Onko muilla ongelmia sen kanssa mikä lapsista on isovanhemmille tärkein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen äiti

Vieras
Meillä tuntuu ongelmaa olevan appiukon osalta :(

Nuorimmaisen synttäreitä vietettäessä appiukko puhui ja puhisi miten oli vaikea löytää lelukaupasta SAMAN KOKOINEN JA SAMAN ARVOINEN lahja myös esikoiselle ettei hänelle tule paha mieli kun pikkusisarus viettää synttäreitä ja saa lahjoja ( esikoisellakin ikää kuitenkin jo 4½ vuotta silloin ja tiesi sen että oli pikkusisaruksen vuoro juhlia ja saada lahjoja eikä se ole ongelma! ).
Nyt sitten joku aika sitten vietettiin esikoisen 5 vuotis synttäreitä ja appiukko tuli valtavan suuren paketin kanssa synttäreille ja kun tuo n. 1½ vuotias oli siinä ottamassa vieraita vastaan myöskin sanoi vain pienemmälle että "nyt ******** Ei saanutkaan mitään. ******* ei saanutkaan nyt mitään. Nyt en tuonutkaan ******* mitään!" :(

Aavistin tämän jo etukäteen mutta jotenkin elin toivossa että lapset olisivat kuitenkin edes jossain määrin olleet samalla viivalla :(

Meillä kuitenkin lapsille on opetettu ja HALUTAAN opettaa että jokainen vuorollaan on päivänsankari, saa lahjoja ja olla se keskipiste.
Miksi esikoisen piti saada kun kuopus juhli ettei tule pahamieli, mutta kuopukselle ei tuotu edes lakupatukkaa tms. ettei hänelle tulisi pahamieli?

Minun mielipide on siis se että jos sisaruksia halutaan muistaa toisen juhlapäivänä niin karkkiaski, laku tai tarra riittää eikä niitäkään tarvitse tuoda.
Mutta kyllä se harmittaa kun toinen ähisee miten oli vaikea löytää saman kokoinen ja arvoinen paketti esikoiselle kuopuksen synttäreillä mutta ei mitään muistamista osoittanut pienemmälle kun isompi juhli :(
Otti oikeasti niin koville että kävin vessassa muutaman kyyneleen vuodattamassa :(
( raskaushormonien piikkiin se. )

Saattaa olla, että reagoit nyt turhan voimakkaasti tuohon asiaan. Jospa ukki on ajatellut, ettei pienempi vielä niin ymmärrä sen päälle, saako hän lahjan vai ei. Ei varmastikaan ole mihinkään järjestykseen lapsia asettanut, vaan voisi kuvitella hänen ajatelleen juuri kuten edellä kirjoitin.

Meillä tapana viedä synttärisankarille tietty se lahja, mut muillekin olen vienyt sitten vaikka lauantaipussit tms. Eteenkin sukulaisten lapset ollessa kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja N:
Saattaa olla, että reagoit nyt turhan voimakkaasti tuohon asiaan. Jospa ukki on ajatellut, ettei pienempi vielä niin ymmärrä sen päälle, saako hän lahjan vai ei. Ei varmastikaan ole mihinkään järjestykseen lapsia asettanut, vaan voisi kuvitella hänen ajatelleen juuri kuten edellä kirjoitin.

Mutta kyllähtän tuollanen reilu 1½ vuotias jo innostuu ja kiittää ja on onnellinen jos häntä muistetaan. Ei ole mikään vauva enää kuitenkaan.
Ehkä sitten olen turhan herkkä tämän asian kanssa enkä kyllä edes osannut kuvitella että itkisin moisen vuoksi mutta olenkin tämän kolmannen raskauden aikana ollut itkuherkkä muutenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Meillä tapana viedä synttärisankarille tietty se lahja, mut muillekin olen vienyt sitten vaikka lauantaipussit tms. Eteenkin sukulaisten lapset ollessa kyseessä.

