Lasten kurituksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmauduin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmauduin

Vieras
Ekaksi, en yritä esittää riidan aihetta ja tiedän, että lapsiin kohdistuva kurittaminen on laissakin kielletty..

Mutta.. Hermostun joskus varsinkin vanhemmalle lapselle, joka on 3v. Aikaisemmin oon antanut luunappia ja tukistanut kovastikin ja itselle on jäänyt tosi paha mieli ja itku tullut silmään.

Kaveripiirissä en tunne yhtään, joka vastustaisi tukistamista ja nippaamista. "Koivuniemen herrakin" on yhdessä perheessä varsin tuttu väline.

Nyt en ole tukistellut enkä antanut luunappia, mutta korvasta joskus pidän kiinni. Jos ei lapsi tottele, niin pelkkä uhkauskin korvasta kiinni pitämisestä saa lapsen tottelemaan. Ruumiillista kuristusta kai tämäkin on..?

Joka tapauksessa, tuntuu että aina eivät sanat riitä komentamaan lasta. Asiasta pitää sanoa aina todella monta kertaa ja lopulta ei usko kuitenkaan. En vaan ymmärrä miten jossain asiassa voi vaan puhumalla ja puhumalla ja puhumalla saada lapsen kuriin???

Monesti on niin tulkinnanvaraista sekin mitä on kurissapitäminen ja mitä on kiltti ja tottelevainen lapsi. Joillekin se on sitä, että näkyä saa muttei kuulua, jollekin jotain muuta. Lapsetkin ovat erilaisia ja jotkut lapset ovat luonnostaan mukautuvaisia, ilmeisesti siis kilttejä. Yleensä on mielestäni kyse enemmän aikuisen pinnasta ja sen kestävyydestä, kuin lapsesta. Sitä vaan ei ole niin kiva nähdä itsessään, se on vaikea myöntää, että varsinainen syy pinnan katkeamiseen on siinä omassa olossa, ei niinkään lapsessa.

pelkällä puhumisellakin pärjätä, olen itse sitä mieltä että kun kerran opetan lapsille ettei ketään saa satuttaa miksi itse satuttaisin ja kyseenalaistaisin sen mitä heille opetan. Huutaminen ja uhkailu ei ole hyviä keinoja, jäähyt omassa huoneessa, karkkipäivän peruuntuminen ja palkitseminen ovat olleet meillä käytettyjä keinoja. Meillä saa olla vihainen ja pitääkin välillä olla, eihän aina voi olla hyvä päivä. Sitä ei silti pureta tekemällä toisille pahaa, voi murjottaa itsekseen ja jutellaan kun on sopiva hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja ja kolmen äiti:
pelkällä puhumisellakin pärjätä, olen itse sitä mieltä että kun kerran opetan lapsille ettei ketään saa satuttaa miksi itse satuttaisin ja kyseenalaistaisin sen mitä heille opetan. Huutaminen ja uhkailu ei ole hyviä keinoja, jäähyt omassa huoneessa, karkkipäivän peruuntuminen ja palkitseminen ovat olleet meillä käytettyjä keinoja. Meillä saa olla vihainen ja pitääkin välillä olla, eihän aina voi olla hyvä päivä. Sitä ei silti pureta tekemällä toisille pahaa, voi murjottaa itsekseen ja jutellaan kun on sopiva hetki.

näin..mun lapset tosin on pieniä mutta näillä eväillä aion mennä eteenpäin!

Mullakin on huono omatunto kun välillä paiskaan 3,5 vuotiaan vähän liian rajusti jäähypenkkiin :ashamed: . Tapasin yhden kaverini joka puhui ihan kauhuissaan tutustaan joka tekee samaa. Aloin tosissani miettimään et oisko mitään muuta vaihtoehtoa kun aiheuttaa molemmille paha mieli ja huuto. Nyt on kolmas päivä menossa niin et "en hermostu vaan keksin jotain kivaa". Tähän asti on menny suht hyvin, ei oo tarvittu jäähyjä eikä raivareitakaan oo tullu. Oonkin ajatellu et onkohan se kiukku äidissä eikä lapsessa? Jos mä purankin omaa pahaa oloani kun joku asia ei mee just mun mielen mukaan :/ . En tiedä kauanko tää toimii, mut nyt oon tyytyväinen. Meillä varsinkin pukeminen on ollu kompastuskivi, mut nyt sekin sujuu .... ajan kanssa =) .

