Lasten kurituksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmauduin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En mä sitä meinannut, et väkivaltaa tarvittas missään tilanteessa. :) Vaan sitä, et jos lyödään, niin sit ei koskaan tuu kunnioituksesta mitään käsitystä.

Okei, tämä on lähellä sitä mitä minäkin ajattelen, en vaan käytä sitä kunnioittamisen käsitettä, kun se on minusta jotenkin vaikea =)

Mihin laitatte lapsen "jäähylle"? Yksin johonkin huoneeseen? Nurkkaan? Syöttötuoliin? Eli Mihin? Miten sujuu? Huutaako lapsi koko jäähyn ajan? Suostuuklo pyytämään anteeksi sen jälkeen? Kertokaa kaikki jäähyistä!

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja ja kolmen äiti:
pelkällä puhumisellakin pärjätä, olen itse sitä mieltä että kun kerran opetan lapsille ettei ketään saa satuttaa miksi itse satuttaisin ja kyseenalaistaisin sen mitä heille opetan. Huutaminen ja uhkailu ei ole hyviä keinoja, jäähyt omassa huoneessa, karkkipäivän peruuntuminen ja palkitseminen ovat olleet meillä käytettyjä keinoja. Meillä saa olla vihainen ja pitääkin välillä olla, eihän aina voi olla hyvä päivä. Sitä ei silti pureta tekemällä toisille pahaa, voi murjottaa itsekseen ja jutellaan kun on sopiva hetki.

Peesaus, ja osa lapsista meillä jo isoja, että hyväksi koettu on.

Mä laitoin suitset itselleni tiukasti jo enne raskautta siinä asiassa, että lasta ei ruummiillisesti kuriteta, ei luunappeja, näpsyjä tai muutakaan "viatonta" kurittamista. Ja mä olen kyllä todella lyhyt pinnainen ihminen. Varsinkin jos itse nousen väärällä jalalla sängystä :ashamed: Välillä sitä illalla miettii lapsen mentyä nukkumaan, että mahdanko nyt olla yhtään hyvä äiti kun pinna menee välillä melko turhasta.
Eilen mietin viimeksi. Ja tänään heräsin sitten kiukkusena (poika valvotti yöllä ja unet jäi lyhyeks ja SE kiukuttaa mua) ja päivä meinas jo alkaa aika huonosti. Kunnes muistin mitä pohdin eilen. Ja oon pitänyt itteni kurissa enkä oo lähteny pojan kiukutteluihin mukaan. jos tavarat lentelee, niin ne haetaan yhdessä paikoilleen ja selitän ettei tavaroita saa heitellä. Jos joku asia ei mee lapsen pään mukaan, niin en itse räjähdä vaan koitan keksiä miten vois toimia muuten.
Pieniä asioita noi on, mutta meidän arjessa mun hermoilla suuria.

Aikasemmin olin vielä lyhyt pinnasempi. Sillon tein ITSELLENI "kookosta kannustin herkku taulun" johon sain tarran kun olin käyttäytynyt yhden päivän säälisesti :D :ashamed: Ja kun tarroja oli tarpeeks, niin sain jonkun herkun.

En tiiä onko teillä lapsi oikeasti vaan niin kuriton, mutta omalla kohdalla oon saanu huomata uudestaan ja uudestaan, että suurin vika on mun päässäni ja omaa käytöstä pitää muuttaa.

nih ja jäähyllä hyvä aika on minutti per vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni harmaana:
Mihin laitatte lapsen "jäähylle"? Yksin johonkin huoneeseen? Nurkkaan? Syöttötuoliin? Eli Mihin? Miten sujuu? Huutaako lapsi koko jäähyn ajan? Suostuuklo pyytämään anteeksi sen jälkeen? Kertokaa kaikki jäähyistä!

Meillä on jäähyllä tuulikaapissa ja jäähy kestään 3,5-vuotiaalla 3min. Siitä ajasta, kun ovi pysyy kiinni :D Tulee sieltä sitten pois (3min jälkeen) kun on valmis pyytään anteeksi. Sitten sovitaan ja homma on sillä ohi siltä erää. Ei tartte pitää jäähyllä ku n. kerta viikkoon. Toiset pitää tuolilla, mutta meil ei oo sellasta kätevää tuolia tai muutakaan niin toi tuulikaappi on kätevä, siel ei oo lelua tms mikä vie huomion.

