lasten pyöräily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyöräilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyöräilijä

Vieras
Minkä ikäisenä olette antaneet lapsillenne luvan polkea pieniä matkoja yksin? Meillä nyt eskariin menevä poika jonka kanssa on aina pyöräilty paljon. Olen miettinyt milloin hänet uskaltaa laske esim. veljen kanssa tädillee pyörällä. täti asuu n. 500metrin päässä.

Tänään ensimmäistä kertaa kokeiltin niin että polettiin yhdessä mutta yhdessä kohdassa poika "oikaisi n. 200 metrin matkan" polkua myöten ja minä kiersin toista kautta vastaan..Jotenkin tuli huono omatunto kun poika ei ollutkaan koko ajan silmien alla. Onko tämä nyt ns. napanuoran katkaisu vaikeutta vaan uskaltaako muut laskea silmistään pyöräilessä. Seurasin tien päästä kun poika tuli polulta tielle jossa olin vastassa. Hienosti hän katsoi autot ja odotti kun joku kääntyi pihaansa..Asutaan siis pienellä kylällä ei kaupungissa.

6vuotias polki ensimmäisen kerran keväällä eskariin yksin pyörällä, itse menin autolla erikautta. Matkaa noin kilometri.
Nuorempana pyöräiltiin niin että saattoi oikaista jostain kotiin odottelemaan kun kiersin pidemmän kautta.

En antaisi noin pienen vielä yksin lähteä pyöräilemään. Asumme kaupungin lähiössä, suht rauhallisella alueella, mutta kumminkin autoja ja muuta liikennettä on. Meillä syksyllä ekaluokalle menevä, eikä saa vielä yksin pyöräillä kotipihaa pidemmälle. Ei tuommoinen 5-6v ikäinen vielä muista kaikkea ja huomio herpaantuu helposti, esim. jos näkee vaikka kaverin tms mielenkiintoista, niin siinä unohtuu pian suojatiet ja muut säännöt. Täällä on sellainen sääntö että ekaluokkalaiset eivät saa pyöräillä edes kouluun, jonne olisi meiltä 500m. Vasta tokaluokalta alkaen saa koulumatkat pyöräillä.

Muakin kauhistuttaa laskea pyöräilemään mutta pakko on alkaa vähitellen harjoittelemaan kun vuoden päästä pitää kouluun kulkea. Meillä saa ekalla kulkea jos matkaa on yli 1,5 km. Ehkä me aloitellaan näillä parin sadan metrin itsenäistymisillä josta suurin osa matkaa on polkua metsässä :)

Miten teillä muilla on harjoiteltu? Meillä esikoinen jo sen verran vanhempi että on vähän harmaat muistikuvat. Muistelen että oli eskarin ja eka luokan välinen kesä kun ekan kerran laskin polkemaan tädilleen niin että minä soitin tädille kun lähti ja hän kuittasi heti kun lapsukainen oli perillä.

Yhteistyössä