Kuinka saada molemmista lapsista yhtä rakkaita sukulaisille

Tallamuspurkuna

Aktiivinen jäsen
10.04.2008
6 762
0
36
:(
Esikoinen on kaikki kaikessa, toinen on vaan lapsi siinä missä naapurin lapsetkin. :(

Kaiken huippu oli se että kuopuksen 1v synttäreitä vietettiin muutama viikko sitten ja porukka toi yhtä paljon ( ellei enemmänkin ) paketteja esikoiselle ettei sille vaan tule paha mieli. Esikoinen ei odottanut lahjoja kun oltiin puhuttu että on pikkusiskon synttärit ja siskon vuoro olla päivänsankari ja saada lahjoja. Eikä se haitannut esikoista ollenkaan.
Seuraavan kerran kun kuopus juhlii niin odottaa taas itsekin lahjavuorta kun siihen nyt tottui :o
Ja pappa ( appiukkoni ) oli ihan stressin saanu aiheesta että löytää lelukaupasta esikoiselle saman arvoisen ja saman KOKOSEN paketin kuin päivänsankarille? :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:

Enpä tiedä..
Kenties sitä tulee ite pohdittua samanlaisia ajatuksia tulevaisuudessa, kun tuo meidän mussukka on saanut pian 6 vuotta olla se ainoakainen, molempien suvuissa.
Toki tätä vielä mahassa olevaa odotetaan myös innolla, mutta kyllä mä (vielä ) ymmärrän että tuolla esikoisella on tietynlainen asema ja tulee varmaan olemaankin.
Ja mitäpä jos teidän sukulaiset ajattelevat että täytyy sitä esikoistakin muistaa yhtä lailla ettette vaan loukkaannu..? :xmas:

No jopas kuulostaa erikoiselta sukulaisten toiminnalta :| Mä luultavasti tuossa tilanteessa ottaisin asian puheeksi sukulaisten kanssa... Johan tuollaisesta esikoinenkin hämmentyy kunnolla kun vanhemmat ovat selittäneet synttäreiden idean ja "valmistelleet" lasta siihen, että nyt on pikkusisaruksen vuoro saada paketteja ja sitten käykin ilmi, että hänkin saa vähintään yhtä monta pakettia kuin päivänsankari.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
oisit tehny vaan sen yhen, niinku me järkevät. Et voi väittää itekkää rakastavas molempia yhtä paljo. Oma moka siis.

Enpä ole typerämpää kuullut. Minä ainakin rakastan molempia lapsiani aivan yhtä paljon.

Kyllä niistä varmaan jan mittaan yhtä rakkaita tulee. Esikoinen on vaan kauemmin ollut sukulaisten silmäterä ja pieneen tulokkaaseen vie aikansa luoda yhtä tiivis suhde. Meillä myös 2,5v ja 1v lapset ja pelkäsin ko. asiaa hiukan etukäteen. Ihan turhaan kyllä. Toki isovanhemmilla on enempi omia juttuja vielä isomman kanssa, mutta uskon ajan mittaan senki tasoittavan.
Minä sanoin kaikille ennen synttäreitä, että esikoiselle ei tarvitse(Lue saa) tuoda lahjoja. Oltiin myös esikoisen kanssa asiasta etukäteen puhuttu ja hän ei niitä myöskään odottanut. synttärit olivatkin hyvä keino opettaa esikoiselle, että pienempikin saa kivoja tavaroita (meillä on ollut voimakas "mun oma" vaihe), joita esikoinen sitten saa lainata. Mun mielestä esim. tästä asiasta kannattaa suoraan sanoa sukulaisille.

Voi kunpa sukulaisetkin uskoisivat, että kun on syntymäpäiväkutsut - silloin pitäisi muistaa tehdä siitä päivästä syntymäpäiväsankarille se erityinen juhlapäivä! Mä olen sanonut joskus ihan suoraan vanhemmilleni, ettei muille lapsille tarvi tuoda lahjaa. Mä olen ihan tietoisesti opettanut muksuille, ettei siitä saa tykätä huonoa, että vain synttärisankari niitä paketteja saa. Jokaisella on kyllä omat synttäri omalla vuorollaan. Mä muistan myös, että appivanhemmat eivät aluksi uskoneet mua ja kiikuttivat sitten kaikille muksuille paketteja. Noh, sitten kun oli jo useampi lapsi (siis enempi kuin kaksi) - taisi tulla nuukuus ja vain synttärisankari sai paketin =)

Tosi kurjaa :(
Meillä pojan isän puoleinen mummi ei välitä pojasta ollenkaan, toiset lapsenlapset ovat läheisiä ja tärkeitä hänelle, mutta tämä yksi poika ei edes tiedä mummin olemassa olosta. Mummi ei ole yli vuoteen ottanut mitään yhteyttä poikaan, ei lähettänyt edes joulu- tai synttärikorttia.
Oon niin surullinen pojan puolesta, mutta minkäs teet...
Mummi ei vastannut edes kirjeisiin, joita lähetin pojan nimissä (valokuvia yms).

