Lasten lelut ainoastaan omassa huoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko se jotenkin outoa ja diktatuurimaista, että lasten lelut pysyvät omassa huoneessa ja leluilla leikitään vain omassa huoneessa. Miksi ne lelut pitäisi olla joka paikassa levällään? Ihmettelen vain, kun tullut nyt muutaman kerran vastaan tälläinen tieto viimeaikoina, että se olisi jotenkin epäinhimillistä, jos lasten lelut eivät saa olla koko talon valloittaneena.

meillä lasten lelut ovat omassa huoneessansa. en tykkää jos niitä on joka huoneessa pitkin ja poikin.. jos on epäinhimillistä niin olkoon. Näin meillä ainakin!

Ei se ainakaan minusta outoa ole. Itsekin pyrin siihen, että lelut pysyvät ainakin enimmäkseen leikkihuoneessa, joka on ihan olohuoneen vieressä. Onhan tämä meidän vanhempienkin koti. Menestys on tosin ollut vaihtelevan heikkoa. Olohuoneessa kun kuulemma sijaitsee 3-vuotiaan mukaan meidän kodin "kasautumispiste" :D

Ei mun mielestä, meillä on kyllä ihan selvät pelisäännöt tuon suhteen, tyttö kyllä tietää että leluilla leikitään omassa huoneessa ja niiden pitää pysyä siellä. Tottakai hän kainalossaan esim. iltaisin uninalleaan kuljettelee ympäri asuntoa ja joskus se jonnekin unohtuukin, mutta en nyt pienistä "hairahduksista" sentään slaagia revi :) Mutta periaatteena kuitenkin että se oma huone on leikkimistä varten, ei siinä mun mielestä mitään outoa ole.

ei mun mielestä ole huoneeseen sulkemista jos lelut on lastenhuoneessa pelkästään. meillä påidetään lelut lastenhuoneessa mutta leikiä saa muuallakin kun lelut viedään lastenhuoneeseen takasin eikä jätetä ympäri asuntoa,

Meillä pääsääntö että lelut pysyy omassa huoneessa, mutta saa poika tulla leikkimään muihinkin huoneisiin, muistutan vain sitten kun lopettaa että lelut takaisin omaan huoneeseen. Joku saattaa minua pitää kamalana äitinä, mutta ajatus siitä että kompastun niihin leluihin (mitä on sattunut useasti, ei ole onneksi pahasti käynyt) niin lelut pysyy omassa huoneessa kerta sellainen on.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:
ei mun mielestä ole huoneeseen sulkemista jos lelut on lastenhuoneessa pelkästään. meillä påidetään lelut lastenhuoneessa mutta leikiä saa muuallakin kun lelut viedään lastenhuoneeseen takasin eikä jätetä ympäri asuntoa,

Sama periaate meillä. Vaikka minä se vielä olen kuka pojan jäljet siivoaa :) Mut harjotus tekee mestarin.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:

Sama periaate meillä. Vaikka minä se vielä olen kuka pojan jäljet siivoaa :) Mut harjotus tekee mestarin.

näin

Juu, en minäkään lapsiani telkeä oven taakse. Päinvastoin, talon sääntöihin kuuluu, että ovi on auki, että näen mitä siellä tapahtuu. Ja tietysti saa leikkiä muuallakin. Mutta ne roinat pitäisi kiikuttaa takaisin paikalleen, kun niitä ei enää tarvita. Ensinnäkin siksi, että legojen päällä on veemäistä kävellä ja toiseksi siksi, että mielestäni on hyvä, jos oppii jo pienestä siihen, että tavarat laitetaan paikalleen, niin että muutkin löytävät ne tarvittaessa.

Noh, kun lapsilla tämä sääntö tuntuu olevan kovin hankala toteltava, mutta kivuttomammin sanominen heille sujuu kuin aviomiehelleni. Lapset sentää vuoraa vain lattiat, mies seinästä kaappiin kaiken tyhjän tilan (suomeksi: meillä ei ole yhtään tyhjää tilaa missään).

Meillä lelut on jaettu laatikoihin eli esim. nukkeleikit yhdessä laatikossa, autot toisessa jne. Yhden laatikon saa ottaa kerrallaan esille ja sillä saa leikki missä huoneessa haluaa. Yleensä joko lastenhuoneessa (jommassa kummassa ) tai sitten olkkarissa. Leluja ei jätetä levälleen vaan leikin loputtua ne kerätään pois. Lojumaan on turha yrittää niitä jättää.

Miellä isomman lelut pysyvät omassa huoneessa, koska siellä on hänen pikkutavaroilleen ns. turvavyöhyke, eli pikkuveli ei niitä rakennelmia riko. Isoveikalla on reilunkokoinen oma huone.

Pienemmällä on aikuisten makkarin yhteydessä alkovi, joka ei ole kuitenkaan aivan yhtä avoin, ja on ovella suljettava. Sinne ei kuitenkaan mahdu kuin sänky ja satukirjat, joten pienimmän lelut ovat olohuoneen lelukaapissa. Niitä saa molemmat lapset vapaasti käyttää, kunhan ne siivotaan illalla takaisin kaappiin. Näin toimii systeemi meillä, koska muuta vaihtoehtoa ei tilanahtauden vuoksi ole. =)

No meillä saa vapaasti leikkiä joka paikassa. Tai no, keittiössä ei koska se on niin pieni, että voi tulla vahinkoja. Niin joo ja meidän makkarin ovi on usein kiinni, samoin vessa ja kylppäri on lapsivapaita alueita ilman aikuisia.