Alkuperäinen kirjoittaja Kieroutunut tapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pripel:
Alkuperäinen kirjoittaja EI VÄKIVALTAA!!:
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Meillä 2vee poika joutaa jäähylle jos ei oo nätisti.
Kertaakaan en oo kurittanut (SÄÄLITTÄVIÄ ootte te jotka lapsianne luunapeilla ja hiusten/korvien repimisellä uhkailetta ja sitten vielä teette niin HYI että :x |O ),

Ja vielä enemmän säälittää väkivallan uhriksi joutuneet lapset! :(

Ja sääli nyt tässä tapauksessa auttaa... miten?

Niinpä, tässä tultiin nyt taas kerran tähän arvostelemiseen keskustelemisen sijasta. :attn: :attn:

Aijaa, luulin vain osallistuvani keskusteluun! Anteeksi, että otat arvosteluna sen, että säälin väkivallan uhriksi joutuneita lapsia! Omasta mielestäni se on vain yksi näkökanta tähän asiaan: jos lasta repii tukasta ihminen, joka hänelle on rakkain, läheisin ja tärkein, mua kyllä säälittää se lapsi. Mihin hän voi turvata?

Alkuperäinen kirjoittaja Kieroutunut tapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pripel:
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Meillä 2vee poika joutaa jäähylle jos ei oo nätisti.
Kertaakaan en oo kurittanut (SÄÄLITTÄVIÄ ootte te jotka lapsianne luunapeilla ja hiusten/korvien repimisellä uhkailetta ja sitten vielä teette niin HYI että :x |O ),

Ja vielä enemmän säälittää väkivallan uhriksi joutuneet lapset! :(

Ja sääli nyt tässä tapauksessa auttaa... miten?

Niinpä, tässä tultiin nyt taas kerran tähän arvostelemiseen keskustelemisen sijasta. :attn: :attn:

Aijaa, luulin vain osallistuvani keskusteluun! Anteeksi, että otat arvosteluna sen, että säälin väkivallan uhriksi joutuneita lapsia! Omasta mielestäni se on vain yksi näkökanta tähän asiaan: jos lasta repii tukasta ihminen, joka hänelle on rakkain, läheisin ja tärkein, mua kyllä säälittää se lapsi. Mihin hän voi turvata?

Sen sijaan että tunkeet tänne hurskastelemaan, niin annapa konkreettisia neuvoja väkivaltaan sortuneille kanssaäideille. Vai luuletko tuon säälimisesi lopettavan homman ku seinään? Että äiti kriisitilanteessa muistaa,että kah, nythän mun lapsi on säälittävä, huolet pois huhhahhei ja olo on taas erinomainen...

Meillä jäähypaikkana on keittiön tuoli. Siinä on 3-vuotias 2min ja 4-vuotias 3min. Siinä keittiössä touhutaan samalla, mutta en vastaa puhumiseen vaan ollaan kommunikoimatta tuo aika ja sen jälkeen puhutaan asia selväksi ja pyydetään anteeksi. Yksin ei voi meidän lapsia ainakaan siinä tilassaan jättää eli meillä ei toiseen huoneeseen laitto tulisi kysymykseenkään. Ja isompi on yleensä jäähyllä sylissä, sillä menettää niin totaalisesti hermonsa ja huutaa kuin puukossa ettei sitä saa ikinä pysymään missään penkillä tai muuta.

Ajattelin vaan, että jääkö lapselle sitten "kammo" jäähypaikkaa (tuulikaappi, keittiön tuoli tms) kohtaan. Itse en haluaisi käyttää jäähypaikkana mitään muuhun tarkoitukseen normaalisti käytettävää paikkaa, ettei lapsi yhdistäisi sitä asiaa jäähyyn, silloin kun ei ole jäähyllä ja joutuu menemään sinne (esim. sinne tuulikaappiin). Vaikea kyllä olisi keksiä muutakaan jäähypaikkaa, mitä ei missään muussa tilanteissa tarvitsisi käyttää. Hankalia on nämä kasvatusasiat. Oli se vaan niin helppoa vielä silloin kun joka murheeseen laittoi vain tissiä suuhun...;)

kyl kuritan joskus.tarkoitan että satan antaa luu napin otsasan tai tukistaa.noille riiviöilleei puhe auta vaikka yritetty ja jäähypenkki on ihan naurettava.parhaiten tehoo kunnon karjaisu :) en hyväksy tosin lyömistä tai muuta.mutta pieni kuri olla pitää ;)

Yhteistyössä