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Esikoinen on kaikki kaikessa, toinen on vaan lapsi siinä missä naapurin lapsetkin. :(

Kaiken huippu oli se että kuopuksen 1v synttäreitä vietettiin muutama viikko sitten ja porukka toi yhtä paljon ( ellei enemmänkin ) paketteja esikoiselle ettei sille vaan tule paha mieli. Esikoinen ei odottanut lahjoja kun oltiin puhuttu että on pikkusiskon synttärit ja siskon vuoro olla päivänsankari ja saada lahjoja. Eikä se haitannut esikoista ollenkaan.
Seuraavan kerran kun kuopus juhlii niin odottaa taas itsekin lahjavuorta kun siihen nyt tottui :o
Ja pappa ( appiukkoni ) oli ihan stressin saanu aiheesta että löytää lelukaupasta esikoiselle saman arvoisen ja saman KOKOSEN paketin kuin päivänsankarille? :kieh: :headwall: :headwall: :headwall:

Olen pahoillani puolestasi..tai siis kuopuksenkin puolesta. Meillä taas miehen sisaren lapset ovat niitä joiden hommia katsotaan läpi sormien:(

Alkuperäinen kirjoittaja tosivieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
oisit tehny vaan sen yhen, niinku me järkevät. Et voi väittää itekkää rakastavas molempia yhtä paljo. Oma moka siis.

Mistä näitä idiootteja oikeen tulee?? :laugh:

Palstalla poikkeilee järkeviäkin ihmisiä silloin tällöin!

Kyllä kyllä. Ja sitten näitä joilla ei kaikki muumit kulje laaksossa..

Minustakin tuntui täysin turhalta valmistella esikoista siihen että on kuopuksen päivä ja esikoisella on omansa kun kuitenkin pappakin tuli kylään ja antoi paketin ensin esikoiselle, sitten kuopukselle. Ja painui suoraan esikoisen huoneeseen suljetun oven taakse touhuamaan esikoisen kanssa. Muutenkin esikoinen vei koko show:n juhlissa. Pelasivat palloa ja kuopus sai touhuta omiaan.
Ymmärtäisin jos esim. pappa tois karkkiaskin esikoiselle ( usein kun tuo muutenkin kylään tullessaan pienen namin ) mutta että ihan stressi tuli kun ei keksinyt mitään mikä olisi saman hintainen ja kokoinen paketti ja paperiinkin piti vielä kääriä :/

Tämä tällänen "pitää muistaa ****kin huomioida kun vauva tulee" juttua rupesi kuulumaan jo raskausaikana ja sanoin itseasiassa jo silloin miehelleni että luulen ettei tuleva vauva tule koskaan ( varsinkaan appiukkoni silmissä ) olemaan yhtä tärkeä kuin esikoinen.
Ja niinhän siinä kävi.
Ymmärrän että esikoista joka 3 ½ vuotta on ollut ainokainen pieni koko suvussa pitää huomioida kun perhe kasvaa ettei tule mustasukkaiseksi mutta minusta sen ei tarvitse jatkua koko ikää.
Eipä se vastasyntynyt ymmärtänyt että mummi tai pappa tulee kylään ja haastelee ensin esikoisen kanssa ennen kuin kurkkaa vaununkoppaan ohimennen. Mutta tuo vuoden ikäinen tahtoisi jo kovasti tutustua ihmisiin ja osallistua juttuihin mutta niin vaan ne isovanhemmat katoaa esikoisen huoneeseen ja sulkevat oven perässään kuopuksen nenän edestä. :( Pieni jää istumaan ihmeissään oven taa eikä oikein tiedä että mitäs sitten tekisi :'(
Kamala kun tuntuu äidin sydämessä pahalta. :(