Meidän koti on myös lasten koti ja meidän lapset tykkää leikkiä siellä missä me vanhemmat ollaan. Toki opetamme keräämään lelut ja koko lastenhuoneen leluarsenaalia ei kerralla kuljeteta jne. Olohuoneessa on yksi pojan autokoppa ja sitten yksi pikkukaappi, jossa on kirjat ja vähän leluja.

Mä en jaksa niuhottaa mistään lelujen roudaamisesta, keskityn noitten meidän luupäiden kanssa tärkeämpiin asioihin. ;)

Meillä on kyllä lasten lelut pidetty lasten huoneissa eikä siinä ole mun mielestäni mitään kummallista. Osaltaan ehkä on vaikuttanut se, että lapsilla on ollut aina asunnon suurimmat huoneet ja siten omassa huoneessa on ollut mukavampikin leikkiä kuin koittaa rakentaa leikkejään keittiöön tai olohuoneeseen.

Kyllä meillä saa leikkiä joka paikassa, kunhan vie takasin oikeille paikoilleen. Meillä on esikoisen ja keskimmäisen huoneet yläkerrassa, niin kyllä tässä työhuoneessa alakerrassa on pienten leluja ja legoja, että pienin saa siskojen kanssa leikkiä.

Olis liian kylmää touhua mun mielestä, että pitää vaan tietyssä paikassa leikkiä, eikä siellä missä muut perheenjäsenet/vieraat on.

Meillä lelut siellä missä kuuluukin, eli yläkerrassa tytön omassa huoneessa. Poikkeusluvalla joskus harvoin saa tuoda leluja myös alas, mutta todella harvoin näin!
Tyttö on myös hyvin oppinut, että leikkii yhden leikin kerrallaan ja siivoaa sitten ennen seuraavan leikin alkamista /uusien lelujen kaivamista esille.
Toimii loistavasti meillä, vaikka joku saattaakin olla sitä mieltä, että lapsi kasvaa kun intissä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Meillä lelut siellä missä kuuluukin, eli yläkerrassa tytön omassa huoneessa. Poikkeusluvalla joskus harvoin saa tuoda leluja myös alas, mutta todella harvoin näin!
Tyttö on myös hyvin oppinut, että leikkii yhden leikin kerrallaan ja siivoaa sitten ennen seuraavan leikin alkamista /uusien lelujen kaivamista esille.
Toimii loistavasti meillä, vaikka joku saattaakin olla sitä mieltä, että lapsi kasvaa kun intissä ;)

Ei se ole diktatuuria, hyvä ajatus se on, mutta meillä ainakin kahden pienen lapsen kanssa kiristäisi hirveesti hermoa se, että joutuisin sekunnin välein olemaan siellä lastenhuoneessa kurinpalauttajana. Kun ne leikkii tuossa mun lähellä, pystyn hyvin valvomaan, kuka kiusaa, kuka tönii, kuka ottaa kädestä tai tekee muuta jäynää. Se on mun mielestä tässä vaiheessa tärkeämpää opettaa näitä käytöstapoja kuin se, että vaadin lelujen pysyvän yhessä huoneessa.

:)

Pojalla on oma huone, ja talon isoin huone. Joten on ihan kohtuullista vaatia että lelut säilytetään siellä. Toki leikkiä saa missä vaan! Ja yhdessä sitten viedään takaisin omaan huoneeseen. Huone on vain yläkerrassa, jonka takia pieni lelukoppa on alhaallakin =) Hyvin on toiminut!

Mä nyt jatkan keskustelua... :D

Te, joilla lelut pidetään omassa huoneessa ja siellä leikitään, osaavatko lapset leikkiä siellä hyvin keskenään tappelematta ja vääryyksiä tekemättä? Miten valvotte esim. pienempien oikeuksia?

Meillä ei tosiaankaan leikitä lastenhuoneessa, vaan lapset kantavat tavaransa olohuoneeseen, keittiöön ja milloin minnekin. Hieno juttu olisi jos leikkisivät vain lasten huoneessa, mutta toisaalta olen ajatellut että aika aikaansa kutakin. Juuri viikonloppuna juttelin kaverini kanssa juuri tästä asiasta niin hän sanoi että ajattelee asian niin, että nyt antaa lasten leikkiä missä vain, sillä murrosiässä teinit hautautuu kumminkin kotiin tultua omaan huoneeseen ovi kiinni, joten nyt niitä sentään näkee hyvin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Beck:
Meillä ei tosiaankaan leikitä lastenhuoneessa, vaan lapset kantavat tavaransa olohuoneeseen, keittiöön ja milloin minnekin. Hieno juttu olisi jos leikkisivät vain lasten huoneessa, mutta toisaalta olen ajatellut että aika aikaansa kutakin. Juuri viikonloppuna juttelin kaverini kanssa juuri tästä asiasta niin hän sanoi että ajattelee asian niin, että nyt antaa lasten leikkiä missä vain, sillä murrosiässä teinit hautautuu kumminkin kotiin tultua omaan huoneeseen ovi kiinni, joten nyt niitä sentään näkee hyvin :D

Jep, meilläkin näin! Mun puolesta saavat leikkiä isin ja äidin vieressä niin kauan kuin haluavat. ;)

Uusimmat

Yhteistyössä