Meillä 2vee poika joutaa jäähylle jos ei oo nätisti.
Kertaakaan en oo kurittanut (SÄÄLITTÄVIÄ ootte te jotka lapsianne luunapeilla ja hiusten/korvien repimisellä uhkailetta ja sitten vielä teette niin HYI että :x |O ),

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa ap:
Vieläkö ois neuvoja :) Tuo jäähypenkki onkin hyvä. Sitä kokeillaan seuraavaksi :) Miten kauan 3veetä voi jäähyllä pitää?

3 min ja anteekspyyntö. Meillä tulee, kun on valmis pyytään anteeksi. Itsekin pyydän, jos on aihetta.

Minäkin sorruin yhdessä vaiheessa ruumiilliseen kuritukseen (luunappi) kunnes tajusin sen vain pahentavan asioita. Ei lapsi sen paremmin totellut, päinvastoin, huomasin, ettei usko sitäkään vähää. Kyllähän sitä kunnioitus katoaa sellaiselta äidiltä, joka lastansa satuttaa. En itsekään kunnioita väkivaltaan tarttuvia niin miten oma lapsi sitten? Kun lopetin sen ja aloin jämäkän, mutta lempeän linjan jäähyt mukaanlukien, niin meillä on mennyt paljon paremmin!

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Kertaakaan en oo kurittanut (SÄÄLITTÄVIÄ ootte te jotka lapsianne luunapeilla ja hiusten/korvien repimisellä uhkailetta ja sitten vielä teette niin HYI että :x |O ),

Just tämmösiä kommentteja onkin kiva kuulla, kun toinen pyytää apua :(

Ja vielä enemmän säälittää väkivallan uhriksi joutuneet lapset! :(

Alkuperäinen kirjoittaja EI VÄKIVALTAA!!:

Ja sääli nyt tässä tapauksessa auttaa... miten?

Lapsen voi kasvattaa ilman väkivaltaa, jos lapsi kunnioittaa vanhempiaan. Mut jos ei kunnioita, on pakko lyödä/nipata/tukistaa. Ja sen takia ei voikaaan kunnioittaa, vaan ainoastaan pelätä. Lopulta vaan pelolla saa lapsen enää liikkeelle. Lapsi ei opi itse ajattelemaan, vaan pelkästään välttämään ikäviä tilanteita, eli valehtelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Lapsen voi kasvattaa ilman väkivaltaa, jos lapsi kunnioittaa vanhempiaan. Mut jos ei kunnioita, on pakko lyödä/nipata/tukistaa. Ja sen takia ei voikaaan kunnioittaa, vaan ainoastaan pelätä. Lopulta vaan pelolla saa lapsen enää liikkeelle. Lapsi ei opi itse ajattelemaan, vaan pelkästään välttämään ikäviä tilanteita, eli valehtelemaan.

Mietin, että miten vaikka parivuotias, joihin vanhemmilla usein hermo menee (meni itsellänikin kun kuopus oli vauva ja esikoinen sen 2 ) vielä tietää kunnioittamisesta, siis käsitteenä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Mietin, että miten vaikka parivuotias, joihin vanhemmilla usein hermo menee (meni itsellänikin kun kuopus oli vauva ja esikoinen sen 2 ) vielä tietää kunnioittamisesta, siis käsitteenä ollenkaan.

Ei mitenkään. Eikä varmaan voi koskaan oppiakkaan, käsitteenä, saati käytännössä, jos läpsitään revitään yms.

Kunnioitus täytyy ansaita..

Ei mitenkään. Eikä varmaan voi koskaan oppiakkaan, käsitteenä, saati käytännössä.