Nyt yllätyin kun anoppi sanoi lauantaina että "seuraavan kerran kun ***** ( esikoinen ) tulee mummon luo niin *****kin pääsee mukaan" :o Olin ihan hämilläni kun juuri perjantai-iltana olin itkenyt ennen nukkumaan käymistä miehelleni sitä miten pahalta tuntuu kun kuopusta ei koskaan edes huolita mukaan, esikoinen käy mummon luona vähintään kerran viikossa.
Nyt sitten anoppi soitti äsken ja kysyi että tulisiko ***** ( esikoinen ) huomenna hänen luokseen? Mieheni sitten kysyi että entäs ***** ( kuopus ) kun oli puhe että anoppi ottaisi hänetkin seuraavan kerran mukaan.
Lupasi ottaa mutta kuopus pitäisi hakea aikaisemmin kotiin kuin esikoinen? :o

|O |O |O

:/ Onpa kurjaa. Mä oon tottunut siihen, että appivanhemmille on yksi poika ja tämän lapset tärkeämpiä kuin kaksi muuta lasta ja näiden lapset. Eihän kaikista voi/tartte pitää, mutta kurjalta se kumminkin tuntuu. :(

Minustakin tuntui täysin turhalta valmistella esikoista siihen että on kuopuksen päivä ja esikoisella on omansa kun kuitenkin pappakin tuli kylään ja antoi paketin ensin esikoiselle, sitten kuopukselle. Ja painui suoraan esikoisen huoneeseen suljetun oven taakse touhuamaan esikoisen kanssa. Muutenkin esikoinen vei koko show:n juhlissa. Pelasivat palloa ja kuopus sai touhuta omiaan.
Ymmärtäisin jos esim. pappa tois karkkiaskin esikoiselle ( usein kun tuo muutenkin kylään tullessaan pienen namin ) mutta että ihan stressi tuli kun ei keksinyt mitään mikä olisi saman hintainen ja kokoinen paketti ja paperiinkin piti vielä kääriä :/

Tämä tällänen "pitää muistaa ****kin huomioida kun vauva tulee" juttua rupesi kuulumaan jo raskausaikana ja sanoin itseasiassa jo silloin miehelleni että luulen ettei tuleva vauva tule koskaan ( varsinkaan appiukkoni silmissä ) olemaan yhtä tärkeä kuin esikoinen.
Ja niinhän siinä kävi.
Ymmärrän että esikoista joka 3 ½ vuotta on ollut ainokainen pieni koko suvussa pitää huomioida kun perhe kasvaa ettei tule mustasukkaiseksi mutta minusta sen ei tarvitse jatkua koko ikää.
Eipä se vastasyntynyt ymmärtänyt että mummi tai pappa tulee kylään ja haastelee ensin esikoisen kanssa ennen kuin kurkkaa vaununkoppaan ohimennen. Mutta tuo vuoden ikäinen tahtoisi jo kovasti tutustua ihmisiin ja osallistua juttuihin mutta niin vaan ne isovanhemmat katoaa esikoisen huoneeseen ja sulkevat oven perässään kuopuksen nenän edestä. :( Pieni jää istumaan ihmeissään oven taa eikä oikein tiedä että mitäs sitten tekisi :'(

Nyt yllätyin kun anoppi sanoi lauantaina että "seuraavan kerran kun ***** ( esikoinen ) tulee mummon luo niin *****kin pääsee mukaan" :o Olin ihan hämilläni kun juuri perjantai-iltana olin itkenyt ennen nukkumaan käymistä miehelleni sitä miten pahalta tuntuu kun kuopusta ei koskaan edes huolita mukaan, esikoinen käy mummon luona vähintään kerran viikossa.
Nyt sitten anoppi soitti äsken ja kysyi että tulisiko ***** ( esikoinen ) huomenna hänen luokseen? Mieheni sitten kysyi että entäs ***** ( kuopus ) kun oli puhe että anoppi ottaisi hänetkin seuraavan kerran mukaan.

|O |O |O

Jos meillä tällaista tapahtuisi niin pitäisin kunnon puhuttelun isovanhemmille. Tossa tilanteessa olisin varmaan karjaissut näille isovanhemmille aikasta pahasti. Olisi vain keittänyt niin yli. Meiän ensimmäinen oli ison suvun todella odotettu vauva. Se huomio oli todella suurta useamman vuoden, välistä tuntui että lähtee lapasesta esim lahjojen kohdalla. Tosin itsellä pienet tulot ja he tykkäsivät ostaa niin ei haitannut. Sitten tasottui kun alkoi tulla muillekin.

