Lasten lelut ainoastaan omassa huoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on leluja kaikkialla! Tavallaan se ärsyttää, mutta kun tarkemmin ajattelee niin miksi kummassa lapsen/lasten pitäisi viihtyä "siinä yhdessä ja ainoassa huoneessa" tavaroineen? Ennemmin annan leikkiä sielä missä leikkivät ja leikin/vastailen/juttelen heidän kanssaan muiden hommien lomassa kun istua nökötän lastenhuoneessa....

Suurin osa leluista pysyy lastenhuoneessa, mutta saa niillä muuallakin leikkiä. Esim voidaan joskus ottaa vaikka legot olohuoneenkin lattialle ja rakentaa siinä yhdessä. Jos vaikka lastenhuoneessa on jotain muita "taideteoksia" vielä esillä :)
Kaikki siivotaan yleensä viimeistään illalla, ja silloin ei leluja jää muihin huoneisiin.

Meillä on pääosa leluista lastenhuoneissa yläkerrassa, olohuoneessa on lapsilla oma pieni leikkinurkkaus. Leikkikieltoalueita ovat keittiö ,vessat ja vanhempien makkari sekä olohuoneen lelut kerätään kun lopettaa leikin. Yläkerrassa saa sitten leikkiä "vapaammin" pojilla käytössä 2huonetta ja aula.
Systeemi toimii hyvin pojatkin oppineet sen että jos haluavat isomman leikin menevät yläkertaan. Koti on kaikkien eli aikuisilla omat paikat jossa ei tarvi leluja "väistellä" ja pojilla omat paikat missä saa rauhassa leikkiä ja vaikka jättää leikin seuraavaksi päiväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:
ei mun mielestä ole huoneeseen sulkemista jos lelut on lastenhuoneessa pelkästään. meillä påidetään lelut lastenhuoneessa mutta leikiä saa muuallakin kun lelut viedään lastenhuoneeseen takasin eikä jätetä ympäri asuntoa,

Sama periaate meillä. Vaikka minä se vielä olen kuka pojan jäljet siivoaa :) Mut harjotus tekee mestarin.

Nyt on taas luetun ymmärtämisessä ongelmia... Ap:han kirjoitti, että leluilla leikitään VAIN omassa huoneessa.
Ja on se ainakin mun mielestä huoneeseen sulkemista.
Aika kurjaa jos ei leikkiessä saa olla kenenkään seurassa, vaan pitää yksinään mökköttää huoneessa (jos siis on vain yksi lapsi).

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Mä nyt jatkan keskustelua... :D

Te, joilla lelut pidetään omassa huoneessa ja siellä leikitään, osaavatko lapset leikkiä siellä hyvin keskenään tappelematta ja vääryyksiä tekemättä? Miten valvotte esim. pienempien oikeuksia?

Pienin valvoo niitä itse. Tappelevat kyllä, mutta en puutu, ellei jotakin kiusata, hakata tai muuta... Oppivat selvittämään riitansa. JOS alkaisin välien selvittelijäksi, en muut ehtisikään.

Leikkivät siis kahdessa huoneessa, jotak on lasten käytössä. Vanhan leikin päättyessä vanha leikki korjataan pois, ennen kuin uusi alkaa. Toimii pikkuhiljaa jo.

meillä on lelukoppa sekä makkarissa että olkkarissa.. olkkarissa leikkii enimmäkseen.. oishan se ihan hyvä että lelut pysys yhessä huoneessa, varmaankin päädytään siihen ratkaisuun sitten kun lapsi on isompi. nyt raukalla ei oo ees omaa huonetta :D

Ei meillä ainakaan ole pelkästään omassa huoneessa. Olohuoneessa ja makuuhuoneessa niiitä on myös. Joskus vessassa, keittiössä, saunassa, eteisessä...

Mutta jos meillä olisi tytön huone alakerrassa, niin sitten lelut iltaisin kerättäisiin takaisin tytön huoneeseen, eikä olohuoneessa olevaan lelukoppaan.

