Lasten kuvat netissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuh

Vieras
Nyt oikein virallisempikin taho ottanut kantaa lasten kuvien julkaisemiseen netissä. Täällä kun kukaan ei tuntunut ymmärtävän, että siinä olisi mitään riskejä...
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/lasten-kuvien-julkaiseminen-on-riski/495030

Tuossakin lukee:

Ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi kuvakilpailut, sillä vanhempien lähettämiä digikuvia julkaistaan paperilehtien lisäksi verkkolehdissä. Kilpailukuvat liittyvät usein rantaelämään, lomareissuihin ja saunomiseen.

Itse julkaisen kuvia lapsistani vain vaatteet päällä. Mutta ihmettelen kyllä niitä, jotka laittavat niitä alastonkuviakin. Sellaisen en laita missään nimessä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alastonkuvista ja vähäpukeisista kuvista siinä kai puhutaan.

Mun mielestä asia on laajempi...
Lapsista otettujen kuvien julkaiseminen netissä saattaa vaarantaa lasten yksityisyyden suojaa, kirjoittaa Keskisuomalainen. Vanhempien harmittomina pitämiä kuvia voidaan internetissä muokata ja käyttää täysin toisessa yhteydessä, huomauttaa lehden haastattelema lapsiasiainvaltuutettu Maria Kaisa Aula.[/]

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mun mielestä asia on laajempi...
Lapsista otettujen kuvien julkaiseminen netissä saattaa vaarantaa lasten yksityisyyden suojaa, kirjoittaa Keskisuomalainen. Vanhempien harmittomina pitämiä kuvia voidaan internetissä muokata ja käyttää täysin toisessa yhteydessä, huomauttaa lehden haastattelema lapsiasiainvaltuutettu Maria Kaisa Aula.

"Harva aikuinen haluaa itsestään alastonkuvaa julkisuuteen, ja teinejä varoitetaan laittamasta IRC-Galleriaan paljastavia kuvia. Samalla tavalla pitäisi suhtautua myös pienten lasten yksityisyyteen, lapsiasiavaltuutettu vertaa.

Ongelmia voivat aiheuttaa esimerkiksi kuvakilpailut, sillä vanhempien lähettämiä digikuvia julkaistaan paperilehtien lisäksi verkkolehdissä. Kilpailukuvat liittyvät usein rantaelämään, lomareissuihin ja saunomiseen."

Mä taas keskityin tuohon kohtaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä taas keskityin tuohon kohtaan :)

Juu, arvasin. Mut mun mielestä kyse on tosiaan lapsen yksityisyydensuojasta. Mun mielestä vanhemmilla ei ole oikeutta "levitellä" arvostelukyvyttömän lapsensa kuvia verkossa, koska hän ei pysty sitä itse sallimaan tai kieltämään. Ja koska kuvat jäävät sinne bittiavaruuteen, on pienenpieni mahdollisuus, että ne tupsahtavat joskus esiin aivan eri yhteydessä kuin on alunperin suunniteltu... vaikkeivat olisikaan alastankuvia.

Mä en oikein käsitä mitä eroa on sillä, että mulla olis vaikka täällä joku täysin pukeutuneen lapseni kuva verrattuna siihen, että hän liikkuu julkisilla paikoilla, joissa kuka vaan voi sen kuvan ottaa hänestä, tai että ei tartte kuin esim. Anttilan kuvasto selata läpi, niin siellähän on kuvia lapsista vaikka millä määrin. Jos ei kuvissa ole nimeä ja osoitetta, niin ei se yksityisyyttäkään loukkaa sen enempää kuin edellämainitut asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä en oikein käsitä mitä eroa on sillä, että mulla olis vaikka täällä joku täysin pukeutuneen lapseni kuva verrattuna siihen, että hän liikkuu julkisilla paikoilla, joissa kuka vaan voi sen kuvan ottaa hänestä, tai että ei tartte kuin esim. Anttilan kuvasto selata läpi, niin siellähän on kuvia lapsista vaikka millä määrin. Jos ei kuvissa ole nimeä ja osoitetta, niin ei se yksityisyyttäkään loukkaa sen enempää kuin edellämainitut asiat.

olen samaa mieltä.
Mutta vastaan myös itse näin, että minä laitan hyvin vähän kuvia lapsistani. Monet muut ovat laittaneet paljon enenmmän. Löytyy youtubestakin. Molemmilla lapsilla sellainen harrastus, että väkisinkin kuvia on ympäri ämpäri.

Jos joku liittää mun tyttären pään jonkun toisen tytön alastomaan vartaloon taikka muokkaa sen vartalon alastomaksi, niin ei se ole mun tyttäreni alastonkuva. Miten kukaan uskaltaa päästää lapsensa malleiksi katalogeihin tai muihin? Tai kulkea julkisella paikalla, siellä kun lapset on vapaasti kuvattavissa?

pitää vielä kertoa, että kun muutama vuosi sitten tultiin takaisin suomeen ja poika meni päiväkotiin oli heidän riesana jokin kuvaaja joka kuvaili päiväkodin lapsia. poliisi oli tietoinen asiasta ja aina ilmoitettiin heille kun mies näkyi alueella. Poliisi kertoi, että aika tavallista nykyisin, että lapsia kuvataan noin.

En ymmärrä tätä hysteriaa yhtä vähän kuin joku hysteerikko ei ymmärrä miksi lasteni kuvia on netissä.

Netti on tätä päivää, samoin valokuvat siellä.

Jos joku pedo hinkkaa itteään mitä se meille kuuluu? Onneksi en tiedä siitä mitään, sillä en tunne tietääkseni ketään pedofiiliä. Yhtä hyvin vosii käydä niin että antais lapsestaan paperikuvan jollekin sukulaiselle joka paljastusikin pedoksi. Ei ne pedot ittestään numeroa tee!

Kaikesta tehdään nykyään niin helkutinmoinen numero ja paniikki!

Miten sitä lasta loukkaa ne valokuvat?

Yhteistyössä