Mekin viedään sisaruksillekin sitten jotain pientä mutta ei todellakaan mitään vastaavaa kuin mitä päivänsankari saa.
Ja toisaalta, meidän lapsille on kerrottu että synttärisankari on se juhlan keskipiste ja hän saa lahjoja eli sisarukset eivät edes odota saavansa. Mutta ei minusta ole oikein sekään että toisen synttäreillä pitää muistaa sisarustakin ettei tämä pahoita mieltään mutta toista sisarusta ei tarvitse muistaa kuin hänen omissa juhlissaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja N:

just näin. ei kai 1v ymmärrä. hänelle ne paperit esikoisen lahjasta on hyvä lahja.
kauhea valitus kärpäsen paskasta.

Meillä miehen puolelta isovanhemmat myös suosivat esikoistamme. Kun tytöllä oli 2 v synttärit, tuotiin myös isoveljelle muuten lahja. Ihan turhaan kylläkin, eihän sitä tarvitsisi. Arvasinkin jo etukäteen, että kun pojan synttärit on, niin eivät taatusti tuo mitään tytölle. No ei tuoneetkaan. En tiedä miksi on noin, johtuuko sukupuolista sitten.

Mun äiti taas ei mun lapsista piittaa, vaan hyysää vaan mun siskon lapsia. Että parempia noin appivanhemmat on, kun diggaa edes toisesta lapsesta.

Ikävä kyllä nuo lapset voivat olla eriarvoisia. Meillä väliinputoaja appivanhempien silmissä on keskimmäinen, toinen tyttö ja mun sukuun monessa suhteessa tullut. Esikoinen ja kuopus ovat selvästi paremmassa asemassa. Tämä ei ole vain mun huomio, vaan myös mieheni. Tällä hetkellä (keskimmäinen 3 v) oma äiti yrittää kompensoida tilannetta huomioimalla keskimmäistä mahdollisimman paljon toisia lapsia syrjimättä.

Minusta ei siis tarvitse tuoda lapsille jotka eivät ole päivänsankareita MITÄÄN. Mutta jos toisen juhliessa mietitään päänsä puhki että mitä hittoa sitä ostaisi että olisi yhtä iso paketti ja yhtä arvokas mutta toiselle ei tuoda edes vaivaista lakua tms. niin minusta se on epäreilua.

Minusta muita ei tarvitse lahjoa kuin päivänsankari MUTTA jos toiselle tuodaan kun pikkusisko juhlii niin kyllä pikkusiskonkin pitäisi saada kun esikoinen juhlii. Se on oikeudenmukaisuutta.

Meilläkin isovanhemmat valitettavsti "suosivat" suvun esikoisia, eli meidän esikoista (oman äitini lempparilapsi) ja sisareni esikoista (oman isäni lempparilapsi), toiset tulevat sitten perässä...Eli näille vanhimmille lapsille ostetaan vaikka mitä ja toiset saavat todella harvoin mitään lahjoja tms. toki synttäreinä mutteivät muuten. Vaikkakin uskon, että heitä rakastetaan kaikkia yhtä plajon, mutta ERI tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meilläkin isovanhemmat valitettavsti "suosivat" suvun esikoisia, eli meidän esikoista (oman äitini lempparilapsi) ja sisareni esikoista (oman isäni lempparilapsi), toiset tulevat sitten perässä...Eli näille vanhimmille lapsille ostetaan vaikka mitä ja toiset saavat todella harvoin mitään lahjoja tms. toki synttäreinä mutteivät muuten. Vaikkakin uskon, että heitä rakastetaan kaikkia yhtä plajon, mutta ERI tavalla.

No kyllä ne valitettavasti rakastaakin niitä eri paljon.

ja mua suuresti v.tuttaa ku anoppi väen väkisi toi esikoisel lahjan ku kuopuksel synttärit....ja sanoin et nyt o kuopuksen synttärit eikä isommalle tuoda mitää ni kuitenki toi ja voitte uskoa et joulukuus ku esikoise synttärit ei kuopus saa mitää!

Yhteistyössä