Niin miten siis voisi olettaa, että lapsen pitäisi kunnioittaa vanhempiaan, niin väkivaltaa ei tarvittaisi. Ymmärsin varmaan jotenkin nurinpäin mitä tarkoitit =)

Tuskin ymmärtääkään käsitettä, mutta sen varmasti ymmärtää, että kun se ihminen, johon eniten turvaa ja on läheisin (äiti tai isä) satuttaa, niin ei voi tuntua hyvältä. Varmasti lapselle tulee tolkuttoman ristiriitainen olo, syyllisyys, häpeä, arvottomuus. Kyllähän oman lapsen satuttaminen antaa lapselle tunteen, ettei hänellä ole enää samanlaista arvoa vanhemman silmissä ts aikuinen ei kunnioita lapsen koskemattomuutta eikä lapsi siten kunnioita aikuista, joka on arvaamaton ja satuttaa. Meniköhän liian vaikeeks :D

Ja jos lapsi on vasta 2 vuotta, niin ei kai kukaan nyt varsinkaan niin pientä käy repimässä? :(

Minä ainakin olin juuri siinä vaiheessa kaikkein kärsimättömin :ashamed: Mutta onneksi ymmärsin, että se ei ole oikein.

Ei mitenkään. Eikä varmaan voi koskaan oppiakkaan, käsitteenä, saati käytännössä.

Niin miten siis voisi olettaa, että lapsen pitäisi kunnioittaa vanhempiaan, niin väkivaltaa ei tarvittaisi. Ymmärsin varmaan jotenkin nurinpäin mitä tarkoitit =)

En mä sitä meinannut, et väkivaltaa tarvittas missään tilanteessa. :) Vaan sitä, et jos lyödään, niin sit ei koskaan tuu kunnioituksesta mitään käsitystä.

Ja jos lapsi on vasta 2 vuotta, niin ei kai kukaan nyt varsinkaan niin pientä käy repimässä? :(

Minä ainakin olin juuri siinä vaiheessa kaikkein kärsimättömin :ashamed: Mutta onneksi ymmärsin, että se ei ole oikein.

No, aina voi muuttaa omia tapoja, sille menneelle ajalle ei voi enää mitään, joten sitä on sinänsä ihan turha surra.

Alkuperäinen kirjoittaja kunhan pähkäilen:

Tuskin ymmärtääkään käsitettä, mutta sen varmasti ymmärtää, että kun se ihminen, johon eniten turvaa ja on läheisin (äiti tai isä) satuttaa, niin ei voi tuntua hyvältä. Varmasti lapselle tulee tolkuttoman ristiriitainen olo, syyllisyys, häpeä, arvottomuus. Kyllähän oman lapsen satuttaminen antaa lapselle tunteen, ettei hänellä ole enää samanlaista arvoa vanhemman silmissä ts aikuinen ei kunnioita lapsen koskemattomuutta eikä lapsi siten kunnioita aikuista, joka on arvaamaton ja satuttaa. Meniköhän liian vaikeeks :D

Ei mitenkään liian vaikeaksi =) Juuri tuohon tapaan minäkin ajattelen, mutta tuosta kunnioittamisesta minulla on ilmeisesti jotenkin erilainen ajattelumalli, kun en osaa oikein sitä tähän laastaroida =)

Voi kuule... just luin lehdestä, että yllättän paljon tuodaan sairaalaan esim. ravistelusta aivovaurion saaneita vauvoja! Niin miten sitten joillakuilla ei mene hermot 2-vuotiaaseen, etenkin jos perheessä on muutan kriisin aihetta kuten juuri syntynyt kuopus. Eihän mikään oikeuta väkivaltaan, mutta itse olen tässä elämän varrella oppinut ymmärtämään, että on tilanteita, joissa siihen on joillakin ihmisillä paremman tiedon ja taidon puutteessa sortuminen.

No, aina voi muuttaa omia tapoja, sille menneelle ajalle ei voi enää mitään, joten sitä on sinänsä ihan turha surra.

Tuo on hyvin totta, mutta toisaalta olisi aika hurskastelua väittää, etteikö olisi itse koskaan käyttänyt niitä keinoja, joita nyt pitää väärinä. Minusta on hyvä muistaa, ettei nämäkään asiat ole itselleni olleet aina helppoja ja itsestäänselviä =)
Korostan, että minun itseni on hyvä muistaa

Alkuperäinen kirjoittaja pripel:
Alkuperäinen kirjoittaja EI VÄKIVALTAA!!:

Ja sääli nyt tässä tapauksessa auttaa... miten?

Niinpä, tässä tultiin nyt taas kerran tähän arvostelemiseen keskustelemisen sijasta. :attn: :attn:

Yhteistyössä