias ei kyllä osannut yhtäkään pakettia repiä auki ja niitä uusia leluja enemmän kiinnosti pakettinarut ja iso pahvilaatikko johon yksi lahjoista oli pakattu. Kaksivuotiaalla voi olla jo tarpeitakin ihan eri tavalla kuin yksivuotiaalla.

4lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Oonko minä nyt jotenkin väärässä kun pidän molempia lapsiani (1- ja 2-v) yhtä tärkeinä ja rakkaina MYÖS jouluna?? Meidän vaari soitti ja ilmoitti että nuoremmalle ei nyt sitten ole pakettia ja vanhemmalle on ainakin 3pakettia kun eihän 1-veen paketit nyt niin tärkeitä ole kun ei se vielä ymmärrä.
Mun tuli paha mieli.. Onhan se totta että enemmän 2-v ymmärtää lahjojen päälle mutta varmasti myös 1-v tykkää repiä paketteja auki ja varmasti innostuu kun saa jotain uutta.. Ite oon molemmille ostanut saman verran paketteja mutta taidan vielä aamusta hakea pienemmälle 3 pakettia lisää että saavat sitten molemmat saman verran, jotenkin mulle tulee paha mieli jos pienempi saa vähemmän paketteja..

Kunhan taas avauduin tänne, helpottaa kun saa pohtia "ääneen" :)
Joo, peesi muille, että tää 1v IHAN OIKEASTI räpeltää siinä joukossa ihan innoissaan, hän ei laske kuka saa mitäkin, ei hän edes tajua että joku on jonkun. Hän räpeltää sen yhden paketin kanssa jo kauan tai voi räpeltää sitten teidän aikuisten paketteja tai roskia tai mitä vaan. Ei ton ikäinen ONNEKSI vielä tajua.

Ja toisekseen TOTTAKAI LAPSET ON ERI ARVOISESSA ASEMASSA. Meillä on neljä lasta, olishan se ihan naurettavaa että 6kk ikäinen sais yhtä kalliita lahjoja kun 15v. Tottahan toki lahjat on isommilla kalliimpia. Ei tää 15v; n saanut vauvana sen hintaisia lahjoja kun saa nyt.

Älä murehdi, ihanaa kun ylipäätään muistavat ja hyvä merkki että hän kuitenkin huomaa asian, eli varmasti jatkossa pienempikin tulee osansa saamaan.

Meillä myös kaikki leikkii kaikkien tavaroilla ja leluilla, tietysti siis iän yms rajoitusten mukaan, eli ei sen niin väliä ole kuka saa pelin, ketkä haluaa voi sitä pelata ja mitä isommat saa niin pienemmillehän ne leikkiin sitten jää kun ikää karttuu...

hauskaa joulua, älä murehdi

lurppa
Minusta on outoa, ettei 1-v saa yhtään pakettia vaarilta.

Lapset ovat kuitenkin melko samanikäisiä, ymmärtäisin, jos vanhempi olisi vaikka 5-v tai 15-v, mutta minusta todella outoa ostaa lahjoja vain toiselle.

En kuitenkaan lähtisi hakemaan lisää lahjoja pienemmälle, mutta pahoittaisin mieleni vaarin toiminnasta. Vaikka ehkä he eivät ole vain keksineet mitään ja kuopuksen lahjatta jättäminen on vähän vahinko.

peesi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä en kyllä äitinäkään ole koskaan antanut kellekään lapsistani mitään lahjoja vasta kun ovat parin-kolmen vuoden ikäisiä ja osaavat jotakin odottaa.

Lahjat eivät rakkautta mittaa, sillä meillä aina nimenomaan pienimmät pitävät kyllä huolen, että saavat sitä, mitä eniten tarvitsevat ja haluavat, eli syliä ja halia.
peesi. alle 3v ei ymmärrä tai tarvitse lahjoja

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:

Kyllä ne vaan ymmärtää jos toinen saa ja hän ei. Meidän 1-vuotiaskin on ihan hämmennyksissä kun toinen avaa lahjan ja hän ei saa mitään rävellettävää (tämä siis synttäreillä hetki sitten). Kyllä 3-vuotias on jo sen verran iso että lahjat ja lelut kiinnostaa ja jos toiset saa mutta hän ei, se tuntuu :(

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:

No en tiedä miten tyhmä sun lapses on ollut, mutta kyllä mun ympärillä lapset ovat todella hyvin ymmärtäneet lahjat(varsinkin jos muut avais niitä ja itse ei sais) jo alta kahden vuoden.

Yhteistyössä