Meillä tuo juttu on vähän kääntynyt päälaelleen, kun omat vanhemmat yrittävät niin paljon kohdella kaikkia tasapuolisesti että pitää aina niitä rauhoitella kun ovat jollekin lapselle ostamassa jotain että se ei todella tarkoita sitä että kaikille pitää ostaa jotain. Ainakin vielä lapset ovat tyytyväisiä siihen jos sisko saa jonkun lelun koska pääsevät sitä sitten itsekin käyttämään. Mutta kyllä kaikilla mummoilla taitaa oma suosikkinsa olla vaikka sitä ei päälle päin näytetäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Meillä tuo juttu on vähän kääntynyt päälaelleen, kun omat vanhemmat yrittävät niin paljon kohdella kaikkia tasapuolisesti että pitää aina niitä rauhoitella kun ovat jollekin lapselle ostamassa jotain että se ei todella tarkoita sitä että kaikille pitää ostaa jotain. Ainakin vielä lapset ovat tyytyväisiä siihen jos sisko saa jonkun lelun koska pääsevät sitä sitten itsekin käyttämään. Mutta kyllä kaikilla mummoilla taitaa oma suosikkinsa olla vaikka sitä ei päälle päin näytetäkään.

Siihen minäkin siis yritän lapset kasvattaa että aina kaikki ei mene tasan. Joskus toinen on äidin kanssa kaupungilla ja pääsee jätskille ja joskus toinen ( tällästä ei siis meidän perheessä vielä ole ollut kun lapset on pieniä mutta esimerkkinä ). Tahtoisin että syntymäpäivät olisi lapsille sellainen erityinen päivä. Että muistaisivat niitä ihanina hetkinä kun saivat lahjoja ja saivat olla päivänsankareita. Kuitenkin esikoiselle olisi täysin riittänyt se että tuli vieraita, niitä hän odotti, ei lahjakasaa :headwall: Ei ne omat synttärit tunnu miltään jos sisaruksen syntymäpäivilläkin saa olla päivänsankari myös. : /
Lasten setä osti esikoiselle 1v lahjaksi suuren pehmoisen norsun ja ruusun ( on esikoisen kummi tosin ) ja kuopus sai ässäarvan ja suklaalevyn ( :o ). Joululahjaa kuopus ei sedältään saanut ollenkaan. No, siinä voi ehkä olla kyse siitä että ajattelee ettei muita tarvitse lahjoa kuin kummilapsiaan.

No huh. on taas joillakin murheet.
liian helpolla päässeitä ja pilalle passattuja ap:n kaltaiset.
siis jos sukulaiset muistavat sun lasta, niin valitat, kun muistavat toistakin`? olisin onnellinen, jos mummot ja papat edes kortin lähettäisivät. mutta ei.

Kyllä joiltakin puuttuvat oikeat murheet ja tukiverkkoja liiaksikin. Mitäs jos teet vapaaehtoistatyötä ja annat kaikki saamasi lahjat huonompiosaisille.

Tosi kurjaa isovanhemmilta. Sankari on sankari ja saa lahjat, kyllä pieni sen jo tajuaa ettei nyt hänen juhlat. Ymmärtäiskö ne isovanhemmat puhetta jos yrittäisit.
Omille lapsille aina yrittänyt olla tasapuolinen ja omia lapsiahan ne aikuisenakin joille omat lapset taas tärkeintä. Ja sekin kurjaa jos toisen lapsen lapsia suositaan toisten kustannuksella.
Onko se isompi ensimmäinen lapsenlapsi mutta ei pitäisi senkään vaikutta, joku aina syntyy ensimmäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No huh. on taas joillakin murheet.
liian helpolla päässeitä ja pilalle passattuja ap:n kaltaiset.
siis jos sukulaiset muistavat sun lasta, niin valitat, kun muistavat toistakin`? olisin onnellinen, jos mummot ja papat edes kortin lähettäisivät. mutta ei.

Kyllä joiltakin puuttuvat oikeat murheet ja tukiverkkoja liiaksikin. Mitäs jos teet vapaaehtoistatyötä ja annat kaikki saamasi lahjat huonompiosaisille.

No höh. Aina olen lasten isovanhempia kehunut ja ovat meille todella tärkeitä! Ärsyttää kuitenkin jos esikoinen on aina kaikessa ykkönen ja kukaan ei ole edes yrittänyt tutustua tähän kuopukseen. :/

Ja niinhän siinä kävi.

|O |O |O

Jospa he vain eivät jaksa enää vaippaikäistä ja pyllynpesuja? Voi olla vaikka olkapäässä kuluma jolla ei jaksa vuoteista enää nostaa pesulle. Viisikymppisillä työstä johtuen voi jo olla kipeitä kulumia.

Yhteistyössä