Lasten nimistä kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten valitsette?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen koettanut miettiä nimet lapsille niin, ettei mahdollinen puhevika aiheuttaisi ongelmia nimessä. Itselläni r-vika ja r-kirjain esiintyy jokaisessa nimessäni. Esittelen itseni aina ensin sukunimi ja sitten etunimi. Toisin päin ei sanomastani meinaa saada selvää, koska r-kirjaimet on liian lähekkäin. Mieheni nimi on väliviivalla, muttei koskaan ole käyttänyt kuin ensimmäistä nimeä. Pojallamme on myös nimi väliviivalla, vaikka vain etunimeä käytämme. Suuttuessani sanon molemmat nimet.

Kirjoitan tähän ketjuun, vaikkei varsinaisesti tähän kuulu...

Rakastan (tietenkin) miestä ehdoitta ja täysillä, mutta hänen nimiehdotuksensa on aivan karmea. Jostain kumman syytä keskustelimme jo kolmansilla treffeillä aikoinaan mahdollisista lastemme nimistä, ja mies sanoi Sen Kamalan. Silloin kikattaen sanoin että sovittu juttu: Se siis on tulevan poikamme nimi.

No, nyt niitä kalavelkoja maksetaan... Voin vain toivoa että tulokas on tyttö. No, huumoria, mutta mies eilen illallakin sovitteli ehdotustaan sukunimeemme. Olen yrittänyt ehdottaa kaikkia maailman muita nimiä, mutta mies rakastaa tätä nimeä. En ole mikään pirttihirmu ja olemme erittäin tasa-arvoisia, mutta miten sanoisin että ehdotus on aivan järkyttävä eikä ikinä tule mahdollisen poikamme nimeksi. Mikä oikeus äideillä on aina päättää lapsen nimi? Auttakaa...

mamaa

jos ette ole miehen kanssa yhteisellä sukunimellä voit ehdottaa että pojalle (!) tulee sun sukunimi jos mies päättää omavaltaisesti etunimen. Tai sit toistepäin...Uhkailu, kiristys, lahjonta.

Noi nimet voi olla tosi vaikeita. Taitais olla turhan haastavaa valita nimeä, jos haluaa olla varma, ettei se kuullosta jossain toisessa maassa tarkoita mitään. Kyllähän nuo ulkomaalaiset nimet suomessakin saattavat tarkoittaa jotain "noloa". Lahden toisella puolella virossa on miesten niminä esim. Raivo, Kalju, Aivo. Virolaiset Janne ja Kai ovat naisia. Suomalainen sukunimi Pasanen kuullostaa ihan vironsanalta paskainen. ;) Virolainen sukunimi on myös Nolo.

Yhteistyössä