Meillä on kaikkialla muissa huoneissa leluja pari koppaa paitsi keittiössä. Vanhempana voisi kyllä pääasiassa säilyttää lelut omassa huoneessa tai jos leikkii muualla niin leikin jälkeen siivoaa lelut pois.

Meillä nykyään lelut asuvat ainoastaan lastenhuoneessa - leikkiä saa sitten missä vaan. Eli lelut kerätään leikkien jälkeen takaisin paikoilleen.

Tytöt tykkää leikkiä 'kauppaanmenemisleikkejä' jne kun saa vaellella ympäri asuntoa ostoskärryjen ja nukkejen kanssa, ja välillä ottavat kaikki palapelit olkkariin kasattavaksi.

Edellisessä asunnossa (kaksio) oli olkkarissakin paljonkin leluja ihan säilytyksessä, mutta nyt on mukava kun olkkari on 'aikuisempi' ja siistimpi, pelkistetympi. Itselläkin mahdollisimman vähän tasoja ja hyllyjä ettei tavaraa keräänny.

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
Meillä pääsääntö että lelut pysyy omassa huoneessa, mutta saa poika tulla leikkimään muihinkin huoneisiin, muistutan vain sitten kun lopettaa että lelut takaisin omaan huoneeseen. Joku saattaa minua pitää kamalana äitinä, mutta ajatus siitä että kompastun niihin leluihin (mitä on sattunut useasti, ei ole onneksi pahasti käynyt) niin lelut pysyy omassa huoneessa kerta sellainen on.

Meillä myös näin.

No riippuu...että jos sisaruksia leikkikaverina niin ok sääntö sillä silloin lapsen ei tarvi yksin kököttää huoneessaan.
Mulla kohta 5v poika ja pieni vauva joten poika saa tuoda leluja olohuoneeseen ja keittiöön(ettei tarvi aina yksin olla) mutta joutuu siivoonkin niitä itekin. Joinain öh siisteinä kausina :D eletään niin et se tuo esim junaradan huoneestaan, leikkii ja vie sen sit heti pois. Joskus ei tarvi ees käskeä vaan kerää ite heti levittämänsä ja vie takaisin. Toisinaan taas levittää kaiken mullin mallin...

Leluja säilytetään lastenhuoneessa, mutta saa niillä leikkiä olohuoneessakin jne.
Aikoinaan luin kuinka lapsen täytyy saada nähdä vanhempansa leikkiessään, kyse pienistä lapsista. En muista mihin tää perustui, mutta silloin päätin jotta saavat leikkiä missä haluavat ja lelut saa olla missä ovatkin... kunhan ne sitten välillä kuskataan sinne lastenhuoneeseen. Ei se nyt ole niin nökönuukaa muutenkaan. Leikkiköön missä leikkii, kunhan leikkii.
Niin, en voi päivystää siellä lastenhuoneessa kokopäivää "näkösällä." Kun täytyy siivota ja tehdä ruokaa ja ja...

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:
ei mun mielestä ole huoneeseen sulkemista jos lelut on lastenhuoneessa pelkästään. meillä påidetään lelut lastenhuoneessa mutta leikiä saa muuallakin kun lelut viedään lastenhuoneeseen takasin eikä jätetä ympäri asuntoa,

Sama periaate meillä. Vaikka minä se vielä olen kuka pojan jäljet siivoaa :) Mut harjotus tekee mestarin.

Just näin meilläkin, lapsilla on oma leikkihuone sitä varten, että siellä saa tehdä lähes mitä lystää ja sotkeakin, kunhan ei sotketa koko huushollia. Meillä on kylläkin sillä tavalla helppo noudattaa tuota, et ollaan rakennettu talo niin, et lasten leikki huone on ihan kiinni keittiös ja olkkarissa, joten ovat aina lähellä, eivätkä esim. ylhäällä porttien takana...

Uusimmat

Yhteistyössä